Tror inte att man ska stirra sig blind på megapixel. Canon 5DII som har nästan lika många pixlar kostar 20 KKr på Rajala. Fortfarande klart dyrare men långt ifrån 4-5 ggr mer.
Jag påstod ju inte heller detta - jag jämförde med Nikon D3x, eftersom det är den enda fullformataren som har en sensor som är väldigt lik den som sitter i A850/900. De är antagligen inte helt identiska (tror att det skiljer lite i utläsningskretsarna), men de lär båda bygga på Sonys sensor i botten.
Ifall man har möjligt att välja mellan ett Canon 5D MkII hus för 20.000 och ett Sony A850 för 13.000 kr så är det väl inget snack om vilket man väljer (ifall man inte redan råkar sitta på en väldig hög av Canon-gluggar).
Helt klart är att 5D MkII inte alls håller samma kvalitet som A850, vare sig när det gäller bildkvalitet eller driftsäkerhet. Flersystemanvändare rapporterar ju t.ex. att A850/A900:ans AF-system fungerar VÄSENTLIGT bättre och noggrannare än 5D MkII:s gör (Fotosidans längsta klagotråd handlar ju som bekant om missnöje med 5D:ns AF). Canon har alldeles för stora toleranser i sitt AF-system, de verkar inte ha förstått att noggrannheten måste uppdateras när man går från film och till digital, går från APS-C till FF, och likaså vid varje ökning av pixel-antalet. Sony tycks faktiskt ha förstått detta. Och så länge man kan hålla centrumpunkten på rätt ställe (Sony-kmerorna) på objektet så funkar det rätt bra även med rörliga motiv. Ifall man har motiv som snabbt ändrar riktning och virrar omkring över hela sökarbilden så har däremot Canons och Nikons värstingkameror f.n. bättre följande AF. Men Sony uppvisar tydligen bäst AF-noggrannhet vid icke-rörliga motiv.
När det gäller pålitlighet så finns det ju gott om information om att A850/A900-kamerorna (som Sony själva INTE definierar som pro-kameror - de kallar dem ju för "Flaggskepp") tål att köras under häpnadsväckande dåliga förhållanden men tuffar ändå glatt på utan minsta hickup (kan leta rätt på lite länkar ifall intresse finns), medan 5D MkII (som Canon definierade som pro-kamera när jag frågade, och den kvalificerar sig ju också för alla nivåer i Canons Professional Services program), lägger av i drivor ibland... Till skillnad från Nikons värstingkameror, som fungerar lika bra som Sonys.
Eller det kanske är bäst att jag skriver samma sak, men formulerar det tvärtom: Till skillnad från Sonys entusiastkameror, som fungerar lika bra som Nikons värstingkameror.
Det går att finna stöd för detta också, ifall man letar.
Edit: Såg just att du själv valde A850 istället för 5D MkII...
Du har förstås mina hjärtligaste gratulationer och min grönaste avund...