Så du menar att man kan motivera 18-55 på 24mpx? Argumenten att den högre upplösningen i sig är till nytta med halvbra objektiv är lite svag.
Sony 3,5-5,6/18-55 SAM är inte ett högklassigt objektiv, det är alla överens om. Det är inte heluselt heller om man jämför med t.ex. det tidigare kit-objektivet 18-70. 18-55an varierar en del mellan exemplar, mitt ex jag hade med A550 var superbra och nästan i klass med mittt zeiss 16-80, medan det x jag fick med A580 inte är lika vasst, men egentligen inte speciellt dåligt skärpemässigt. Största bristen är istället att det bara är F/3,5-5,6 (och bländar ner sbnabbt när man zoomar), så att en F/2,8 zoom är mycket trevligare.
Däremot kostar 18-55 objektivet bara c:a 300 kr i påslag jämfört med hus utan objektiv och då kan man i alla fall ta bilder med sin nya kamera tills man i lugn och ro planerar vilka objektiv man ska komplettera med, så ur det perspektivet är det visst ett bra alternativ.
Dessutom talas det om ett nytt kit-objektiv av betydligt högre klass, 16-60/2,8 har jag för mig som ska levereras med de nya kamerorna, men har inte riktigt koll på det (i likhet med alla andra, det är ju bara rykten som sagt).
Den höga upplösningen gör att man kan zooma in mycket mer i datorn och på pixelnivå kan man då upptäcka mer felaktigheter.
Däremot menar jag så här och den argumentationen ärinte det minsta svag: Om du tar en bild med t.ex. en 12/14 /16 megapixels Sony-kamera och 18-55 SAM och sedan tar exakt samma utsnitt med den kommande 24-megapixelkameran och sen bildbehandlar och printar så får du bättre kvalitet med den nyare kameran, helt klart. blir det så!
Det är ju inte så att bilderna blir sämre för att upplösningen är högre och att det av den anledningen skulle krävas bättre optik.
Däremot kan man dra annu mer nytta av bättre optik på en kamera med högre upplösning, så att på den nya kameran blir det större skillnad mellan kit-objektivet (om det nu blir samma) och ett högklassigt objektiv.
En del verkar dock tro att det är bra med 24 megapixel, får då kan man använda ett 100 mm-objektiv och få lika bra bilder som med ett 200 mm. på en 12-megapixlare. Det menar jag är dumheter att resonera så. man väljer lämplig optik och fyller bildytan
P.S. Fredrik ang. systemtänk. Visst förstår jag dig, men håller inte med om att Sonys system skulle vara underlägset Canon och Nikon. Alla har svagheter i sina system, Canon är rätt kassa på blixtsidan t.ex. och Nikon har varianter på sina objektiv som är inkompatible, varken C eller N har stabilisering för en mängd objektiv mm. Sonys system är det mest kompatibla av alla. Nu med de nya modellerna adresserar Sony en av svagheterna, långsam AF. (Färdigutrett från min sida) D.S.
/Mats