Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för vits med en systemkamera om man inte ska använda den i ett system? Utbytbara objektiv finns ju just för att man ska behöva byta. De flesta kompletterar väl fört med ett enklare tele för kanske 2-3000 kr och sedan en blixt (fast kanske inte Canon-användare som är begränsade till att den sitter på det sämsta stället hela tiden, då är det inte så mycket vits).. Sedan om man blir biten och man blir mer insatt så kan det bli finare optik och om man tittar runt lite så kan man göra fynd. Länge sedan jag köpte till listpris, det finns i princip alltid erbjudanden med mycket kraftiga rabatter.

Vet inte hur många som köper en systemkamera och sen inte kompletterar den alls. Verkar lite dumt att inte ta med det i beräkningen redan vid inköpstillfället faktiskt.


/Mats

Missförstå mig inte Mats. Men bland medelsvensson kan jag inte använda dig som referens, hur JAG tror det ser ut bland nyblivna kameraköpare, en kille som jag brukar tala med några gånger per år berättade hur hans son hade blivit intresserad och fått en Canon 400D tror det var, det gich en tid och han ville ha ett tele, pappan gick till en känd Gustafsson här i Degerfors som har ägt ett 50-tal kameror minst. en familj har många kostnader, pojken är så pass intresserad så ett tele får vi kosta på, han vart rekomenderad Canons 55-250, ja sa han pojken kostar pengar, men han har kameran med sig jämt.

Han motiverade sitt köp till pojken med mängder av olika anledningar, för den pappan var dessa köp inte så billiga. du är en entusiast Mats som köper det du vill ha, jag känner många svampplockare men dom kan bara 3-sorter, väldigt få kan plocka 25 sorters svamp utan minsta rädsla att bli förgiftad, otroligt många klarar inte 8-10 sorter.

Vad tusan har svamp med kameror att göra, jo jag tror att det så vi människor är, den som bara kan kantarell kan vara den som har en kompakt men bara fotar vid semester och julen, sedan kommer du Mats som kan kanske 10-12 sorter, men för att kunna det har du fåtta jobba lite och har 5 svampböcker hemma. men alla dessa gillar skogen på sitt sätt, och är säkert ute en hel del.

En hel del köper nog paketen som reas ut efter ett år och får då två objektiv, kitoptiken och tele. jag skulle inte bli förvånad om en bild tagen med A290 med kitoptik ( såldes väl för 2990Kr för ett tag sen ) skriver ut den i A4 och du gör samma sak med din toppmorderna A580 så ser vi ingen skillnad.
 
En hel del köper nog paketen som reas ut efter ett år och får då två objektiv, kitoptiken och tele. jag skulle inte bli förvånad om en bild tagen med A290 med kitoptik ( såldes väl för 2990Kr för ett tag sen ) skriver ut den i A4 och du gör samma sak med din toppmorderna A580 så ser vi ingen skillnad.

Så gör nog en hel del personer. Men även om båda kamerorna i ditt exempel har använt det mindre bra kitobjektivet så kan skillnader visst ses vid en så liten utskrift om vi förutsätter att vissa av A580:s extrafinesser använts (exv en högisobild tagen enl den layerteknik A580 har)

Jämför vi kamerorna i läge P med samma kitglugg och under bra ljusförhållanden och bara håller oss till A4 samt ett motiv som inte kräver högre DR än vad A290 kan prestera så syns sannolikt ingen skillnad.

//Lennart

PS. Men varför begränsa sig om man nu har en A580 och printa ut i A4 (hela bildytan) när man med bättre glugg kan delbeskära, få bättre brusreducering med hyfsat bibehållen detaljering. Eller skriva ut affisch med motiv med stora variationer i hög-låg- och mellandagrar? DS
 
Så gör nog en hel del personer. Men även om båda kamerorna i ditt exempel har använt det mindre bra kitobjektivet så kan skillnader visst ses vid en så liten utskrift om vi förutsätter att vissa av A580:s extrafinesser använts (exv en högisobild tagen enl den layerteknik A580 har)

Jämför vi kamerorna i läge P med samma kitglugg och under bra ljusförhållanden och bara håller oss till A4 samt ett motiv som inte kräver högre DR än vad A290 kan prestera så syns sannolikt ingen skillnad.

//Lennart

PS. Men varför begränsa sig om man nu har en A580 och printa ut i A4 (hela bildytan) när man med bättre glugg kan delbeskära, få bättre brusreducering med hyfsat bibehållen detaljering. Eller skriva ut affisch med motiv med stora variationer i hög-låg- och mellandagrar? DS

Sant...dock är det nog få av användargruppen "Svensson" som håller på med bildbehandling och ens printar ut sina bilder utan dom hamnar på datorn eller på CD/DVD-skivor istället o betraktas på skärm eller tv...dom få i denna användargrupp som printar ut bilder nån gång då och då kör nog väldigt sällan i formatet A4 eller större utan det blir nog allt oftast i dom mindre formaten.
 
Där påvisade Joakim, Mats, jag m fl att dessa FF-modeller inte nödvändigtvis var så objektivhungriga vad prislappen anbelanger.

De presterar utmärkt med en gammal Minolta AF 50/1.7. Kan ofta fås begagnat för dryga tusenlappen.
Vidare den äldre Sigma 24-70/2.8 EX DG som ff kan köpas för c:a 4.900:-
Eller Sigma 70/2.8 macro för c:a 3.500:-
Eller Sigma 50/2.8 macro för c:a 3.000:-
Det finns en hel uppsjö gluggar som "räcker till". Och då bör man tänka på att dessa kamerors egentliga prislapp är 20.000-30.000:-

Men självklart blir det aningen bättre med de ljusstarka 85/1.4 och 135/1.8 från Zeiss vad gäller bokeh och skarpteckning på full öppning.


Kan´bara instämma fullt ut. Vill dock bara poängtera extra ang. Sigma 70/2,8 Macro att det är en sjutusan till glugg, trots den lilla prislappen. Köpte mitt nytt i samband med A850 för 3200 kr.

Det objektivet är helt sjukt skarpt och tillsammans med A850 vet jag inte om något som presterar bättre faktiskt. Perfekt också för Macro och som porträtt-objektiv alldeles utmärkt. På FF ger det bra skärpesläpp med fin bokeh trots "bara" F/2,8. Det objektivet var anledningen till att jag sålde min Zeiss 85/1,4, skillnaden i bildkvalitet var så marginell (ok, Zeissen var ytterligare lite bättre, främst tack vare extrem ljusstyrka, men försumbart skärpemässigt). Zeiss-pengarna räckte till lite andra roliga grunkor.

Märkligt egentligen att Sigman presterar så bra med sin lilla frontlins på bara 40 mm., men bilderna talar för sig själva. (Sigmat har dock världens uslaste konstruktion för motljusskyddet, som jag retar mig på och därför aldrig använder).


Däremot är jag helt klar motståndare till att A77 skulle levereras med 18-55 SAM såvida köparen inte kompletterar med en annan glugg. Helst skulle jag se att Sony plockade fram en glugg som har prestanda som Sigma 18-50/2.8 eller 17-70 (bör bli billigare då Sigmamodellerna numera har inbyggd bildstabilisering och A77 har ju SSS i huset).

Finns väl stort hopp om att det kommer ett bättre kit-objektiv. Tror att det skulle bli 16-50 (eller 55 eller 60) F/2,8. Kommer inte ihåg ryktena och turerna kring detta, men tror att det blir så, förmodligen två kit-varianter. Så var det med A700 som såldes i två olika kit med dels 18-70 (urk) och 16-105.


/Mats
 
Missförstå mig inte Mats. Men bland medelsvensson kan jag inte använda dig som referens, hur JAG tror det ser ut bland nyblivna kameraköpare, en kille som jag brukar tala med några gånger per år berättade hur hans son hade blivit intresserad och fått en Canon 400D tror det var, det gich en tid och han ville ha ett tele, pappan gick till en känd Gustafsson här i Degerfors som har ägt ett 50-tal kameror minst. en familj har många kostnader, pojken är så pass intresserad så ett tele får vi kosta på, han vart rekomenderad Canons 55-250, ja sa han pojken kostar pengar, men han har kameran med sig jämt.

Han motiverade sitt köp till pojken med mängder av olika anledningar, för den pappan var dessa köp inte så billiga. du är en entusiast Mats som köper det du vill ha, jag känner många svampplockare men dom kan bara 3-sorter, väldigt få kan plocka 25 sorters svamp utan minsta rädsla att bli förgiftad, otroligt många klarar inte 8-10 sorter.

Vad tusan har svamp med kameror att göra, jo jag tror att det så vi människor är, den som bara kan kantarell kan vara den som har en kompakt men bara fotar vid semester och julen, sedan kommer du Mats som kan kanske 10-12 sorter, men för att kunna det har du fåtta jobba lite och har 5 svampböcker hemma. men alla dessa gillar skogen på sitt sätt, och är säkert ute en hel del.

En hel del köper nog paketen som reas ut efter ett år och får då två objektiv, kitoptiken och tele. jag skulle inte bli förvånad om en bild tagen med A290 med kitoptik ( såldes väl för 2990Kr för ett tag sen ) skriver ut den i A4 och du gör samma sak med din toppmorderna A580 så ser vi ingen skillnad.

Jag är inte helt bekväm med att bli kallad "onormal" ;-). Själv ser jag mig inte så udda alls, utan har ett intresse helt enkelt. Många har hobbies och fotografi är långtifrån något extremt eller kostsamt. Trots att jag har flera kameror och några olika objektiv mm, så är kostnaden väldigt liten egentligen. En viss utgift att ligga ute med är det, men det går ju att sälja och byta ut grejer utan att göra nån förlust alls ju.

En son som spelar ishockey och dessutom växer så att man måste köpa nya grejer blir mycket mycket dyrare för föräldrarna.

Jag är helt och hållet en hobbyfotograf och tycker det är väldigt roligt ur flera perspektiv. Själva fotograferandet, bildbetraktelsen, tekniken, bildbehandling och tom. att dela intresset med likasinnade och diskutera här. Läser inte så mycket, men tillbringar en del tid på "svampforumet".

I jämförelse med andra med annan hobby tar foto inte alls speciellt mycket anspråk, vare sig i tid eller pengar.

Häromdagen tillbringade jag en hel dag tillsammans med min son på skansen. Jag med A850 ochSsigma 150-500 och han med A580 och Minolta 70-210 plus ett Tokina 400/5,6 och kitobjektivet, dubbla batterier var och 16 GB minneskort. Ibland bytte vi objektiv med varandra. Så jäkla kul att tillbringa en hel dag med ett gemensamt intresse och vi letade bra motiv och bildvinklar och snackade och jämförde bilder. Grabben lär sig fort och utnyttjar varenda finess i kameran och hittar alla möjliga bra bilder.

Det enda som stör mig lite är att hans bilder blev bättre än mina ;-).

Det här är en så enkel och lättillgänglig hobby som ger så otroligt mycket. Dessutom genom att "träna" på det här sättet så lär man sig och när det sen måste funka vid något viktigt tillfälle t.ex. i kyrkan när sonen konfirmeras, eller för att föreviga farmors 70-årsdag eller vad det nu är så har man nytta av det och resultatet blir bra, till skillnad från många som köper en kamera, lägger den i ett skåp och bara tar fram den när det viktiga tillfället kommer och så blir det skit av resultatet.

Tycker det inte alls är så onormalt, eller borde i alla fall inte vara det, att ägna lite tid åt sin hobby och få så mycket tillbaka. Kostnaden är inte stor alls i sammanhanget, men det ger så mycket mer att skaffa lite mer än kit-objektivet och sätta sig in i hur grejerna funkar ordentligt.


/Mats
 
Ännu lite mera off-topic, i väntan på the real thing...

Det gnatas så oerhört på Sonys kitoptik hela tiden. Vad är det som gör att den inte levererar? Jag har ju bara en 10MP kamera och borde kanske inte uttala mig. Mekaniskt gör den ingen människa glad, det är vi nog alla överens om. Men optiskt? Vem kan vara missnöjd? Inte jag iallafall.

Inte ens Photozone.de kan hitta särskilt stora optiska defekter, jämför kitoptiken med Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 16-80mm och förklara sen för mig varför den ena är guld värd och den andra är värdelös.
EDIT: Bespara mig kommentarer om CZ:s större zoomomfång tack! Visst, värdefullt, men CZ är väl inte i första hand kända för att kompromissa när det gäller bildkvalitet?

När "the judgement day" med A77 kommer, så kanske resultatet blir annorlunda, även om jag tvivlar på det.

/Lennart
 
Senast ändrad:
Ännu lite mera off-topic, i väntan på the real thing...

Det gnatas så oerhört på Sonys kitoptik hela tiden. Vad är det som gör att den inte levererar? Jag har ju bara en 10MP kamera och borde kanske inte uttala mig. Mekaniskt gör den ingen människa glad, det är vi nog alla överens om. Men optiskt? Vem kan vara missnöjd? Inte jag iallafall.

Inte ens Photozone.de kan hitta särskilt stora optiska defekter, jämför kitoptiken med Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 16-80mm och förklara sen för mig varför den ena är guld värd och den andra är värdelös.
EDIT: Bespara mig kommentarer om CZ:s större zoomomfång tack! Visst, värdefullt, men CZ är väl inte i första hand kända för att kompromissa när det gäller bildkvalitet?

När "the judgement day" med A77 kommer, så kanske resultatet blir annorlunda, även om jag tvivlar på det.

/Lennart

Hej Lennart! (vackert namn förresten)

Kör du kitgluggen på 10 Mpixelkamera räcker dess upplösning till ganska bra för att matcha sensorn. Photzones objektivtester är enl min (och förresten även andras åsikt) inte så där speciellt heltäckande.

Nu har jag inga MTF-värden till hands, men väl värden och grafer från DXO. Och att skaffa en 16-80 zoom med en Zeisslogga är nog inte värd slantarna. Dess värden är förvisso bättre än 18-55:an men inte så mycket att skriva hem om vad gäller prestanda sett till kostnaden.

Sedan handlar allt inte bara om skärpa. Vi har ju egenskaper som vinjettering, distorsion mm när man ska väga ett objektiv.

Nåväl jag klistrar in en DXO-mätning på 3 gluggar här nedanför. Graferna visar upplösning, dvs förmåga att återge detaljer. Ju mer rött desto sämre, ju mer gult bättre och ju mer grönt ännu bättre. Graferna visar

1/ Överst en 18-55 SAM körd på en Sony A550
2/ Canons 18-55:a i samma prisklass körd på en 7D
3/ En Sony Carl Zeiss 24-70/2.8 SSM körd på en A850

A/ Helt klart är denna översta graf ingen vacker syn om man ser till upplösning (Sony 18-55 SAM)
B/ Den mellersta grafen från Canons kitglugg är ganska mycket bättre vid "vanliga" f-värden.
C/ Den understa grafen visar en väldigt bra Sony Zeisszoom. Tyvärr ganska dyr, men det finns billigare alternativ som har nästan lika fina värden.

Det är nog bara att konstatera att Sonys kitzoom inte är bra nog för mer ambitiös fotografering med kameror vars sensorer är pixelstinna. Men det gör ju inte objektivet sämre på exv en A77. Däremot vågar jag lova att gå en 100 meter på min hemgata Gösvägen 2 med PetterNiklas dinglande fritt ( d v s utan brallor och kalsonger) om den gluggens linjeupplösning skulle matcha 24 Mpixel på en APS-C.

//Lennart ( som skrivet var: ett vackert namn)

Överst: 18-55 SAM, i mitten Canon 18-55 IS II med samma ljusstyrka och pris, underst en Zeisszoom som kostar nästan 10ggr mer. Hoppas detta kan åskådliggöra en del av skillnaderna. Det mest. anmärkningsvärda är dock att Canongluggen är så pass mycket bättre än SAM-gluggen .
 

Bilagor

  • Skärmklipp1.JPG
    Skärmklipp1.JPG
    19.8 KB · Visningar: 168
  • Skärmklipp2.JPG
    Skärmklipp2.JPG
    19.6 KB · Visningar: 165
  • Skärmklipp3.JPG
    Skärmklipp3.JPG
    19.5 KB · Visningar: 169
Däremot vågar jag lova att gå en 100 meter på min hemgata Gösvägen 2 med PetterNiklas dinglande fritt ( d v s utan brallor och kalsonger) om den gluggens linjeupplösning skulle matcha 24 Mpixel på en APS-C...

Hmm, hur mäter man linjeupplösning hos ett objektiv på ett objektivt sätt?
Alltså, du menar att man fotograferar linjer som ligger väldigt tätt så att de går att urskilja skillnad på om de är på samma avstånd från varandra som pixlarna på kameran? Då måste man väl ha en mätutrustning med högre upplösning än kameran för att säkerställa det?

De största svagheterna med det objektivet ligger ju inte där, utan mer byggkvalitet, ljussvaghet, ditorsion, vinjettering mm., men ett bra exemplar kan bli förvånansvärt skarpt i sitt bästa zoomområde och bländare.

Fast å andra sidan, jag är inte helt säker på att det är önskvärt att du skulle förlora vadet i alla fall ;-).


Hoppas verkligen att det kommer ett nytt kit-objektiv till A77. Med en högklassigt byggd kamera i vädertätat magnesiumhus och med höga specar så matchar inte det här objektivet den kamera, skulle se lite skämmigt ut, även om den optiska prestandan inte är helusel på bra ex.

Lennart,
kan du ge en liten hint om hur man tolkar de där diagrammen. Förstår att grönt är bra och rött dåligt, men inte vad det är som mäts och hur, samt vad kryssen betyder, t.ex. varför det är fler jämnare utspridda kryss på Canon-objektivet jämfört med Sony-objektivet. Att grafen lutar i de två övre och är rak i det nedre beror väl på att det är fast bländare på Zeiss 27-70, men variabel med brännvidden på de andra. Finns det ett sånt dagram för Sony 18-250?


/Mats
 
JA, annars skulle jag inte skriva det! Mig veterligen finns ingen kamera med högre upplösning i 24x36 formatet (FF) än Sony A900/A850 resp Nikon D3x. Så det det torde högsta möjliga upplösning jag valt i detta format eftersom jag kör A900 resp A850. Och det gäller min privata fotografering.

Jag förstår exakt vad du menar såklart (och resonerar likadant själv).
Min undran var bara rent generellt - fast lite klumpugt skrivet - om det är rätt att skriva hög upplösning om många megapixlar generellt.

Upplösning är väl egentligen samma som pixeldensitet, så på det sättet har de mindre sensorerna högre upplösning. Fast å andra sidan har ju en bild tagen med A900 med samma utsnitt av ett motiv högre upplösning än samma bild tagen med en A580, så tänker man så har ju A900 högre upplösning.

Eftersom det kommer nya kameror med högre upplösning (på alla plan) så kan det vara bra att få en definition så alla pratar samma språk.

Bäst och enklast är väl att kalla det med fler pixlar mer högupplöst oavsett sensorstorlek, eftersom slutbilden får en högre upplösning, även om själva sensorn rent tekniskt har lägre upplösning.


/Mats
 
................................Bäst och enklast är väl att kalla det med fler pixlar mer högupplöst oavsett sensorstorlek, eftersom slutbilden får en högre upplösning, även om själva sensorn rent tekniskt har lägre upplösning.


/Mats

Det beror väl på vad man diskuterar eller hur?
Slutbild är en sak men om man pratar exv. objektivs och sensorers tekniska begränsningar och deras möjlighet att fungera optimalt ihop så är det en annan sak. Det är skillnad på hur många pixlar man kan räkna in totalt och hur tätt de sitter, när det gäller hur fotografer eventuellt bör förhålla sig till dessa skillnader. Det är långtifrån samma sak och då fungerar inte nödvändigtvis samma begrepp lika bra för två olika förhållanden. Det gäller väl i alla fall att vara uppmärksam på skillnaden, när vi faktiskt inte talar om samma sak i båda fallen.
 
Det beror väl på vad man diskuterar eller hur?
Slutbild är en sak men om man pratar exv. objektivs och sensorers tekniska begränsningar och deras möjlighet att fungera optimalt ihop så är det en annan sak. Det är skillnad på hur många pixlar man kan räkna in totalt och hur tätt de sitter, när det gäller hur fotografer eventuellt bör förhålla sig till dessa skillnader. Det är långtifrån samma sak och då fungerar inte nödvändigtvis samma begrepp lika bra för två olika förhållanden. Det gäller väl i alla fall att vara uppmärksam på skillnaden, när vi faktiskt inte talar om samma sak i båda fallen.

Jo, det där vet vi ju alla, vilket är själva anledningen til frågeställningen. Min tanke var bara att vi skulle mena samma sak när vi använder olika uttryck och mitt förslag därför är Upplösning = antal pixlar, respektive Densitet = täteten hos pixlarna och att vi håller oss till det även om det inte vetenskapligt är helt korrekt att beskriva upplösning på det sättet.


/Mats
 
Hmm, hur mäter man linjeupplösning hos ett objektiv på ett objektivt sätt?
Alltså, du menar att man fotograferar linjer som ligger väldigt tätt så att de går att urskilja skillnad på om de är på samma avstånd från varandra som pixlarna på kameran? Då måste man väl ha en mätutrustning med högre upplösning än kameran för att säkerställa det?

De största svagheterna med det objektivet ligger ju inte där, utan mer byggkvalitet, ljussvaghet, ditorsion, vinjettering mm., men ett bra exemplar kan bli förvånansvärt skarpt i sitt bästa zoomområde och bländare.

Fast å andra sidan, jag är inte helt säker på att det är önskvärt att du skulle förlora vadet i alla fall ;-).


Hoppas verkligen att det kommer ett nytt kit-objektiv till A77. Med en högklassigt byggd kamera i vädertätat magnesiumhus och med höga specar så matchar inte det här objektivet den kamera, skulle se lite skämmigt ut, även om den optiska prestandan inte är helusel på bra ex.

Lennart,
kan du ge en liten hint om hur man tolkar de där diagrammen. Förstår att grönt är bra och rött dåligt, men inte vad det är som mäts och hur, samt vad kryssen betyder, t.ex. varför det är fler jämnare utspridda kryss på Canon-objektivet jämfört med Sony-objektivet. Att grafen lutar i de två övre och är rak i det nedre beror väl på att det är fast bländare på Zeiss 27-70, men variabel med brännvidden på de andra. Finns det ett sånt dagram för Sony 18-250?


/Mats

Ja, det är ju kanske lite svårt om man inte direkt nagelfar graferna. Man ser ju tydligt här hur SAM-gluggens prestanda sjunker mot Canongluggen vid nedbländning vid exv f/8-f/11. I samma DXO-jämförelse finns diagram för distorsion, kromatisk abberation mm som man bör väga in. För att inte tala om vinjettering.

Det bästa är nog bara att veta att rött är mindre bra och ju mer mot gult/grönt det går desto bättre är mätvärdena. Är man däremot tillfreds med sin glugg kan man ju strunta i alla grafer och bara fotografera och låta det egna ögat vara tillfreds.

Gå gärna in på DXO:s linsjämförelser och kolla själv. Där kan man även välja att kombinera resp glugg med ett kamerahus. Nuffrorna för exempelvis DT 16-80 Z ser inte vackra ut heller. SAM-kitgluggen har inte så dålig linjeupplösning egentligen, däremot uppträder tidigt diffraktionsoskärpa vid nedbländning.
Grafern kan ge den vetgiriga svar på varför en glugg uppträder som den gör. Jag fick i alla svaret på varför 18-55 (som jag haft 3 ex av) uppträder mindre bra för min privata fotografering.

Du har helt rätt i att det beror på variabel ljusstyrka i zoomningsfaktorn som ger graferna dess form.
Det bästa sättet att ge en korrekt hint om vad olika saker står för är att läsa DXO:s förklaring istället för att jag ska skriva ner det (och eventuellt glömma något viktigt).

Dock vill jag påpeka att det är mitt absolut egna intryck av 18-55 SAM som gör att jag inte gillar gluggen.
Jag vill inte ifrågasätta andra som är nöja med objektivet. Ingen har ju helt rätt eller fel utan det bygger på olika preferenser.

Jag har tittat Canon och Nikongluggar på DXO som inte har smickrande värden, men som jag upplevt som bra i många avseenden :)
En riktig MTF-mätning kan vara en bättre sanningssägare.

//Lennart
 
Jo, det där vet vi ju alla, vilket är själva anledningen til frågeställningen. Min tanke var bara att vi skulle mena samma sak när vi använder olika uttryck och mitt förslag därför är Upplösning = antal pixlar, respektive Densitet = täteten hos pixlarna och att vi håller oss till det även om det inte vetenskapligt är helt korrekt att beskriva upplösning på det sättet.


/Mats

Förstår vad du menar, men det kanske blir lite svårt att köra en gemensam definition rakt av enbart baserat på antalet pixlar och densitet oavsett om sensorn sitter i en FF, APS-C, 4/3, APS-H och alla de varianter som finns i kompakterna.

Jag anser personligen att man i så fall måste utgå ifrån att resp sensor ska täcka in samma motiv i samma utsnitt. D v s plåtar du med en FF på 24MP och täcker in ett visst motiv så får backa mer och mer bakåt ju mindre sensorn är i jämförelse med FF-sensorn. Eller skifta objektiv. Vi kan ju bortse i exemplet från att de mindre sensorerna vid samma f-tal ger större skärpedjup eftersom upplösningen ändå är densamma vad gäller sensorn.

På det viset förblir en 20+ MP FF högupplöst då det för närvarande inte tillverkas någon FF som har fler än 24MP, en APS-H på 16MP har då lägre upplösning liksom en APS-C med 18MP har lägre upplösning o s v. Börjar vi croppa de större sensorerna till kompaktstorlek hamnar vi nog i ett träsk till sist.

Så begreppet högupplöst får nog utgå från dagsläget. När A77 kommer med 24MP och eventuellt Canon/Nikon/Sony dessutom kommer med en FF på 50+ MP blir det ju dessa kameror som lägger ribban och då hamnar vi i ett nytt dagsläge där begreppet högupplöst modifieras efter rådande modeller.

Ska vi dra en gräns för vad hög upplösning är i dagsläget för så vill jag nog personligen (OBS personligen) sätta 10-14 MP som inkvalare för hög upplösning. Oavsett om det handlar om FF, APS-C eller en normal kompakt med liten sensor.

Men 6-8 MP ger också tillräcklig hög upplösning för de som aldrig printar ut, eller printar i mindre storlekar efter beskärning.

Så slutkläm: Fler pixlar ger högre upplösning än färre pixlar oavsett om sensorn är stor eller liten. Förutsättningen är att samma area ska avbildas vid jämförelse. Ska andra saker jämföras så ändras givetvis förutsättningarna.

//Lennart
 
Jag är inte helt bekväm med att bli kallad "onormal" ;-). Själv ser jag mig inte så udda alls, utan har ett intresse helt enkelt. Många har hobbies och fotografi är långtifrån något extremt eller kostsamt. Trots att jag har flera kameror och några olika objektiv mm, så är kostnaden väldigt liten egentligen. En viss utgift att ligga ute med är det, men det går ju att sälja och byta ut grejer utan att göra nån förlust alls ju.

En son som spelar ishockey och dessutom växer så att man måste köpa nya grejer blir mycket mycket dyrare för föräldrarna.

Jag är helt och hållet en hobbyfotograf och tycker det är väldigt roligt ur flera perspektiv. Själva fotograferandet, bildbetraktelsen, tekniken, bildbehandling och tom. att dela intresset med likasinnade och diskutera här. Läser inte så mycket, men tillbringar en del tid på "svampforumet".

I jämförelse med andra med annan hobby tar foto inte alls speciellt mycket anspråk, vare sig i tid eller pengar.

Häromdagen tillbringade jag en hel dag tillsammans med min son på skansen. Jag med A850 ochSsigma 150-500 och han med A580 och Minolta 70-210 plus ett Tokina 400/5,6 och kitobjektivet, dubbla batterier var och 16 GB minneskort. Ibland bytte vi objektiv med varandra. Så jäkla kul att tillbringa en hel dag med ett gemensamt intresse och vi letade bra motiv och bildvinklar och snackade och jämförde bilder. Grabben lär sig fort och utnyttjar varenda finess i kameran och hittar alla möjliga bra bilder.

Det enda som stör mig lite är att hans bilder blev bättre än mina ;-).

Det här är en så enkel och lättillgänglig hobby som ger så otroligt mycket. Dessutom genom att "träna" på det här sättet så lär man sig och när det sen måste funka vid något viktigt tillfälle t.ex. i kyrkan när sonen konfirmeras, eller för att föreviga farmors 70-årsdag eller vad det nu är så har man nytta av det och resultatet blir bra, till skillnad från många som köper en kamera, lägger den i ett skåp och bara tar fram den när det viktiga tillfället kommer och så blir det skit av resultatet.

Tycker det inte alls är så onormalt, eller borde i alla fall inte vara det, att ägna lite tid åt sin hobby och få så mycket tillbaka. Kostnaden är inte stor alls i sammanhanget, men det ger så mycket mer att skaffa lite mer än kit-objektivet och sätta sig in i hur grejerna funkar ordentligt.


/Mats

Du missförstår mig nu, du är helt normal, men ditt fotointresse är större än många andra, men för den skull så tror jag att många med bara två objektiv också kan ta mycke bilder. jag försökte med en liknelse där vad gällde svampen. själv är jag intresserad av Djur och Natur, men jag kan inte en massa fakta om hasselmusen för det. Aspman Fotar i Landslaget, jag själv Fotar i Div 3-4, du Mats kanske är någonstans mitt i mellan, Medelfotografen vet jag inte riktigt var han håller till, men han/hon kan vara jättenöjd med ett kamerapaket för 4-5000Kr. ofta billigare än så.
 
Du missförstår mig nu, du är helt normal, men ditt fotointresse är större än många andra, men för den skull så tror jag att många med bara två objektiv också kan ta mycke bilder. jag försökte med en liknelse där vad gällde svampen. själv är jag intresserad av Djur och Natur, men jag kan inte en massa fakta om hasselmusen för det. Aspman Fotar i Landslaget, jag själv Fotar i Div 3-4, du Mats kanske är någonstans mitt i mellan, Medelfotografen vet jag inte riktigt var han håller till, men han/hon kan vara jättenöjd med ett kamerapaket för 4-5000Kr. ofta billigare än så.

Jaja,klanske det. Speciellt kan man få det intrycket eftersom jag varit ganska aktiv här.
Min poäng är i alla fall att om man vill bli en skicklig fotograf så måste man träna och att med bara lite extra utrustning, typ en blixt och två extra objektiv, samt en del aktivitet så kan man höja värdet av sin investering i en fin kamera högst avsevärt. Därför anser jag det lite dumt att bara köpa en systemkamera med kitobjektiv och nöja sig. Hur kul hade Skansen-äventyret jag berättade om nyss med min son varit med bara en kamera med kit-objektivet 18-55 t.ex.?

Man har ju nytta av det också. T.ex. genom att intressera sig lite för makro-foto så lär man sig det. Det blir helt enkelt inte bra från början bara genom att inhandla en kamera med kit-objektiv, man måste öva och prova sig fram. Förutom att det är kul - fast vissa tycker man är en nörd som kan kräla omkring på marken en halvtimme med kamera och blixt och jaga en insekt - så har man praktisk nytta av det. Sen när man ska dokumentera smyckeskrinet för försäkringsbolaget kan man ta riktiga foton som visar detaljer med stämplar och gravyr på ringar osv.

De "medelsvensson" som ni nämner som inhandlar en dyr systemkamera med kit-objektiv och sen inte använder den flitigt klarar helt enkelt inte av det. Om man sen för det mesta har kameran i skåpet och bara tar fram den när det ska fotograferas något viktigt, eller på semestern osv, så blir det inte bra. Kan tom. vara så att ju mer avancerad kameran är med fler inställningsmöjligheter osv, så är risken större att det blir dåligt och då är det en ganska dålig investering. Hade varit bättre att inhandla en kompaktkamera om man ändå bara är ute efter att "ta kort". Har man dessutom inte tränat upp färdigheten så att man är "fri" från kameran och det sitter i ryggmärgen hur exponering, bländare, tid och ISO hänger ihop så man vet vilket resultat man eftersträvar och kan ställa in för det, så blir det kass och dessutom om man "fipplar"en massa så stör man och går miste om situationer osv.

Sen att inte lära sig bildbehandla. Så urbota dumt egentligen. Bilden är ju inte alls klar när du tagit den. Bara genom att inhandla t.ex. PS Elements och gå igenom en grundkurs så att man kan justera ljus, kontrast och färgmättnad, beskära, skala om och skärpa så ändras bilderna från "fina kort" till wow-bilder.

Att gå från 0 till en nivå där man hanterar allt detta hyggligt gör en enorm skillnad med ganska liten insats i form av lite extra utrustning och en del lärande och träning. Det tycker jag absolut man ska räkna in redan när man köper en systemkamera.

Sen att gå vidare från det till expertnivå inom olika områden kan ju bli en hur stor uppgift som helst och ta ett helt liv och det förstår jag att det inte är intressant för alla. Här i diskussionerna kan man få intrycket att det normala är att nå dit och vi har ju flera mycket erfarna yrkesfotografer och även hobbyister här som säkert trots detta hela tiden lär sig nya saker.

Så det "normala" som du och andra beskriver håller jag inte alls med om att det är det är en bra norm, även om det är förmodligen är ganska vanligt. I det fallet tycker jag i såna fall min egen inställning är betydligt sundare och inte alls speciellt konstig, så du kan gott räkna med mig som referens tycker jag, istället för att se mig so men udda fågel.

För mig är det främmande med där synsättet att om man börjar med något att inte också ansträga sig för att det ska bli bra. Vem sjutton vill göra nåt halvdant?



/Mats
 
Senast ändrad:
Ordet onormal finner du inte i mina texter, onormal ger ju synonymer i allafall i gammelsvenskan till någon med lättare mentalsjukdom.

Medelsvensson är en person som gör som alla andra, ett ganska vädertaget och välkänt ord, en vanlig beskrivning på en medelsvensson är väldigt klassisk, Villa, Volvo, två barn och en Golden retriver. Grekland på sommaren och sälen på vintern, köper grannen en Gasolgrill så gör nästa det också.

I tidigare texter så framgår det från flera stycken att deras kompisar nöjer sig med kitoptik, trots att kameran kanske inte är jättebillig, men många passar nog på vid paketreor och får fler objektiv.

jag dömmer ingen i mina inlägg, vill någon köpa två hasselbladare så är det väl okej för honom, vill någon nöja sig med jpegbilder så är det lika okej

Inläggen handlade enbart om hur det troligen ser ut i fotosverige. den som vill ta mycket bilder med en kompakt är också en fotograf, som jag respektterar fullt ut.

//Bengt
 
Finns väl ingen oskriven lag som säger att du måste fota si o så mycket,äga ex antal objektiv,blixt,bildbehandla mm för att få köpa/ha en systemkamera.

Mats du missar nog lite av poängen varför många köper en systemkamera...dom köper inte den för att foto är deras hobby eller för att dom har som intresse att blir en bättre fotograf utan dom flesta köper en för att det är ett bättre "verktyg" som ger bättre bildkvalité och för att det är en helt annan känsla att fotografera med en kamera där man komponera bilden i sökaren....dom vill ha en bra och användarvänlig kamera vid dom tillfällerna dom fotograferar som tex på semestern.

Det du säger/beskriver tycker jag passar in mer på en som är intresserad av foto/har det som hobby....inte för användaren "Svensson" som köper sin systemkamera för semester,familjebilder mm.
 
Medelsvensson är en person som gör som alla andra, ett ganska vädertaget och välkänt ord, en vanlig beskrivning på en medelsvensson är väldigt klassisk, Villa, Volvo, två barn och en Golden retriver. Grekland på sommaren och sälen på vintern, köper grannen en Gasolgrill så gör nästa det ocksåt

Hehe, jag är 48 år, gift, två barn, villa i förort till Stockholm, har en Volvo V70 och en labrador. Åkte inte till Grekland, men väl till Cypern och var i Funäsdalen i vintras, har dessutom inhandlat en gasolgrill när vi märkte hur gott det luktade när grannen grillade.

I princip alla rätt :)


/Mats
 
Finns väl ingen oskriven lag som säger att du måste fota si o så mycket,äga ex antal objektiv,blixt,bildbehandla mm för att få köpa/ha en systemkamera.

Mats du missar nog lite av poängen varför många köper en systemkamera...dom köper inte den för att foto är deras hobby eller för att dom har som intresse att blir en bättre fotograf utan dom flesta köper en för att det är ett bättre "verktyg" som ger bättre bildkvalité och för att det är en helt annan känsla att fotografera med en kamera där man komponera bilden i sökaren....dom vill ha en bra och användarvänlig kamera vid dom tillfällerna dom fotograferar som tex på semestern.

Det du säger/beskriver tycker jag passar in mer på en som är intresserad av foto/har det som hobby....inte för användaren "Svensson" som köper sin systemkamera för semester,familjebilder mm.

Nä, ingen lag och alla gör som dem vill, men genom att lägga lite mer engagemang än vad tydligen "medelsvensson" gör ger så ofantligt mycket mer helt enkelt. Känns som att man långt ifrån drar nytta av sin investering, vilket jag tycker är lite onödigt helt enkelt.

För att kunna utnyttja en systemkamera, så att den levererar tillbaka så måste man sätta sig in i det en del och träna upp sin färdighet. Om man bara ska ta semesterbilder och sen visa dem i bildspel på platt-tvn eller publicera på en blogg får man lika bra resultat, eller tom. bättre i vissa fall, med en kompakt-kamera om man inte drar nytta av systemkameran.

Tycker så fortfarande, men alla får ju göra som de vill. Berättade bara hur jag resonerar.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.