Bengf
Aktiv medlem
Vad är det för vits med en systemkamera om man inte ska använda den i ett system? Utbytbara objektiv finns ju just för att man ska behöva byta. De flesta kompletterar väl fört med ett enklare tele för kanske 2-3000 kr och sedan en blixt (fast kanske inte Canon-användare som är begränsade till att den sitter på det sämsta stället hela tiden, då är det inte så mycket vits).. Sedan om man blir biten och man blir mer insatt så kan det bli finare optik och om man tittar runt lite så kan man göra fynd. Länge sedan jag köpte till listpris, det finns i princip alltid erbjudanden med mycket kraftiga rabatter.
Vet inte hur många som köper en systemkamera och sen inte kompletterar den alls. Verkar lite dumt att inte ta med det i beräkningen redan vid inköpstillfället faktiskt.
/Mats
Missförstå mig inte Mats. Men bland medelsvensson kan jag inte använda dig som referens, hur JAG tror det ser ut bland nyblivna kameraköpare, en kille som jag brukar tala med några gånger per år berättade hur hans son hade blivit intresserad och fått en Canon 400D tror det var, det gich en tid och han ville ha ett tele, pappan gick till en känd Gustafsson här i Degerfors som har ägt ett 50-tal kameror minst. en familj har många kostnader, pojken är så pass intresserad så ett tele får vi kosta på, han vart rekomenderad Canons 55-250, ja sa han pojken kostar pengar, men han har kameran med sig jämt.
Han motiverade sitt köp till pojken med mängder av olika anledningar, för den pappan var dessa köp inte så billiga. du är en entusiast Mats som köper det du vill ha, jag känner många svampplockare men dom kan bara 3-sorter, väldigt få kan plocka 25 sorters svamp utan minsta rädsla att bli förgiftad, otroligt många klarar inte 8-10 sorter.
Vad tusan har svamp med kameror att göra, jo jag tror att det så vi människor är, den som bara kan kantarell kan vara den som har en kompakt men bara fotar vid semester och julen, sedan kommer du Mats som kan kanske 10-12 sorter, men för att kunna det har du fåtta jobba lite och har 5 svampböcker hemma. men alla dessa gillar skogen på sitt sätt, och är säkert ute en hel del.
En hel del köper nog paketen som reas ut efter ett år och får då två objektiv, kitoptiken och tele. jag skulle inte bli förvånad om en bild tagen med A290 med kitoptik ( såldes väl för 2990Kr för ett tag sen ) skriver ut den i A4 och du gör samma sak med din toppmorderna A580 så ser vi ingen skillnad.