hell_se
Aktiv medlem
Nja, jag håller nog inte riktigt med, men accepterar mina föräldrars val. ;-)Hej Lennart! (vackert namn förresten)
Photozone har testat båda objektiven med en A700, med 14MP (tror jag att den har). Du har rätt vad gäller "heltäckande", men låt mig återkomma till det.Kör du kitgluggen på 10 Mpixelkamera räcker dess upplösning till ganska bra för att matcha sensorn. Photzones objektivtester är enl min (och förresten även andras åsikt) inte så där speciellt heltäckande.
Helt rätt, men nu råkar jag äga DxOs programvara som kompenserar för det. Det känns inte som ett problem, kanske har jag fel.Sedan handlar allt inte bara om skärpa. Vi har ju egenskaper som vinjettering, distorsion mm när man ska väga ett objektiv.
Jo jag vet att DxO har sågat objektivet jäms med fotknölarna och det ser inte trevligt ut, men jag undrar varför. Jag har stor respekt för photozones bedömningar, och som du säger, de väger kanske inte in alla egenskaper. Däremot litar jag på upplösningssiffrorna. Men om nu DxO har en mjukvara som kompenserar för objektivets inbyggda fel, vad blir kvar sen - förutom upplösning?Nåväl jag klistrar in en DXO-mätning på 3 gluggar här nedanför. Graferna visar upplösning, dvs förmåga att återge detaljer. Ju mer rött desto sämre, ju mer gult bättre och ju mer grönt ännu bättre.
Ingen kommentar, förutom att jag kommer att hålla mig l-å-n-g-t borta från Småland den dagen! ;-)Det är nog bara att konstatera att Sonys kitzoom inte är bra nog för mer ambitiös fotografering med kameror vars sensorer är pixelstinna. Men det gör ju inte objektivet sämre på exv en A77. Däremot vågar jag lova att gå en 100 meter på min hemgata Gösvägen 2 med PetterNiklas dinglande fritt ( d v s utan brallor och kalsonger) om den gluggens linjeupplösning skulle matcha 24 Mpixel på en APS-C.
/Lennart