Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Tror dock ingen annan tillverkare tar efter SLT-tekniken. Istället blir det spegellösa kameror med en annan teknisk lösning för AF, ...
För min del anser jag inte att kontrastdetekt-AF kommer att bli nästa huvudspår, utan fasdetekt-AF där man plockar AF-mätsignalerna direkt från vissa av pixlarna på huvudsensorn. Då slipper man de separata AF-sensorerna (och slipper därmed den viktigaste orsaken till BF/FF). Enligt vad som har läckts så ligger Sony i framkanten här (med reservation för att det läcks betydligt mindre från CaNikon och vad dessa håller på med - fast intrycket man får är ju att de verkar väldigt vilsna och närmast att de mest bara sitter och blundar och hoppas att bekymren ska vara borta när de tittar upp igen...).

CaNikon ligger alltså antagligen inte tillräckligt långt fram när det gäller den sistnämnda tekniken, så därför kan de bli tvungna att introducera SLT-tekniken först, för att inte riskera att bli helt avhäktade.

---
... , men optiska sökare lär definitivt bli standard väldigt snart.

/Mats
Gissar att du menar 'elektroniska sökare'.

Edit: Såg nu att du hade bekträftat det i din post efteråt (medan långsamma jag skrev, förstås...)
.

Senast ändrad:
För min del anser jag inte att kontrastdetekt-AF kommer att bli nästa huvudspår, utan fasdetekt-AF där man plockar AF-mätsignalerna direkt från vissa av pixlarna på huvudsensorn. Då slipper man de separata AF-sensorerna (och slipper därmed den viktigaste orsaken till BF/FF). Enligt vad som har läckts så ligger Sony i framkanten här (med reservation för att det läcks betydligt mindre från CaNikon och vad dessa håller på med - fast intrycket man får är ju att de verkar väldigt vilsna och närmast att de mest bara sitter och blundar och hoppas att bekymren ska vara borta när de tittar upp igen...).

Japp Sony har tagit patent på en sådan lösning:

http://www.freepatentsonline.com/20110063484.pdf

Det är ganska naturligt att Sony har högre krav ställda på sig än de dominerande aktörerna. Sony startade med ganska små marknadsandelar och för att bryta dominansen räcker det inte att vara lika bra till samma pris i samma niche. Man kom in på en någotsånär mogen marknad och då måste man ta andelar från andra - d v s Nikon och Canon. Jag kan tänka mig att man satt och diskuterade två alternativ - slå sig in med lägre pris eller erbjuda något annat för att slippa sälja med dålig vinst eller förlust. Sony valde att erbjuda något nytt. Detta är också en risk, att gå en lite annan väg. Man har tryck på sig att chansa på rätt väg. Nikon och Canon har också den lyxen, som dominerande, att kunna sitta vid sidan och se hur dessa lösningar tas emot för att sedan kopiera det konceptet som visar sig mest framgångsrikt. De sitter ju ändå med stora skaror med proffs som köper dyr optik. Amatörer som köper bara 1-2 objektiv till sin kamera sitter ju inte på något dyrt system så förluster i detta segment kan man få tillbaks längre fram även om det är en svår smäll. För att Sony skall bryta sig in på proffsmarknaden krävs en väl utbyggd serviceorganisation och för att kunna priskonkurrera i proffsobjektiv måste man få upp volymer så att man även når priser som lockar amatörer. Detta är ett problem och kräver stora satsningar. Jag sitter inte med någon dold kunskap utan jag tror jag gissat ganska rimligt.

Det är ganska naturligt att Sony har högre krav ställda på sig än de dominerande aktörerna. Sony startade med ganska små marknadsandelar och för att bryta dominansen räcker det inte att vara lika bra till samma pris i samma niche. Man kom in på en någotsånär mogen marknad och då måste man ta andelar från andra - d v s Nikon och Canon. Jag kan tänka mig att man satt och diskuterade två alternativ - slå sig in med lägre pris eller erbjuda något annat för att slippa sälja med dålig vinst eller förlust. Sony valde att erbjuda något nytt. Detta är också en risk, att gå en lite annan väg. Man har tryck på sig att chansa på rätt väg. Nikon och Canon har också den lyxen, som dominerande, att kunna sitta vid sidan och se hur dessa lösningar tas emot för att sedan kopiera det konceptet som visar sig mest framgångsrikt. De sitter ju ändå med stora skaror med proffs som köper dyr optik. Amatörer som köper bara 1-2 objektiv till sin kamera sitter ju inte på något dyrt system så förluster i detta segment kan man få tillbaks längre fram även om det är en svår smäll. För att Sony skall bryta sig in på proffsmarknaden krävs en väl utbyggd serviceorganisation och för att kunna priskonkurrera i proffsobjektiv måste man få upp volymer så att man även når priser som lockar amatörer. Detta är ett problem och kräver stora satsningar. Jag sitter inte med någon dold kunskap utan jag tror jag gissat ganska rimligt.

Visst är det så Fredrik...Sony saknar några av pusselbitarna som Nikon och Canon har men det kommer nog så småningom.
Dock är det även en stor risk att som dominerande företag bara sitt och titta på.

Ang utveckling och bilders hållbarhet

Har i ett par dagar faktiskt sorterat bilder. Därtill nödd och tvungen eftersom jag var tvungen att göra en backup på alla filer då båda diskarna i min RAID-matris hade korrupta systefiler. Därefter omformatering med Satans Vista. När dessa filer skulle läggas tillbaks efter ett par dagars grottande i maskinskrället så passade jag på att sortera och hittade en MASSA testbilder (även "vanliga" motiv) som jag tagit med 4 st Sonykameror, 3 Olympuskameror, 4 Nikonkameror, 2 Pentaxkameror och 8 Canonkameror. Olympuskamerorna var enbart 4/3 och kompakter. De övriga dslr och kompakter. Slutligen en udda fågel i sammanhanget: 1 st FF Kodak Pro slr/c.

Nåväl dessa filer var väl värda att behålla så jag brände dem till DVD också. Jag blir lite nojjig av detta med hållbarheten så jag brukar annars ha min filer lagrade på flera olika media. Men de är ofta så dåligt sorterade att jag har svårt att hitta dem. Nu har jag ett bättre katalogiseringssystem som jag själv begriper i alla fall.

MEN, vad som slog mig när jag ånyo plockade fram filerna var hur fruktansvärt bra alla kamerorna presterade. Tillverkningsspannet omfattar 2005-2011 och en körning på olika filer i senaste ACR 6.4.1 i CS5 visade hur "bortskämda" vi blivit (min personliga åsikt) vad gäller kamerors prestanda.

Men det visade också att det under tidsspannet jag angav inte hänt så mycket med själva den tekniska bildkvaliteten, trots nya modeller en gång i veckan (liiite överdrivet).

Så om kameraskrällena inte är felkalibrerade är det egentligen bara att lägga ned märkessnacket. Alla är otroligt bra. Även i jämförelse med Nikon D7000 vid mer normal fotografering då den extra DR som den ger inte saknas direkt.

Man får då välja märke efter sina egna preferenser. Alla märken är bättre än de övriga i något eller flera avseenden. Och vad gäller oneshot och relativt normalt ljus och om bilderna inte ska printas extremt stora är det svårt att skilja kamerorna åt om man inte har ena tummen mitt i handen och den andra i arslet när man råkonverterar filerna. Däremot varirerar kamerornas jpegprestanda en hel del.

Personligen för min egen privata fotografering väljer jag märke efter högsta möjliga upplösning och ser gärna att DR ligger så högt som möjligt. I yrket är maxupplösning inte så viktigt. Däremot snabbhet på AF.

Men efter denna odyssé i bland olika kamerafiler börjar jag undra vad kameratillverkarna ska hitta på mer vad gäller dslr. Bättre AF-precision vore ju trevligt liksom högre DR, men egentligen är jag nöjd som jag sitter. Jag är inte direkt någon ovan fotograf och menar inte heller att vara kaxig, men den som inte kan ta en tekniskt perfekt bild på ett ganska stilla motiv som håller för en megastor utprintning även med dessa uppräknade märkens instegsmodeller borde nog i första läget träna sig mer i fotografering/alternativt ta en kurs i foto och bildbehandling.

Det är oftast skit bakom spakarna det handlar om, såväl i exponeringsögonblicket som i efterbehandling om en bild blir tekniskt dålig. Oavsett märke. Och den åsikten står jag för.

Att jag sedan är tekniskt intresserad och gärna provar olika kameror är en annan sak. Gjorde jag redan anno dazumal. Men då var det enklare. Vi ställde upp en Leica R3, en Nikon FM, en Canon AE1, en Olympus OM-1 och en Praktica low budget. Samtliga med TRI-X opch 50mm glugg. Tog mittpartiet i bilden och förstorade i 18x24. Alltså det fanns ingen skillnad mellan Leicas svindyra modell och Practican som vi kunde se. Hade vi inte haft en märkning skulle vi inte vetat vilken kamera som tagit vilken bild. Men det var på den analoga tiden. Ville man ha andra egenskaper bytte man film. När man köper en dslr får man förutom den kamerans "finesser" även en sensor som kan jämföras med en filmrulle av et märke som inte är utbytbar.

Nåväl, A77 kan bli bra, men det behövs något som verkligen sticker ut mot andra kameror. Och det vore ju kul om det blev så. Men med tanke på hur jämnt loppet är mellan olika märken när det gäller bildkvalitet tror jag den får sticka ut rejält om den ska få kunder som kör med andra märken att skifta system.

//Lennart

Kan bara hålla med. För mina ISO behov är jag nöjd med min 6 år gamla 1DsII och 10 år gamla 1Ds. Jag lägger pengar på optik. Däremot älskar jag skärpedjupet och släppet som är möjliga med småbild (FF) kontra crop.

Nu måste Sony lyckas med sin andra generation av EVF:er annars är dom åt skogen. Att superduperkameran 7D har ett års inträning av AF-sysytemet för att förstå det till fulle är tydlingen lite märkvärdigt så toleransen mot den modellen är otroligt hög.

Hur kan folk ha sådana problem med af på 7D? Det krävs att man läser en guide för af-funktionerna på 7D sen är det bara ställa in kameran för hur man vill att den uppför sig. Tex jag gillar att den håller kvar af även om den tappar målet, och sen kan man tex välja mellan att den väntar på fokuslås eller tar kort direkt även utan bekräftad af. Min 7D tog väl nån veckas övning sen förstod jag hur den fungerade och nu kan jag tom. fota svalor på 10 meters avstånd (de är tämligen oförutsägbara i luften). Det kräver visserligen att man läser på hur kamerans funktioner fungerar men köper man så dyr kamera kan det väl vara värt det!

Personligen för min egen privata fotografering väljer jag märke efter högsta möjliga upplösning

Är du alldeles säker på att du menar det du skriver?
Sony A580 har t.ex. 45% högre upplösning än A900 och Canons kameror med smp sensorer har ännu högre upplösning, för att inte tala om de högupplösta kompakterna som finns...

Nåväl, A77 kan bli bra, men det behövs något som verkligen sticker ut mot andra kameror. Och det vore ju kul om det blev så. Men med tanke på hur jämnt loppet är mellan olika märken när det gäller bildkvalitet tror jag den får sticka ut rejält om den ska få kunder som kör med andra märken att skifta system.

//Lennart

Det viktigaste är inte i första hand att få de som redan idag använder annat att byta, utan att ta större marknadsandelar i nyförsäljning av de som inte har någon systemkamera alls innan och att de som startat med en billig Sony A290 ska byta upp sig inom det egna märket. idag är det många som köper en billig Sony instegs-DSLR och sedan byter till ett "mer professionellt" märke när de hållt på ett tag, ofta efter ingåemde rådgivning från "experten" i Expert-nutiken.

/Mats

Det viktigaste är inte i första hand att få de som redan idag använder annat att byta, utan att ta större marknadsandelar i nyförsäljning av de som inte har någon systemkamera alls innan och att de som startat med en billig Sony A290 ska byta upp sig inom det egna märket. idag är det många som köper en billig Sony instegs-DSLR och sedan byter till ett "mer professionellt" märke när de hållt på ett tag, ofta efter ingåemde rådgivning från "experten" i Expert-nutiken.

/Mats

Det gick inte att knoppa inför kvällen, den här tråden var fasen så bra, blev tvungen att läsa först de senaste inläggen, alltså mycket viktigare än att försöka knoppa.

Kan sägas om den tekniska utvecklingen:
Min "gamla" A200 är fortfarande mycket bra, rent av en riktigt perfekt bas D-SLR, liksom alla övriga andra systemkameror från samma tid, men dagens sökare, i D-SLR/D-SLT konsumentsegmentet är bättre/större, - men bättre bilder får man inte av en bättre sökare, det vet vi alla, fotografens känsla/kunskap kommer alltid att göra den STORA SKILLNADEN!

Ändå har ingen ny D-SLR/D-SLT med APS-C bildsensor en sökare i toppklass likt den i A900 (FF)!

Sony A580 har t.ex. 45% högre upplösning än A900 och Canons kameror med smp sensorer har ännu högre upplösning, för att inte tala om de högupplösta kompakterna som finns...
/Mats

JA, annars skulle jag inte skriva det! Mig veterligen finns ingen kamera med högre upplösning i 24x36 formatet (FF) än Sony A900/A850 resp Nikon D3x. Så det det torde högsta möjliga upplösning jag valt i detta format eftersom jag kör A900 resp A850. Och det gäller min privata fotografering.

Jag äger idag ingen kompaktkamera (Nex räknar jag till gruppen systemkameror)

Vad gäller APS-C-formatet kör jag i och för sig en Canon 7D som i skrivande stund är den pixeltätatste på marknaden i detta format . Men det är mest i jobbet och det jag diskuterar här är min privata fotografering och i den finns nästan bara plats för FF-kameror.

Jag är väl insatt i differenserna vad gäller pixeldensitet per ytenhet på resp sensorstorlekar och hur dessa faktorer vanligtvis påverkar resultatet. Det är därför A77 intresserar mig. Inte för att den får fast spegel eller EVF.

//Lennart

/Mats

Här nere hos Klabbarparn och Åsa-Nisse skiter Eulalia i vad f d specerihandlaren Sjökvist råder både henne och Emil i Lönneberga till sedan han blev bodknodd på Xpert.

Fast i sanningens namn finns det faktiskt affärer med Expertloggan som bär eptitetet med den äran. Bl a i Lund.

För mig personligen existerar inga specifikt professionella märken. Det är mannen/kvinnan bakom kameran som kan göra en A290 till ett yrkesverktyg och ibland tyvärr en Canon 1DMkIV/Nikon D3s eller en Sony A900/A850 till en misslyckad leksak.

Det är självklart att Sony satsar på att förstgångsköpare av deras kameror ska fortsätta att växa in i just det systemet. Därför vore det ju ur deras aspekt mycket önskvärt att A77 blir så bra som specarna låter ana.

//Lennart

Senast ändrad:

/Mats

Nja, så enkelt är det inte. De som provat på ett tag kan mycket väl byta märke av många anledningar snarare än "expertrekommendation". Det är ju i detta läget som "system" spelar roll. Det är också i detta skede som optiken börjar bli intressant och där Nikon och Canon har begagnatutbud och där priserna på bättre objektiv subventioneras av deras stora volymer. Som jag skrev så kan marknadsandelar i instegssegmentet variera snabbt då 90% av köparna vara äger ett objektiv och alltså kan byta hur lätt som helst - det ger ingen stabilitet i marknadsandelar.

Gjordes det inte några undersökningar för ett antal år sedan, som pekade på att många förstagångsköpare av systemkamera nöjde sig med kitobjektivet som följde kameran, för den som inte är en blivande eller har planer på att bli en hängiven fotograf så fick det räcka med kitoptiken.

Trots allt så kan 5-6000Kr vara mycke pengar för väldigt många, målet vid valet av en systemare tror jag för många är möjligheten att få till lite bättre bilder av familjen, barnen, hunden med mera.
Redan finns nog även en kompaktkamera med på ett hörn.

När nyhetens behag börjar släppa med tiden, så tycker många att systemkameran bli för klumpig att bära på, så kompakten följer allt oftare med på utflykten, går behändigt ner i fickan där den också är mera skyddad.

Här hittar vi nog anledningen till att dom flesta tillverkarna försöker göra modellerna så små som bara möjligt, Canons tidiga 300D var en av dom första inom det digitala, som följdes av en liten Nikon 40D.
Men redan på analoga tiden började man göra kamerorna mindre och mindre, men fortfarande många med metallkropp, så dom var ganska tunga, dessa kameror hade inga utstående fingergrepp som är vanligare nu i dag, det var rektangulära plåtstycken.

Dom som har valt ett märke tror jag inte byter till ett annat, dom allra flesta är inte lika hängivna som många av oss på fotosidan. dom allt mer populära resekompakterna som dom kallar dom med lagom zoom typ upp till 300mm är väl i mångt ock mycket ett bra alternativ, utbytet bland alla tillverkare ökar hela tiden ser det ut som, kanske tar dom in dom mesta pengar här på resekompakten.

Den digitala systemkameran går nog en tuff tid till mötes med priser mellan 7-12000kr + då lite bättre optik för att matcha den högupplösta sensorn.

//Bengt.

Fast de som är intresserade nog att investera i optik som matchar sensorn är nog en annan grupp än de som köper superzoomkompakter. I detta segment blir nog valet superzoomkompakt vs systemkamera med kitglugg med snävare zoomomfång (även om jag tror, som Bengt anspelar på att zoomspannet på instegsoptiken sannolikt kommer att öka, sannolikt på bekostnad av kvaliteten).

Sony har blivit ett intressant företag att följa. Även om den beryktade 24mpx sensorn inte kommer komma många amatörer till gagn p g a bristfällig optik så erbjuder denna nivå av upplösning enorma möjligheter till förstoring och beskärning för de med bra optik och kan förhoppningsvis locka Sonyägare att investera i dyrare gluggar som gynnar Sonys intäckter. I dagsläget är jag inte imponerad av EVF, inte p g a dålig uppdatering eller ens upplösning egentligen utan p g a att kontrasten gör det svårt att bedömma ljusspelet i den färdiga bilden, stämmningen försvinner då jag ffa älskar att fotografera hur ljuset leker i bilden. För många med små aps-c sensorer däremot så erbjuder EVF en möjlighet att komma ifrån kopplingen liten sensor->liten spegel->liten sökarbild.

Dom flesta av dagens DSLR har numera mycket bra upplösning i sina monitorer, vi jobbar annorlunda i dag när vi bedömmer bilden, alla sökare är inte så ljusstarka och tydliga särskilt när mörkret kommer, inom dom lite billigare kamerorna så är inte sökarna topp of the line, ganska så jämt skägg överlag.

Semipromodellerna är ju bättre förstås, jag tittar i sökaren i min och jag tittar på monitorn, och sedan tittar jag hemma i Datorn, då tillkommer ofta mera gallringar och borttagning av bilder.
den enorma fördelen i dag är att man kan slösa med tagningarna om motivet verkar extra intressant.

Har man fotat några år så vet man ungefär hur skall bli, även min mycket lågupplösta monitor 115000 punkter aslöjar en sämre bild, för att kolla skärpan så lärde man sig tidigt att förstora bilden i monitorn, då fick man snabbt besked om åtminstonde skärpan vart bra.

Dyrare kameror har väl också många customlägen som då många snabbt väljer in vid olika motiv, finns det 22St, typ, så gäller det väl att ha bra minne förstås om man inte har en liten lapp med sig.

//Bengt.

Gjordes det inte några undersökningar för ett antal år sedan, som pekade på att många förstagångsköpare av systemkamera nöjde sig med kitobjektivet som följde kameran, för den som inte är en blivande eller har planer på att bli en hängiven fotograf så fick det räcka med kitoptiken.

Trots allt så kan 5-6000Kr vara mycke pengar för väldigt många, målet vid valet av en systemare tror jag för många är möjligheten att få till lite bättre bilder av familjen, barnen, hunden med mera.
Redan finns nog även en kompaktkamera med på ett hörn.

När nyhetens behag börjar släppa med tiden, så tycker många att systemkameran bli för klumpig att bära på, så kompakten följer allt oftare med på utflykten, går behändigt ner i fickan där den också är mera skyddad.

Här hittar vi nog anledningen till att dom flesta tillverkarna försöker göra modellerna så små som bara möjligt, Canons tidiga 300D var en av dom första inom det digitala, som följdes av en liten Nikon 40D.
Men redan på analoga tiden började man göra kamerorna mindre och mindre, men fortfarande många med metallkropp, så dom var ganska tunga, dessa kameror hade inga utstående fingergrepp som är vanligare nu i dag, det var rektangulära plåtstycken.

Dom som har valt ett märke tror jag inte byter till ett annat, dom allra flesta är inte lika hängivna som många av oss på fotosidan. dom allt mer populära resekompakterna som dom kallar dom med lagom zoom typ upp till 300mm är väl i mångt ock mycket ett bra alternativ, utbytet bland alla tillverkare ökar hela tiden ser det ut som, kanske tar dom in dom mesta pengar här på resekompakten.

Den digitala systemkameran går nog en tuff tid till mötes med priser mellan 7-12000kr + då lite bättre optik för att matcha den högupplösta sensorn.

//Bengt.

När nyhetens behag kommer in i ett köp är vi alla sålda, lättlurade fotoentusiaster, - jag försöker alltid fråga mig själv, behöver jag batterigrepp, en jävla massa bilder /sek, inbyggd GPS, samt mängder av pling-pling?
Plockar även fram min gamla trotjänare Minolta SRT 303, med inga pling-pling alls, clean-design, saken är klar, - nähä det gamla var tillräckligt nog för perfekta bilder, men vad fasen är det då vi jagar efter?
Nä, det är inte nostalgi i tankarna, utan bara sunt förnuft, faktiskt!

Jag sätter en stor peng på att FF blir en standard inom kort för D-SLR/D-SLT!
Varför annars köpa en relativt stor kamera, om inte sökaren håller samma klass som en gammal A-SLR med 24x36mm format?

En annan konstruktion, tror jag också på!
Fujifilm FinePix X100 har en APS-C bildsensor, mycket fint byggd, ser ut som en gammal Leica M3, analog 24x36mm format , kostar rimliga 12000:-, inställning av tid och bländare precis som det var förr i tiden, på kamerahuset (tiden), objektivet (bländaren), - vi är tillbaka i en kamera design från förr, - FF bildsensor i en liknande design, med utbytbara objektiv, det tror jag blir en skräll, de fotoentusiaster som behöver klumpiga kameraklossar är då på utdöende, ha-ha, .......................

Från märkeskrig till rykteskrig ...

.
Märkeskrig känner vi ju väl till. Men nu verkar det kunna blossa upp ett rykteskrig också ...

Ryktessajten SAR anklagar en annan ryktessajt (som Andrea inte vill hänvisa till) för att vara oseriös. Sagda sajt hade kopierat SAR:s info om Sonys kommande fullformatare, man lagt till en egen spekulation om att den skulle komma att presenteras officiellt redan nu i september. SAR har inte skrivit något om när detta ska ske, men anser tydligen att det inte kommer att ske så snabbt.

Det enda SAR har skrivit är att Sonys nästa fullformatare kommer att bli tillgänglig under år 2012. Tydligen två olika modeller - en med en högupplöst sensor (40 Mp eller mer) som ska konkurrera med mellanformatare som Pentax 645D och Leica S2, samt en med en lågupplöst sensor där man maximerar snabbhet.

Vilket förstås vore en bättre produktdiversifiering än vad A850 och A900 utgör - samt att Canon och Nikon i så fall lär komma att tycka att Sony börjar komma dem obehagligt nära ...
.

Senast ändrad:
Jag sätter en stor peng på att FF blir en standard inom kort för D-SLR/D-SLT!
Varför annars köpa en relativt stor kamera, om inte sökaren håller samma klass som en gammal A-SLR med 24x36mm format?.
Sökarbildens storlek har ingenting att göra med sensorstorleken i en SLT-kamera. I stället för att titta på en mattskiva som är lika eller nästan lika stor som sensorn, tittar du på en skärm genom okularet. Skärmen kan göras så stor som det finns plats för.
T ex är sökarförstoringen 1,05x i A55. Omräknat till småbildssensor blir det 0,7x. Ungefär som en del av dagens DSLR-kameror för småbildsformatet. A77, som väl får ett större hus och därmed större plats, kanske får ännu större sökare. Trots att den lär få s k "APS-C-sensor".

En annan konstruktion, tror jag också på!
Fujifilm FinePix X100 har en APS-C bildsensor, mycket fint byggd, ser ut som en gammal Leica M3, analog 24x36mm format , kostar rimliga 12000:-, inställning av tid och bländare precis som det var förr i tiden, på kamerahuset (tiden), objektivet (bländaren), - vi är tillbaka i en kamera design från förr, - FF bildsensor i en liknande design, med utbytbara objektiv, det tror jag blir en skräll, de fotoentusiaster som behöver klumpiga kameraklossar är då på utdöende, ha-ha, .......................
En fördel med X100 anser jag vara att den, förutom genomsiktssökare, även har elektronisk sökare. Därför går det att ha en mycket bra närgräns för närbilder.

Olle

Sökarbildens storlek har ingenting att göra med sensorstorleken i en SLT-kamera. I stället för att titta på en mattskiva som är lika eller nästan lika stor som sensorn, tittar du på en skärm genom okularet. Skärmen kan göras så stor som det finns plats för.
T ex är sökarförstoringen 1,05x i A55. Omräknat till småbildssensor blir det 0,7x. Ungefär som en del av dagens DSLR-kameror för småbildsformatet. A77, som väl får ett större hus och därmed större plats, kanske får ännu större sökare. Trots att den lär få s k "APS-C-sensor".

En fördel med X100 anser jag vara att den, förutom genomsiktssökare, även har elektronisk sökare. Därför går det att ha en mycket bra närgräns för närbilder.

Olle

En elektronisk sökares (EVF) storlek inte är beroende av bildsensorn, i en D-SLT, har jag aldrig påstått heller, men verkligheten i produktions D-SLT, så här långt utvecklingen, sökaren är mindre och knappast i klass med min (FF) A900, inte i närheten av en A-SLR Minolta, håller med dig i övrigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar