Gjordes det inte några undersökningar för ett antal år sedan, som pekade på att många förstagångsköpare av systemkamera nöjde sig med kitobjektivet som följde kameran, för den som inte är en blivande eller har planer på att bli en hängiven fotograf så fick det räcka med kitoptiken.
Trots allt så kan 5-6000Kr vara mycke pengar för väldigt många, målet vid valet av en systemare tror jag för många är möjligheten att få till lite bättre bilder av familjen, barnen, hunden med mera.
Redan finns nog även en kompaktkamera med på ett hörn.
När nyhetens behag börjar släppa med tiden, så tycker många att systemkameran bli för klumpig att bära på, så kompakten följer allt oftare med på utflykten, går behändigt ner i fickan där den också är mera skyddad.
Här hittar vi nog anledningen till att dom flesta tillverkarna försöker göra modellerna så små som bara möjligt, Canons tidiga 300D var en av dom första inom det digitala, som följdes av en liten Nikon 40D.
Men redan på analoga tiden började man göra kamerorna mindre och mindre, men fortfarande många med metallkropp, så dom var ganska tunga, dessa kameror hade inga utstående fingergrepp som är vanligare nu i dag, det var rektangulära plåtstycken.
Dom som har valt ett märke tror jag inte byter till ett annat, dom allra flesta är inte lika hängivna som många av oss på fotosidan. dom allt mer populära resekompakterna som dom kallar dom med lagom zoom typ upp till 300mm är väl i mångt ock mycket ett bra alternativ, utbytet bland alla tillverkare ökar hela tiden ser det ut som, kanske tar dom in dom mesta pengar här på resekompakten.
Den digitala systemkameran går nog en tuff tid till mötes med priser mellan 7-12000kr + då lite bättre optik för att matcha den högupplösta sensorn.
//Bengt.
När nyhetens behag kommer in i ett köp är vi alla sålda, lättlurade fotoentusiaster, - jag försöker alltid fråga mig själv, behöver jag batterigrepp, en jävla massa bilder /sek, inbyggd GPS, samt mängder av pling-pling?
Plockar även fram min gamla trotjänare Minolta SRT 303, med inga pling-pling alls, clean-design, saken är klar, - nähä det gamla var tillräckligt nog för perfekta bilder, men vad fasen är det då vi jagar efter?
Nä, det är inte nostalgi i tankarna, utan bara sunt förnuft, faktiskt!
Jag sätter en stor peng på att FF blir en standard inom kort för D-SLR/D-SLT!
Varför annars köpa en relativt stor kamera, om inte sökaren håller samma klass som en gammal A-SLR med 24x36mm format?
En annan konstruktion, tror jag också på!
Fujifilm FinePix X100 har en APS-C bildsensor, mycket fint byggd, ser ut som en gammal Leica M3, analog 24x36mm format , kostar rimliga 12000:-, inställning av tid och bländare precis som det var förr i tiden, på kamerahuset (tiden), objektivet (bländaren), - vi är tillbaka i en kamera design från förr, - FF bildsensor i en liknande design, med utbytbara objektiv, det tror jag blir en skräll, de fotoentusiaster som behöver klumpiga kameraklossar är då på utdöende, ha-ha, .......................