Annons

Sony A700 bäst i test

Produkter
(logga in för att koppla)
När Foto gjorde sitt numera omtalade och mycket uppskattade test i nr 7-8-08 av dom fem semipro, var fördelen den att samtliga 5 modeller hade testats separat tidigare, och nu fick en andra omgång, en intensiv och arbetssam vecka tog sin början för testarna. i den andra omgången upptäcktes mera av kamerornas kapacitet och möjligheter, man vart snabbare bekant och förstog respektive kameramärken olika lösningar, dom jobbade även mestadels ute på fältet med sina olika prov. En ny modell kräver ofta längre tid än en vecka för att verkligen komma underfund med den samma, finns det också möjligheter att samtidigt vara flera testare som byter kamera mellan sig och byter åsikter, då börjar vi närma oss den ultimata testen. K7 verkar förövrigt vara en mycket kompetent kamera, så man kan inte ta allt i den testen för allvarligt. Vänl./Bengt.

Bra formulerat.

Läste e-photozines test igår,.

Var iofs säkert seriöst menad, men många delmoment utfördes käpprätt åt skogen...flera "fotosituationsjämförelser" där ljuset var helt olika mellan bilderna, typ att man tagit bild med en kamera, sen kladdat med stativbyte etc(?) till nästa kamera var upp för tagning, då med helt annat ljus tex moln i bagrunden, på andra bilder ren blå himmel.
Varför inte tex ha dem uppställda innan, sen fota i snabb takt, alternativt fota så att ljusförändring kunnat undvikas i så stort mått som testaren visar sej råkat ut för?

Och ta porträtt med helt olika pose hos modellen OCH olika utsnitt, sen bedöma prestanda hos kamerorna...vad menas???

Nästan sanslöst, sen lite "förklarande text" som ändå inte kunde bortförklara varför den och den kameran bedömdes som "delfinalsegrare".

Ganska hafsigt, men läser man testen noga förstår man att samtliga kamerorna verkligen är toppenkameror med sinsemellan varierande prestanda i detaljer och funktioner.

Men sånt som hur knappar sitter/hur många knappar det finns kunde testaren gnälla mkt på i ett fall, sen överse med "samma fel" på en annan kamera...näää, inte kanonseriöst vill jag påstå.

Hur som helst skulle jag ta emot vilken som helst av det provade kamerorna som julkpapp utan att byta...rent principiellt alltså, vad man verkligen trivs med hänger ju många personliga "parametrar" likaväl som på kamerornas rent tekniska prestanda.

Men en mer seriöst gjord test ska man nog läsa om man nu är test-tips-sugen...;-)

Bra formulerat.

Läste e-photozines test igår,.

Var iofs säkert seriöst menad, men många delmoment utfördes käpprätt åt skogen...flera "fotosituationsjämförelser" där ljuset var helt olika mellan bilderna, typ att man tagit bild med en kamera, sen kladdat med stativbyte etc(?) till nästa kamera var upp för tagning, då med helt annat ljus tex moln i bagrunden, på andra bilder ren blå himmel.
Varför inte tex ha dem uppställda innan, sen fota i snabb takt, alternativt fota så att ljusförändring kunnat undvikas i så stort mått som testaren visar sej råkat ut för?

Och ta porträtt med helt olika pose hos modellen OCH olika utsnitt, sen bedöma prestanda hos kamerorna...vad menas???

Nästan sanslöst, sen lite "förklarande text" som ändå inte kunde bortförklara varför den och den kameran bedömdes som "delfinalsegrare".

Ganska hafsigt, men läser man testen noga förstår man att samtliga kamerorna verkligen är toppenkameror med sinsemellan varierande prestanda i detaljer och funktioner.

Men sånt som hur knappar sitter/hur många knappar det finns kunde testaren gnälla mkt på i ett fall, sen överse med "samma fel" på en annan kamera...näää, inte kanonseriöst vill jag påstå.

Hur som helst skulle jag ta emot vilken som helst av det provade kamerorna som julkpapp utan att byta...rent principiellt alltså, vad man verkligen trivs med hänger ju många personliga "parametrar" likaväl som på kamerornas rent tekniska prestanda.

Men en mer seriöst gjord test ska man nog läsa om man nu är test-tips-sugen...;-)
Tack för vänligheten. Ja nog har det dom varit slarviga med denna test. Man blir luttrad med åren, man får läsa typ 3 olika tester för att få en lite bättre uppfattning om aktuell kamera. Förra året hade vi en lång tråd här på fotosidan om tester och dess genomförande, men den tappade mycket av strukturen efter hand, bilder som inte vart tagna vid exakt samma sekund kunde inte godkännas, för solen hade rört sig en halv mm, det vimmlade av sådana kommentarer och inlägg av alla de slag. En summering av dessa inlägg gav resultatet att ett rättvist test, är totalt omöjligt för någon att göra på denna jord. Vänl./Bengt.

Tack för vänligheten. Ja nog har det dom varit slarviga med denna test. Man blir luttrad med åren, man får läsa typ 3 olika tester för att få en lite bättre uppfattning om aktuell kamera. Förra året hade vi en lång tråd här på fotosidan om tester och dess genomförande, men den tappade mycket av strukturen efter hand, bilder som inte vart tagna vid exakt samma sekund kunde inte godkännas, för solen hade rört sig en halv mm, det vimmlade av sådana kommentarer och inlägg av alla de slag. En summering av dessa inlägg gav resultatet att ett rättvist test, är totalt omöjligt för någon att göra på denna jord. Vänl./Bengt.

Till att börja med tycker jag Bengt kommer med en viktig poäng - man bör läsa flera olika tester av samma utrustning för att få en någorlunda heltäckande uppfattning om dem.

Annars tycker jag att e-photozines test är läsvärt. Visst, Mats har rätt i att det finns en del delmoment som blev lite underliga. Men jag tycker e-photozines har gjort något bra: de berättar rätt mycket om hur de testade och hur de resonerade när de kommer till sina slutsatser. Då kan man som läsare ta ställning till det de säger. Det värsta jag vet är tester där saker graderas eller rangordnas och man inte får någon förklaring hur de kom fram till sitt resultat.

Jag har själv arbetat med testning i olika former i ungefär 15 år nu, och är det något jag har kommit underfund med så är det att inget enskilt test någonsin kommer att göra alla läsare nöjda. Det beror helt enkelt på att olika personer vill få reda på så oerhört olika saker. Dessutom finns det motstridiga uppfattningar hos olika läsare om saker som vad som är rätt testmetod, rätt gradering och rätt inbördes värdering av olika egenskaper.

Faktum är att det inte gärna kan bli på något annat sätt. Kameror är så komplexa verktyg att det faktiskt inte går att fastslå någon enda allomfattande norm för vad som är en bra kamera. Lika lite som vi någonsin kommer att kunna enas om en norm för vad som är en bra bild :)

Sedan vore det ju roligt om man kunde diskutera fram lite olika testmoment, mätningar och liknande som i alla fall väldigt många skulle vara intresserade av få med i tester. Tråden som Bengt nämnde var väl delvis ett försök i den riktningen.

Till att börja med tycker jag Bengt kommer med en viktig poäng - man bör läsa flera olika tester av samma utrustning för att få en någorlunda heltäckande uppfattning om dem.

Annars tycker jag att e-photozines test är läsvärt. Visst, Mats har rätt i att det finns en del delmoment som blev lite underliga. Men jag tycker e-photozines har gjort något bra: de berättar rätt mycket om hur de testade och hur de resonerade när de kommer till sina slutsatser. Då kan man som läsare ta ställning till det de säger. Det värsta jag vet är tester där saker graderas eller rangordnas och man inte får någon förklaring hur de kom fram till sitt resultat.

Jag har själv arbetat med testning i olika former i ungefär 15 år nu, och är det något jag har kommit underfund med så är det att inget enskilt test någonsin kommer att göra alla läsare nöjda. Det beror helt enkelt på att olika personer vill få reda på så oerhört olika saker. Dessutom finns det motstridiga uppfattningar hos olika läsare om saker som vad som är rätt testmetod, rätt gradering och rätt inbördes värdering av olika egenskaper.

Faktum är att det inte gärna kan bli på något annat sätt. Kameror är så komplexa verktyg att det faktiskt inte går att fastslå någon enda allomfattande norm för vad som är en bra kamera. Lika lite som vi någonsin kommer att kunna enas om en norm för vad som är en bra bild :)

Sedan vore det ju roligt om man kunde diskutera fram lite olika testmoment, mätningar och liknande som i alla fall väldigt många skulle vara intresserade av få med i tester. Tråden som Bengt nämnde var väl delvis ett försök i den riktningen.

Det är väl inte testet i sig som är det stora problemet utan slutsatserna. Själva testet är varken bättre eller sämre än ett genomsnitt tycker i alla fall jag.

--> Alla stabiliseringssystem tar tid på sig -- vissa lite mer, andra lite mindre.
--> Alla stabiliseringssystem drar batteri.
--> All "friflytande" mekanik är känsligare för stötar etc.
--> Alla stabiliseringssystem har en livslängd.

Som jag ser der, finns det ingenting att vinna på att ha VR aktivt när det är "f8 och 1/250s" ute.

Jag har svårt att se att bildstabiliseringen nödvändigtvis klarar sig bättre mot smällar avstängd än på. Båda mina AS-krascher har skett med avstängd kamera. AS generation ett var betydligt känsligare för stötar än de som finns idag vilka kan räknas till generation 3 och 4 i Sony-världen.

Möjligen har man lärt sig att parkera systemet bättre i avstängt läge idag än tidigare. Helt klart är nu denna teknik betydligt mognare än den var i KM:s systemdigitaler.

Att stänga av stabiliseringen för att den drar batteri känns ju lite långsökt idag. Om jag inte missminner mig så ska ett fulladdat batteri räcka till 700 bilder i min A350. Jag tror faktiskt aldrig att jag lyckats köra slut på batteriet under en fotosession. Men det finns säkert folk som lyckas med det med. Möjligen kan jag tycka att de ska ta bort knappen som finns för på och avslag av SSS bakpå kameran och istället lägga denna i menysystemet istället. Jag har flera gånger stängt av av misstag.

Jag tror de flesta har AS/SSS på mest hela tiden. Jag har heller aldrig förstått varför systemet ska slås av om man använder stativ. Jag vet också att det rekommenderas men jag fattar inte att ett sånt reglersystem skulle påverkas av att vara för stilla. Det borde bara vara i fullständig jämvikt i en sådan situation.

Jag har svårt att se att bildstabiliseringen nödvändigtvis klarar sig bättre mot smällar avstängd än på. Båda mina AS-krascher har skett med avstängd kamera. AS generation ett var betydligt känsligare för stötar än de som finns idag vilka kan räknas till generation 3 och 4 i Sony-världen.

Möjligen har man lärt sig att parkera systemet bättre i avstängt läge idag än tidigare. Helt klart är nu denna teknik betydligt mognare än den var i KM:s systemdigitaler.

Jag tror du har rätt där, se bara på utveckligen hos hårddiskar som numera klarar rätt mycket yttre påverkan om läs-/skrivhuvudena har parkerats.

Att stänga av stabiliseringen för att den drar batteri känns ju lite långsökt idag. Om jag inte missminner mig så ska ett fulladdat batteri räcka till 700 bilder i min A350. Jag tror faktiskt aldrig att jag lyckats köra slut på batteriet under en fotosession. Men det finns säkert folk som lyckas med det med. Möjligen kan jag tycka att de ska ta bort knappen som finns för på och avslag av SSS bakpå kameran och istället lägga denna i menysystemet istället. Jag har flera gånger stängt av av misstag.

Där finns en skillnad mot optisk stabilisering - det finns objektiv vars stabilisering käkar batterier som jag äter choklad. Nikons 200/2,0 VR är ett klassiskt exempel.

Jag tror de flesta har AS/SSS på mest hela tiden. Jag har heller aldrig förstått varför systemet ska slås av om man använder stativ. Jag vet också att det rekommenderas men jag fattar inte att ett sånt reglersystem skulle påverkas av att vara för stilla. Det borde bara vara i fullständig jämvikt i en sådan situation.

Kom ihåg att så länge vi inte talar om stativ som är gjorda av betong plus brobalkar och väger ett ton eller mer så finns det faktiskt alltid rörelser även när kameran sitter på ett stativ. Mindre på ett bra stativ, mer på ett dåligt. På ett bra stativ är de så små att de inte påverkar bilresultatet (i alla fall inte med upplösningar vi har idag), men som kan trigga ett stabiliseringssystem som då luras att kompensera för rörelser som den borde ha ignorerat. Det finsn nästan alltid sådana där retfulla områden inom reglerteknik som är svåra att hantera.

Nu är vi på väg långt utanför ämnet ... :) Men jag vidhåller att kostnader som uppstår hos ett företag hamnar hos deras kunder, vare sig de har konkurrenter eller inte :)

Min anm: Nej, så är det inte alls! Bara om man har monopol och det har ingen på fotoprylsmarknaden! Alla vill självfallet vältra över alla kostnader och mer därtill på kunderna men grejen är att de faktiskt inte kan detta på en konkurrensutsatt marknad och det gäller inte bara Sony utan alla. Lägger man sig alltför högt i pris minskar till slut de totala intäkterna och då bli en sådan strategi dysfunktionell. Man förlorar pengar istället för att vinna dem. Du såg ju själv i Mats exempel ovan att Sony inte kan vältra över alltför mycket av sina högre kostnader på kunderna (om vi nu antar att de har det). Skillnaderna är väl inte alltför stora i just det exemplet.

Om man ser till de objektiv hos Nikon som uppdaterats med stabilisering under de senaste tre fyra åren så har de faktiskt generellt blivit billigare, inte dyrare. Men det handlar mer om att nyare objektiv generellt är billigare att tillverka. Det är nog snarare så att Nikon hittills lyckats bibehålla den ganska höga prisnivå de redan har genom att lägga till ny teknik vartefter, som VR eller nanocoating.

Min anm: Det tror jag faktiskt inte. De borde väl ha fått sprutt på den tillverkningslinjen för länge sedan efter mer än 10 år med den tekniken. Alla tar precis så mycket betalt de kan och försöker hitta en prisnivå där de kan maximera sina förtjänster. Marginalerna sänks och man säljer större volymer istället.

Problemet för Sony är att de knappast har några möjligheter att priskonkurrera med Canon/Nikon - oavsett typ av stabilisering.

Min anm: Visst har de det. De kan välja att köpa marknadsandelar i vissa segment och det kanske är det vi ser när exv. en A900 med samma sensor som i D3x kostar 1/3 så mycket. Låt vara att D3x är en aning bättre men motsvara den överlägsenheten ett pris som är 3 ggr högre? Nikon försöker ta det pris de tror sig kunna få och det är det och inte några tillverkningskostader som styr det. Alla söker sitt jämviktspris.

Jag vill nog hävda att det här med stabilisering i de flesta fall har en rätt liten inverkan på priset hos objektiv. Det är en tekniskt sett ganska enkel teknik när någon väl lärt sig bemästra den och komponenterna är inte speciellt dyra - inte jämfört med saker som linselemet.

De överlägset viktigaste faktorerna för priset på objektiv är:

- Antal. Ju fler exemplar av ett objektiv du kan sälja, ju billigare blir det. Den här faktorn slår ut alla andra med hästlängder.

- Mängd glas och optisk komplexitet. De två sakerna hör delvis ihop, grovt sätt kan man närmast väga objektiv och sätta priset efter vikten. Inte för att glas i sig självt är så speciellt dyrt, men att göra linselement med den enorma precision som krävs är dyrt och det blir snabbt dyrare ju fler, större och mer komplexa linsemelenten blir. Saker som hög ljusstyrka, stort zoomomfång (i synnerhet hos vidvinklar), förmåga att täcka stor bildcirkel, närgräns och bra korrektion av alla abderrationer, sådant kostar pengar att bygga.

- Att objektivet produktionstekniskt är enkelt att bygga. Ju fler operationer under tillverkningen av ett objektiv som måste utföras manuellt och inte kan göras av en maskin, ju dyrare blir det. Det är det här som gör att nyare varianter på objektiv som konstruerats för detta ofta kan vara billigare än äldre objektiv trots att de förbättrats på flera sätt.

Min anm: Nää igen. Marknaden bestämmer vad de kan ta i pris. Den skiter grymt nog i vilka tillverkningskostnader tillverkaren haft. "Är man en taskig skomakare, så får den skomakarens barn svälta och då borde han försöka göra något annat. Det var väl John Stuart Mill som så något med den andemeningen. Det är nationalekonomi och företagsekonomi.

Jag tror få människor väljer kamerasystem utifrån stabiliseringen - och gör de det så väljer de med stor sannolikhet just en kamera med stabiliseringen i huset.

Min anm: Jag tror du har fel igen. Jag och många andra fick stabilisering med alla våra utmärkta gamla Minolta-objektiv och därför valde vi KM och Sony. Andra valde av precis samma skäl Olympus och Pentax. De som sitter med sina dyra stabiliserade Canon och Nikon-objektiv gör indirekt precis samma sak de med. De köper nya kamerahus av dessa tillverkare för allt annat vore onödig kapitalförstöring. I det är vi alla väldigt lika och fullständigt förutsägbara.

Min anm: Nej, så är det inte alls! Bara om man har monopol och det har ingen på fotoprylsmarknaden!

Men snälla, förklara då varifrån pengarna hos ett företag kommer? En hemlig statlig fond? En egen sedelpress? :)

Nej, pengarna i ett företag kommer från deras kunder, alltså kommer kostnader för företag alltid att hamna hos deras kunder. Om du har hittat en väg runt det här, snälla ring mig - jag har eget företag och skulle gärna få in mer pengar än de jag kan få från mina kunder :)

Alla vill självfallet vältra över alla kostnader och mer därtill på kunderna men grejen är att de faktiskt inte kan detta på en konkurrensutsatt marknad

Så vad är alternativet? Råna banker? :)

Min anm: Det tror jag faktiskt inte. De borde väl ha fått sprutt på den tillverkningslinjen för länge sedan efter mer än 10 år med den tekniken.

Jo, det var liksom det jag sa. Objektiven blir inte nämnvärt dyrare pga stabilisering, just eftersom de "fått sprutt på tekniken". Summan är att alla uppdaterade objektiv utom ett enda (AF-S 70-300 VR) som till exempel Nikon släppt de senaste åren faktiskt blivit billigare än sina föregångare - oavsett om de fått stabilisering eller inte. Stabilisering är givetvis inte gratis, men det påverkar inte objektivpriser alls så mycket som många inbillar sig.

Min anm: Visst har de det. De kan välja att köpa marknadsandelar i vissa segment och det kanske är det vi ser när exv. en A900 med samma sensor som i D3x kostar 1/3 så mycket. Låt vara att D3x är en aning bättre men motsvara den överlägsenheten ett pris som är 3 ggr högre?

Så du noterar inga andra skillnader mellan D3x och A900 utöver sensorn? :) Jag tror en betydligt mer relevant jämförelse är mellan A900 och Eos 5D Mk2 än med en nischkamera som D3x (som nog hellre skall jämföras med Eos 1Ds Mk3).

Så hur bra står sig A900 i priskonkurrensen om man ställer den mot Eos 5D Mk2?

Poängen är att Canon och Nikon har enorma skalfördelar när det gäller att fördela utvecklingskostnader på antal sålda enheter.

Nikon försöker ta det pris de tror sig kunna få och det är det och inte några tillverkningskostader som styr det. Alla söker sitt jämviktspris.

Här håller jag helt med, om vi tar priset på D3x som exempel så styrs nog mest av en önskan att positionera kameran - sida vid sida med Eos 1Ds Mk3 och snäppet under de billigaste mellanformatarna.

Min anm: Nää igen. Marknaden bestämmer vad de kan ta i pris. Den skiter grymt nog i vilka tillverkningskostnader tillverkaren haft. "Är man en taskig skomakare, så får den skomakarens barn svälta och då borde han försöka göra något annat. Det var väl John Stuart Mill som så något med den andemeningen. Det är nationalekonomi och företagsekonomi.

Man brukar säga att tillverkningskostnaden inte styr försäljningspriset, så långt håller jag med, men det finns en viktig bisats till den meningen: men tillverkningskostnaden styr storleken på vinsten eller förlusten. Ett företag kan inte i längden tillverka saker med förlust. (Om man inte heter SAAB förstås.)

Man kan köra kampanjpris på vissa produkter ett tag och låta det äta upp ackumulerat kapital och vinster från andra produkter, men man kan inte i längden sälja saker billigare än man tillverkar dem. Tro mig :)

Vidare ...

Jag skrev:
Jag tror få människor väljer kamerasystem utifrån stabiliseringen - och gör de det så väljer de med stor sannolikhet just en kamera med stabiliseringen i huset.

Du svarade
Min anm: Jag tror du har fel igen. Jag och många andra fick stabilisering med alla våra utmärkta gamla Minolta-objektiv och därför valde vi KM och Sony. Andra valde av precis samma skäl Olympus och Pentax.

Dvs exakt vad jag sa - de som väljer kamera efter stabiliseringslösning väljer märken som har det i huset. Precis min poäng som du nu upprepade med annan formulering :)

De som sitter med sina dyra stabiliserade Canon och Nikon-objektiv

Berätta gärna vilka stabiliserade objektiv från Canon och Nikon som är så mycket dyrare än motsvarande och/eller jämförbara objektiv från Olympus/Pentax/Sony.

Till sist: Sten-Åke, om jag någonstans i ovanstående låter spydig så är det inte min avsikt. Jag tycker den här diskussionen är intressant, och har jag uttryckt mig illa så är det mest för att jag är trött och borde gått och lagt mig att sova för en timme sedan :)

Jag har svårt att se att bildstabiliseringen nödvändigtvis klarar sig bättre mot smällar avstängd än på.

[...]

Att stänga av stabiliseringen för att den drar batteri känns ju lite långsökt idag.

[...]

Jag tror de flesta har AS/SSS på mest hela tiden.
Nu var det naturligtvis inte huvudanledningen till att ha stabiliserungen avstängd. Det handlar främst om att undvika den klart märkbara fördröjning all stabilisering medför. Varför skulle jag vilja dras med en så uppenbar försämring av kameran, när jag för det mesta inte har behov av stabiliseringen? Batteriåtgång är också en klart märkbar faktor. De andra två punkterna är bara "bonus", så att säga.

Frågan kvarstår, Sten-Åke: vad anser du att man vinner på att alltid ha stabiliseringen till -- och vad anser du att man förlorar på att stänga av den då den ej fyller någon funktion? Hur ofta behöver du egentligen stabiliseringen? (jag har, som sagt, min avslagen ~90% av tiden).

Det kanske ligger i namnet (Jörgen)...? :)

Jag har också min SSS avstängd 95% av tiden.

Varför? Jo för jag lider av nån hypokondrisk ångest av att nåt piezoelement, eller vad det nu är som flyttar omkring sensorn, ska få fnatt och göra nån extrakrumbukt utan att det behövs och sudda till min bild. Jag kopplar bara in den när den verkligen behövs.

Det är väl inte testet i sig som är det stora problemet utan slutsatserna. Själva testet är varken bättre eller sämre än ett genomsnitt tycker i alla fall jag.

Men det var riktigt kul med porträttbilderna, där lövbusken 15 meter bort var urvattnad, men bra på en annan bild där busken bara hade en liten flik i bild, stor bländaröppning som brukligt vid porträtt, lär inte bliva skarp buske då, under förutsättning att någon buske då är i bild, lite konstigt faktiskt.

Återigen ett döskumt test. Sonyn vinner med en motivering att den är äldst men ändå klarar sig så bra. Så att om Sony bara haft en modernare kamera så hade nog den vunnit..typ ..hmmm.

En av de mer krystade motiveringar jag läst. Man måste väl ändå ha det i minnet även om man skulle vara glad åt att just A700 vann.

Det är väl OK att läsa testet i sig men dessa slutsatser som krystas fram så det nästan ger hjärnblödning hos recensenten kan man väl bortse från eller hur? Varför måste man envisas med att utse vinnare, när det faktiskt inte låter sig göra på ett vettigt sätt?

Jo, nog f-n luktar det köpt resultat - speciellt som INGEN annan håller med om det resutlatatet. Nåja - man kan antigen anonsera eller köpa testresultat - spelar inte så stor roll vad man lägger maknadsföringsbudgeten på så länge det innebär att man lyckas kränga iväg prylar. Det vore ju inte inte första gången för Sony om det nu vore som antyds - läste i mitten på 90-talet om en skandalhistoria där Sony köpt vinster i tester - den gången på videokamror, men antar att det är samma gubbar i styrelsen då som nu...

Jo, nog f-n luktar det köpt resultat - speciellt som INGEN annan håller med om det resutlatatet. Nåja - man kan antigen anonsera eller köpa testresultat - spelar inte så stor roll vad man lägger maknadsföringsbudgeten på så länge det innebär att man lyckas kränga iväg prylar. Det vore ju inte inte första gången för Sony om det nu vore som antyds - läste i mitten på 90-talet om en skandalhistoria där Sony köpt vinster i tester - den gången på videokamror, men antar att det är samma gubbar i styrelsen då som nu...

Att A700 är en så erbarmiligt dålig kamera att det tydlingen är totalt omöjligt för den att vinna en test det trodde jag alldrig, men det kändes bra några dagar i alla fall. Skall åka och titta på pentaxen nu, där är det ärligt folk i styrelsen. Försa var jag lade sömntablätterna.

Att A700 är en så erbarmiligt dålig kamera att det tydlingen är totalt omöjligt för den att vinna en test det trodde jag alldrig, men det kändes bra några dagar i alla fall. Skall åka och titta på pentaxen nu, där är det ärligt folk i styrelsen. Försa var jag lade sömntablätterna.

För egen del är jag enbart kritisk till att den aktuella testen var så klent utförd, inte på vilken kamera som "vann".

Har inte mer än känt på A700 men nog verkar det vara en kanonkamera***, likaväl som de som var med i testen allihop är "kanonkameror" på sina egna meriter och för "sin" kategori köpare.

Lite trist att såna tester "måste" kora en vinnare, skulle bli minst lika läsvärda om man bara redovisade kamera för kamera dess fördelar/nackdelar, utan att nödtvunget sätta upp en som iaf aningen bättre än de andra...

Nää, det skulle faktiskt bli mer läsvärt om man struntade i just "vinnarmomentet" faktiskt.

Då vore det säkerligen lättare för testaren att ta ut svängarna mer och det skulle bli mer så att läsaren "tvingas" läsa ordentligt om varje kamera och själv (om nödvändigt) kora sin vinnare...

*** Dess ägare verkar mkt nöjda.Några fler testare än e-photozine har också gett den fina betyg...(köpta eller inte, ja va säger man?)

Där finns en skillnad mot optisk stabilisering - det finns objektiv vars stabilisering käkar batterier som jag äter choklad. Nikons 200/2,0 VR är ett klassiskt exempel.

Kom ihåg att så länge vi inte talar om stativ som är gjorda av betong plus brobalkar och väger ett ton eller mer så finns det faktiskt alltid rörelser även när kameran sitter på ett stativ. Mindre på ett bra stativ, mer på ett dåligt. På ett bra stativ är de så små att de inte påverkar bilresultatet (i alla fall inte med upplösningar vi har idag), men som kan trigga ett stabiliseringssystem som då luras att kompensera för rörelser som den borde ha ignorerat. Det finsn nästan alltid sådana där retfulla områden inom reglerteknik som är svåra att hantera.

Ja, det kanske är så att det krävs mer energi för att jojja omkring med de element som ingår i en optisk stabilisering än att flytta en relativt lättare sensor.

Sen fattar jag i alla fall inte vad det skulle vara för skillnad i sak att kompensera stora eller mycket små rörelser och att just de små skulle vara problemet. Jag har alltid trott att en stor rörelse skulle vara ett större problem för då kanske man får s.k. transienta svar som svänger in mot ett nytt jämviktsläge och då kan det ju bli så att systemet korrigerar för mycket och måste korrigera snabbt åt motsatt håll. Risken att det då skulle bli suddigt trodde i alla fall jag skulle vara större än vid mycket små korrigeringar när kameran i princip är helt still och nära nog i fullständig jämvikt och vila..

Men snälla, förklara då varifrån pengarna hos ett företag kommer? En hemlig statlig fond? En egen sedelpress? :)

Nej, pengarna i ett företag kommer från deras kunder, alltså kommer kostnader för företag alltid att hamna hos deras kunder. Om du har hittat en väg runt det här, snälla ring mig - jag har eget företag och skulle gärna få in mer pengar än de jag kan få från mina kunder :)

Jo, det var liksom det jag sa. Objektiven blir inte nämnvärt dyrare pga stabilisering, just eftersom de "fått sprutt på tekniken". Summan är att alla uppdaterade objektiv utom ett enda (AF-S 70-300 VR) som till exempel Nikon släppt de senaste åren faktiskt blivit billigare än sina föregångare - oavsett om de fått stabilisering eller inte. Stabilisering är givetvis inte gratis, men det påverkar inte objektivpriser alls så mycket som många inbillar sig.

Så du noterar inga andra skillnader mellan D3x och A900 utöver sensorn? :) Jag tror en betydligt mer relevant jämförelse är mellan A900 och Eos 5D Mk2 än med en nischkamera som D3x (som nog hellre skall jämföras med Eos 1Ds Mk3).

Så hur bra står sig A900 i priskonkurrensen om man ställer den mot Eos 5D Mk2?

Poängen är att Canon och Nikon har enorma skalfördelar när det gäller att fördela utvecklingskostnader på antal sålda enheter.

Här håller jag helt med, om vi tar priset på D3x som exempel så styrs nog mest av en önskan att positionera kameran - sida vid sida med Eos 1Ds Mk3 och snäppet under de billigaste mellanformatarna.

Man brukar säga att tillverkningskostnaden inte styr försäljningspriset, så långt håller jag med, men det finns en viktig bisats till den meningen: men tillverkningskostnaden styr storleken på vinsten eller förlusten. Ett företag kan inte i längden tillverka saker med förlust. (Om man inte heter SAAB förstås.)

Man kan köra kampanjpris på vissa produkter ett tag och låta det äta upp ackumulerat kapital och vinster från andra produkter, men man kan inte i längden sälja saker billigare än man tillverkar dem. Tro mig :)

Vidare ...

Jag skrev:

Du svarade
Min anm: Jag tror du har fel igen. Jag och många andra fick stabilisering med alla våra utmärkta gamla Minolta-objektiv och därför valde vi KM och Sony. Andra valde av precis samma skäl Olympus och Pentax.

Dvs exakt vad jag sa - de som väljer kamera efter stabiliseringslösning väljer märken som har det i huset. Precis min poäng som du nu upprepade med annan formulering :)

Berätta gärna vilka stabiliserade objektiv från Canon och Nikon som är så mycket dyrare än motsvarande och/eller jämförbara objektiv från Olympus/Pentax/Sony.

Till sist: Sten-Åke, om jag någonstans i ovanstående låter spydig så är det inte min avsikt. Jag tycker den här diskussionen är intressant, och har jag uttryckt mig illa så är det mest för att jag är trött och borde gått och lagt mig att sova för en timme sedan :)

Men Martin, du som har eget företag vet väl att du inte alltid kan vältra över alla dina kostnader på kunderna. Dina konkurrenter kanske köpt på sig stora lager av produkter när dollarn var billig. Kunderna kommer inte tycka synd om dig och handla hos dig bara för att just du haft lite osis eller varit lite klantig och tvingats köpa in när dollarn stog högt. Det är bara att bita i det sura och temporärt sänka sina marginaler om man ska kunna konkurrera överhuvudtaget under sådana premisser eller helt enkelt vänta tills konkurrenterna sålt slut på sitt billiga lager (men vem kan göra det?).

Bildstabiliseringsmarknaden är inget monopol eller ens oligopol längre även om det tidigare var det när bara Canon och Nikon kunde erbjuda bildstabilisering. Grejen var ju att de hade var sin skyddad verkstad därför att en del av deras kunder som investerat stort i dyra stabiliserade objektiv var inlåsta och trögrörliga så man konkurrerar inte främst om den installerade basen för den hade man ju redan. I deras fall handlade det främst om att se till att konkurrenten inte tog för stor del av nyförsäljningen. Detta har delvis ändrat sig nu när alla de övriga valt det andra teknikspåret.

Förr måste alla migrera till Canikon om man ville ha stabilisering i åtminstone några objektiv. Grejen är att de behöver de inte längre för nu får de stabilisering med alla sina gamla objektiv vare sig de haft en Minolta, en Pentax eller en Oly. Detta gör att man får slåss hårdare om instegsfolket som ett bra tag inte hade något instegserbjudande överhuvudtaget med bildstabilisering. Idag är stabilisering mainstream och kameror kommer snart inte gå att sälja utan detta till instegsfolket. De fattar inte varför en funktion som finns i alla kompakter inte skulle finnas i en DSLR, som dessutom är flera gånger dyrare i inköp.

Jag är helt med på att Sony och andra inte alls har de storas stora volymer även om Sony faktiskt hela tiden tar andelar. Men en poäng är faktiskt att om Sony får upp volymerna så slipper de bygga in stabilisering i alla sina objektiv och kan nöja sig med att bara bygga in en mycket billigare lösning i varje kamerahus. De kommer ha en billigare tillverkningsprocess och de behöver inte hålla sig med parallella uppsättningar av objektiv - stabiliserade och icke stabiliserade. En del gnäller över att Sony inte har lika många objektiv son Canon, men faktum är att de ju behöver knappt bara hälften så många för att få samma line up som Canon. Gå in på Dyxum och kolla på alla de AF-objektiv som finns för KM/Sony. Det är trehundratrettio stycken - alla stöder bildstabiliseringen med ett mycket mycket fåtal undantag (främst några makroobjektiv tror jag). Alla är kompatibla med alla nya kamerahus. Det finns objektiv till alla behov ofta till reapris. Är det något man verkligen vill ha är det bara att betala.

I ett chicken race så står nog Sony ganska väl rustat trots allt, då de har en enklare tillverkningsprocess speciellt när det gäller objektiven och en väl massmarknadsanpassad tillverkningsprocess för bildstabilisering inbyggd i husen.

Senast ändrad:
För egen del är jag enbart kritisk till att den aktuella testen var så klent utförd, inte på vilken kamera som "vann".

Har inte mer än känt på A700 men nog verkar det vara en kanonkamera***, likaväl som de som var med i testen allihop är "kanonkameror" på sina egna meriter och för "sin" kategori köpare.

Lite trist att såna tester "måste" kora en vinnare, skulle bli minst lika läsvärda om man bara redovisade kamera för kamera dess fördelar/nackdelar, utan att nödtvunget sätta upp en som iaf aningen bättre än de andra...

Nää, det skulle faktiskt bli mer läsvärt om man struntade i just "vinnarmomentet" faktiskt.

Då vore det säkerligen lättare för testaren att ta ut svängarna mer och det skulle bli mer så att läsaren "tvingas" läsa ordentligt om varje kamera och själv (om nödvändigt) kora sin vinnare...

*** Dess ägare verkar mkt nöjda.Några fler testare än e-photozine har också gett den fina betyg...(köpta eller inte, ja va säger man?)

Om testarna visste hur folk som jag reagerar på dessa slutsatser så undrar jag om de skulle envisas med att kora sina segrare på så lösa boliner som de faktiskt gör.

All den ansträngning de lagt ner på testet rinner ut i sanden. Det är som om Mona Lisa skulle vara målad med ren stinkande skit. Det ser snyggt ut på håll men man avstår ändå från att gå nära. för man känner instinktivt att det inte står helt rätt till.

Jag tycker den här diskussionen är intressant, och har jag uttryckt mig illa så är det mest för att jag är trött och borde gått och lagt mig att sova för en timme sedan :)

Ja, men visst, man blir trött, efter att ha läst en lång tråd med kilometer av åsikter om Sony A700, ett riktigt bra kamerahus, men ...

Jag kanske är så trött, att jag har tappat logiken, - men vem rånade banken, för att göra Sony A700 till en vinnare?

Snart kommer Sony med nya D-SLR, både med APS-C och FF sensorer, då behöver få råna banken, inom konsumentsektorn, för att få in verktygen i stallet!

Sony A700 biter då säkert i gräset, tillsammans med de andra "gamla" verktygen, ska vi slå vad?
Ännu bättre verktyg kommer i framtiden, tro mig!

Jag kanske är så trött, att jag har tappat logiken, - men vem rånade banken, för att göra Sony A700 till en vinnare?

Sten-Åke Sändh rånade en bank så han kunde betala pengar till mig och min firma så jag kunde sänka marginalerna på Canons stabiliserade objektiv så kunderna som köper dem fick mer pengar över så de kunde muta testarna på e-photozine så de korade A700 som vinnare förstås!

Framgick inte det? :)

Sten-Åke Sändh rånade en bank så han kunde betala pengar till mig och min firma så jag kunde sänka marginalerna på Canons stabiliserade objektiv så kunderna som köper dem fick mer pengar över så de kunde muta testarna på e-photozine så de korade A700 som vinnare förstås!

Framgick inte det? :)

Nu är man kriminell också! Men vad gör man inte för att motverka Nikon och Canon oligopolet (om man så ska köpa ett testresultat) så att Bengt äntligen kan få läsa att Sony A700 utsetts till bäst i test innan den helt går i graven. Då kan ju de verkliga A700-kramarna äntligen få ro i sina själar när testarna till sist gjort bokslut och efter flera år av idogt testande kommit fram till (låta vara med hjälp av mig och lite bestickning) att Sony A700 faktiskt var bäst i sin generation, ja t.o.m. bättre än nästa.:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar