ANNONS
Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är svårt att få det lika för alla, eftersom diskussioner i forum i mångt och mycket handlar om tyckande och personliga behov. För mig är det t.ex. fullständigt ointressant fhur bra jpg-filerna är från en 7D Mk II eftersom jag inte vill ha den kameran. Det är i och för sig också intressant hur jpg blir från Fuji eller Sony, då jag fotograferar uteslutande i råformat.

Att det är vanligt att jämföra just Sony och Fuji kan bero på att de båda har bra spegelfria kameror med APS-c.

Det är svårt att få det lika för alla, eftersom diskussioner i forum i mångt och mycket handlar om tyckande och personliga behov. För mig är det t.ex. fullständigt ointressant fhur bra jpg-filerna är från en 7D Mk II eftersom jag inte vill ha den kameran. Det är i och för sig också intressant hur jpg blir från Fuji eller Sony, då jag fotograferar uteslutande i råformat.

Att det är vanligt att jämföra just Sony och Fuji kan bero på att de båda har bra spegelfria kameror med APS-c.

Och för de som inte sett jpegfiler direkt ur kameran från Fuji kan jag vidimera att de är ovanligt snygga och "färdiga". Dessutom har Fuji i sin setup en simulering som man kan välja. Rätt kul att se hur nära exempelvis inställningen " filmen Velvia" ligger originalet. Faktiskt ingen gimmick.

Själv kör jag alltid raw+jpeg. Har blivit en vana att kunna snabbläddra jpeg då vissa bläddringsprogram inte visar rawfiler. Men det är rawfilerna jag använder när bilden ska göras färdig.

Men i övrigt intresserar jag mig inte för jpeg.

Och slutligen: Nej, det är väl onödigt att dra in andra märken än just Fuji att jämföra Sony med när det gäller APS-C. M43 är ju ett annat format även om det finns bra spegellösa systemkameror med den sensorstorleken.

//Lennart

- Se bara att Fuji enbart jämförs med Sony, jag kan inte upptäcka att någon skriver i en 7DMkII tråd att Fujis Jpeg bilder är klart bättre än hos 7DMkII, tycker att det skall vara lika för alla bara, är Fuji bara bättre än Sony eller vad.

Ang jpegkvalitet se svar till afe. Jag vet att många använder jpeg och är intresserade av hur de filerna blir med olika kameror, men 7DMkII är en annan fågel än de små spegellösa aps-c. I det fallet måste jag nog hålla med afe.
Jag hade kunnat jämföra även med NX1:s jpeg, men i skrivande stund vet jag inte om den kameran är i produktion längre. Vissa hävdar att den är det-andra inte.

Jo, men det är ju vad jag tror. Om det sedan stämmer är en annan sak. Jag kan inte finna någon annan logisk orsak till varför presentationen annars genomfördes samtidigt:

Snabbt, nytt AF-system på en kamera-sedan 3 progluggar samtidigt=kommande actionkamera. Det kanske blir en logisk ekvation?

//Lennart

Kanske. Men den kameran råkar i direkt konkurrens med Canon 5DIII eller kanske 5DIV och D750 och behöver konkurrera på AF på följande motiv även för inomhussport och ISO800 och uppåt. Sony har väldigt bra DR på låga ISO men övertaget även mot Canon faller snabbt vid stigande ISO och brusnivåerna åtminstone i mellantonerna uppvisar i tester ingen övertygande fördel på höga ISO. Därtill har dessa jättar ett stort utbud av passande telen. Det blir en tuff nöt för Sony att knäcka - det är DSLR hittills sista riktigt starka bastion som hitintills varit omöjlig för spegellösa. Till de priser vi pratar om nu - systemkostnader på 60.000:- och mer är köparna oförlåtande. Sony kanske ändå försöker - en demonstration av vad de kan även om försäljningen inte blir lyckad. Jag tänker bl a på gamla DSC-R1 den första kompakten med stor sensor där Sony själva sa att de inte räknade med försäljningsframgång utan ville visa vad de kunde.

När Fuji XT1 kom så skrev man om att den var lika bra vid Iso 6400 som D7100 var vid Iso 3200 vad gäller Jpeg filer, så jag förstår att Jpegarna ser bra ut hos Fuji. Vid Raw framkallning så var det inte lika stor skillnad vad jag förstått. Tyckte det var bra att dom jämförde vid detta tillfälle med en klassledande DSLR-kamera i alla fall, Kan ju vara intressant att se vad som kan skilja, EVF och autofokus för tornseglare är väl det för dagen som skiljer mest.

//Bengt.

Kanske. Men den kameran råkar i direkt konkurrens med Canon 5DIII eller kanske 5DIV och D750 och behöver konkurrera på AF på följande motiv även för inomhussport och ISO800 och uppåt. Sony har väldigt bra DR på låga ISO men övertaget även mot Canon faller snabbt vid stigande ISO och brusnivåerna åtminstone i mellantonerna uppvisar i tester ingen övertygande fördel på höga ISO. Därtill har dessa jättar ett stort utbud av passande telen. Det blir en tuff nöt för Sony att knäcka - det är DSLR hittills sista riktigt starka bastion som hitintills varit omöjlig för spegellösa. Till de priser vi pratar om nu - systemkostnader på 60.000:- och mer är köparna oförlåtande. Sony kanske ändå försöker - en demonstration av vad de kan även om försäljningen inte blir lyckad. Jag tänker bl a på gamla DSC-R1 den första kompakten med stor sensor där Sony själva sa att de inte räknade med försäljningsframgång utan ville visa vad de kunde.

Kan hålla med i stort sett, dom små eller mellan stora framgångar som ändå Sony fick med A6000 och A7 serien, kommer på många sätt för sent, precis som NX1 dom kom för sent, A77II skulle som ett annat exempel kommit när gamla 7D kom. dom som är intresserade av spegelösa ser nog andra fördelar kan jag tro, vi är ju inte stöpta i samma form.

Det är ju bara om man säljer när husen är i sin absoluta början av produktcykeln man kan få några spänn tillbaka. Mats Lillnor brukade ju göra det.

Äh, det är slut med det nu. Har haft min A6000 lääänge nu och har också kvar NEX-5N. :)
Finns ju inte så mycket bra objektiv till Sony E APS-C. Har Sigma 19/2,8 och 30/2,8 samt Sony 50/1,8 (plus kitzoomarna, men de är inge roliga).

Har f.ö. också Canon 70D med ett gäng gluggar.

Ser grymt mycket fram emot A6300. Har just införskaffat en Metabones T mk4 adapter för att kunna använda Canon-objektiven på den. Det är en chansning hur AF kommer att funka. På A6000 är det inge vidare, fast jag har inte hunnit prova riktigt ännu, men det finns hopp om att de gör det på den nya A6300. Vi får se, MB har en lista på objektiv som de säger funkar, men de innehåller inte mina (Tamron 17-50/2,8 + Canon 50/1,8STM + Canon 18-135STM + Sigma 150-600C).

/Mats

Jag tänker i exakt samma banor som du. Det är också därför som jag behåller min "sistabastions-tjockkamera". Men även av skälet att jag har en hel del Nikon primeobjektiv.

Dock är det ju så att intresset för Sonys spegellösa FF-serie rönt stort intresse långt över märkesgränserna och många testare har ju rent ut skrivit att det som saknas är en mer action-kompetent A7.
Samsung gjorde en ganska lyckad (för att vara spegellös) kamera i form av NX1 med den hittills snabbaste AF i det segmentet. Om Sony lyckas få sin AF att prestera ett snäpp säkrare på följande AF och irrationella motiv KANSKE det kan lyckas. Lågjusegenskaperna är redan bra.

Jag TROR att man försöker göra en inbrytning. Baserar det på att de nya större gluggarna fått FE/E-fattning.

OM det lyckas fordras, enligt MIN åsikt, ett lite större hus, med snabb framerate och buffert. Storleksmässigt för att ge dels bättre balans, men också plats för batteri som inte ger upp så snabbt. Min Nikon kan utan problem ta över tusen exponeringar och ändå vara liggande oanvänd mellan sessionerna. Låter man en A7R ligga oanvänd och tar lite bilder då och då daremellan samt betraktar resultatet på display så kan batteriet behöva laddas efter redan 100-150 bilder. Vid kontinuerlig användning i bra förhållanden c:a 300 och det förslår inte.

Så visst är det en utmaning.

Kul du nämner DSC-R1. Hade förmånen att få testa den när den kom. En riktigt bra kamera sett till perioden den lanserades. Gick att ta riktigt fina landskapsbilder med den. Givetvis andra motiv också men det var så jag testade den.

//Lennart

Utformningen är väl en smaksak. Uppenbarligen tycker en del som du att A7-seriens uppstickande parti med EVF är opraktiskt- eller också gillar man en mer klassisk retrodesign kombinerad med tydliga reglage och klicklägen.

Orättvis jämförelse? Det tycker inte jag så länge vi jämför aps-c med aps-c vad gäller Sonys satsning. Kan Fuji skapa sådana fina helmetallgluggar som väger lite och är ljusstarka borde Sony kunna det också för sina aps-c.

Vad Fuji verkar ha fattat för längesedan är nog just vitsen med perceptuella pixlar. Även om deras sensorer är relativt pixelfattiga sedan många år fram tills nu (X-Pro 2) är det effekten av kombinationen sensor och objektiv som räknas och sätts i första hand. Resultatet: skarpt, lågt och harmoniskt brus även vid ganska höga isovärden.

Så långt är Fuji ett trevligt och effektivt system att fotografera med. Men det finns givetvis saker som är mindre bra eller saknas även hos Fuji. Menyerna har varit aningen trassliga att ta sig igenom medan exempelvis Samsung med sin NX1 skapade en meny som gjorde att man knappt behövde titta i någon manual.

En del knappar är lite tätt placerade så man kommer åt dem av misstag, greppet är väldigt grunt (lösa grepp med arca-fäste finns dock som tillval). Men på ETT område är de fullständigt oslagbara: FW-uppgraderingar.
Och då handlar det inte om buggfixar utan om att tillföra nya funktioner på kamerorna. Här är Sony snåla. Fick info om att skillnaden mellan A7 och A7II är obefintlig vad gäller sensorn och att tvåans AF bara med hjälp av en FW-uppgradering skulle ge samma prestanda på gamla A7. Om den uppgiften stämmer är det minst sagt snålt i kvadrat..

//Lennart

Men en sak du inte nämnde och som du nämnt tidigare var väl att Fuji-kamerorna du pratar om och skaffat inte har fasdetekt-AF utan bara kontrast AF. Det har ju varit en sak att deppa över i Sony-världen ända tills Sony släppte A6000 och senare generation II av A7. Anders som nu lämnar Sony vill åt fler och billigare objektiv bl.a. för att alla Sonys AF-objektiv ju ändå inte skulle vara anpassade för A6300:ans nya snabba AF och inte stödde de nya heltäckande fokuspunktsrastret fullt ut. Så istället för att deppa över det så väljer han ett kamerasystem (rätta mig om jag har fel) som inte har fasdekt-AF överhuvudtaget. Känns lite ologiskt om ni frågar mig. För mig känns det som om en del nu lämnar skeppet vid fel tidpunkt. Jag är förvånad att exv. Anders dragit ut på sina kval så länge med sin A6000 när det nu verkligen verkar komma ett riktigt vasst nytt kamerahus med just fokus på riktigt snabb AF.

Jag tror som sagt inte heller att det spelar någon roll om Sony nu skulle komma ut med en generation riktigt bra APS-C -objektiv eller för den delen Zeiss, eftersom han med rätta misstänker att dessa kommer bli för dyra för att han och många andra ska kunna efterfråga dem. Så att objektiven finns är i sig ingen garanti för att folk kommer göra vågen över dem. Det är i det ljuset det blir intressant med billigare APS-C -objektiv hos konkurrerande tillverkare även om systemets prestanda är sämre i vissa avseenden som exv. AF. Jag tror inte alls att det är några problem med de små Fuji-objektiven och kontrast-AF i de flesta fall om man plåtar stilleben men följande AF mot rörliga mål kommer ändå ses som det som skiljer agnarna från vetat och där kanske Sony kommer leverera med A6300 men Fuji har i det samman hanget helt kastat in handduken.

Om nu Anders exv. i ena vågskålen ser fler och billigare APS-C -glas vilket otvetydigt sätter Sony på "tork" som man sa för länge sedan om den som befanns vara relativt för lätt på gungbrädan, så är det ju precis omvända förhållandet när det gäller snabb AF. I just A6300 så säger man dessutom att den är snabbast i världen. Det låter det, men det är ju upp till bevis för ingen har ju sett det än, så det gläder mig speciellt att just Mats LIllnor funderar på ett köp en A6300 för han kommer garanterat gå till botten med detta och levererar inte Sony så kommer vi garanterat få höra det för i den besvikelsen (om den inträffar kommer han i så fall inte bli nådig och han kommer garanterat lägga ut den kameran på Tradera med vändande post. Det kommer bli extra spännande då han fått för sig att sätta på sina Canon-glas med Metabones-adapter.

Frågan är ju inte om dessa objektiv (med inbyggd fokusmotor) i allmänhet kommer fungera med AF utan hur snabbt det kommer gå och om A6300 verkligen blivit bättre i det avseendet än föregångarna. De exempel som tidigare publicerats har ju visat att det krävs native E- eller FE-objektiv för att det ska funka optimalt snabbt..

Fuji har PDAF på sina senaste modeller, men A6300 kan säkert vara snabbare på ett eller annat sätt.

Äh, det är slut med det nu. Har haft min A6000 lääänge nu och har också kvar NEX-5N. :)
Finns ju inte så mycket bra objektiv till Sony E APS-C. Har Sigma 19/2,8 och 30/2,8 samt Sony 50/1,8 (plus kitzoomarna, men de är inge roliga).

Har f.ö. också Canon 70D med ett gäng gluggar.

Ser grymt mycket fram emot A6300. Har just införskaffat en Metabones T mk4 adapter för att kunna använda Canon-objektiven på den. Det är en chansning hur AF kommer att funka. På A6000 är det inge vidare, fast jag har inte hunnit prova riktigt ännu, men det finns hopp om att de gör det på den nya A6300. Vi får se, MB har en lista på objektiv som de säger funkar, men de innehåller inte mina (Tamron 17-50/2,8 + Canon 50/1,8STM + Canon 18-135STM + Sigma 150-600C).

/Mats

Underbart han lever! Ser fram emot din dissekering av AF:en i A6300. Du kommer som vanligt att bli Sonys värsta mardröm om de inte levererar. Jag minns fortfarande sågningen av A77:an. Den tillhör FS klassiker om du frågar mig. Anders skulle blivit alldeles svettig i moddandet om han varit med då det begav sig. De som tror att vi bara okritiskt kramar Sony i forum som dessa borde ta sig en titt i de trådarna. :)

Fuji har PDAF på sina senaste modeller, men A6300 kan säkert vara snabbare på ett eller annat sätt.

Det är ju bra. Lennart sade något annat i ett annat sammanhang om jag inte läste fel. Skulle vara intressant med en rapport om följande AF och ev. andra AF-tekniker de tillämpar för att lösa dessa uppgifter.

Det kan ju också vara så att vi hittills haft delvis andra förväntningar på Fuji än på Sony och det kanske kan vara något positivt. Jag tror Sony upplevts mer som ett hot mot Canikons framtidsmonopol och att det delvis kommit att påverka diskussionerna kring Sonys E-plattform på gott och ont. Den diskussionen har nog Fuji sluppit för de finns inte riktigt på samma arena utan är mer nischade.

Det är ju bra. Lennart sade något annat i ett annat sammanhang om jag inte läste fel. Skulle vara intressant med en rapport om följande AF och ev. andra AF-tekniker de tillämpar för att lösa dessa uppgifter.

Det kan ju också vara så att vi hittills haft delvis andra förväntningar på Fuji än på Sony och det kanske kan vara något positivt. Jag tror Sony upplevts mer som ett hot mot Canikons framtidsmonopol och att det delvis kommit att påverka diskussionerna kring Sonys E-plattform på gott och ont. Den diskussionen har nog Fuji sluppit för de finns inte riktigt på samma arena utan är mer nischade.

Som i alla redskapssammanhang gäller vad man ska ha verktyget till. En X-Pro 1 från Fuji har precis som A7R CDAF. Med native objektiv upplever jag den som tillräckligt snabb för det ändamål jag använder den till.
Med senaste FW-uppgraderingar är den snabbare än Nex-7 och följer exempelvis snabbt gående människa eller liknande objekt bra.

Det är väl ingen människa som tänkt sig att använda en gammal M-Leica för action, eller ens en digital M-8. Och det är samma kategori av fotografer som Leicas gamla modeller vände sig till som Fuji med X-Pro 1 i första hand vände sig till. Icke utan framgång.

Vad jag hela tiden framhållit är den konsekvens Fuji hållit samt anpassning mellan bra byggda kamerahus och balanserade skarpa objektiv.

Drar vi in ursnabb AF för action i resonemanget går den kameran bort. Diskuterar vi relativt billiga, urskarpa, välbyggda, ljusstarka objektiv med AF i diskussionen så har Sonys APS-C gluggar inte så mycket att sätta emot Fujinonobjektiven. Drar vi sedan in storlek (harmoni) mellan objektiv och kamerahus i relation till ljusstyrka, skärpa, pris är Sonys objektivlineup förlorare även där enl min åsikt. Jag använder och har använt båda systemen och har bara redogjort för vad jag anser.

Sedan struntar jag i om Så Ny 76943764557657 XLS med C-kupa och korsett och snabb autofikus fokuserar med 24 milliflipp snabbare än ljuset eftersom jag medvetet valt Fujin av helt andra orsaker.

Hybridsökaren är ju smått unik. Det ligger för mig mycket fotografisk glädje att plåta med en klassisk mätsökare som med en enkel touch på en spak förvandlas till en EVF, med förstorad sökarbild och focuspeaking samt den ovanligt effektiva AF-assisterad MF. X-Pro 1 är en nischkamera.

Så jag håller faktiskt med dig i vad du skriver i ditt andra stycke. Vill jag plåta något som absolut kräver annat verktyg så använder jag givetvis det verktyget. Men en framtida spegellös uppföljare till A7-serien med A6300:s förväntade AF-snabbhet och som harmonierar med de nya gluggarna är väl Sony inne på Canons och Nikons ganska väl inmutade område och nafsar.

Hur de i så fall lyckas får vi se. Kanske går bra eftersom varken C eller N har kommit ut startgroparna vad gäller ambitiösare spegellösa kameror.

//Lennart

Underbart han lever! Ser fram emot din dissekering av AF:en i A6300. Du kommer som vanligt att bli Sonys värsta mardröm om de inte levererar. Jag minns fortfarande sågningen av A77:an. Den tillhör FS klassiker om du frågar mig. Anders skulle blivit alldeles svettig i moddandet om han varit med då det begav sig. De som tror att vi bara okritiskt kramar Sony i forum som dessa borde ta sig en titt i de trådarna. :)

Jaha, så var det slut på det relativa lugnet i denna tråden. Får väl såga välkommen tillbaka till mannen som dömer ut kameror fortare än de tillverkas:)
Att han sedan lyckas sälja dem efter utdömningen är fortfarande en gåta. Men han köpte faktiskt en A77 av mig. Jag sålde den till honom eftersom jag tröttnat på Sonys roadmap vad gällde FF-kameror 2012 och gick tillbaks till Nikon.

Kul att du är här igen! Snart kan man köpa en utdömd A6300 billigt.:)

//Lennart

Att Sony kanske försöker att utmana C/N som nu kommer på tapeten åter igen som det gör bort i mellan i Sonytrådar.

Om vi nu tittar på Pentax som är på gång med en ny FF, jag tror den kommer att matcha D750 på många sätt, och D750 får nog snart en ersättare med lite högre bps, höjningen med en halv bps från D610 var nog inte vad som var förväntat.

Av vilka själ skall C/N-ägare ta steget att byta till en Pentax FF, D750 ägare som har 10-12 objektiv och prickar allt från svalor i luften till landskapsbilder av hög klass, samma som en 5DMKIII snart en 5DMkIV också gör. Jag tror inte att Pentax kan gör den kameran 30% bättre än dom övriga, vem skall klara av en sådan bedrift.

Det spelar liksom ingen roll om Sony/Pentax tar fram objektiv till halva priset, eller att en ny Sony-action kan nypa gevärskulor från en AK5, högt DR på en handbollsspelare i action kräver väl inga DR-tal uppåt 15, det ligger väl i bästa fall runt DR-8 eller mindre när Iso 12800 skruvas in.

Pentax-prestanda kan vara samma som en framtida Sony modell, ge mig en enda anledning till att C/N-ägare skall byta ut sin fulla kameraskåp med dyra objektiv som dom köpt på sig under en lång tidsperiod. Pentax/Sony ägare kan så klart bli glada över förbättringar men det spelar ju ingen roll för C/N-ägare.

Vänligen.
//Bengt.

46 Mp? Sony-fanboy där! A7R ger inte mer än 42 Mp ju ... :)

Bra att du håller ordning på mig. Jag börjar nog bli slö i huvudet. Går i pension efter denna månad och borde pensionera mig från Fotosidan också. Min vanliga otur Gunnar: måste jobba en dag extra också för självklart är det är ju skottår då jag råkar gå i pension. Förväntar mig självklart sympati och en slitstark offerkofta i present från dig som säkert är född under en lyckligare stjärna. :)

Men ska vi vara korrekta, så skriver du ju A7R ovan och den har ju dessutom bara 36 MP, så det verkar ju som om du börjar tackla av du med. Du menar väl A7r II för det gjorde väl jag antar jag.

Det är trots allt skillnad i detalj på vad en A6000 ger och en A7r II ger med 46 MP.

AF-hastighet och hög detaljåtergivning är inte helt lätt att kombinera i en spegelfri konstruktion. Sony kanske kompletterar med en mer högupplöst aps-c-modell framöver. i A6300 verkar AF-hastighet vara högt prioriterat.

Men jag tror att Sony tänker att de mest kvalitetskräsna ändå främst väljer A7-modeller. Och så länge andra inte höjer mp-ribban avsevärt så vill kanske Sony spara på krutet till lanseringar längre fram.

Vi behöver ingen Sony-begmarknad, så länge vi har förmånen att kunna följa Mats "road map". Jag köpte ju Mats Sigma 150-500mm för A-mount och den har jag haft mycket nytta av.

AF-hastighet och hög detaljåtergivning är inte helt lätt att kombinera i en spegelfri konstruktion. Sony kanske kompletterar med en mer högupplöst aps-c-modell framöver. i A6300 verkar AF-hastighet vara högt prioriterat.

Men jag tror att Sony tänker att de mest kvalitetskräsna ändå främst väljer A7-modeller. Och så länge andra inte höjer mp-ribban avsevärt så vill kanske Sony spara på krutet till lanseringar längre fram.

Tror jag också och det visar väl inte minst den tid det tagit för Sony att komma fram till ett release-datum för just A6300 och inte minst det faktum att de inte dragit på vad de skulle kunna gjort för vi fick som sagt inget av det många förväntat sig när både IBIS och BSI-sensor med fler pixlar uteblev. Men äntligen fick en A6XX en ljusingång . Halleluja! Hur många år tog det sedan NEX 7, för det hade ju redan den kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar