Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Men Anders, åter till frågan, måste det stå Sony på objektiven? Är inte hela poängen med den nya öppenheten E-mount ger att så länge fattningens krav möts så är man inte nödvändigtvis hänvisad enbart till objektiv från kameratillverkaren.

Men Sten-Åke - hur många gånger ska jag förklara? Ska man dra nytta av den snabba autofokusen, så ja - då måste det stå Sony på objektiven (som jag skrivit några gånger nu). Med exempelvis Sigmas objektiv (eller t.o.m. Sonys egna objektiv innan man uppgraderar dem) är det bara några stackars fokuspunkter i mitten som fungerar, och man har inte någon nytta av några hundra punkter till.

Kollar man hos Cyber så finns idag hos dem 32 objektiv som kan skruvas på E-mount som de klassar som vidvinklar. En del är manuella men hur viktigt är egentligen AF på vida vidvinklar?

Det beror på vad man fotograferar, men en av de största poängerna med A6300 är den enligt uppgift fantastiska autofokusen ...
 
Det beror på vad man fotograferar, men en av de största poängerna med A6300 är den enligt uppgift fantastiska autofokusen ...

Bra (eller fantastisk) AF på en kamera vill man ju så klart dra nytta av. Speciellt på "mellanbrännvidder" och längre gluggar.

Men handen på hjärtat: Snabb AF och vidvinklar tror jag inte så många känner ett jättebehov av. T o m den gamla X Pro-1 hinner snabbt ställa fokus vid exempelvis gatufoto med de korta brännvidderna.

Fast det är ju inte fel att ha snabbare AF i bakfickan för andra tillfällen och brännvidder.

Hur som helst ser jag de 3 nya gluggarna som anpassade för en nyare FF med E-fattning och närmast lik en A-mount vad gäller dimensioner även om den är spegellös.

Det är väl här någonstans jag kan anse att det börjat gå aningen snett vad gäller Sonys objektivutbud för APS-C. Fuji kan tillverka extremt små och lätta men ändå ljusstarka AF-objektiv som är optiskt i toppklass och har focus by wire. Varför kan inte Sony. Eller rättare sagt varför gör inte Sony det.

Fuji har efter vad jag förstått varit väldigt konsekventa med vad man velat uppnå.

Vi må ha skilda uppfattningar vad gäller nödvändigheten av fantastisk AF gällande vidvinklar, men i övrigt håller jag med.

Sony har historiskt sett kommit med fantastiska innovationer och nytänkande. Men ofta känns det som om man lämnat det halvfärdigt för att ge sig på nästa projekt.
Fuji å sin sida verkar göra sina projekt med större eftertanke och konsekvens. På det viset anser jag att Sony just nu verkar lämnat APS-C lite vind för våg vad gäller det dedicerade objektivutbudet.

Det är ju ingen idé att ha en jättebra AF och sedan förlita sig på att tredjepartstillverkares manuella objektiv ska ersätta hålen i utbudet.

Känns som att Sony framöver kommer att lägga mesta krutet på FF- och det i en tid då APS-C verkligen blivit betydligt bättre än "good enough" och föredras av många.

//Lennart
 
X-Pro 1+ 35/1.4+ 18/2.0+extra handgrepp med Arca stativskena+lädercase passande till kameran med ett objektiv monterat fick jag sprillans nytt för 9.990:- på Cyberphoto i december 2015.

Det fanns många bra erbjudande innan jul. Föll för A7 med 35/2,8 för 8640 efter cashback. Hade nog velat ha en av de ny men detta var ju billigt ville ju ha 35an ändå. Dock verkar nya A6300 nice.
Ang nya objektiv så saknar man lite vidvinklar när 90Fe kom var valet lätt dock......
 
Det fanns många bra erbjudande innan jul. Föll för A7 med 35/2,8 för 8640 efter cashback. Hade nog velat ha en av de ny men detta var ju billigt ville ju ha 35an ändå. Dock verkar nya A6300 nice.
Ang nya objektiv så saknar man lite vidvinklar när 90Fe kom var valet lätt dock......

Jo, det kan jag förstå med ditt stora intresse för macro. Och ont om native vidvinklar är det gott om:), Liksom BRA normalzoomar- både för A7-serien och APS-C systemet. Visserligen kan väl den nya 24-70/2.8 med FE-fattning vara bra, men 20 papp och tung glugg på litet kamerahus (A7) eller förlorad vidvinkel på ännu mindre kamerahus (APS-C).

//Lennart

PS. Det finns en hel del erbjudanden kvar vad gäller Fuji hos olika fotohandlare inom EU. DS
 
Men handen på hjärtat: Snabb AF och vidvinklar tror jag inte så många känner ett jättebehov av. T o m den gamla X Pro-1 hinner snabbt ställa fokus vid exempelvis gatufoto med de korta brännvidderna.

Det är inte snabbheten som är det egentliga problemet - det är att man bara kan använda några få fokuspunkter i mitten (eller kontrastfokus) om man inte använder Sonys egna objektiv.

Sedan tycker jag också det är lite trist att Sony fortfarande inte nappat på Fujis princip att komma med ny Firmware som ger gamla modeller en hel del funktioner som annars skulle kräva ny kamera. T.ex. så har tydligen A7 och A7II exakt samma sensor och fokusmodul - det är bara firmware som gör A7II snabbare (och ännu mer så i och med senaste versionen).. De enda (nästan) FW-uppdateringar som kommer från Sony till äldre kameror är rena buggfixar, snabbare uppstart (som borde varit snabb från början) och liknande. Till min A6000 har jag fått XAVC-S för video, och det kanske är kul om man filmar, men i övrigt har det inte hänt ett dugg.

Jag gillar verkligen min A6000, men jag skulle vilja ha bättre objektiv och en hantering som är mer konsekvent. A6300 verkar som sagt också bli riktigt bra, men en kamera räcker inte för att bygga ett system. Som jag skrev tidigare - om jag skulle få råd att köpa en A7RII skulle jag byta till Fuji (jag behöver inte FF)
 
Det är inte snabbheten som är det egentliga problemet - det är att man bara kan använda några få fokuspunkter i mitten (eller kontrastfokus) om man inte använder Sonys egna objektiv.

Sedan tycker jag också det är lite trist att Sony fortfarande inte nappat på Fujis princip att komma med ny Firmware som ger gamla modeller en hel del funktioner som annars skulle kräva ny kamera. T.ex. så har tydligen A7 och A7II exakt samma sensor och fokusmodul - det är bara firmware som gör A7II snabbare (och ännu mer så i och med senaste versionen).. De enda (nästan) FW-uppdateringar som kommer från Sony till äldre kameror är rena buggfixar, snabbare uppstart (som borde varit snabb från början) och liknande. Till min A6000 har jag fått XAVC-S för video, och det kanske är kul om man filmar, men i övrigt har det inte hänt ett dugg.

Jag gillar verkligen min A6000, men jag skulle vilja ha bättre objektiv och en hantering som är mer konsekvent. A6300 verkar som sagt också bli riktigt bra, men en kamera räcker inte för att bygga ett system. Som jag skrev tidigare - om jag skulle få råd att köpa en A7RII skulle jag byta till Fuji (jag behöver inte FF)

Exemplet du tar upp är ju avskräckande vad gäller snålheten med FW-uppgraderingar. Eller man kanske kan säga 5-1 till Fuji i denna gren. 5 nya FW är vad X Pro-1 fått och ursprungsversionen av den kameran ska inte jämföras med en som är fullt uppgraderad. Man kan lätt förvilla sig om man läser ursprungstester när kameran var nylanserad. XE-1 har fått 4 FW-uppgraderingar.

Många av dessa kamerors uppgraderingar har gällt AF, förstorad sökarbild, MF-assist, focuspeaking. Speciellt finns numera finessen AF-assisterad MF (låter som en kontradiktion men är användbar i många fall). Givetvis har ett par buggfixar åkt med på köpet. Men grejen är ju att man verkligen ändrat kamerans prestanda väsentligt.

Jag funderar skarpt över att sälja min A7R och 55/1.8 när de fortfarande är fräscha och skaffa X-Pro 2 istället. "Ettan" kan jag gott behålla eftersom den är bra. Eventuellt lär väl Fuji XT-1 också få den nya sensorn och kan då bli ett givet val.

Eftersom objektiven är bra och ljusstarka kan dessa aps-c i många fall prestera som en FF. Även Samsung hade den goda smaken att göra en 16-50 zoom med ljusstyrka 2.0 från 24-35 mm. Vid 50 är den f/2.8. Då gluggarna är skarpa redan på full öppning kan även den sistnämnda zoomen i vissa lägen lämna liknande resultat som en 24-70/2.8 på en FF.

Så jag förstår din sentens "om jag skulle få råd att köpa en A7RII skulle jag byta till Fuji (jag behöver inte FF)".

//Lennart

Edit: Hittade förresten detta erbjudande. Styva 13.000:- för ny X-Pro1+ 18/2.0+35/1.4+60/2.4 (macro), d v s 3 gluggar. Bara gluggarna kostar mellan 16- och 17.000:- annars beroende på inköpsställe.

Ganska ruggigt med tanke på att version 1 när den lanserades kostade ungefär som version 2 gör nu. Beroende på hur man ser det skulle man kunna säga att kameran var gratis och en till två tusenlappar i rabatt på gluggarna.
http://eu.mydigitaland.com/fujifilm...ElfeP6pzFw55KXtyUsBDyyz3syT9y2-igkaAlhz8P8HAQ

Men den som vill och har råd kan ju skaffa Sonys nya FE 24-70/2.8 för 20 papp. DS
 
Men Sten-Åke - hur många gånger ska jag förklara? Ska man dra nytta av den snabba autofokusen, så ja - då måste det stå Sony på objektiven (som jag skrivit några gånger nu). Med exempelvis Sigmas objektiv (eller t.o.m. Sonys egna objektiv innan man uppgraderar dem) är det bara några stackars fokuspunkter i mitten som fungerar, och man har inte någon nytta av några hundra punkter till.



Det beror på vad man fotograferar, men en av de största poängerna med A6300 är den enligt uppgift fantastiska autofokusen ...

Jag har hört vad du sagt Anders men vad ska man med AF till på en 8mm Samyang e.d.? Det är min stilla undran. Inte ens en A6300 är väl undantagen från att köras manuellt ibland och med vissa objektiv är AF inget man gråter över. Ett makro optimerat för MF är inte samma sak som ett optimerat eller kompromissat som ett porträttobjektiv heller. Sak jag köra makro så går AF-kompromisserna bort. Jag saknar inte AF på mitt 24mm Hexanon heller. Jag tycker en del påståenden är väl kategoriska bara.
 
Jag har hört vad du sagt Anders men vad ska man med AF till på en 8mm Samyang e.d.? Det är min stilla undran. Inte ens en A6300 är väl undantagen från att köras manuellt ibland och med vissa objektiv är AF inget man gråter över. Ett makro optimerat för MF är inte samma sak som ett optimerat eller kompromissat som ett porträttobjektiv heller. Sak jag köra makro så går AF-kompromisserna bort. Jag saknar inte AF på mitt 24mm Hexanon heller. Jag tycker en del påståenden är väl kategoriska bara.

Jag har inte nämnt något 8mm Samyang och dylikt. 16mm raktecknande är ungefär det vidvinkligaste jag behöver, och då vill jag gärna ha AF eftersom skärpedjupet inte är oändligt. Jag vill åtminstone ha möjligheten att kunna använda AF vid behov, och den möjligheten finns inte (med något bra objektiv). Att du inte saknar AF på 24mm betyder inte med automatik att resten av mänskligheten tycker likadant ;)

Jag saknar inte lång snäckgång på mitt makroobjektiv, vilket är något du ondgjorde dig över- vi har olika krav helt enkelt.
 
Jag har inte nämnt något 8mm Samyang och dylikt. 16mm raktecknande är ungefär det vidvinkligaste jag behöver, och då vill jag gärna ha AF eftersom skärpedjupet inte är oändligt. Jag vill åtminstone ha möjligheten att kunna använda AF vid behov, och den möjligheten finns inte (med något bra objektiv). Att du inte saknar AF på 24mm betyder inte med automatik att resten av mänskligheten tycker likadant ;)

Jag saknar inte lång snäckgång på mitt makroobjektiv, vilket är något du ondgjorde dig över- vi har olika krav helt enkelt.

Ondgjorde tycker jag är ett lite väl starkt uttryck. Men precisionen är en helt annan i objektiv gjorda för manuell fokusering och en del kanske faktiskt inte är medvetna om det även om du kanske är det. Jag har upplevt en ordentligt skillnad mellan de makron jag haft. Med mitt Tamron 90 hade jag svårt ibland att sätta skärpan på korngränserna vid reprofoto då skärpedjupet är mycket tunt. I det fallet och vid en del makrofoto duger det inte med den precisionen oavsett om just detobjektivet nu råkar ha AF.

Jag tycker nästan det verkar som om du avsiktligt missförstår mig. "Jag har inte nämnt något 8mm Samyang och dylikt. 16mm raktecknande är ungefär det vidvinkligaste jag behöver, och då vill jag gärna ha AF eftersom skärpedjupet inte är oändligt.", skriver du och jag har bara påpekat att det finns en väldig massa E-mount-objektiv nu och det är säkert så att en hel del användare kan hitta både bra och billiga objektiv ur exempelvis Samyangs utbud även om du misslyckas med det. Det kanske inte är helt hopplöst för alla.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=16mmnex (Samyang 16mm får som en del andra Samyang guldstjärna av Cyber så så dåligt är det säkert inte. Går du till DxO och skruvar på Samyang-objektiven på exv. Nikon D800 så ser man att de ofta placerar sig väldigt bra vid en optisk jämförelse.)

Det förekommer så många svepande generaliseringar när det gäller just objektiven att vi kanske kan enas om att folk har väldigt olika preferenser och att det faktiskt finns en väldig massa E-mountobjektiv nu som blir fler och fler hela tiden. Manuella objektiv kan faktiskt vara väldigt bra optiskt. Även Zeiss gör en massa manuella objektiv till E-mount nu. Fanns det inte marknad för dem skulle de säkert aldrig tillverkats.

Jag tycker bara att det vore synd om tillgängliga "objektiv" likställs med objektiv som har AF och helst då AF som funkar fullt ut med senaste kameratekniken. Dessa restriktioner finns ju inte bara för A6300 och de senaste A7:eek:rna utan den finns hos Canon också bara för att nämna ett exempel. Ibland tvingas tillverkarna att kasta av sig kompatibilitetsryggsäcken för att komma vidare och det gäller både Sony och andra. Alla objektiv som har AF fungera som sagt inte heller optimalt med alla hus. Ska vi klassa de som obrukbara också.

Jag tycker folk ska vara öppna och pröva själva istället för att lyssna på svepande formuleringar som att det inte skulle finnas några objektiv till E-mount och detta oavsett om man använder E-mount, A-mount eller tredjepartsobjektiv för E-mount och tredjepartsobjektiv med intelligenta eller dumma adapters. Sanningen är ju också att den tekniska utvecklingen inte heller står still och även stödet för AF med intelligenta adapters från tredjepartstillverkare för både Canon och Nikon förbättras hela tiden, vilket gör att vi kommer få se än bättre prestanda inom en snar framtid för de som använder sådant.

Bara den uppdatering som skedde i firmware för A7II gjorde ju att mitt Sigma 15-500mm A-mount fick nytt liv. Jag tycker det var smått fantastiskt. Så jag har svårt att vara nattsvart pessimist när det gäller objektiven. Med IBIS i A7II så behöver jag inte heller bry mig särskilt om inbyggd stabilisering i objektiven och det öppnar exv. för en massa Sigma A-mounts som jag har varit helt kall för tidigare. Jag ska faktiskt kolla om de har någon bra normalzoom. Jag har en utlånad Sigma OS 17-70mm så jag får väl testa AF med den och se om det kan vara nåt så länge.
 
Jag vet att det fungerar bra med manuella objektiv - jag har skrivit om det flera gånger, men det finns ändå inte tillräckligt med AF-objektiv (tycker jag). I morgon hamnar alla mina Sonypryttlar på Köp & Sälj (men jag kommer ändå häcka i forumet, så tro inte att ni slipper mig).
 
Det är inte snabbheten som är det egentliga problemet - det är att man bara kan använda några få fokuspunkter i mitten (eller kontrastfokus) om man inte använder Sonys egna objektiv.

Bara för att vara en Messerschmitter:
Zeiss Batisobjektiv är inte Sony-objektiv men använder alla fokuspunkter ;)
 
Ah, då har de äntligen fått till det. Touit gjorde det inte från början i alla fall och Batis har inte varit aktuellt för mig med APS-C.
 
Jag vet att det fungerar bra med manuella objektiv - jag har skrivit om det flera gånger, men det finns ändå inte tillräckligt med AF-objektiv (tycker jag). I morgon hamnar alla mina Sonypryttlar på Köp & Sälj (men jag kommer ändå häcka i forumet, så tro inte att ni slipper mig).

"Alla skola vi den vägen vandra". Visserligen klar överdrift men det är väldigt intressant detta med olika preferenser.

Jag kände spontant när jag såg de 3 nya gluggarna att Sony börjar betrakta APS-C segmentet lite styvmoderligt. Detta samtidigt som andra tillverkare förfinar utbudet.

Tänk vad annorlunda jag skulle tänkt om man förutom A6300 samtidigt presenterat en native 16-50/2.0-2.5 samt en dito 15/2.8 och 50-150 (mina favoritbrännvidder för aps-c)

Nu blev det "heffaklumpar" istället.

Jag har länge följt Commlites försök att få sin intelligenta Nikonadapter för FE/E att fungera och mailväxlat med fabriken. VR fungerar, men merparten av objektiven fungerar dåligt eller inte alls med AF och man jobbar med att få fram annan mjukvara.

Så det är svårt att direkt använda sina befintliga primes av annat märke annat än med MF och utan EXIF.

Personligen använder jag gärna vidvinklar manuellt, men helst inte mellanbrännvidder om jag kan slippa.

Sten-Åke har rätt utifrån sina preferenser, jag från mina och du från dina. Det är det som gör trådar så intressanta.

Slutligen: Medge att det är rätt kul att en en tråd som avhandlar nyaste nytt från ett märke får en deltagare att lägga av med märket.

Det är väl så att tanken funnits länge, eller hur?

Men hur man än vrider och vänder på det hela: Saknas så viktiga saker som de objektiv man, enligt egna preferenser behöver eller önskar i en fabrikants line-up så är det kanske det enda man kan göra att byta märke.

//Lennart
 
Det är förstås inte den här tråden som fått mig att slutligen bestämma mig, utan det är att Sony med all oönskvärd tydlighet visat att de inte kommer lägga någon energi på APS-C. Visserligen är A6300 säkert fantastisk och så, men den består av teknik de har i sina FF-kameror. Om jag skulle filma vore den intressant, men det gör jag inte. Jag kommer att byta ner mig till en kamera som är äldre än min A6000, men lustigt nog har den ändå nyare teknik (mjukvarumässigt), och framför allt finns det ett riktigt bra utbud av objektiv. Det är bökigt att hålla på med adaptrar och det är bra med fungerande autofokus.

Jag kommer att tappa 33% av mina pixlar i och med systembyte, men i gengäld slipper jag AA-filter, så i praktiken tror jag inte skillnaden blir ens märkbar. (Det skulle vara om jag får moiréeffekt då, men det har jag inte sett att det skulle vara något problem, även om det från vissa håll hävdats så.)

Sony har nu ett knippe bra objektiv och ett knippe bra kameror. Det är bara det att de inte utgör ett bra system ändå (tycker jag) och jag har ledsnat på att vänta efter fyra år.
 
Ja tråden innehåller mycket OT, trodde när jag hoppade in att det var en Fujtråd ( har varit bortrest )- Oj vad mycket anmärkningar man fått för att man nämnt en annan kamera i en tråd som skall handla om en ny Sony A6300 eller vilken annan kamera som helst. Tungviktarna i tråden talar friskt om att Fuji är kameran man skall satsa på.


NÄSTAN alla Sony kameror anses som allt för dyra av tungviktspanelen, Fuji eller C/N anses aldrig som dyra, eller att någon variant av dom skulle ha för lite batterikraft, fantastisk att Fuji har så kraftigt grepp att vad som helst kan skruvas på i objektivväg inte ens en förstorad A7II kan mäta sig med Fuji vad gäller grepp, 2000 gånger har man skrivit att D800 kan bära vad som helst i objektivväg, Själv var jag chockad över vad klent greppet är på gamla D800, kunde inte begripa att en sådan Delux-kamera från en världsledande tillverkare kunde välja ett så grunt grepp, Gud förbjuder att klaga på en Nikon, respekten för dessa ikoner är nästan otäck att beskåda, Nikon har högre status än vad Påven har.


Den som läser Sonytrådar lär nog inte köpa någon sådan, när tungviktspanelen ryter till får amatörerna backa undan.


//Bengt.
 
Ja tråden innehåller mycket OT, trodde när jag hoppade in att det var en Fujtråd ( har varit bortrest )- Oj vad mycket anmärkningar man fått för att man nämnt en annan kamera i en tråd som skall handla om en ny Sony A6300 eller vilken annan kamera som helst. Tungviktarna i tråden talar friskt om att Fuji är kameran man skall satsa på.


NÄSTAN alla Sony kameror anses som allt för dyra av tungviktspanelen, Fuji eller C/N anses aldrig som dyra, eller att någon variant av dom skulle ha för lite batterikraft, fantastisk att Fuji har så kraftigt grepp att vad som helst kan skruvas på i objektivväg inte ens en förstorad A7II kan mäta sig med Fuji vad gäller grepp, 2000 gånger har man skrivit att D800 kan bära vad som helst i objektivväg, Själv var jag chockad över vad klent greppet är på gamla D800, kunde inte begripa att en sådan Delux-kamera från en världsledande tillverkare kunde välja ett så grunt grepp, Gud förbjuder att klaga på en Nikon, respekten för dessa ikoner är nästan otäck att beskåda, Nikon har högre status än vad Påven har.


Den som läser Sonytrådar lär nog inte köpa någon sådan, när tungviktspanelen ryter till får amatörerna backa undan.


//Bengt.

Återigen: PREFERENSER avgör vad som känns bra eller mindre bra för den enskilde fotografen.

Jag finner inget OT i att jämföra Sonys nya kamera tillsammans med satsningen på 3 nya objektiv med andra märken. Det är väl kutym i tekniska trådar?

Vad som klagas på här är absolut inte den nya kameran som är en APS-C i litet format med vad som ryktas vara en fantastisk AF.
Däremot presenterar man samtidigt 3 rejäla klumpar till objektiv som antagligen är väldigt bra i sig men rimmar lite illa tillsammans med A6300.

Själv anser jag att de storleksmässigt gör sig bättre på en A-mountkamera eftersom jag verkligen har provat att hänga rejäla gluggar på såväl Sonys små spegellösa APS-C och deras A7-serie.

Händer varierar i storlek. För de som har händer som dasslock kan vilken kamera som helst kännas ha grunt grepp.

D800 tar du upp. Det är inget nytt att många fann greppet aningen grunt, men det vägdes mot en banbrytande !Q med hög DR och fina lågljusegenskaper. Dessutom var det många klagomål på vänstra sidans AF-punkter. Så den kameran fick sina törnar i trådarna också.

Men Nikon och Canon har väldigt få luckor i sin native objektivlineup, medan Sony saknar ett antal native gluggar i passande storlek för en del personers behov.

Att då Fuji nämns (med rätta) p g a sina små, optiskt väldigt bra objektiv som matchar deras kamerahus är väl bara på sin plats. Sedan har Fuji vissa nackdelar och vissa fördelar.

Huruvida Nikon har större status än Påven har jag inte läst något test om. Vet inte om DXO har mätt Påvens DR eller vilken objektivfattning Påven har. Inte ens i vilken ände sökaren sitter:)

Nej, här tycker jag du drar på lite för mycket.

Hade varit mer intressant att höra vad du anser om Sonys nya kamera och 3 gluggar om du nu önskar vända på diskussionen.

I övrigt finns väl ingen "tungviktspanel", mig veterligen.

Hoppas du förstår vad jag menar. Det är inget angrepp på dig utan bara en förklaring till att en tekniktråd kan dra iväg p g a deltagarnas personliga preferenser.

Mvh//Lennart
 
Vi skall kika & klämma på A6300 på onsdag

På onsdag har Sony ett event i Amsterdam där de visar upp A6300 och vad det verkar i alla fall två av de tre nya objektiven. Jag skall dit, lyssna, kika på grejerna och i mån av möjlighet försöka ställa lite frågor. Är det något som någon av er undrar över så hojta till så kanske jag kan få svar direkt från källan :)

MVH
/Martin
 
På onsdag har Sony ett event i Amsterdam där de visar upp A6300 och vad det verkar i alla fall två av de tre nya objektiven. Jag skall dit, lyssna, kika på grejerna och i mån av möjlighet försöka ställa lite frågor. Är det något som någon av er undrar över så hojta till så kanske jag kan få svar direkt från källan :)

MVH
/Martin

Vad kul ja fråga Sony personalen hur dom har tänkt med framtiden för APS-C objektiv/formaten?
 
Vad kul ja fråga Sony personalen hur dom har tänkt med framtiden för APS-C objektiv/formaten?

Jag kan redan nu avslöja att det, dvs alla typer av frågor kring framtida produkters vara eller inte vara, kommer att besvarar artigt, undvikande och intetsägande - där fungerar alla kameratillverkare likadant :)

Däremot svarar de gärna ofta både mycket och ibland intressant kring de produkterna de visar upp.
 
På onsdag har Sony ett event i Amsterdam där de visar upp A6300 och vad det verkar i alla fall två av de tre nya objektiven. Jag skall dit, lyssna, kika på grejerna och i mån av möjlighet försöka ställa lite frågor. Är det något som någon av er undrar över så hojta till så kanske jag kan få svar direkt från källan :)

MVH
/Martin

Vad kul! :) Autofokusen, särskilt den följande är jag nyfiken på. Vid releasen i N Y visades promotionfilmer som bara visade följande AF mot rel homogen bakgrund. Skulle vara intressant att veta hur den ter sig mot mer rörig bakgrund och om någonting tillfälligt kommer i vägen. Lite illavarslande var också att ingen fick testa det nya GM-objektivet 70-200 2.8 eller de lanserade telekonvertrarna. Kanske har Sony inte än "trimmat in" AF:n på längsta brännvidden..? Där har det ju varit extra knepigt att få spegellösa kamerors AF att funka vad jag förstår. Har heller inte sett några rapporter om hur Olympus Zuiko 300 mm funkar exempelvis på fåglar i flykt. Även om jag inte kommer att skaffa A6300 kanske dess AF-modul, om den står sig på de längre brännvidderna, kommer att finnas med i kommande FF-modeller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.