Ja tråden innehåller mycket OT, trodde när jag hoppade in att det var en Fujtråd ( har varit bortrest )- Oj vad mycket anmärkningar man fått för att man nämnt en annan kamera i en tråd som skall handla om en ny Sony A6300 eller vilken annan kamera som helst. Tungviktarna i tråden talar friskt om att Fuji är kameran man skall satsa på.
NÄSTAN alla Sony kameror anses som allt för dyra av tungviktspanelen, Fuji eller C/N anses aldrig som dyra, eller att någon variant av dom skulle ha för lite batterikraft, fantastisk att Fuji har så kraftigt grepp att vad som helst kan skruvas på i objektivväg inte ens en förstorad A7II kan mäta sig med Fuji vad gäller grepp, 2000 gånger har man skrivit att D800 kan bära vad som helst i objektivväg, Själv var jag chockad över vad klent greppet är på gamla D800, kunde inte begripa att en sådan Delux-kamera från en världsledande tillverkare kunde välja ett så grunt grepp, Gud förbjuder att klaga på en Nikon, respekten för dessa ikoner är nästan otäck att beskåda, Nikon har högre status än vad Påven har.
Den som läser Sonytrådar lär nog inte köpa någon sådan, när tungviktspanelen ryter till får amatörerna backa undan.
//Bengt.
Återigen: PREFERENSER avgör vad som känns bra eller mindre bra för den enskilde fotografen.
Jag finner inget OT i att jämföra Sonys nya kamera tillsammans med satsningen på 3 nya objektiv med andra märken. Det är väl kutym i tekniska trådar?
Vad som klagas på här är absolut inte den nya kameran som är en APS-C i litet format med vad som ryktas vara en fantastisk AF.
Däremot presenterar man samtidigt 3 rejäla klumpar till objektiv som antagligen är väldigt bra i sig men rimmar lite illa tillsammans med A6300.
Själv anser jag att de storleksmässigt gör sig bättre på en A-mountkamera eftersom jag verkligen har provat att hänga rejäla gluggar på såväl Sonys små spegellösa APS-C och deras A7-serie.
Händer varierar i storlek. För de som har händer som dasslock kan vilken kamera som helst kännas ha grunt grepp.
D800 tar du upp. Det är inget nytt att många fann greppet aningen grunt, men det vägdes mot en banbrytande !Q med hög DR och fina lågljusegenskaper. Dessutom var det många klagomål på vänstra sidans AF-punkter. Så den kameran fick sina törnar i trådarna också.
Men Nikon och Canon har väldigt få luckor i sin native objektivlineup, medan Sony saknar ett antal native gluggar i passande storlek för en del personers behov.
Att då Fuji nämns (med rätta) p g a sina små, optiskt väldigt bra objektiv som matchar deras kamerahus är väl bara på sin plats. Sedan har Fuji vissa nackdelar och vissa fördelar.
Huruvida Nikon har större status än Påven har jag inte läst något test om. Vet inte om DXO har mätt Påvens DR eller vilken objektivfattning Påven har. Inte ens i vilken ände sökaren sitter
Nej, här tycker jag du drar på lite för mycket.
Hade varit mer intressant att höra vad du anser om Sonys nya kamera och 3 gluggar om du nu önskar vända på diskussionen.
I övrigt finns väl ingen "tungviktspanel", mig veterligen.
Hoppas du förstår vad jag menar. Det är inget angrepp på dig utan bara en förklaring till att en tekniktråd kan dra iväg p g a deltagarnas personliga preferenser.
Mvh//Lennart