Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad kul! :) Autofokusen, särskilt den följande är jag nyfiken på. Vid releasen i N Y visades promotionfilmer som bara visade följande AF mot rel homogen bakgrund. Skulle vara intressant att veta hur den ter sig mot mer rörig bakgrund och om någonting tillfälligt kommer i vägen.

Nu misstänker jag att om vi alls får ta egna testbilder, i så fall mest får ta dem i någon inte allt för utmanande miljö :)

Lite illavarslande var också att ingen fick testa det nya GM-objektivet 70-200 2.8 eller de lanserade telekonvertrarna.

Det är nog mest att 24-70 och 85 skall börja säljas i mars och därmed är ganska klara, medan 70-200 och konvertrarna börjar säljas först i maj och att man helt enkelt inte har hunnit lika långt med dem.

Kanske har Sony inte än "trimmat in" AF:n på längsta brännvidden..? Där har det ju varit extra knepigt att få spegellösa kamerors AF att funka vad jag förstår. Har heller inte sett några rapporter om hur Olympus Zuiko 300 mm funkar exempelvis på fåglar i flykt. Även om jag inte kommer att skaffa A6300 kanske dess AF-modul, om den står sig på de längre brännvidderna, kommer i kommande FF-modeller.

Det har ju helt enkelt inte funnits så speciellt så stort utbud av dedikerade långa objektiv, i synnerhet inte ljusstarka sådana med kort skärpedjup, för spegelfria kameror. Så man har nog inte heller - hittills - lagt så mycket möda på att optimera autofokusen för sådana.
 
OK. Låter rimligt. Vet bara att många Canonägare med långa telen varit besvikna på att MB-adaptern inte ger tillräcklig AF på A7RII (kortare brännvidder har de varit nöjda med). Mitt Tamron 150-600 mm och LA-EA3 funkar klart sämre över 400 mm men ändå acceptabelt för mina ändamål. Men Sony har ju inga egna FE-objektiv över 240 mm. Lanserar man nu 2 x TC verkar man 'gett sig den' på att knäcka den nöten. Den som lever får se. :)
 
På onsdag har Sony ett event i Amsterdam där de visar upp A6300 och vad det verkar i alla fall två av de tre nya objektiven. Jag skall dit, lyssna, kika på grejerna och i mån av möjlighet försöka ställa lite frågor. Är det något som någon av er undrar över så hojta till så kanske jag kan få svar direkt från källan :)

MVH
/Martin

Säg till honom att många Sonyägare har pratat med mig ( dig )- om avundsjukan på Fujis så fina objektiv, som passar så bra på en något mindre kamera, Lennart Aspman lade fram tre objektiv lite högre upp som skulle vara mera rätt för den nya A6300, 16-50 f/2,0-2,5 eller 2,0-2,8 ett 15f/2,0 ett 50-150f/2,8 eller liknande, du kan korrigera lite som har stor kunskap om objektiv, men du vet vad som efterfrågas i objektivväg till Sony. redan A6000 hade varit värd att få ett bättre kit-objektiv, dom borde ha ett alternativ som då får vara lite dyrare, så köpare kan välja. ta en skvätt Whiskey och dra på om passande objektiv
 
.

Hade varit mer intressant att höra vad du anser om Sonys nya kamera och 3 gluggar om du nu önskar vända på diskussionen.

I övrigt finns väl ingen "tungviktspanel", mig veterligen.

Hoppas du förstår vad jag menar. Det är inget angrepp på dig utan bara en förklaring till att en tekniktråd kan dra iväg p g a deltagarnas personliga preferenser.

Mvh//Lennart[/QUOTE]

Jag tycker självklart att man till och med måste nämna andra kameramärken när det passar in i debatten på rätt sätt liksom, jag menade inte dig personligen vad gäller det.

Bristen på passande objektiv av rätt dimension eller någorlunda passande åtminstone, och som inte blir allt för dyra och håller bra kvalitet, där fins det väl ingen som önskar sig någonting annat kan jag tro, och det har alltid tyckt rent allmänt, men personligen så skulle jag kunna använda lite större objektiv på en A6300, även om det inte blir perfekt, så anpassar jag mig och håller mycket i objektivet, jag använder mycket sällan enhandsfatting, gillar inte ens att ta enhandsbilder med min 240grams kompaktkamera.


Personligen hade jag nog önskat mig lite annan formgivning på A6300, snitsat till den lite på något sätt, något större faktiskt, plats för någon mer direktknapp eller så. kameran är nog bra skulle jag tro, men jag blir mer och mer svårflörtad för varje år som går, blir inte så exalterad längre när nya kameror kommer.


//Bengt.
 
Det är förstås inte den här tråden som fått mig att slutligen bestämma mig, utan det är att Sony med all oönskvärd tydlighet visat att de inte kommer lägga någon energi på APS-C. Visserligen är A6300 säkert fantastisk och så, men den består av teknik de har i sina FF-kameror. Om jag skulle filma vore den intressant, men det gör jag inte. Jag kommer att byta ner mig till en kamera som är äldre än min A6000, men lustigt nog har den ändå nyare teknik (mjukvarumässigt), och framför allt finns det ett riktigt bra utbud av objektiv. Det är bökigt att hålla på med adaptrar och det är bra med fungerande autofokus.

Jag kommer att tappa 33% av mina pixlar i och med systembyte, men i gengäld slipper jag AA-filter, så i praktiken tror jag inte skillnaden blir ens märkbar. (Det skulle vara om jag får moiréeffekt då, men det har jag inte sett att det skulle vara något problem, även om det från vissa håll hävdats så.)

Sony har nu ett knippe bra objektiv och ett knippe bra kameror. Det är bara det att de inte utgör ett bra system ändå (tycker jag) och jag har ledsnat på att vänta efter fyra år.

Det är helt sant att Sony växlat ner ambitionerna på APS-C -sidan. A6000 blev kanske lite väl bra, så när det gällde kamerahusen så upplevde man inte att man hade någon större konkurrens. Det som däremot är en högst relevant invändning att Sony har en del att göra tillsammans med sina partners för att skapa ett system som kan svara upp mot de behov professionella såväl som andra har. Jag har själv hört de invändningarna via personal på exv. Scandinavian men det berör nog de verkliga proffsanvändarna snarare än entusiaster och rena hobbyfotografer. Det handlar inte bara om fantastiska kamerahus och en del riktigt bra objektiv också faktiskt utan om allt som gör ett system. Tills helt nyligen fanns ju inte ens några bra blixtar från andra källor än Sony. För industrin finns säkert andra behov som de stora haft många år att anpassa sig till. Det är så man bygger en industristandard och till att fylla den kostymen har Sony en väg att gå - om det verkligen visar sig att de har ambitionen..

Jag tror dock precis som den gode herr Agfors som ju haft möjlighet att prata med Sony tidigare i frågan att de är mycket medvetna om detta. Titta bara på samarbetet med Phase One om allt från kameror till RAW-konverterare. Inte minst det sista ger Sony-användarna en RAW-konverterare som tar även deras RAW-filer på största allvar. Äntligen funkar tehering även med Sony-kameror lika bra som för exv. Nikon med preview och allt i datorn. Att komma dit tog många år.

Vi kommer säkert få se mer av sånt.

Tycker annars att det är helt förståeligt om man inte är blandbrukare av format att byta system. Det råder ingen tvekan om att Fuji är en intressant APS-C -tillverkare men man kan ju vända på det också och säga att nu målar ni in er i ett hörn för Fuji verkar ju just nu i alla fall inte speciellt intresserad av att bygga ett FF-sortiment, vilket tvingar alla som sedan får för sig att skaffa FF också att skaffa ett system till. Visst kan man utnyttja andra systems objektiv med adapters men går man därifrån tillbaka till exv. Sony så är det i snöpt form och då handlar det inte bara om fokuspunkter utan om förlorad upplösning och detalj i den världen. Skulle Fuji mot förmodan ändra sig så har de exakt samma resa som Sony att göra och då är ni tillbaka på ruta ett.

Men det är ställt utom allt tvivel att både Fuji och inte minst Olympus gör fantastiskt fina små system med objektiv som man ansträngt sig ordentligt för att göra kompakta. Så varför inte Olympus då? Marknadens bästa bildstabilisering på köpet? Med det sagt så tycker jag fortfarande det var ett ordentligt stolpskott att inte ge användarna IBIS i A6300. Det beslutet förstår jag bara inte. Med det relativt klumpiga kamerahuset så borde väl inte plats vara ett problem.

Personligen tycker jag Sony gjort väldigt mycket rätt de senaste åren och jag tror det stadigt kommer bli bättre de närmaste åren både med den road map med det som är känt från Sony men inte minst därför att vi säkert kommer få se Sigma och Tamron m.fl.komma med fler objektiv till Sony E både för APS-C och FF. Kanske får vi se AF-objektiv från Samyang också. Genom IBIS så kommer vi inte heller behöva bry oss ifall objektiven har eller inte har inbyggd stabilisering.

Till sist önskar jag er lycka med systembytena och hoppas att gräset är grönare på andra sidan i era ögon, för det är ju i grunden det det handlar om eller hur?. :)
 
På onsdag har Sony ett event i Amsterdam där de visar upp A6300 och vad det verkar i alla fall två av de tre nya objektiven. Jag skall dit, lyssna, kika på grejerna och i mån av möjlighet försöka ställa lite frågor. Är det något som någon av er undrar över så hojta till så kanske jag kan få svar direkt från källan :)

MVH
/Martin

Ta några bilder med nya zoomen och kolla om den verkar hålla bättre än Zeiss-objektiven vi fått tidigare.
 
.


Jag tycker självklart att man till och med måste nämna andra kameramärken när det passar in i debatten på rätt sätt liksom, jag menade inte dig personligen vad gäller det.

Bristen på passande objektiv av rätt dimension eller någorlunda passande åtminstone, och som inte blir allt för dyra och håller bra kvalitet, där fins det väl ingen som önskar sig någonting annat kan jag tro, och det har alltid tyckt rent allmänt, men personligen så skulle jag kunna använda lite större objektiv på en A6300, även om det inte blir perfekt, så anpassar jag mig och håller mycket i objektivet, jag använder mycket sällan enhandsfatting, gillar inte ens att ta enhandsbilder med min 240grams kompaktkamera.


Personligen hade jag nog önskat mig lite annan formgivning på A6300, snitsat till den lite på något sätt, något större faktiskt, plats för någon mer direktknapp eller så. kameran är nog bra skulle jag tro, men jag blir mer och mer svårflörtad för varje år som går, blir inte så exalterad längre när nya kameror kommer.


//Bengt.

Antar att det var ett svar till, trots att det blev lite fel i citatrutan.

Du tar upp en viktig sak när du nämner att man "anpassar sig" om något är för stort eller för litet ergonomiskt ( som stor glugg på liten kamera). Det måste ju rimligen innebära att D800 vars status du ansåg vara högre ån PÅvens (du skrev så i inlägget jag svarade på) trots att greppet enl dig och många andra ansågs för litet eller grunt.

Jo, greppet är ganska grunt, men även här anpassar man sig . Det gör man med det mesta i livet tills det blir för obekvämt eller outhärdligt.

Jag kan inte bara tänka mig, utan praktiserar också IRL, att använda stora objektiv på Sonys mindre kameror. Så där är vi överens om just anpassning. Men någonstans finns en gräns som i värsta fall gör att man inte använder kombinationen kamera/objektiv p g a att det känns för obekvämt.

Därav min, och några andras reaktion på just storleken hos de 3 nya objektiven. Den blev inte mindre av att de presenterades samtidigt som en ny APS-C kamera. Just det segmentet har en del hål i objektivsortiment som är rent dedicerat för Sony E och har AF.

Även för A7-serien ter sig i mina ögon en del gluggar för stora. Det var väl så diskussionen gled in på exempelvis Fujifilms kameror och deras native objektiv.

Jag ser också att du själv önskat att A6300 hade gjorts lite större. Det kan ju lösas med ett litet extragrepp (som exempelvis Fuji X-Pro 1 har som option).

Nu handlade det ju också om att folk på tråden ansåg att även om A6300 har en fantastisk AF så är den till föga nytta när det saknas bra vidvinklar som kan dra nytta av den fina AF-funktionen. Att det sedan finns bra manuella alternativ från tredjepartstillverkare är ju ingen större tröst för de som verkligen vill ha funktionen.

Annars är en A6300 välkommen då AF inte varit spegellösa kamerors paradgren, d v s om den nu håller vad specarna utlovar.

Vi får väl se vad Martin lyckas utröna vid onsdagsträffen. Vad gäller mina objektivönskemål har du citerat mig rätt vad gäller en riktigt bra 16-50 zoom med hög ljusstyrka. Vad gäller vidvinkeln 15mm torde f/2.8 vara tillfyllest. En aps-c anpassade zoom på 50-150mm motsvarar c:a den klassiska 70-200 vad gäller utsnitt. Givetvis hade men önskat sig f/2.8 eller 2.0 över hela området, men med hänsyn till vikt och kostnad kanske bättre med flytande f/2.8-3,5 (f/4.0).

Slutligen tycker jag att ditt uttryck tungviktspanel inte bör användas här. Alla är forumdeltagare som försöker dra sitt strå till stacken grundad på enskilda preferenser och erfarenheter. Vore ju förfärligt tråkigt om alla satt med samma erfarenheter. Då skulle inte jag eller du lära oss någonting och sannolikt inte läsa trådarna heller.

Mvh

//Lennart
 
Ja ni ser hur olika vi tänker. Jag har alltid varit fokuserad på att mina kameror måste kunna funka på resor då jag verkligen tar de flesta av min bilder och där vill jag att de ska vara så små och oansenliga det går på gatan. Om man fotar exv. djur från bil så spelar storlek överhuvudtaget ingen roll och då får objektiven vara hur stora som helst för mig. Det är en icke-fråga bara de funkar. Bra bildstabilisering är ett måste men idag spelar det väl mindre roll om den ligger i hus eller objektiv bara den finns och gör sitt jobb.

Så jag gillar egentligen inte alls formen på A7:eek:rna med sitt utstickande EVF-hus. Tycker formfaktorn NEX 7 har är nästan perfekt. Lite mer fickvänligt mätsökarstuk. Den är lite mindre och mer slimmad än A6000 och A6300. A7 II:an är fortfarande en ganska liten kamera men den är både tyngre och mer skrymmande än A7r ur första generationen så när folk pratar om att det skett ett så fantastiskt lyft ergonomiskt med den nya A7 II-serien så håller jag inte med alls. Den gamla generation 1 av A7:eek:rna tycker jag har en bättre form än de nya inte minst för att de är mindre och lättare. Det är för mig mycket viktigare än var avtryckarknappen sitter. Jag är uppvuxen med avtryckarknappar uppe på kamerahusen så det är en förstarangens icke-fråga för mig.

Tycker Fuji gör det mycket bättre än Sony när det gäller utformningen av husen, men å andra sidan så har de inte vare sig IBIS eller stora sensorer att ta hänsyn till så det är en aningen orättvis betraktelse.

Jag förstår att andra ser saken på annat sätt men mina preferenser är då helt andra än dessa. NEX gjordes från början för att vara ett mycket mindre systemkameraalternativ än Sonys vanliga tjockisar oavsett om de var gjorda med fasta eller rörliga speglar. Jag tycker delvis Sony tummat på detta ursprungliga framgångsrecept och det tycker jag är synd. Jag tolkar också att de som nu exv. vill byta till Fuji värdesätter deras mindre format också och att det inte alls bara handlar om objektiv.
 
Förvånar mig att de lanserar dessa "monster"-objektiv samtidigt med uppföljaren till A6000. De hör liksom inte ihop. Kan inte e-seriens (APS-C) objektivpark men det hade väl varit naturligare att presentera A6300 enbart och inte ihop med tre svindyra FF (fe) - objektiv. Enligt Northrup och DXO- Mark presterar ibland FF-objektiv sämre på APS-C-kameror än de som är dedikerade för denna mindre sensorstorlek. DXO-Mark skriver om "perceptual pixels", har inte sett det någon annanstans. På dpreview går diskussionsvågorna höga om att Sony har ett nytt hus i bakfickan för att matcha dessa objektiv. Som om A7RII inte vore nog...ha, ha. Samtidigt svårt att tänka mig att deras nudå förmodligen bästa AF-system skulle landa för gott på en APS-C-kamera.
 
Tycker också att det känns som en lite udda lansering. Om Sony har ett annat hus i bakfickan så hoppas jag mer att det är ett värsting APS-C -hus med den 36 MP BSI-sensor det surrats om en del samt förstås med IBIS. Om det är så blir positioneringen av A6300 mer begriplig. Men det gör ju inte lansering mindre konstig för det egentligen. Även ett A7000 hus blir ju litet ihop med dessa objektiv.

Perceptuell pixels är väl en bra tanke. DxO mäter ju vad kombinationen valt hus och objektiv presterar tillsammans. Vad själva sensorn har för nominellt antal pixlar säger ju inget om hur prestanda blir med valt objektiv. Man får ju ett mått på de förluster ett objektiv ger i förhållande till ett annat.
 
Förvånar mig att de lanserar dessa "monster"-objektiv samtidigt med uppföljaren till A6000. De hör liksom inte ihop. Kan inte e-seriens (APS-C) objektivpark men det hade väl varit naturligare att presentera A6300 enbart och inte ihop med tre svindyra FF (fe) - objektiv. Enligt Northrup och DXO- Mark presterar ibland FF-objektiv sämre på APS-C-kameror än de som är dedikerade för denna mindre sensorstorlek. DXO-Mark skriver om "perceptual pixels", har inte sett det någon annanstans. På dpreview går diskussionsvågorna höga om att Sony har ett nytt hus i bakfickan för att matcha dessa objektiv. Som om A7RII inte vore nog...ha, ha. Samtidigt svårt att tänka mig att deras nudå förmodligen bästa AF-system skulle landa för gott på en APS-C-kamera.

Tror att ett nytt FF kamerahus kommer inom kort (med A6300:ans AF-teknik) och i ett lite större format, kanske liknande NX1 som ju faktiskt inte så stort, men större utan att för den del ha "tjockkamerans" djup och ett rejält grepp, fukttätat och även med den kopparteknik som infördes med NX1 . NX1 kan bära upp större gluggar utan att kännas liten trots att den bara väger 550 gram.

Vidare tror jag att den nya kameran får en hög framerate, färre pixlar och så actionanpassad den nya AF tillåter. Det är ju vad många saknar verkar det som.

Jag har ju i 2 tidigare inlägg också förvånat mig över presentationen av A6300 tillsammans med 3 tungviktsgluggar. Kändes oövertänkt, men kanske var det med avsikt att visa "det kommer mer".

//Lennart
 
Tycker Fuji gör det mycket bättre än Sony när det gäller utformningen av husen, men å andra sidan så har de inte vare sig IBIS eller stora sensorer att ta hänsyn till så det är en aningen orättvis betraktelse.

Utformningen är väl en smaksak. Uppenbarligen tycker en del som du att A7-seriens uppstickande parti med EVF är opraktiskt- eller också gillar man en mer klassisk retrodesign kombinerad med tydliga reglage och klicklägen.

Orättvis jämförelse? Det tycker inte jag så länge vi jämför aps-c med aps-c vad gäller Sonys satsning. Kan Fuji skapa sådana fina helmetallgluggar som väger lite och är ljusstarka borde Sony kunna det också för sina aps-c.

Vad Fuji verkar ha fattat för längesedan är nog just vitsen med perceptuella pixlar. Även om deras sensorer är relativt pixelfattiga sedan många år fram tills nu (X-Pro 2) är det effekten av kombinationen sensor och objektiv som räknas och sätts i första hand. Resultatet: skarpt, lågt och harmoniskt brus även vid ganska höga isovärden.

Så långt är Fuji ett trevligt och effektivt system att fotografera med. Men det finns givetvis saker som är mindre bra eller saknas även hos Fuji. Menyerna har varit aningen trassliga att ta sig igenom medan exempelvis Samsung med sin NX1 skapade en meny som gjorde att man knappt behövde titta i någon manual.

En del knappar är lite tätt placerade så man kommer åt dem av misstag, greppet är väldigt grunt (lösa grepp med arca-fäste finns dock som tillval). Men på ETT område är de fullständigt oslagbara: FW-uppgraderingar.
Och då handlar det inte om buggfixar utan om att tillföra nya funktioner på kamerorna. Här är Sony snåla. Fick info om att skillnaden mellan A7 och A7II är obefintlig vad gäller sensorn och att tvåans AF bara med hjälp av en FW-uppgradering skulle ge samma prestanda på gamla A7. Om den uppgiften stämmer är det minst sagt snålt i kvadrat..

//Lennart
 
Förvånar mig att de lanserar dessa "monster"-objektiv samtidigt med uppföljaren till A6000. De hör liksom inte ihop. Kan inte e-seriens (APS-C) objektivpark men det hade väl varit naturligare att presentera A6300 enbart och inte ihop med tre svindyra FF (fe) - objektiv. Enligt Northrup och DXO- Mark presterar ibland FF-objektiv sämre på APS-C-kameror än de som är dedikerade för denna mindre sensorstorlek. DXO-Mark skriver om "perceptual pixels", har inte sett det någon annanstans. På dpreview går diskussionsvågorna höga om att Sony har ett nytt hus i bakfickan för att matcha dessa objektiv. Som om A7RII inte vore nog...ha, ha. Samtidigt svårt att tänka mig att deras nudå förmodligen bästa AF-system skulle landa för gott på en APS-C-kamera.


Objektiven och den nya kameran råkade bli klara ungefär samtidigt och även om de inte har så mycket med varandra att göra, så man lanserar dem samtidigt av rent praktiska skäl. Det är lite som att man förra året lanserade A7R II samtidigt med RX10 II och RX100 IV - de har ju inget omedelbart inbördes samband heller :)

Att man lanserar de tre objektiven ses nog av många som en vink att det kan komma en mer pro- och kanske också mer action-inriktad småbildskamera om ett tag. Kanske i år till Photokina i höst, kanske senare. Men att de helt klart har ambitioner åt det hållet. Hade de varit helt nöjda med A7 och A7R som toppmodeller i sortimentet hade de varit mer logiskt att lansera bra men mer kompakta objektiv.
 
Perceptuell pixels är väl en bra tanke. DxO mäter ju vad kombinationen valt hus och objektiv presterar tillsammans. Vad själva sensorn har för nominellt antal pixlar säger ju inget om hur prestanda blir med valt objektiv. Man får ju ett mått på de förluster ett objektiv ger i förhållande till ett annat.

Absolut. Det är mycket vällovligt. Bara det att DXO-Mark har aldrig redovisat hur värdena räknats fram, används bara av dem (namnskyddat) och verkar (utan att jag säkert vet) rymma en hel del subjektiva mått: "...takes into account the sensitivity of the human visual system to detail." Detta till skillnad från MTF, transmission, CA, etc som om jag fattat det hela korrekt, är fysikaliska hårddata som kan mätas med tillförlitlig appartur.
 
Tror att ett nytt FF kamerahus kommer inom kort (med A6300:ans AF-teknik) och i ett lite större format, kanske liknande NX1 som ju faktiskt inte så stort, men större utan att för den del ha "tjockkamerans" djup och ett rejält grepp, fukttätat och även med den kopparteknik som infördes med NX1 . NX1 kan bära upp större gluggar utan att kännas liten trots att den bara väger 550 gram.

Vidare tror jag att den nya kameran får en hög framerate, färre pixlar och så actionanpassad den nya AF tillåter. Det är ju vad många saknar verkar det som.

Jag har ju i 2 tidigare inlägg också förvånat mig över presentationen av A6300 tillsammans med 3 tungviktsgluggar. Kändes oövertänkt, men kanske var det med avsikt att visa "det kommer mer".

//Lennart

Ok, har inte lusläst allt i tråden. Det är ju rena kremlologin att förstå sig på hur nya pryttlar lanseras. Ganska fascinerande. Kanske pressar den kommande Olympiaden fram objektiv och hus av den typ du beskriver då Sony säkert också vill vara med på/vid arenan.
 
Ok, har inte lusläst allt i tråden. Det är ju rena kremlologin att förstå sig på hur nya pryttlar lanseras. Ganska fascinerande. Kanske pressar den kommande Olympiaden fram objektiv och hus av den typ du beskriver då Sony säkert också vill vara med på/vid arenan.

Jo, men det är ju vad jag tror. Om det sedan stämmer är en annan sak. Jag kan inte finna någon annan logisk orsak till varför presentationen annars genomfördes samtidigt:

Snabbt, nytt AF-system på en kamera-sedan 3 progluggar samtidigt=kommande actionkamera. Det kanske blir en logisk ekvation?

//Lennart
 
Litet OT, men jag såg att det skrevs om nödvändigheten om bra/snabb AF och vidvinkel.

Det går bra utan AF, 1946 tog man sportfoton med utrustning ljusår från vad vi har nu "..waiting for the action to reach its peak." Ja, jag är nog fast i den analoga tiden men det går än idag!
Som kuriosa i en fikapaus är Google's inscanning guld värt.

https://books.google.se/books?id=Km...raphy catch them on the first bounce&f=false7

J!

Det fins en klassisk bild på en gymnast i fristående programmet från 60-talet, han ligger raklång 1dm över golvet, fotografen nöp killen perfekt, tror inte det var halogenljus eller i lamporna, så visst kunde dom förr, skickliga fotografer det där.
 
Antar att det var ett svar till, trots att det blev lite fel i citatrutan.

Du tar upp en viktig sak när du nämner att man "anpassar sig" om något är för stort eller för litet ergonomiskt ( som stor glugg på liten kamera). Det måste ju rimligen innebära att D800 vars status du ansåg vara högre ån PÅvens (du skrev så i inlägget jag svarade på) trots att greppet enl dig och många andra ansågs för litet eller grunt.

Jo, greppet är ganska grunt, men även här anpassar man sig . Det gör man med det mesta i livet tills det blir för obekvämt eller outhärdligt.

Jag kan inte bara tänka mig, utan praktiserar också IRL, att använda stora objektiv på Sonys mindre kameror. Så där är vi överens om just anpassning. Men någonstans finns en gräns som i värsta fall gör att man inte använder kombinationen kamera/objektiv p g a att det känns för obekvämt.

Därav min, och några andras reaktion på just storleken hos de 3 nya objektiven. Den blev inte mindre av att de presenterades samtidigt som en ny APS-C kamera. Just det segmentet har en del hål i objektivsortiment som är rent dedicerat för Sony E och har AF.

Även för A7-serien ter sig i mina ögon en del gluggar för stora. Det var väl så diskussionen gled in på exempelvis Fujifilms kameror och deras native objektiv.

Jag ser också att du själv önskat att A6300 hade gjorts lite större. Det kan ju lösas med ett litet extragrepp (som exempelvis Fuji X-Pro 1 har som option).

Nu handlade det ju också om att folk på tråden ansåg att även om A6300 har en fantastisk AF så är den till föga nytta när det saknas bra vidvinklar som kan dra nytta av den fina AF-funktionen. Att det sedan finns bra manuella alternativ från tredjepartstillverkare är ju ingen större tröst för de som verkligen vill ha funktionen.

Annars är en A6300 välkommen då AF inte varit spegellösa kamerors paradgren, d v s om den nu håller vad specarna utlovar.

Vi får väl se vad Martin lyckas utröna vid onsdagsträffen. Vad gäller mina objektivönskemål har du citerat mig rätt vad gäller en riktigt bra 16-50 zoom med hög ljusstyrka. Vad gäller vidvinkeln 15mm torde f/2.8 vara tillfyllest. En aps-c anpassade zoom på 50-150mm motsvarar c:a den klassiska 70-200 vad gäller utsnitt. Givetvis hade men önskat sig f/2.8 eller 2.0 över hela området, men med hänsyn till vikt och kostnad kanske bättre med flytande f/2.8-3,5 (f/4.0).

Slutligen tycker jag att ditt uttryck tungviktspanel inte bör användas här. Alla är forumdeltagare som försöker dra sitt strå till stacken grundad på enskilda preferenser och erfarenheter. Vore ju förfärligt tråkigt om alla satt med samma erfarenheter. Då skulle inte jag eller du lära oss någonting och sannolikt inte läsa trådarna heller.

Mvh

//Lennart


Tungviktspanel blev nog lite fel, jag ursäktar för det. men träffas vi någon gång över en kopp kaffe så skulle jag nog prata på men jag avslutar där. Angående objektiv till Sony så började vi faktiskt för flera år sedan när Nexarna kom att nu behöver nog Sony vakna upp vad gäller objektiv som inte är överprissatta och som till råga på allt kunde vara dubbelt så dyra än andra objektiv. Då sa vi ofta att titta på hur Sigma gör, varför kan inte Sony bygga sådana objektiv, klart skarpare objektiv till ofta halva priset.

Så nog har vi skällt som tusan över brister i Sonyprogrammet alltid, sedan kan jag rent allmänt tycka att man skall vara lika i sin kritik oavsett vilken kamera man pratar om ( inte riktat till dig Lennart )- Se bara att Fuji enbart jämförs med Sony, jag kan inte upptäcka att någon skriver i en 7DMkII tråd att Fujis Jpeg bilder är klart bättre än hos 7DMkII, tycker att det skall vara lika för alla bara, är Fuji bara bättre än Sony eller vad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.