Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
... ge mig en enda anledning till att C/N-ägare skall byta ut sin fulla kameraskåp med dyra objektiv som dom köpt på sig under en lång tidsperiod. Pentax/Sony ägare kan så klart bli glada över förbättringar men det spelar ju ingen roll för C/N-ägare.

Vänligen.
//Bengt.

Allt är inte svart eller vitt inom fotomarknaden. För mig, vars objektivarsenal till största delen är märkta Nikon eller Sigma med Nikonfattning spelar det en ganska stor roll då jag även använder A7R som komplement.

Att byta ut ett helt "skåp med N/C-prylar mot Sony" är väl, som du skriver inte så lockande för de flesta.

Men tänk på att allt handlar inte om AF/sekvens/pressfoto/action/flygande kossor eller fåglar. Kolla bara här på FS-medlemmarnas inskickade bilder som visar helt andra motiv där en modern Sony FF förmodligen är att föredra för många.

Att det fattas en snabb actionkamera i Sonys sortiment är uppenbart och den luckan vill väl Sony försöka täppa igen.

C och N är starka varumärken, men menar du att andra fabrikanter ska lägga sig ned och dö eller bara tillverka kameror som inte konkurrerar med dessa märken? Jag hävdar att de övriga märkena tvingat C och N till många förbättringar och i viss mån ligger C och N efter på vissa områden.

Man har ju t ex ingen riktigt bra spegellös kamera med större sensor och intresset för dessa kameror är bevisligen stort.

//Lennart

Det blev ju lite mer kostsamt än planerat. Lite nyfiken på varför du väljer A7II istället? Den har ju inte fått så stor kärlek - förhållandevis brusig, högljudd, långsammare AF än A6000 etc?

Har länge stått i kvalet /valet mellan en FF kamera eller APS-C.
Har avvaktat på uppföljaren till A6000 ett bra tag men nu när den väl släppts ( snart) för det priset så känner jag att jag lika väl kan lägga ut 2000 kr mer för A7:an. Samt inbyggt stabilisering i den :)
Rätt eller fel vet ej, men som det känns så satsar Sony mer på FE objektiv än Aps-c :/

Det var rätt saftigt. Tidigare har man ofta kunnat räkna priset i dollar gånger tio, men det fungerar uppenbarligen inte längre. Jag skulle också hellre välja A7 II som bara är marginellt dyrare.

Själv har jag legat nedbäddad med en av de värsta tänkbara sjukdomarna, en mansförkylning. Det har get mig tid att fundera, och jag har kommit fram till att jag nog inte står ut med Fujis avsaknad av vinklingsbar skärm. Jag fotografera mycket i låga vinklar, och då är det ett suveränt hjälpmedel. Nåja jag får väl stå ut med A6000 ett tag till :)

Har länge stått i kvalet /valet mellan en FF kamera eller APS-C.
Har avvaktat på uppföljaren till A6000 ett bra tag men nu när den väl släppts ( snart) för det priset så känner jag att jag lika väl kan lägga ut 2000 kr mer för A7:an. Samt inbyggt stabilisering i den :)
Rätt eller fel vet ej, men som det känns så satsar Sony mer på FE objektiv än Aps-c :/

Tror jag är ett klokt val. Tycker också att satsningen pekar mer år det hållet. Speciellt brusig är inte A7II i praktiken. Jag hade gjort samma val.

Högt pris för A6300. Som relativt snart sannolikt får ett billigare syskon med samma AF. Börjar undra om inte Sonys riktpriser till sist kommer att sänka efterfrågan. För att ta ut ett sådant pris för en liten aps-c måste den prestera enormt bra för att folk ska bli nöjda.

//Lennart

Det var rätt saftigt. Tidigare har man ofta kunnat räkna priset i dollar gånger tio, men det fungerar uppenbarligen inte längre. Jag skulle också hellre välja A7 II som bara är marginellt dyrare.

Själv har jag legat nedbäddad med en av de värsta tänkbara sjukdomarna, en mansförkylning. Det har get mig tid att fundera, och jag har kommit fram till att jag nog inte står ut med Fujis avsaknad av vinklingsbar skärm. Jag fotografera mycket i låga vinklar, och då är det ett suveränt hjälpmedel. Nåja jag får väl stå ut med A6000 ett tag till :)

XT1 (Fuji) har vinklingsbar skärm och hysad följande AF (för en spegellös) med senare firmware.

Jo, jag går även i A7 II-funderingar ibland - igår såldes den ju för 12990 på Cyberphoto, kanske idag också om man ringer dem.

Fördelen är väl ett vettigt normalzoom. Stabilisering finns ju redan i en del A6000 objektiv och om brusnivån är aningen bättre i A6300 så matchar den antagligen A7 II rätt nära men det finns ju fler objektiv att välja på (men tunga/dyra).

(Jag har kört Fuji (X-T1, X-E1, X100) och det är väldigt fina objektiv men på den tiden (1,5 år sedan) var AF för långsam för min smak och filmningen rätt kass, sånt är ju bättre nu efter uppdateringar men vet inte hur mycket.)

Fegis:) Jag trodde först också att vinklingsbar skärm skulle vara en hämsko-men saknaden uteblev eftersom kameran helt enkelt inbjuder till att se i sökaren. Den är ju till hälften en klassisk mätsökarkamera.
Fast naturligtvis är vinklingsbar skärm en oerhörd tillgång i många situationer.

Men är man liggandes i en så allvarlig sjukdom som du förvärvat så blir det ju alltid låga vinklar:)
Krya på dig!

PS. Du kommer att sakna Fujinon-objektiven. DS

Jo, jag går även i A7 II-funderingar ibland - igår såldes den ju för 12990 på Cyberphoto, kanske idag också om man ringer dem.

Fördelen är väl ett vettigt normalzoom. Stabilisering finns ju redan i en del A6000 objektiv och om brusnivån är aningen bättre i A6300 så matchar den antagligen A7 II rätt nära men det finns ju fler objektiv att välja på (men tunga/dyra).

(Jag har kört Fuji (X-T1, X-E1, X100) och det är väldigt fina objektiv men på den tiden (1,5 år sedan) var AF för långsam för min smak och filmningen rätt kass, sånt är ju bättre nu efter uppdateringar men vet inte hur mycket.)

Helt rätt.

Skall du filma så hade jag helt klart skippat Fuji och gått på Sony istället. Ingen tvekan om det.

Sony är klassledare där, med kanske Panasonic på andra plats (men då måste man ner i sensorstorlek).

Så, då blev A6300 med ett bra objektiv och X-Pro2 med objektiv fullt ut jämförbara även prismässigt. Det är bara och lista pros and cons.

Tycker det skall bli väldigt intressant att jämföra dessa, men det sagt så är ju X-Pro2 en bra bit dyrare.

Vi får nog vänta till X-T2 innan vi kommer ner i liknande prisnivå som A6300.

Inte om du ska ha ett bra objektiv till A6300. Då lär du hamna på 20 tkr, samma som X-Pro2 med 35/2 som är knivskarpt.

Sonys 35/1,8 är väldigt skarpt (tillräckligt för mig), stabiliserat och kostar 4000:-. Den och A6300 blir billigare än X-Pro2 utan objektiv. Däremot har Fuji många bra objektiv där det helt saknas motsvarigheter till Sony (fast då går det ju heller inte att jämföra priser).

Tror jag också och det visar väl inte minst den tid det tagit för Sony att komma fram till ett release-datum för just A6300 och inte minst det faktum att de inte dragit på vad de skulle kunna gjort för vi fick som sagt inget av det många förväntat sig när både IBIS och BSI-sensor med fler pixlar uteblev. Men äntligen fick en A6XX en ljusingång . Halleluja! Hur många år tog det sedan NEX 7, för det hade ju redan den kameran.

Vad menar du med "ljusingång"?

Att Sony kanske försöker att utmana C/N som nu kommer på tapeten åter igen som det gör bort i mellan i Sonytrådar.

Om vi nu tittar på Pentax som är på gång med en ny FF, jag tror den kommer att matcha D750 på många sätt, och D750 får nog snart en ersättare med lite högre bps, höjningen med en halv bps från D610 var nog inte vad som var förväntat.

Av vilka själ skall C/N-ägare ta steget att byta till en Pentax FF, D750 ägare som har 10-12 objektiv och prickar allt från svalor i luften till landskapsbilder av hög klass, samma som en 5DMKIII snart en 5DMkIV också gör. Jag tror inte att Pentax kan gör den kameran 30% bättre än dom övriga, vem skall klara av en sådan bedrift.

Det spelar liksom ingen roll om Sony/Pentax tar fram objektiv till halva priset, eller att en ny Sony-action kan nypa gevärskulor från en AK5, högt DR på en handbollsspelare i action kräver väl inga DR-tal uppåt 15, det ligger väl i bästa fall runt DR-8 eller mindre när Iso 12800 skruvas in.

Pentax-prestanda kan vara samma som en framtida Sony modell, ge mig en enda anledning till att C/N-ägare skall byta ut sin fulla kameraskåp med dyra objektiv som dom köpt på sig under en lång tidsperiod. Pentax/Sony ägare kan så klart bli glada över förbättringar men det spelar ju ingen roll för C/N-ägare.

Vänligen.
//Bengt.

Precis som Sony med A-mount, så tror jag inte att Pentax i första hand konkurrerar med existerande ägare av Canon/Nikon-system, untan vänder sig främst till de som redan investerat i K-mount sedan tidigare. Utöver det så går de nog hellre på förstagångsköpare. Betydligt lättare än att få existerande fotografer att ge upp och sälja av sina konkurrerande system.

Återigen precis som Sony så är ju Pentax väldigt innovativa, och förutom sensorbaserad bildstabilisering som Sony, så har de även en rad funktioner som är rätt unika för dom. Därav att de, precis som lojala Sony-ägare, har de sina egna trogna fans som uppskattar Pentax för deras modeller och nytänkande. Dessutom ofta rätt prisvärda system, och bra med praktiska saker som vädertätning även i enklare klasser.

Om vi skall generalisera lite så skulle nog säga att om tillverkare som Canon, Nikon och Fuji främst konkurrerar med sin mer kompletta objektivuppsättning och helheten hos systemen, så är de å andra sidan lite långsammare och lite mer konservativa.

Både Pentax och Sony däremot är de stora kreativa och innovativa tillverkarna som vågar bryta ny mark, inför ofta ny och klassledande teknik allra först, och som bidrar som helhet till att föra hela marknaden och tekniken framåt - vilket jag tycker de förtjänar stort beröm för.

Sony har väldigt bra DR på låga ISO men övertaget även mot Canon faller snabbt vid stigande ISO och brusnivåerna åtminstone i mellantonerna uppvisar i tester ingen övertygande fördel på höga ISO.

Det stämmer inte när det gäller A7RII iaf. Den har något sämre DR på bas-ISO än Nikon D810 och likvärdig Canon 1Dx på högre ISO men 1Dx har ju bara 18MP.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar