Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blev ju lite mer kostsamt än planerat. Lite nyfiken på varför du väljer A7II istället? Den har ju inte fått så stor kärlek - förhållandevis brusig, högljudd, långsammare AF än A6000 etc?

D750 är bättre vad gäller brus, men vad jag förstått är det inte jättemycket, då skall man komma i håg att D750 är mycket bra.

Hade jag väntat en 7 månader när jag köpte A77 så hade jag tjänat en 4000 kr, den tabben kommer jag inte att göra igen om jag skall ha någon nyare kamera.

//Bengt.

Hade jag väntat en 7 månader när jag köpte A77 så hade jag tjänat en 4000 kr, den tabben kommer jag inte att göra igen om jag skall ha någon nyare kamera.

//Bengt.

Enligt lagen om alltings jävlighet kan du vänta 8-9 månader nästa gång-kort därefter sjunker priset radikalt eller en ny modell lanseras:)

För att i viss mån lura den lagen är det bästa receptet att köpa en kamera du trivs med och som har de specar som uppfyller dina krav.

Jag känner en envis jäkel som sade ungefär samma sak som du för 4 år sedan. Han väntar fortfarande...

Man får nog tänka: "Det är idag jag ska fotografera- inte den 44 november 2029".

För övrigt anser jag fortfarande att A77 är en bra kamera som är ganska allround och har bra detaljupplösning. Kitzoomen 16-50/2.8 som den ofta levererades med är bra. Om du tänker efter...vad är det du inte kan plåta med den kameran och som känns att du missar inom de motiv du helst plåtar?

Då menar jag inte laggningen hos EVF eller ljusförlusten SLT-tekniken ger. För jag antar att du inte tillhör kategorin som helst av allt plåtar interiörer i kolkällare utan fönster och belysning.

Vad hade en A6300 tillfört ditt fotograferande?

Hur mycket glädje har du haft av kameran sedan du köpte den?

//Lennart

Det stämmer inte när det gäller A7RII iaf. Den har något sämre DR på bas-ISO än Nikon D810 och likvärdig Canon 1Dx på högre ISO men 1Dx har ju bara 18MP.

Det blir rätt märkligt att jämföra A7R II med 1DX eftersom de är så helt olika typer av kameror.

//Bengt.

Jag betalade drygt 11 000:- för min NEX-7 2012 och när jag gjorde mig av med den två år senare gick den att köpa ny för under 4 000:-. På den tiden hann jag ta drygt 4 000 bilder med kameran, så jag ser det inte som en tabbe att jag inte väntade.

Sedan dess har jag tagit dryg 6 000 bilder med min A6000. Den kostade drygt 6 000:- när den var helt ny, och är nu nere på 5 200:-. Den har alltså inte sjunkit i pris alls lika mycket (procentuellt). Lite dyrare spegelfria kameror har en tendens att falla snappt i pris (jämfört med DSLR) oavsett vilken tillverkare de kommer från.

Prisjakt är intressant om man vill kolla prisutvecklingen på olika kameror (exempel http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2286512)

Det stämmer inte när det gäller A7RII iaf. Den har något sämre DR på bas-ISO än Nikon D810 och likvärdig Canon 1Dx på högre ISO men 1Dx har ju bara 18MP.

Att 1DX har förre mp har inte med DR att göra då sensorstorleken i sig avgör DR. Jämförelsen med sonysensorer var den att en hypotetisk sony sportkamera kommer ju använda en sonysensor med liknande prestanda som de vi sett. Jag tror inte ens att Sony skulle försöka konkurrera med 1DX/II eller D5 utan mer 5DIII/IV och D750 men samma argument om sensorn gäller.

Jag minns fortfarande sågningen av A77:an. Den tillhör FS klassiker om du frågar mig. Anders skulle blivit alldeles svettig i moddandet om han varit med då det begav sig. De som tror att vi bara okritiskt kramar Sony i forum som dessa borde ta sig en titt i de trådarna. :)

Var inte med på den tiden, men om ni alla 3 residenta Sony-fans verkligen sågade och ratade en Sonyprodukt så måste A77 verkligen ha varit en kattastrofalt dålig och usel produkt utan dess like... :)

Var inte med på den tiden, men om ni alla 3 residenta Sony-fans verkligen sågade och ratade en Sonyprodukt så måste A77 verkligen ha varit en kattastrofalt dålig och usel produkt utan dess like... :)

Jag var med i den tråden och det modererades flitigt i den (och delades ut varningar), så Sten-Åke minns fel. A77 är för övrigt en utmärkt kamera, men den hade en del underligheter som korrigerades i version 2. Det har dock inget med A6300 och de nya FE-objektiven att göra ;)

Det är ju bra. Lennart sade något annat i ett annat sammanhang om jag inte läste fel. Skulle vara intressant med en rapport om följande AF och ev. andra AF-tekniker de tillämpar för att lösa dessa uppgifter.

Det kan ju också vara så att vi hittills haft delvis andra förväntningar på Fuji än på Sony och det kanske kan vara något positivt. Jag tror Sony upplevts mer som ett hot mot Canikons framtidsmonopol och att det delvis kommit att påverka diskussionerna kring Sonys E-plattform på gott och ont. Den diskussionen har nog Fuji sluppit för de finns inte riktigt på samma arena utan är mer nischade.

Jag tror inte att varken Sony eller Fuji på stort konkurrerar emot Canon och Nikon entusiast/Pro DSLR (oftast FF/småbildskamera) även om det självklart förekommer till en viss del (kanske främst A7RII, eller de som vill ha ett mindre och lättare system). De konkurrerar nog lite mer emot varandra snarare, och främst då på APS-C-sidan emot varandra, och delvis emot billigare APS-C DSLR (Sony är ju rätt unika på FF spegellösa, på gott och ont). Tror också att de konkurrerar en del med m4/3 ifrån Panasonic och Olympus.

Vidare så skulle jag säga att även den konkurrensen emellan Sony och Fuji till en viss del är begränsad. Det är Sony som är det stora och välkända varumärket ibland allmänheten. Den konkurrens som finns de emellan är nog mest ibland fotografer som oss här på Fotosidan.

Sony säljer nog en hel del E-kameror även till arketypen "soccer mom" och den breda massan, vilket jag inte tror att Fuji gör på något sätt.

Fuji är nog (på gott och ont) ganska nischade och har en, i förhållande till Sony och de andra stora tillverkarna, en väldigt smal och mycket mindre kundgrupp i form av entusiastiska fotografer.

Deras mindre nisch är nog det som gör att de inte är på radaren hos de flesta vanliga människor. Varken plus, eller minus, för allmänheten känner normalt inte till kamerorna, även om de äldre minns varumärket för dess filmrullar.

Så tror att det helt enkelt är svårt att dra Sony och Fuji över samma kamm som varumärken.

Att vi här i tråden, och i allmänhet på Fotosidan, gärna jämför styrkor och svagheter dem emellan tycker jag dock bara är positivt (ingen av de är bäst på allt, eller bäst för alla).

Jag tror inte att varken Sony eller Fuji på stort konkurrerar emot Canon och Nikon entusiast/Pro DSLR (oftast FF/småbildskamera) även om det självklart förekommer till en viss del (kanske främst A7RII, eller de som vill ha ett mindre och lättare system). De konkurrerar nog lite mer emot varandra snarare, och främst då på APS-C-sidan emot varandra, och delvis emot billigare APS-C DSLR (Sony är ju rätt unika på FF spegellösa, på gott och ont). Tror också att de konkurrerar en del med m4/3 ifrån Panasonic och Olympus.

Däremot så skulle jag säga att även den konkurrensen emellan Sony och Fuji är delvis rätt begränsad. Det är Sony som är det stora och välkända varumärket ibland allmänheten. Den konkurrens som finns de emellan är nog mest ibland fotografer som oss här på Fotosidan.

Sony säljer nog en hel del E-kameror även till arketypen "soccer mom" och den breda massan, vilket jag inte tror att Fuji gör på något sätt.

Fuji är nog (på gott och ont) ganska nischade och har en, i förhållande till Sony och de andra stora tillverkarna, en väldigt smal och mycket mindre kundgrupp i form av entusiastiska fotografer.

Deras mindre nisch är nog det som gör att de inte är på radaren hos de flesta vanliga människor. Varken plus, eller minus, för allmänheten känner normalt inte till kamerorna, även om de äldre minns varumärket för dess filmrullar.

Så tror att det helt enkelt är svårt att dra Sony och Fuji över samma kamm som varumärken.

Att vi här i tråden, och i allmänhet på Fotosidan, gärna jämför styrkor och svagheter dem emellan tycker jag dock bara är positivt (ingen av de är bäst på allt, eller bäst för alla).

Det kan nog vara så och det kan ju förklara varför Canon och Nikon låter Sony hålla på där i den spegellösa nischen även med FF. Det kanske dessutom är ett nollsummespel på sikt. Sony får sälja lite fler hus men det innebär inte att Canon eller nu Nikon skulle få sälja färre objektiv. Det kan ju lika gärna bli så att en del Sony-folk skaffar adapter och köper Caanikon-objektiv när de inte hittar vad de letar efter hos Sony.

Så är det. Sony säljer många många fler kameror än vad Fuji gör. Fuji har några enkla billiga modeller, men de får ingen större uppmärksamhet och de bättre kamerorna är det mest entusiaster som köper. Det har ofta hävdats att den breda allmänheten hellre väljer Nikon eller Canon framför Sony för att de är mer kända som kameratillverkare, och det kan i viss mån stämma. En del känner dock inte till några kameratillverkare alls, och väljer lika gärna Sony som de känner till från elektronikmarknaden.A6300 och de nya objektiven kommer inte att köpas av den kundgruppen i någon större utsträckning dock. Canon säljer ju för övrigt i särklass flest kameror, trots att det i våra nördkretsar hävdas att de är så långt mycket på efterkälken rent tekniskt ...

För oss som har fotografering som ett stort intresse är det däremot helt naturligt att jämföra alla kameror som har de egenskaper som intresserar oss. Jag gillar t.ex. att ha en hyfsat liten och lätt utrustning som går att bära en hel dag i axelväska utan att kroppen går sönder, och då går Sonys nya zoomarna bort, liksom nästan alla tjockkameror. Kvar finns Fuji och M43 att jämföra med (och då föredrar jag APS-C som en bra kompromiss för att ha möjlighet till kort skärpedjup och ändå inte jättedyra objektiv). Samsung var på god väg tycker jag, men nu verkar det tyvärr onekligen som att de är på väg ut från marknaden.

Tyvärr gillar jag inte utformningen av kamerahuset hos Fuji X-T1 - annars hade jag nog övervägt att byta till den. X-Pro1 (och 2) som jag gillar har inte vinklingsbar skärm, och om man som jag fotograferar många kattjävlar är det en showstopper.

Det optimala för mig hade varit Fujis objektiv med E-fattning, och Fujis policy för firmwareuppgraderingar för att slippa köpa ny kamera för att få nya funktioner och fixar :)

Bilden av kattjäveln är bara ett exempel för att visa bilder som är jättejobbiga att ta utan vinklingsbar skärm.
.

Bilagor

• Nony_2014-10-04.jpg
    Nony_2014-10-04.jpg
    99.2 KB · Visningar: 44
Det optimala för mig hade varit Fujis objektiv med E-fattning, och Fujis policy för firmwareuppgraderingar för att slippa köpa ny kamera för att få nya funktioner och fixar :)
.

Inte bara för dig. Även jag hade önskat att det vore ungefär så (så då är vi åtminstone två).

Jag vet inte vad Anders menar med att jag minns fel men det var nog mest så att A77 hade blivit så gravt hajpad att när den sedan kom och inte helt levde upp till de verkligt höga förväntningarna så gick botten ur. Mats tog fram stora timmersågen och raspade av den furan vid roten innan han sålde allt och köpte Canon-grejor istället. Jag tycket kanske att det var lite överilat för det fanns en del bra grejor i den modellen också.

Jag kan garantera dig att det är många modellers svagheter som inte negligerats i de trådarna. Sony har faktiskt upprepade gånger snubblat på mållinjen och jag tycker de gör det med A6300 också för även här är det e del av oss som överhuvudtaget inte förstår vem denna kamera riktar sig till. Varför avstå från IBIS? För mig är det fullständigt oförståeligt med tanke på att det nu kommit inte mindre än tre nya FF-modeller med den tekniken. Stabiliserad sökarbild kommer jag svårligen vara utan i en framtid. Det räcker ju att man kommer över 100mm så hjälper ju det.

Ville de verkligen göra en splash i APS-C -baljan så hade det ju inte heller varit fel med den 36 MP BSI-sensor som ryktessiterna flaggat länge för. Då hade de anda fått något att bita i.

En annan sak Sony helt har klantat bort är antiskakindikatorn. Länge hade man en indikator i sökaren som hjälpte en skärpa sig att hålla still. Av något skäl saknas den i min A7 II:a som ju har IBIS och att de tagit bort det är ett första klassens stolpskott i klass med de vi sett Sony göra från tid till annan. Antiskakens prestanda har varit en kombination av själva systemet och att användaren kunnat skärpa sig med hjälp av indikatorn. Nu litar man tydligen helt på systemet.

Så Sony får gärna få skit för sånt de förtjänar skit eller åtminstone feed back på men det finns också många exempel på användare som kommer från andra världar och inte alltid fattat att man kan göra saker på andra sätt än Canikon och att det faktiskt kan uppskattas och funka förträffligt. Sony har visat gång på gång att de är verkligt innovativa och det är det många av oss gillar med märket I det fallet har jag svårare att stämma in i klagolåten.

Ta föregångaren A6000 som saknade den mickingång som exv. fanns på NEX 7. Helt obegripligt om du frågar mig. Sony hade satt sina mulikontakter i blixtfotens framkant men det hjälpte ju inte de som hade Sonys äldre mickar t.ex. eller om någon ville koppla på en tredjepartsmick. Bara det gjorde att jag aldrig skulle köpa den modellen. Men den blev lyft till skyarna av andra även om jag sågade den som oanvändbar för filmning.

ö

Inte bara för dig. Även jag hade önskat att det vore så (så då är vi åtminstone två).

Jag var faktiskt inne på Scandinavian idag och kände och kollade på Fuji. Blev faktiskt lite förvånad över att objektiven både var så dyra som de faktiskt var och att de var så stora som de var. Sonys är klart större ofta men Fujis är ju ofta långtifrån någon MFT-size eller de manuella FF-objektiv jag har från 70-talet. Jag betvivlar inte den optiska kvaliteten men för mig är storlek viktig - ja nästan det viktigaste.

Vad tycker ni om priset ? 22-23 tusen för nya 24-70 , ca 19 tusen för 85an.

Synd att de inte är BH Photos priser där låg 24-70an runt 18 tusen.

Jag vet inte vad Anders menar med att jag minns fel ...

Att jag inte skulle varit med i tråden, och att den inte modererades. ;)

Ta föregångaren A6000 som saknade den mickingång som exv. fanns på NEX 7. Helt obegripligt om du frågar mig. Sony hade satt sina mulikontakter i blixtfotens framkant men det hjälpte ju inte de som hade Sonys äldre mickar t.ex. eller om någon ville koppla på en tredjepartsmick. Bara det gjorde att jag aldrig skulle köpa den modellen. Men den blev lyft till skyarna av andra även om jag sågade den som oanvändbar för filmning.

För mig som inte filmar är det helt ointressant, och de som filmar seriöst väljer nog hellre att köpa en separat ljudinspelare än att köpa Sonys relativt dyra adapter. A6300 saknar hörlursuttag (liksom adaptern) så det är ändå långt från optimalt.

ANNONS