martinot
Aktiv medlem
Ljudingång
Ok, då är jag med (såg inte alls den)!
Trodde det var någon synonym för något separat fönster för ljus/exponeringsmätare, avancerad avståndsmätare, eller dylik slags ny teknik.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ljudingång
Det blev ju lite mer kostsamt än planerat. Lite nyfiken på varför du väljer A7II istället? Den har ju inte fått så stor kärlek - förhållandevis brusig, högljudd, långsammare AF än A6000 etc?
Hade jag väntat en 7 månader när jag köpte A77 så hade jag tjänat en 4000 kr, den tabben kommer jag inte att göra igen om jag skall ha någon nyare kamera.
//Bengt.
Det stämmer inte när det gäller A7RII iaf. Den har något sämre DR på bas-ISO än Nikon D810 och likvärdig Canon 1Dx på högre ISO men 1Dx har ju bara 18MP.
Hade jag väntat en 7 månader när jag köpte A77 så hade jag tjänat en 4000 kr, den tabben kommer jag inte att göra igen om jag skall ha någon nyare kamera.
//Bengt.
Det stämmer inte när det gäller A7RII iaf. Den har något sämre DR på bas-ISO än Nikon D810 och likvärdig Canon 1Dx på högre ISO men 1Dx har ju bara 18MP.
Jag minns fortfarande sågningen av A77:an. Den tillhör FS klassiker om du frågar mig. Anders skulle blivit alldeles svettig i moddandet om han varit med då det begav sig. De som tror att vi bara okritiskt kramar Sony i forum som dessa borde ta sig en titt i de trådarna.
Var inte med på den tiden, men om ni alla 3 residenta Sony-fans verkligen sågade och ratade en Sonyprodukt så måste A77 verkligen ha varit en kattastrofalt dålig och usel produkt utan dess like...
Det är ju bra. Lennart sade något annat i ett annat sammanhang om jag inte läste fel. Skulle vara intressant med en rapport om följande AF och ev. andra AF-tekniker de tillämpar för att lösa dessa uppgifter.
Det kan ju också vara så att vi hittills haft delvis andra förväntningar på Fuji än på Sony och det kanske kan vara något positivt. Jag tror Sony upplevts mer som ett hot mot Canikons framtidsmonopol och att det delvis kommit att påverka diskussionerna kring Sonys E-plattform på gott och ont. Den diskussionen har nog Fuji sluppit för de finns inte riktigt på samma arena utan är mer nischade.
Är inte en ljusingång en förutsättning för fotografering )
Jag tror inte att varken Sony eller Fuji på stort konkurrerar emot Canon och Nikon entusiast/Pro DSLR (oftast FF/småbildskamera) även om det självklart förekommer till en viss del (kanske främst A7RII, eller de som vill ha ett mindre och lättare system). De konkurrerar nog lite mer emot varandra snarare, och främst då på APS-C-sidan emot varandra, och delvis emot billigare APS-C DSLR (Sony är ju rätt unika på FF spegellösa, på gott och ont). Tror också att de konkurrerar en del med m4/3 ifrån Panasonic och Olympus.
Däremot så skulle jag säga att även den konkurrensen emellan Sony och Fuji är delvis rätt begränsad. Det är Sony som är det stora och välkända varumärket ibland allmänheten. Den konkurrens som finns de emellan är nog mest ibland fotografer som oss här på Fotosidan.
Sony säljer nog en hel del E-kameror även till arketypen "soccer mom" och den breda massan, vilket jag inte tror att Fuji gör på något sätt.
Fuji är nog (på gott och ont) ganska nischade och har en, i förhållande till Sony och de andra stora tillverkarna, en väldigt smal och mycket mindre kundgrupp i form av entusiastiska fotografer.
Deras mindre nisch är nog det som gör att de inte är på radaren hos de flesta vanliga människor. Varken plus, eller minus, för allmänheten känner normalt inte till kamerorna, även om de äldre minns varumärket för dess filmrullar.
Så tror att det helt enkelt är svårt att dra Sony och Fuji över samma kamm som varumärken.
Att vi här i tråden, och i allmänhet på Fotosidan, gärna jämför styrkor och svagheter dem emellan tycker jag dock bara är positivt (ingen av de är bäst på allt, eller bäst för alla).
Det optimala för mig hade varit Fujis objektiv med E-fattning, och Fujis policy för firmwareuppgraderingar för att slippa köpa ny kamera för att få nya funktioner och fixar
.
Var inte med på den tiden, men om ni alla 3 residenta Sony-fans verkligen sågade och ratade en Sonyprodukt så måste A77 verkligen ha varit en kattastrofalt dålig och usel produkt utan dess like...
Inte bara för dig. Även jag hade önskat att det vore så (så då är vi åtminstone två).
Jag vet inte vad Anders menar med att jag minns fel ...
Ta föregångaren A6000 som saknade den mickingång som exv. fanns på NEX 7. Helt obegripligt om du frågar mig. Sony hade satt sina mulikontakter i blixtfotens framkant men det hjälpte ju inte de som hade Sonys äldre mickar t.ex. eller om någon ville koppla på en tredjepartsmick. Bara det gjorde att jag aldrig skulle köpa den modellen. Men den blev lyft till skyarna av andra även om jag sågade den som oanvändbar för filmning.
Vad tycker ni om priset ? 22-23 tusen för nya 24-70 , ca 19 tusen för 85an.
Synd att de inte är BH Photos priser där låg 24-70an runt 18 tusen.
Med moms och tull blir det dyrare från B&H.