Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Stämmer säkert. Såklart det är marknadsföring star väl Sony helt klart I videon. Dock trodde jag inte det var så manga inställningsmöjligheter i a6300 så man kunde klanta sig. Upför den sig som I videon skulle jag varit jättenöjd. Skulle fixat fota barn etc utan problem. Risken är ju om det är för mycket trimmning av parametrar innan varje motivgrupp gör att man inte får bra prestanda. Använder bara AF när jag fotar familj etc och meddenna hastighet hade det varit kanon och ha på A7an. Tänker dock inte köpa en ny APC kamera för den. Men tycker den var lite rolig.... Sedan för man nog ta jmf med en nypa salt......

Det finns massor av inställningar som påverkar. Följande face detection eller eye focus eller "lock on AF eller för den delen alla dessa funktioner ihop med valt kombinationer av fokus område. Det är långtifrån på och av. Just AF är något av det mest komplexa i moderna kameror..

Fortsättning svar till inlägg Nr415.

A6300 borde ha haft ett främre hjul för det priset som ett annat exempel. sedan kan man undra att man inte har utrymme för tre minneskort i dagens välutvecklade film funktioner som fins i dom flesta kameror, alla vill ha backupp-kort, så filmar man så kan backupp behövas där också, men vad fasen då krävs 4 kortplatser om stillbild skall ha backupp.

//Bengt.

LOL

Men skämt å sido å sånt; jag tycker det finns fem (5) punkter som *alla* tillverkare av spegellösa enkelt skulle kunna få till utan att vesentligt fördyra kamerahusen, men ändå göra de så extremt mycket mer praktiska:

* Sätt på rejäla handgrepp direkt ifrån början a la DSLR:er (Sony A7 II tycker jag är bra på denna punkten, men även A6K-serien är också föregångare framför andra spegellösa).

* Se till att ha bättre ögonmusslor till EVF:en. Helst skall de vara runda i gummi som en liten trut som sticker ut. Eller gör de åtminstone enkelt utbytbara som på DSLR:er.

* Se till att ha två minneskortfack (nej, fyra får du drömma vidare om Bengt!). Får man inte plats med fullstora SD-kort så tar jag hellre ett kamerahus med två små mikro-SD än ett enda stort (finns många bra och snabba mikro-SD-kort numera - kör det med adapter i nästan alla mina kameror). X-Pro 2 föregår lite med gott exempel här, men skulle finnas på alla spegellösa.

* När man ändå ser till att sätta på större handgrepp som standard; använd det utrymmet till ett extra stort batteri för att få lite bättre livslängd på de spegellösa kamerahusen.

* Nu till en punkt som även de flesta DSLR:er missar; borra hål i alla avtryckare för att enkelt kunna sätta dit vilken standard softavtryckare som man själv föredrar (grymt smidigt på Leica och Fuji).

Ovan punkter hade kostat väldigt lite att fixa rätt ifrån början - men hade gjort dagens spegellösa så enormt mycket smidigare rent användarmässigt!

Kan det vara Fuji som har en annan finurlig lösning med den röda film knappen som ofta får kritik för att man så lätt slår på den, man håller den några sekunder, så går det i gång, inga oavsiktliga påslag där inte, mycket enkel lösning.

Storlek och batteri, kan vara svårt att lösa om kunder önskar en liten kamera ( GM1-jätteliten, små knappar )- tillverkarens sortiment bör innehålla valmöjlighet mellan storlekar.

Det finns massor av inställningar som påverkar. Följande face detection eller eye focus eller "lock on AF eller för den delen alla dessa funktioner ihop med valt kombinationer av fokus område. Det är långtifrån på och av. Just AF är något av det mest komplexa i moderna kameror..

Snart är det väl dags att ni som kommit på någon fiffig inställning för ett specifikt behov att redovisa vilka inställningar ni använder.
Det vore uppskattat!

Jag har förstått det S-Å. När jag köpte A77II hyllades AF:en av många som lika bra som den i 7DII för halva kamerapriset. Killen som testade den i Image Resource fick aldrig riktigt ordning på AF-inställningarna. Jag fick heller inte ordning på dessa men kan ju bero på min tafflighet. Tyckte ändå jag var i gott sällskap. Northrup fick mycket skäll för att han sågade autofokusen i A6000. En snubbe på DPR menar att det inte går att köra kontinuerlig AF på A6300 + MC11 + Sigma 150-600 C snabbare än 3 b/s. Den hinner helt enkelt inte med snabbare bildväxling. Helt klart måste man hela tiden vara kritisk till marknadsföringen och som du säger testa själv.

Alla som borrat det minsta i detta med AF i spegellösa kamerahus vet också att det spelar stor roll vad det är för objektiv man sätter på huset. Om jag sätter på ett helt manuellt objektiv är även min gamla A7r (som aldrig fått sådana omdömen i någon test efter uppgradering till firmware 3.x riktigt snabb). Sätter jag (för att göra det verkligt tydligt) Sony 16-50mm (kitmotorzoomen) på samma hus så går det klart långsammare även om det numera är mer uthärdligt än när objektivet kom.

Min poäng är att alla kamerahus har en synktid med sina AF-objektiv och att ditt långa telezoom har en märkbar startupp är inget konstigt. Har objektiven dessutom inbyggd bildstabilisering så tar det ännu längre tid.. De som har kamerahus med optisk sökare kan förledas tro att de inte har denna lagg då de kanske inte upplever detta lika tydligt i sina sökare som de med EVF gör och gjort. Men genom att Sony nu lärt sig efter kanske 3-4 generationer av EVF och firmwares att få till detta så är det inte längre EVF:en i sig som bör får skulden för upplevda "laggningar". Firmwareuppgraderingarna har även gjort att kameror som inte haft det från början fått smartare bakgrundshantering av funktioner som är relaterade. Genom det blir det lite enklare och mer intuitivt. Man måste dock fortfarande som fotograf även fatta att välja optimalt när det gäller exv. fokusområden. Man kan ofta välja flera men alla är inte alltid optimala. På en del andra kameror finns ännu mer sofistikerade manuella val att göra, vilket inför ännu fler möjligheter för användarna att soppa till det.

Men det som jag tror gör Sonys nya AF-teknik (först utvecklad för A7r II) så framgångsrik nu är att man har överlägset flest AF-områden på marknaden och att dessa till skillnad från exv. A7 II som jag har täcker hela bildytan (och det gäller både de drygt 100 för CDAF och de drygt 400 för PDAF. Jag tror att skälet till att de "jämförelser" jag sett på nätet mellan A6000 och 7D MK II (som alltså A6000 vann i flera jämförelser då A7 II helt enkelt tappade taget om målet i bildens ytterkanter). Dessa möjligheter vi nu ser i A6300 och A7r II är också ett resultat av att kameran nu är mycket snabbare i sina interna processer till följd av snabbare sensorer och processorer.

Så med det sagt tror jag också att framtiden finns i smartare AF som inte nödvändigtvis kräver att användaren ska veta hur han/hon ställer in kameran optimalt för bästa resultat i ett givet läge. Krävs mänsklig interaktion för acceptabelt resultat så är risken stor att man helt enkelt inte hinner anpassa kameran efter situationen. Jag tycker man misslyckats som konstruktör om slutsatsen blivit att A7 MK II nog varit fel inställd och att fotografen varit okunnig eller rent av klantig. Sony måste också sluta att gömma vitala AF-relaterade funktioner i menyträsket där ingen hittar dem. Men att de i dessa jämförelser jag pekat på lyckats bättre än exv. Canon gjort kan ju vara att de har ett grundläge som funkar för de flesta och där användaren inte tillåts att helt göra bort sig på samma sätt som det kan vara möjligt med mer avancerade AF-funktionsgränssnitt. Baksidan med väldigt avancerade system med mycket möjliga manuella val är ju tyvärr ibland att de kräver en kunskap av användaren som en del helt enkelt inte har.

Men att då som Sony visa en jämförelse med A6300 och någon obestämbar DSLR som kostar 2000 U$ är ju inte speciellt upplysande när vi inte har en aning om hur denna kamera faktiskt konfigurerats och rattats. Kort sagt: Vi har ingen aning om denna kamera faktiskt presterar suboptimalt p.g.a. de inställningar man valt inför jämförelsen.

Jämförelsen påminner lite om de jämförelser man ibland ser av RAW-konverterares "grundlägen". Visst kan ett bra grundläge vara bra för att snabbt komma till skott med färdig bild men det säger ju inte ett dugg om vad man faktiskt kan uppnå med de olika konverterarna rätt använda.

När du skriver ovan om låga prestanda vid seriebildtagning så undrar man ju också vad det är för minneskort i kameran. Jag minns själv hur uselt min KonicaMinolta presterade med serietagning och snubblade sedan över en minneskort test på Dyxum.com som visade att just mina Kingston-minnen var en katastrof i just min kamera. Alla Kingston hamnade på lägsta prestanda (vi kan kalla det faktor 1 i en jämförelse fast deras Ultimate-minne borde hamnat på 20, vilket det alltså gjorde i Canon-kameror som 20D vid denna tid.) Så det är alldeles för många parametrar för att denna jämförelse ska kunna ge något. Min KonicaMinolta D7D blev en helt annan kamera i detta avseende efter en firmware-uppdatering och ett SanDisk-minne istället. KM fick dras med taskiga vitsord hos dPreview för KM D7D just för dåliga seriebildprestanda. Rättvist eller inte kan man alltid orda om.

Både min A7 II:a och inte minst förvånande min gamla A7r tycker jag blev helt andra kameror sett till responsivitet och AF-funktioner (upppstart inte minst) efter firmware-uppgradering till version 3.x. Så man kan göra mycket med firmwares över tid men tyvärr gör man inte alltid det eftersom man hellre vill att vi ska köpa nya kameror.

Senast ändrad:
Snart är det väl dags att ni som kommit på någon fiffig inställning för ett specifikt behov att redovisa vilka inställningar ni använder.
Det vore uppskattat!

Jag och andra har redan skrivit en massa om detta i den Sony-tråd som handlade om "objektiv och adaptrar". Den tråden kapades dock tyvärr av destruktiva krafter och stängdes kort efter detta ner för gott.

...............Sedan tycker jag ändå videon förtjänstfullt visar två saker - dels allmänt att Sony 4D-fokus faktiskt fungerar riktigt bra numera när de har snabb sensorutläsning och gott om processorkapacitet. Och dels hur bra autofokusen jobbar över hela bildytan, ett av tillfällena då "konkurrenten" tappar fokus är ju just när modellbilen helt enkelt åker utanför det område som dess fokuspunkter täcker...................

Det är precis min uppfattning också. Det här är nyckelparametrarna bakom den AF-prestanda vi ser nu i A6300 inte minst. Massor av sensorer över hela bildytan som dessutom hanteras smartare än tidigare. Mycket mer processorkraft så man hinner processa all extra data man nu hanterar. Jag tror att det kommer komma ännu mer nu av smarta AF-funktioner i bakgrunden som kan avlasta fotografen och motverka dåliga effekter av fotografens egna val. Bättre grundläge helt enkelt.

Ang AF-tester

Har funderat mycket på hur ett rättvisande och jämlikt test skulle se mellan 2 kameror och kommit fram till följande idé:

En hangarliknande byggnad med regleradt belysning med en fast bana där olika rörliga motivattrapper kan fästas i en rörlig anordning som håller attrapperna på plats och följer den givna banan.

Hastigheten kan regleras, liksom ljusstyrkan. Motivattrapperna kan ha olika kontrast.

Då borde förutsättningarna för "allt lika" bli bättre främst när det gäller följande AF.

Kruxet och huvudproblemet torde dock bli testaren som kanske känner sig mer hemma på kamera A än B. Likaså om man använder 2 fotografer där den ena kör A och den andra B. Kan variera mellan dem i handlag.

AF på vanliga testtavlor och single-shot lär väl aldrig bli ett problem i alla fall.

Martin tar ju upp ett problem vad gäller testning: Tiden testaren har kameran disponibel kan vara för kort. Sedan spelar tiden för deadline innan publicering in också.

Vore bra om det hade medgivits en "second opinion" där testaren återkommer med en uppföljare som kompletterar de första intrycken och proven det första testet ger.

Tyvärr är väl det endast (i de flesta fall) förbehållet testare som äger kameran ifråga.

//Lennart

Stämmer säkert. Såklart det är marknadsföring star väl Sony helt klart I videon. Dock trodde jag inte det var så manga inställningsmöjligheter i a6300 så man kunde klanta sig. Upför den sig som I videon skulle jag varit jättenöjd. Skulle fixat fota barn etc utan problem. Risken är ju om det är för mycket trimmning av parametrar innan varje motivgrupp gör att man inte får bra prestanda. Använder bara AF när jag fotar familj etc och meddenna hastighet hade det varit kanon och ha på A7an. Tänker dock inte köpa en ny APC kamera för den. Men tycker den var lite rolig.... Sedan för man nog ta jmf med en nypa salt......

Det går att klanta sig med alla AF-system men med vissa är det lättare än med andra. Det vanligaste med Sonys nyare kamerahus är väl att förbise att en del funktioner faktiskt inte är påslagna i grundkonfigurationen.

Om du vill plåta barn så ska du dessutom pröva att ha Face Detection igång och aktivera Eye Focus i menyerna. A6300 har ju precis som A7r II t.o.m. följande Eye Focus. Jag har lagt det på centrum-knappen i mina kameror och tycker det är jättebra. Jag får många fler användbara bilder av mina barnbarn nu (ett och tre år). Att fånga en treåring som dessutom busar för att INTE hamna på bild är en utmaning med bara vanlig AF. Med Eye Focus så sitter fokus på närmaste öga och går inte det så träder Face Detection in.

Även på mina A7-kameror som inte har följande Eye Focus utan bara statisk sådan så hjälper följande Face Detection Eye Focus att hitta bättre, så det är ett bra tips att pröva så. Glöm heller inte att man med Face Registration kan skapa en hierarki av ansikten, ur vilken kameran automatiskt sedan väljer det ansiktet som har högst ranking i hierarkin ur en grupp som man är mest intresserad av. Om 1:an i hierarkin går ur bild så kommer kameran automatiskt att leta efter nästa ansikte som är höst rankat bland de som finns i bild.

Om man använder dessa tekniker kan man oftast glömma fipplet med manuell förval av fokuspunkter när man plåtar människor i alla fall.

A6300 in och NEX 7 i pension

Köpte en A6300 som ersättning för min nu ålderstigna NEX 7 till slut. Behöver en APS-C kamera också tycker jag och den här är rätt kul. Funderade länge då huset saknar IBIS men kom på att jag ju har tänkt att främst ha den på gatan med korta fasta objektiv och då funkar det ofta bra utan. Men det kommer även bli en formidabelt bra kombo med mitt 70-200 som ju är stabiliserat och mitt Sigma 150-500mm som också är stabiliserat.

Det påverkade också att det nu verkar bli stopp i leveranserna från Sony p.g.a. jordbävningen tidigare. De som finns säljs nu slut och det blir nog inte påfyllning förrän efter sommaren.

Jag behöver en snabb kamera också och A6300:an är ju det och det är heller inte fel med "tyst exponeringsläge" och jäklar anåda, det är verkligen helt tyst!

AF:en är underbar och inte minst följande AF och Eye Focus som jag kommer använda intensivt och det underlättar med över 400 fokuspunkter över hela bildytan. Blir bra komplement till FF-kameror för många. Det här är state of the art nu när det gäll APS-C spegellöst i det mesta utom IBIS då förstås.

Kul att sensorn är vassare också och att JPEG-renderingen är bättre. Ska bli kul att se hur mycket efter den är FF-senorerna i lågljus. NEX 7 är ju inte lika kul i mörker helt klart.

De som funderar på ett A6300-hus bör nog slå till snart för annars blir det förmodligen att vänta till i höst.

Jag var ute idag och tycker det ser bra ut. Väldigt trevlig ihop med Sonys 70-200mm/4. Man uppskattar stabiliseringen i objektivet när den inte finns i kameran.

Kul Sten-Åke att du skaffat A6300.
Jag är klart nöjd så långt. Klart att IBIS och pekskärm hade varit stora plus, men det lär väl komma i en kommande modell som å andra sidan blir lite dyrare.

Jag har inte använt den så mycket då kameran har varit utlånad till min son Lukas som använt den till filmning av skolarbetet han gjort med sina kompisar. Nu är de klara så jag har fått tillbaka den:)

Här är filmen Jäger Janne som de har gjort. Den visades på Filmhuset igår Duktiga grabbar.
https://vimeo.com/169124482

Allting är filmat i 4K, men till slut så slutredigerade de den ändå i bara Full HD.
Allt är filmat med A6300 utom flygscenerna som är filmade med GoPro.

Jag fick vara på ett litet hörn och flyga drönaren, den ville jag inte låna ut utan att vara med själv :). Tyvärr är flygbilderna tagna utan fungerande Gimbal, så de har lite mer att önska.

/Mats

Kul, men det var ju bra att du kunde ha koll på dem i egenskap av förälder med ett drönarperspektiv! Man vet ju aldrig vad de hittar på ungdomarna! :) Men det är nog bara jag som förträngt hur det såg ut på våra fester. Någon borde nog haft lite mer koll på oss också :).

Kollade på bilderna från igår som jag tog med min A6300 och den här sensorn räcker långt den med om man har bra helst stabiliserade objektiv. Jag passade Sonys nya 24-70 då den saknar OSS, så det blev som sagt ett nytt APS-C hus istället. Väntar på nog på Sigmas stabiliserade 24-70mm som sägs ligga i röret och ser hur den ser ut. Ska även testa Zeiss gamla 16-70mm/4 zoom för APS-C för att se hur bra den är. En del som testat den har ju gillat den till skillnad från FF-zoomarna. Den är ju dessutom väldigt mycket mindre än Sonys nya FF-zoom. Nackdelen är självfallet att den aldrig kan bli något annat än crop på FF-hus.

Ska även testa Zeiss gamla 16-70mm/4 zoom för APS-C för att se hur bra den är. En del som testat den har ju gillat den till skillnad från FF-zoomarna.

Fotosidans testare gillade den:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3152269.htm

Faktum är att det är en bra normalzoom, själv gillar jag objektiv som blir bra kompromisser mellan pris, prestanda och storlek. Kantskärpan i området 16-20 är inte på topp, men det är i mina ögon enda mer märkbara svagheten. Jämför du t.ex. med Nikons 16-80/2,8-4 så har den lite bättre ljusstyrka, presterar en aning bättre, men är i gengäld 1500 kr dyrare och nästan 50 % tyngre. För mig pekar det på just att Sony fått till en lyckad kompromiss med 16-70/4. Det är en bra normalzoom för en A6300.

Faktum är att den är F/4, villket inte är mycket att hänga i julgranen för APS-C...
Sen må den vara hur bilig, liten, bra byggd och skarp osv. som helst, men det hjälper ju ändå inte.

/Mats

Men det är kompromisser vi pratar Mats. En sak som kompenserar faktiskt många steg om delvis för F4 är att detta objektiv har OSS vilket jag vill ha på A6300. Sonys nya 24-70mm/2,8 objektiv är självfallet toppen men även det är ett problem för på en A6300 saknar det stabilisering och går bort det skälet. Det är både stort och tungt även om det på många sätt är helt lysande. Martin var snäll nog att låta mig känna på det för några veckor sedan och vi var båda imponerade och det blir bog väldigt vasst speciellt ihop med A7r II:an som ju har över 40 Mp och inte minst IBIS.

Sigma har ett 17-70 med OS och det kan vara ett alternativ även om det har sina egenheter det med. Jag har ett sånt för A-mount jag ska testa även om jag har outsourcat det till min son f.n.

Det som är trist är väl egentligen inte ljusstyrkan som sådan, utan att det inte går att använda för att få kort skärpedjup (om man är lagd åt det hållet). Det verkar dessutom skifta en del i kvalitet och skärpa, vilket inte är så kul på ett så pass dyrt objektiv.

Det finns oerhört många AF-relaterade inställningar man kan göra i A6300. Jag tror Sony försöker fixa en del av detta men i värsta fallet så blir det stor frustration istället till att börja med. Ett par exempel:

I många äldre hus som kan konfigureras så finns bl.a. på ett av mina utlagt funktionen för att justera/välja fokuspunkter. Det är standard i många kameror även om de nu delvis ersätts av mycket smartare lösningar. I A6300 är denna funktion direkt tillgänglig via navigationsratten. Bra eller dåligt? Bra kan jag tycka för då blir det plats för andra möjligheter på kamerans konfigurerbara knappar istället och dessutom slipper man en knapptryckning bara för att aktivera funktionen. Men många som vill ha en särskild knapp för detta tycker säkert det är dåligt och känner sig först förvirrade

På min A7 II och i en del andra Sony-hus kan man välja "Lock on AF" i menyerna eller att lägga den som en funktion under Fn-knappen. Så var det på A6000 också tror jag men i A6300 har Sony helt ändrat på detta. I A6300 har man istället utökat valen under "Focus area´" med bl.a. "Lock on AF - Expand Flexible Spot". För att göra det ännu mer knepigt, så ser man inte detta val om man inte scrollar längst ner i listan. Väljer man den så kommer man aktivera "Lock on AF" när man trycker ned avtrycket till hälften. Väljer man att lägga ut "Lock on AF" under FN-knappen istället, så kan man göra det med men man för då inte upp något val för att aktivera "Lock on AF" via halvt nedtryckt avtryckare.

Sony trodde säkert de gjorde något bra här men problemet blev att många som varit vana vid den gamla lösningen och varit för slöa för att läsa på inte hittar funktionen utan istället blir ordentligt frustrerade. De som bara gör som de alltid gjort riskerar att inte få ut vad denna kamera är kapabel till. Men jag tror faktiskt att man i framtiden måste utveckla användargränssnitten för AF-relaterade funktioner som nu börjar bli så många och sammanvävda ett det faktiskt finns en risk för att folk gör suboptimala val i ren okunnighet eller går i taket för att de inte hittar en del funktioner som integrerats sömlöst med andra.

När det gäller hanteringen av fokuspunkter så kanske de håller på att mista en del av sin betydelse. Nu med följande Eye Focus så sätter ju kameran fokus på närmaste öga den hittar eller i det öga man siktar på. Det innebär ju i praktiken att kameran automatiskt flyttar fokuspunkten till ögat i fråga utan att fotografen behöver ställa in någon fokuspunkt manuellt. Så det här kommer förmodligen drastiskt ändra på hur en del av oss kommer att se på fokuspunkter och betydelsen av dessa.

I en av Gary Fongs videos kring Eye Focus så beskriver han hur fotografer som aldrig sett Eye Focus brukar börja med att rigga upp "funktionen för att välja fokuspunlter" på i det fallet en A6000 (som dock bara har statisk Eye Focus). Gary Fong kallade detta beteende för att de började med att "dumb it down", alltså göra kameran mer korkad än den faktiskt är i detta avseende. Det här är ett bra exempel på hur fel det kan bli när ett traditionellt "mindset" möter ett nytt sätt att lösa ett gammalt problem.

Senast ändrad:
Det som är trist är väl egentligen inte ljusstyrkan som sådan, utan att det inte går att använda för att få kort skärpedjup (om man är lagd åt det hållet). Det verkar dessutom skifta en del i kvalitet och skärpa, vilket inte är så kul på ett så pass dyrt objektiv.

Men om man vill det så använder man kanske ett annat objektiv ändå. En zoom är och förblir en kompromiss normalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar