Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker ni hakar upp er för mycket på bildtsabben. En fast glugg med bättre ljusstyrka är i mon värld bättre än en zoom med sämre ljusstyrka och stab.
Dessutom är det inga problem att skjuta på 1600 eller mer iso.
Hur mycket skakar ni egentligen?

Kanske det men man saknar det inte förrän man behöver det och skaket ökar nog med åldern och jag blir definitivt inte yngre. Visst kan man skruva upp ISO bara man är medveten om att det faktiskt försämrar bildkvaliteten även i en A6300. Högre än ISO 3200 bör man nog inte gå med den vad jag sett.

Jag kan ju jämföra med min A7 II som har IBIS och min A6300 som saknar och det är väl ingen tvekan om att stabilisering är att föredra. Speciellt med gamla manuella objektiv som saknar stabilisering är jag glad att den finns i kameran. Stabilisering gör kameran mer användbar helt klart. Det spelar ju inte så stor roll hur vassa objektiven är om ljusförhållandena är sådana att mikroskakningar gör att objektivet inte kan leva upp till sin potential. Ostabiliserat förstoringsläge i peakingen kan göra en lätt illamående om man håller på ett tag. :)

Kanske det men man saknar det inte förrän man behöver det och skaket ökar nog med åldern och jag blir definitivt inte yngre. Visst kan man skruva upp ISO bara man är medveten om att det faktiskt försämrar bildkvaliteten även i en A6300. Högre än ISO 3200 bör man nog inte gå med den vad jag sett.

Jag kan ju jämföra med min A7 II som har IBIS och min A6300 som saknar och det är väl ingen tvekan om att stabilisering är att föredra. Speciellt med gamla manuella objektiv som saknar stabilisering är jag glad att den finns i kameran. Stabilisering gör kameran mer användbar helt klart. Det spelar ju inte så stor roll hur vassa objektiven är om ljusförhållandena är sådana att mikroskakningar gör att objektivet inte kan leva upp till sin potential. Ostabiliserat förstoringsläge i peakingen kan göra en lätt illamående om man håller på ett tag. :)

Det jag menar (och skriver) är att många lägger för stor vikt vid stabiliseringen. Jag gillar också bildstabilisering, men det behöver inte vara en deal breaker. Två ljusstarka gluggar är på många sätt bättre än en normalzoom och sådana finns det gott om.

A6000 var/är populär, man ville nog inte göra A6300 för stor, greppet i förhållande till storleken har ju fått beröm, lite kraftigare och tyngre blev A6300, kanske beroende på att den fick 4k. Jag tror det kommer en A7000 med ibis längre fram, som då också kommer att bli större, hoppas ändå att A6300 lever vidare med förbättringar som touch skärm och främre hjul vid avtryckaren.

A6000 var/är populär, man ville nog inte göra A6300 för stor, greppet i förhållande till storleken har ju fått beröm, lite kraftigare och tyngre blev A6300, kanske beroende på att den fick 4k. Jag tror det kommer en A7000 med ibis längre fram, som då också kommer att bli större, hoppas ändå att A6300 lever vidare med förbättringar som touch skärm och främre hjul vid avtryckaren.

Tycker att SONY ska börja prioritera lens istället för kamerahus. A6300 saknar rätt många lens, speciellt i APS-C segment...

Sigma har ju en 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM också. Kanske den är lite bättre än 17-70mm t.o.m. Fanns tyvärr ingen detaljerad DxO mätning för den på DxO vad jag såg.

Den ÄR mycket bättre. Den som minns numera bortgångna blaskan FOTO erinrar sig nog att Nilsson som testade kameror där oftast använde denna glugg som referensobjektiv så snart Canon testades mot Nikon (aps-c) då redaktionen förfogade över ett ex av vardera fattningen. Linjeupplösningen var oftast bättre än andra motsvarande och dyrare objektiv.

Det rörde sig om ursprungsmodellen utan stab/macro. Korrekt namn var Sigma 18-50/2.8 EX DC kort och gott. Hade själv den gluggen på Canon många år (har jag väl nämnt tidigare) och var så nöjd med att det var behändigt, skarpt och tåligt att jag ofta lät den 4 ggr dyrare 24-70/2.8 L usm vara hemma. Och den har väl inte blivit sämre med bildstabilisering förhoppningsvis.

Här är en bild jag använt Sigma 18-50/2.8 till att ta under ganska svåra ljusförhållanden.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1977078.htm?set=mp

Faktiskt råkar jag äga just Sigma 18-50/2.8 EX DC, mycket bra. Men att använda den på 6300 innebär väl adapter där
fokus/bländare hanteras helt manuellt?

Faktiskt råkar jag äga just Sigma 18-50/2.8 EX DC, mycket bra. Men att använda den på 6300 innebär väl adapter där
fokus/bländare hanteras helt manuellt?

Ja, så är det. Den gamla modellen har likströmsmotor för AF. Fordras sannolikt äkta HSM för att få AF med t ex en MC-11.

Härlig gitarrfantom!

Du, jag kollade på Cyber och 17-50mm-objektivet är ju både stabiliserat och guldklassat hos dem, men kostar bara 3500 spänn och det är ju inget att bråka om. Sedan tillkommer ju MC-11 -adaptern också. Det finns ju till A-mount med de har inte OS för de räknar ju med att A-mount Sony-kamerorna har antiskak. Så man ska ha det med Canon-fattning och en MC-11 som passar Canons fattning. Jag har för mig att det finns en MC-11 för Sigma-fattning också, så om den inte passar till Canon så är det inte den man ska ha.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=si1750osC

Jag har sett att Sigma bundlat MC-11 med en del objektiv men inte sett att de gjort det med denna zoom men det kan ju hända att de gör det med fler objektiv framöver.

Citat Cyberphoto:
"Jämfört med liknande konkurrenter
Mot Canons EF-S 17-55/2,8 är det ganska dött lopp på de flesta områden, i det stora hela är det inga markanta skillnader i skärpa förutom att Sigmas presterar faktiskt aningen bättre längst ut i kanter och hörn på korta brännvidder i nedbländat läge. Nikons 17-55/2,8 ger aningen bättre skärpa över hela zoomomfånget och från hörn till hörn, det är dock inga stora skillnader. Canons vinjetterar aningen mer än Sigmas och Nikons något mindre. Fördelarna med Canon och Nikons varianter är att de både är och känns bättre byggda (Nikons är även vädertätad) samt har möjlighet till manuell finjustering av fokus i autofokusläget.

Tamron har också två varianter av 17-50/2,8, en med stabilisering (VC) och en utan. Jämfört med dessa två från Tamron ger Sigman bättre skärpa på större öppningar, och särskilt runt 30-50mm mot VC-varianten, men på mindre öppningar f/5,6-f/11 vinner Tamrons med liten marginal i mitten av bilden. Canons autofokus-motor är den som ger minst ljud ifrån sig och fokuserar snabbast, är i regel också lite mer träffsäker än Sigmas och Tamrons. Sigma och Nikon kommer på delad andra plats i ljud och hastighet medan Tamrons hamnar sist, där också varianten utan stabilisering fokuserar markant långsammast och minst tyst."

Kollade testbilderna de tagit och de ser rätt skarpa ut i alla fall. Man får väl gå och testa när man får tag på en MC-11.

Nya APS-C -objektiv till E-mount från Meike

Ibland undrar jag om vi har riktig koll på vad som faktiskt finns till E-mount. Såg nu på SAR att en tillverkare som heter Meike släpper ljusstarka APS-C -objektiv till E-mount. Är ju inte första gången som en del tillverkare "flyger under radarn". Är det kinesiskt tro? Nää, det har man ju koll på säger säkert en del och det kommer säkert ett inlägg från PMD om det, men det vore ju intressant att få en karta över det som inte bara kommer från de stora välkända tillverkarna. Det börjar bli allt svårare att få den överblicken.

http://www.sonyalpharumors.com/the-new-meike-sony-e-mount-lenses-are-in-stock-at-amazon-and-ebay/

Men tittar man på Amazon så blir man ju inte riktigt klok på priserna. Verkar vara fel på en tiopotens för en del priser:

Meike MK-E-25-0.95 25mm f/0.95 Super Large Aperture Manual Focus lens APS-C For Sony E mount Mirrorless Cameras a6300…
by EACHSHOT
$659.00

(det priset kan ju vara OK men vad sägs om nedanstående?)

Meike MK-E-35-1.7 35mm f 1.7 Large Aperture Manual Focus lens APS-C For Sony E Mount cameras NEX7 a6300
by Meike
$89.99new(1 offer)

De som tyckt utbudet till APS-C från Sony kommit lite i skymundan kanske borde kolla på bl.a. dessa också.

Tycker att SONY ska börja prioritera lens istället för kamerahus. A6300 saknar rätt många lens, speciellt i APS-C segment...

Ja du är inte ensam om det, men det är lite trögt där borta i japan, det jäkliga är att dom som fins känns onödigt dyra med undantag av några Sigma 19mm, senast kom det väl någon 18mm objektiv av annat märke, det ramlar in från höger till vänster, manuella och andra med AF, jag kan inte hålla reda på alla dessa objektiv som stup i kvarten presenteras, Samyang att inte glömma där i högen.

Nja.. A6300 fick kopparledningar, 4k och starkt förbättrad autofokus, så det går nog inte att hindra utvecklingen, Spegellösa har väl ett större behov av utveckling eftersom dom är ett senare påfund. Autofokus i DSLR har utvecklats under mycket längre tid än vad som skett med spegellösa kameror som ett exempel.

Ibland undrar jag om vi har riktig koll på vad som faktiskt finns till E-mount. Såg nu på SAR att en tillverkare som heter Meike släpper ljusstarka APS-C -objektiv till E-mount. Är ju inte första gången som en del tillverkare "flyger under radarn". Är det kinesiskt tro? Nää, det har man ju koll på säger säkert en del och det kommer säkert ett inlägg från PMD om det, men det vore ju intressant att få en karta över det som inte bara kommer från de stora välkända tillverkarna. Det börjar bli allt svårare att få den överblicken.

http://www.sonyalpharumors.com/the-new-meike-sony-e-mount-lenses-are-in-stock-at-amazon-and-ebay/

Men tittar man på Amazon så blir man ju inte riktigt klok på priserna. Verkar vara fel på en tiopotens för en del priser:

Meike MK-E-25-0.95 25mm f/0.95 Super Large Aperture Manual Focus lens APS-C For Sony E mount Mirrorless Cameras a6300…
by EACHSHOT
$659.00

(det priset kan ju vara OK men vad sägs om nedanstående?)

Meike MK-E-35-1.7 35mm f 1.7 Large Aperture Manual Focus lens APS-C For Sony E Mount cameras NEX7 a6300
by Meike
$89.99new(1 offer)

De som tyckt utbudet till APS-C från Sony kommit lite i skymundan kanske borde kolla på bl.a. dessa också.

Jag tycker det blir svårt att hänga med nu med alla objektiv som släpps till E-mount, vem skall hinna att prova och testa alla dessa objektiv mitt i röran av adapters från flera tillverkare. Här fins ju efterfrågade 18mm objektiv som varit efterfrågade sedan gamla Nex-tiden, man får nog börja att skriva ned alla nya objektivnamn som presenteras på SAR, det är någonting nytt varje vecka nära på, ser ut som Korea har många Sonyköpare några nya objektiv kommer väl därifrån, minst sagt rörigt är det nu.

Ja du är inte ensam om det, men det är lite trögt där borta i japan, det jäkliga är att dom som fins känns onödigt dyra med undantag av några Sigma 19mm, senast kom det väl någon 18mm objektiv av annat märke, det ramlar in från höger till vänster, manuella och andra med AF, jag kan inte hålla reda på alla dessa objektiv som stup i kvarten presenteras, Samyang att inte glömma där i högen.

Nja.. A6300 fick kopparledningar, 4k och starkt förbättrad autofokus, så det går nog inte att hindra utvecklingen, Spegellösa har väl ett större behov av utveckling eftersom dom är ett senare påfund. Autofokus i DSLR har utvecklats under mycket längre tid än vad som skett med spegellösa kameror som ett exempel.

Visst vore det bra om de kom ut med några APS-C -objektiv också. Vi får väl se. De har lagt mycket krut på FF tidigare och är har man nu en solid plattform. Med både eftermarknaden till de stora volymer A6000 man redan sålt och de A6300 man nu säljer så borde ju det dra till sig tredjepartsaktivitet och det gör det.

Sony kommer fortsätta snickra på sitt objektivsortiment precis som Zeiss men de flesta som gnäller över att inte Sony får tummen ur kommer inte efterfråga varken Sonys dyra premium-objektiv eller Zeiss. De väntar på något helt annat och det är nog Sigma och Samyang som av de mer namnkunniga kommer fylla de hålen. Sedan kommer det hela tiden en ström av kinesiska objektiv med tillverkarnamn man aldrig hört om tidigare. Allt det står Sigma på är heller inte särskilt billigt idag. Även Sigma jagar bättre marginaler och de står inte att få i konsumentsegmenten.

Personligen bryr jag mig inte mycket om vad det står på objektiven bara de uppfyller de krav jag har. Det behöver alltså inte alls vara Sony som gör dem. Risken är ju att de som väntar på de där Sony-objektiven bara blir ännu mer sura när de väl kommer och de ändå inte kan efterfråga dem av kostnadsskäl.

Jag tycker det blir svårt att hänga med nu med alla objektiv som släpps till E-mount, vem skall hinna att prova och testa alla dessa objektiv mitt i röran av adapters från flera tillverkare. Här fins ju efterfrågade 18mm objektiv som varit efterfrågade sedan gamla Nex-tiden, man får nog börja att skriva ned alla nya objektivnamn som presenteras på SAR, det är någonting nytt varje vecka nära på, ser ut som Korea har många Sonyköpare några nya objektiv kommer väl därifrån, minst sagt rörigt är det nu.

Ja det är väl lite yrvaket på flera håll nu när fler och fler fattar att Sonys E-mountplattform börjar bli rätt omfattande. Det är ju först sista året som E-mountplattformen fått ett verkligt starkt momentum. Tillverkare av olika tillbehör gör nu i allt större utsträckning versioner för Sonys spegellösa också. Det gäller inte bara objektiv utan blixtar och allehanda andra tillbehör också. Det är ju bristen på allt detta också som fått det professionella segmentet att dra sig för att använda Sonys produkter professionellt. Detta har jag hört bl.a. från en del återförsäljare i Stockholm. Glädjande har ju också varit att Sony börjat sluta en del allianser som gynnat användarna. Ett exempel på det är ju Sonys samarbete med Phase One som givit Sony-användarna tillgång till en förstklassig RAW-konverterare som Capture One med profiler som avpassats till våra kameror också. Det här har också gjort att vi äntligen fått tillgång till en förstklassig tetheringfunktion som vi i alla år blivit förvägrade i Lightroom trots att den hela tiden funnits för både Canon och Nikon.

Men Bengt, tycker inte du också att det är snart börjar dags att lyfta blicken lite från Sony och se vad som kommer från andra håll? Du vet att även till gamla A-mount var det ju ca 15 tillverkare åtminstone som gjorde objektiv. Tillsammans blev det kanske 400 genom alla åren (kolla själv på Dyxum.com om du känner för det). Med E-mount kan man ju dessutom köra i princip inte bara köra alla dessa A-mountobjektiv utan även alla Canon-objektiv med fokusmotor i objektiven med de intelligenta adapters som finns nu. Låt vara med en den problem på marginalen men grundfunktionerna i AF-systemet funkar ju trots allt som de ska åtminstone. En del av Sonys nyare AF-relaterade funktioner saknar de kanske inte ´heller för de finns ju inte hos Canon ändå. Sigmas alla objektiv med kompatibla fokusmotorsystem kommer också funka (förmodligen utan undantag) både med AF-S (single) och AF-C (continous). Har man dessutom de nya Global Vison-objektiven så funkar förmodligen det mesta av funktionaliteten så länga men skruvar på Sigmas egna objektiv. Även Canons objektiv stöds men ibland med vissa problem (jag har nyss sett Nortrups video som visade att A6300 frös helt med MC-11 och ett Canon-objektiv. Kamran bootade om! Alltså ingen följande AF där vad det verkade i det fallet åtminstone.

Bengt, man kan väl inte först gnälla på att Sony inte kommer med några objektiv och sedan fortsätta gnälla när de istället kommer från Korea och Kina om man ska ha någon trovärdighet kvar! I alla fall om man anför som skäl att det verkar jobbigt att följa med i det flödet.

Visst finns det vissa hål i utbudet av långa telen och telezoomar med Sony skrivet på men det går faktiskt att hitta andra redan nu.

Nej,Nej StenÅke du tolkar mig fel, och jag kanske uttrycker mig otydligt, Jag välkomnar alla objektiv från hela världen, men jag hinner inte med att notera alla som kommer i sådan rasande fart så man knappt fattar vad som händer, det är ju inte menat som kritik StenÅke, men jag hinner inte riktigt med, när det samtidigt bara väller in Adaptrar från också alla möjliga andra tillverkare. Det börjar att bli svårt att överblicka det bara. Och det kan också bli rörigt för alla nya köpare om det inte fins en solid fast punkt att kunna utgå i från.

StenÅke, praktiskt taget alla andra tillverkare från Canon/Nikon, Fuji, Panasonic, Pentax, Olympus och andra som inte nämns här, alla dessa har ett grund sortiment av objektiv, som tydligen enligt dom flesta som deltar här på fotosidorna, i dom flesta fall överträffar vad Sony kan erbjuda, Har du inte läst vad Lennart skriver om objektiv till Sony, han är så frustrerad att han snart lämnar Sony bakom sig för gott, jag menar inte att alla måste hålla med Lennart till 100% men Nativa objektiv av bra klass som inte kostar skjortan bör Sony också kunna leverera, Det där förbaskade Kitobjektivet som levererades till en så fin kamera som gamla A6000, vad roligt är det, Inget annat medföljande kitobjektiv till någon annan kamera modell är så pass dåligt som just Sonys Kit-objektiv, så skriver alla testare hela tiden.

Men det går fort nu, när det kommer så många nya objektiv från alla håll och kanter, även tillbehör precis som skriver StenÅke. För några veckor sedan kunde man läsa på SAR att allt flera länder börjat med Proservice för Sony bland annat USA och Tyskland och det ökar på hela tiden.

Som sagt välkomnar alla objektiv från hela världen med stor glädje.
Sony bör ändå ha ett bra grundsortiment som passar olika köpare.
Sony har några bra objektiv, vi känner till dom.
Det felar inte så många objektiv tycker jag.
Borde gå att fixas.

Vänligen.
//Bengt.

Vi har ju också redan avhandlat att man redan nu med MC-11 kan skruva på ett OS-stabiliserat Sigma 17-50mm/2,8 för Canon som är hyfsat och som även Lennart gillar. Men vi vet ännu inte säkert hur väl detta objektiv passar Sony-husen. Detta objektiv kan jag inte se bland Global Vision-objektiven idag. Jag är rätt övertygad om att det kommer fungera minst lika bra både med AF-S och AF-C precis som mitt gamla Sigma 150-500mm gör. 17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM ingår dock bland de som är "Global Vision"-märkta (Contemporary). Det finns även ett 24-70mm/2,8 utan stabilisering och ett stabiliserat ligger tydligen i röret då Nikon ju har ett nytt stabiliserat i det spannet också.

Ur Sigmas Art-serie finns bl.a. 18-35mm F1.8 DC HSM (motsv. 27-52mm) om man inte bryr sig om stabilisering. Vid sidan av detta finns Canons hela sortiment som har inbyggda fokusmotorer i objektiven. Något borde väl folk kunna hitta där som gör dem glada oavsett om de kopplar på dem på Sony-husen med MC-11 eller Metabones adapter.

Från Sigma finns idag 16 objektiv som passar Sony E via MC-11 eller direkt och då har jag inte räknat de billiga med E-fattning. Gör man det så är det fyra till.

Att Lennart gått i spinn beror kanske till viss del att han haft svårt att hitta adapters som passat hans Nikon-grejor för där har det tagit längre tid och då blir man ju mer hänvisad till Sonys egna grejor eller Zeiss. Många som använder Canon har ju helt uppenbart valt att helt eller delvis migrera med sina befintliga objektiv och det måste man väl ändå tolka att de fått med sig den funktionalitet de varit vana vid från Canon. Annars har jag svårt att förstå att den migrationen överhuvudtaget varit aktuell för dessa användare.

Det jag talat om som problem med MC-11 är kring specifik funktionalitet som i stor utsträckning kanske inte funnits på samma sätt hos Canon som hos Sony. De som migrerat kanske inte saknat det de ändå aldrig haft, annars har jag som sagt svårt att fatta att de faktiskt migrerat en del. Men de som vet att detta funkar med "nativeobjektiv" vill nog ha det via adapter också om de kan få det. Det är ju inte så att grundfunktionaliteten för både AF-S eller AF-C inte skulle funka normalt. Då skulle det nog inte finnas något intresse alls för Sonys kamerahus hos dessa användare.

Om vi tittar på utbudet av objektiv med fast brännvidd så finns det numera en hel del både med och utan AF och de kommer nu i en så pass strid ström, från alla möjliga håll, att du känner dig lätt stressad om jag läste rätt. Det är bra det tar jag som ett gott tecken och jag är verkligen inte oroad för de som kör FF med Sony-hus. De har numera att välja på. Däremot kan det definitivt vara smalare med APS-C och för folk som inte har råd. För de användarna spelar det ju ingen roll att Sony släppt en G-Master 24-70mm/2,8 för en del av dem vill faktiskt inte ha den eftersom den inte är optimal för APS-C och de andra kommer ju aldrig att kunna köpa en ändå eftersom de inte har råd. Men så är det ju i en marknadsekonomi - en del har inte råd att köpa bostäder där de egentligen vill bo eller i värsta fall någon bostad överhuvudtaget. De kommer vara de fotograferna som får nöja sig med ett billigt kitobjektiv typ Sonys 16-50 för några tusenlappar eller inget alls. Marknadsekonomin är fenomenal på att just hantera köer. Blir det för dyrt så försvinner efterfrågan helt till sist både efter svindyra objektiv och dito bostäder.

Senast ändrad:
Canon har ju ett Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM de också som är stabiliserat till skillnad från det 24-70mm/2,8 som de också har och det är tydligen uppskattat men det är mer än dubbelt så dyrt som Sigmas 17-50mm/2,8 med OS. Nära 800 U$ eller blir väl 7-8 000 innan det når Sverige och det ska jämföras med 3 500 för Sigmat som framstår som verkligt prisvärt. Sigmat finns som sagt för A-mount också men det skulle inte jag köpa för Canon-objektivet har ju IS men det saknas numera i Sony-varianterna.

Så det finns ju faktiskt en del Canon normalzoomar också att få om man bara inte prompt måste ha en det står Sony på.

Canon har ju ett Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM de också som är stabiliserat till skillnad från det 24-70mm/2,8 som de också har och det är tydligen uppskattat men det är mer än dubbelt så dyrt som Sigmas 17-50mm/2,8 med OS. Nära 800 U$ eller blir väl 7-8 000 innan det når Sverige och det ska jämföras med 3 500 för Sigmat som framstår som verkligt prisvärt. Sigmat finns som sagt för A-mount också men det skulle inte jag köpa för Canon-objektivet har ju IS men det saknas numera i Sony-varianterna.

Så det finns ju faktiskt en del Canon normalzoomar också att få om man bara inte prompt måste ha en det står Sony på.

Har ju använt Canon en stor del av min yrkesverksamma tid. Finns ett stort antal MYCKET bra objektiv som inte kostar en skjortfabrik.

Här är 85/1.8 usm (otroligt bra och överkomligt pris) Använde det mycket för inomhussport och porträtt etc.
https://www.cyberphoto.se/info.php?...c&utm_content=232082&utm_campaign=prisjakt_se

En annan favoritglugg är Canon 70-200/4 L usm. Utan IS men kan fås med IS (stab). Överkomligt och minst lika bra som Sonys med motsvarande ljusstyrka. Halva priset.
https://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/canon/canon-ef-70-200mm-4l-usm/154984.9378/

En fast 35/2.0 usm till billigare pris än Sonys E-modell och ljusstarkare. Bra objektiv.
http://www.fotokungen.com/canon/objektiv/canon-ef-352-is-usm

Eller en 24-70/4 L usm som är mycket bättre än Sonys E-modell och nästan 4.000:- billigare.
http://www.rajalaproshop.se/canon-ef-24-70-4-l-is-usm.html

Eller en hyfsad bra och lätt aps-c zoom 18-135 för under 3 lakan.

http://www.japanphoto.se/canon-ef-s-18-135mm-is?source=japanphoto_prisjakt#.V1xhNfmLSUk

Finns hur många bra och billigare än Sonys native E/FE-mount. Bara att kolla listan.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s273530743

Det är här Sony brister oerhört mycket med native E7FE-objektiv till hyfsade priser. Nikon har motsvarande prisbild som Canon också. Och sedan måste man ju tacka att Sigma finns.
Samyang börjar ju också göra AF-objektiv. Så om nu den "lysande" marknadsekonomin får råda enl din förutsägelse lär Sony få se upp om man inte bygger på i mellanprissegment och lågprissegment utan att för den skull göra avkall på den kvalitet som Canons och Nikons objektiv håller.

//Lennart

PS. Vad jag förstår bör objektiven från Canon ha USM och inte likströmsmotor för att fungera med MC-11. Precis som Sigmas HSM. DS

Ja precis det försöker jag ju säga men det slutar alltid med att någon börjar älta hålen i Sonys objektivuppsättning. Jag säger bara skit i det då och köp objektiv från Sigma och Canon istället. Visst de är stora och klunsiga för så små hus men det är ju Sonys G-Masterobjektiv också i än högre grad. Det är också det som kommer få Sony att ändra sin konstiga prisbild till sist. Nu är dessa marknader kommunicerande kärl, vilket användarna har upptäckt och det kommer svida för Sony om man inte gör mer rätt än de gjort hittills eller så är man nöjda med att sälja en massa mer kamerahus än man skulle gjort utan detta intresse som finns för dem hos andra än traditionella Sony-köpare.

Även Sigma 17-70mm har HSM men den funkade inte med DMF likförbaskat har jag för mig, så även där kan finnas inkompatibiliteter.

Jag tror att det är i denna brytningstid som vi ser dessa inkompatibilitetsproblem och kanske inte riktigt vet hur vi ska förhålla oss men jag är övertygad om att någon/några kommer se till att det sammanställs en översikt över vilka funktioner som funkar som de ska med respektive objektiv från både Sigma och Canon och andra med för den delen..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar