Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Man behöver väl inte jobba i en fotoaffär för att prova kameror heller. Det är ju bara att köpa en och är den inge bra så säljer man den igen. Hur lätt som helst. Funkar för mig.

Vad är problemet?

/Mats

Ja nu känner jag igen dig, The old Mats is back on track.

//Bengt.

Man behöver väl inte jobba i en fotoaffär för att prova kameror heller. Det är ju bara att köpa en och är den inge bra så säljer man den igen. Hur lätt som helst. Funkar för mig.

Vad är problemet?

/Mats

Problemet kallas pengar. Du vet sådana där små runda saker av metall eller rektangulära små papper med en bild av någon kung eller prominent person på fast numera inbyggda i små plastkort med chip och magnetremsa.:)

Allvarligt talat tycker jag det är bättre att göra ett avtal med ÅF om att försiktigt få prova kameran samt säga att om man inte är nöjd så utnyttjar man returrätten man kommit överens om alternativt rätten till ångerköp.

Fungerar för mig. Speciellt om man står och väljer mellan 2 olika kameror. Bara att säga att passar inte kamera 1 mina syften så tar jag kamera 2.

För har man väl valt och behållit en kamera så lär den inte öka i värde när man vill sälja den, eller hur. Det flyger alltid några tusenlappar vid försäljning av en kamera som kostat 10-12k i inköp.

Jag vet, för jag har praktiserat "din metod". Det är bara undantagsvis som det går jämnt upp. Exempelvis om man skaffat en appagrunk för 15k och säljer för 12k samt hittar en 16k-kamera på kampanj för 12k.

Mvh//Lennart

PS. Min gamla gymnastiklärare på gymnasiet köpte i början av 70-talet en ny VW-bil och ville byta till annan modell efter ett par månader.
- Vad hade ni tänkt att få för bilen. frågade försäljaren.
- 25.000:- , sa gymnastikläraren.
-Ja men, det är ju 2.000:- mer än vad den kostade, invände försäljaren.
- Jo, men nu är den ju inkörd, menade gymnastikläreran. På fullaste allvar och blev skitförbannad när han blev erbjuden 18.000:-. DS

Tillägg angående Camera labs, Test killen råkade äga en A6000, och hade då så klart önskemål om förbättringar med A6300, och som han säger så blev den dyrare vilket då ökade hans egna krav. Det han tycker behöver som sagt inte gälla för alla.

I bland önskar man sig en kamera som ännu inte kan byggas, på 50-talet spåddes det att man nu runt 2020 skulle byta bilen mot smidiga flygplan, men där är vi inte ännu.

//Bengt.

Det har väl redan hänt - var och varenda stor och liten kille har väl en drönare idag eller hur? :)

Det har väl redan hänt - var och varenda stor och liten kille har väl en drönare idag eller hur? :)

hehe, fins det några starka drönare som kan lyfta en människa, en bra sele å man kunde glida omkring en del, någon kommer snart att prova det i någon hembygd version, kan se rubrikerna framför mig, ett framtida räddnings uppdrag med drönare lär nog inte dröja.

"Drönare är hannar av gaddsteklar, såsom myror, getingar och bin. Dessa utvecklas ur obefruktade ägg, vilket innebär att de är haploida. En drönare saknar gadd. Hos bin kläcks drönare endast strax innan bina ska svärma, så drönarna kan befrukta drottningen." (Källa Wikipedia)
Mig veterligen är drottningen redan befruktad för längesedan:)

I Folkmun har drönare länge varit synonymt med "latmask". Och det känns väl ganska rätt eftersom fotografsläktet till stor del på FS teknikforum ständigt vill ha kameror som fixar allt utan minsta ansträngning för användaren.

Personligen anser jag att det ska till vissa ansträngningar för att få till bra bilder. En bra kamera ska underlätta är givetvis min åsikt också. Men det blir inget kul om det gör "allt". När det kommit dithän har vi inget att skriva om i forumen längre.

Däremot är det kul och bra att bilderna blivit så rena med de nya sensorerna, EVF blivit stabilare etc.

A6300 verkar klara mycket och kommer säkert att bli ett användbart verktyg för många. Dock inte revolutionerande. Många andra märken ligger tätt i hälarna och i i vissa fall före i detta segment.

Förhoppningsvis kommer allt eftersom tiden går mån FW-uppgraderingar till kamerorna. Men ibland verkar tillverkarna "dröna" med att tillhandahålla sådana.

//Lennart

Det må vara samma upplösning i A77 och A6300, men det är en verklig skillnad i upplevelse att använda dem.

Det ena är laggfriheten.
Det andra är att A6300 har 120 fps refreshrate.
Det tredje är så mycket mindre brus i mörker.
(Undrar om inte optiken i okularet är ändrad också)

Jag kommer ihåg när jag hade A77 att jag var ute i mörker med den. Visst, det gick att se i sökaren, men det såg ut som skit. Hur grynig bild som helst.

A6300 i mörker är fantastisk. Helt klar bild och inte det minsta grynig. Fantastiskt helt enkelt.

Så på papperet lika många pixlar, men prova själv så är det en otrolig skillnad.

Jag har lånat en A6300 över helgen, men har inte hunnit testa den på riktigt ännu. Jag har dock redan hunnit konstatera att sökaren är markant bättre än den i A6000, och en sak som jag irriterat mig på verkar vara löst; den nya kameran är inte alls lika tokkänslig på att byta till EVF från display vilket är klart irriterande med A6000 när man fotograferar med kameran på magen (eller lågt stativ).

Idag har jag fotograferat med A6300, och bland annat testat den nya ögonfokusen (med kontinuelig fokus). Den fungerar riktigt bra för det mesta, men hittar inte alltid rätt. På bilden nedan som är tagen på lite längre avstånd signalerade kameran att den satt fokus på ett öga, men skärpan ligger snarare på Felix öron. När jag gick närmare satt skärpan dock klockrent.

Klicka på bilderna för att se dem i rätt storlek.
.

Bilagor

• Felix_2016-04-02.jpg
    Felix_2016-04-02.jpg
    92.3 KB · Visningar: 36
  • Felix_2016-04-02-4.jpg
    Felix_2016-04-02-4.jpg
    91.3 KB · Visningar: 25
  • Felix_2016-04-02-3.jpg
    Felix_2016-04-02-3.jpg
    93.3 KB · Visningar: 54
  • Felix_2016-04-02-2.jpg
    Felix_2016-04-02-2.jpg
    88.9 KB · Visningar: 20
Idag har jag fotograferat med A6300, och bland annat testat den nya ögonfokusen (med kontinuelig fokus). Den fungerar riktigt bra för det mesta, men hittar inte alltid rätt. På bilden nedan som är tagen på lite längre avstånd signalerade kameran att den satt fokus på ett öga, men skärpan ligger snarare på Felix öron. När jag gick närmare satt skärpan dock klockrent.

.

Ser bra ut!

Hur nära fick du gå i meter för att det skulle fungera OK? På ca vilket avstånd börjar den bli osäker på det?

Tänkte inte på avståndet, men jag tror det har mer att göra med hur stort ansiktet är i bild. Lustigt nog fungerade ögonfokusen också delvis på katten :)

Enbart avståndet säger dig ingenting utan uppgift om använd brännvidd. Max avstånd där det fungerar kommer ju att skilja avsevärt ifall du använder ett 35 mm eller ett 85 mm-objektiv, t.ex.

Det är avbildningsskalan som är den avgörande parametern för detta fall.

.

Pröva med att köra den ihop med Face Detection på också på AF-C. Jag har upptäckt på min A7 II (som inte har följande Eye Focus) blir säkrare på att sätta Eye Focus då den redan har koll på ansiktet med FD. Men det kanske funkar annorlunda än med min kamera för jag har ju inte följande Eye Focus. Annars är det ju ofta så med Eye Focus att folk inte hela tiden exponerar sina ögon eftersom de tittar nedåt eller åt sidan och då kan den tappa eller missa. Det är i dessa lägen jag tycker FD är bra som backup-system för det följer alltså då huvudet då Eye Focus inte kan sätta skärpan. Det går snabbare då att få Eye AF att ta när ögonen exponeras igen när motivet ändrar läge.

Jag har Eye Focus på "mittknappen" och brukar aktivera Eye AF när FD fått koll på huvudet. Funkar fint för det mesta och är väldigt mycket snabbare än både manuell och vanlig AF där det kan vara svårt att hitta rätt speciellt på små barn. Tänk er om man skulle tvingas fippla med att välja fokuspunkt också, vilket man nu slipper helt. Kommer just från ett barnkalas där jag kört så med min A7 II och mitt Sony 70-200.

Skulle självfallet gärna ha följande AF också men jag tycker det funkar bra med min metod också med FD som stödsystem för Eye Focus.

Det handlar inte bara om avstånd för min del utan även andra faktorer spelar in som blinkande eller blundande motiv eller vinkelavvikelser och det är säkert så också att huvudets storlek i bild påverkar. I bilder där huvudena är så små att Eye Focus missar, så kanske det är helt OK om skärpan ligger på hela huvudet istället och sätts av FD. Så det är självfallet inte idiotsäkert men med följande Eye AF kommer man kunna ta en del bilder man garanterat missat annars. Så är det redan med statisk Eye AF assisterad av FD och följande Eye AF är ju ännu bättre. Tycker att det var lite snålt av Sony att inte lägga med det i senaste firmwareuppgraderingen.

Senast ändrad:
Enbart avståndet säger dig ingenting utan uppgift om använd brännvidd. Max avstånd där det fungerar kommer ju att skilja avsevärt ifall du använder ett 35 mm eller ett 85 mm-objektiv, t.ex.

Det är avbildningsskalan som är den avgörande parametern för detta fall.

Inte bara. Det finns ett antal andra parametrar också i praktiken. Ögon är tyvärr inte helt statiska motiv, så alla som använder dessa funktioner måste beakta det med för att lyckas bra. Beaktar man det är det en fantastisk hjälp att ha dessa funktioner.

Face detection hade jag förstås aktiverat (ögonfokus fungerar väl inte ens utan det?). Hittar kameran inget öga blir det ansiktet i stället, men i det här fallet visade kameran som jag skrev att den hittat ett öga. Med 85/1.4 på full öppning är dock skärpedjupet rätt kort, så det spelar säkert också in.

Helt klart underlättar funktionen dock, även om den uppenbarligen kan luras. Bilderna i det här blogginlägget blev i alla fall skarpa :) http://www.fotosidan.se/blogs/afe/33-100-idag-fikades-det-och.htm

Tänkte inte på avståndet, men jag tror det har mer att göra med hur stort ansiktet är i bild. Lustigt nog fungerade ögonfokusen också delvis på katten :)

Har inte använt den typ av AF, så tänkte inte på det, men det låter ju naturligtvis logiskt när du säger det. :)

Hur stor del av bilden, ungefär, känns det som man måste täcka för att det skall fungera pålitligt?

Fint, ser fram emot många fina bilder på kattskrället.

Jag hinner nog tyvärr inte ta så många bilder av kattjäveln innan kameran ska lämnas tillbaks, men här är i alla fall en (med 70-200/4 monterad på A6300) :)

Jag har inte testat tillräckligt för att dra några slutsatser kring ögonfokus, och hur stor del av bilden ansiktet måste täcka, men det verkar i alla fall fungera bra med överkroppen eller nåt sånt ...
.

Bilagor

• Nony_2016-04-02-3.jpg
    Nony_2016-04-02-3.jpg
    56.5 KB · Visningar: 56
Jag tycker du är en duktig fägelfotograf!

/Mats

Tack, det var snällt skrivet, men jag tror en bättre fågelfotograf skulle vara bättre på att avgöra hur kameran fungerar för dylika bilder (jag slängde många bilder ...).

I morgon ska jag försöka leta rätt på något annat rörligt och jämföra med A6000.

Face detection hade jag förstås aktiverat (ögonfokus fungerar väl inte ens utan det?). Hittar kameran inget öga blir det ansiktet i stället, men i det här fallet visade kameran som jag skrev att den hittat ett öga. Med 85/1.4 på full öppning är dock skärpedjupet rätt kort, så det spelar säkert också in.

Helt klart underlättar funktionen dock, även om den uppenbarligen kan luras. Bilderna i det här blogginlägget blev i alla fall skarpa :) http://www.fotosidan.se/blogs/afe/33-100-idag-fikades-det-och.htm

Jag tror Sony ändrat detta i senare firmware och detta är jättebra. Från början i A7r när Eye Focus kom så måste Face Detection vara på. Detta är inte nödvändigt längre efter uppgradering till version 3.1. och det gäller som sagt även A7r. Däremot är det smart att ha Face Detection på även med följande AF för det är effektivare att ha den hjälpen för Eye Focus i bakgrunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar