Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, att generalisera på det sättet som Afe gör går ju såklart inte. Begreppet "tjockleken" är knappast något särskilt precist som säger speciellt mycket. Det beror ju helt på var de extra millimetrarna lagts in, avstånd från stativskruven till flänsen på framkanten av huset osv., samt hur de olika tillbehören är konstruerade, var någonstans mothåll är placerade mm.

I det här fallet har kameran främst växt bakåt mot displayen och själva greppet där högerhandens fingrar går in är lika djupt.
/Mats

Kameran har uppenbarligen växt åt "rätt" håll, och då fungerar det ju med befintliga fästen. Sedan är just L-fästen inte något som plockas av och på, utan de sitter för de mesta på kameran, så om man har både A6000 och A6300 behövs snarast två fästen ändå (om man inte bara har A6000 som backup).

Det var ju bra att det passar i alla fall - så är långt från alltid fallet med nya kameror (oavsett tillverkare). Skräddarsydda L-fästen kan vara snordyra (om de t.ex. är gjorda av RRS), och i och med att de är just skräddarsydda finns det inga marginaler för ändrad storlek och form på kamerans bottenplatta.

Sedan är just L-fästen inte något som plockas av och på, utan de sitter för de mesta på kameran, så om man har både A6000 och A6300 behövs snarast två fästen ändå (om man inte bara har A6000 som backup).

Nu kan det ju vara så att inte alla börjar använda flera kameror parallellt varje gång tillverkaren släpper en ny kamera, utan ett troligt scenario är snarare att man byter ut och uppgraderar sin kamera och då är det ju bra om de gamla tillbehören passar.

Nu verkar det som att just denna typ av tillbehör inte påverkas, så då är det en icke-fråga. Däremot finns det en del andra saker som kanske inte gör det, så det är bekymmersamt ändå.

Undervattenshus t.ex. Sådana av bra klass är knappast billiga (kostar oftast mer än kameran) och där blir det kritiskt om t.ex. en knapp flyttas eller att mått ändras inte bara på specifika ställen (och där är det definitivt inte så att man skaffar ett till och börjar dyka med två kameror :)).

Nåja, vi får se. För egen del drabbas jag inte av befintliga saker. Mitt UV-hus är för NEX-5N och det får duga. Blir att kolla lite mer noggrannt bara om man planerar att köpa nya tillbehör, som t.ex. en video-cage.

/Mats

För en gångs skull ska jag inte hålla med dig på en enda punkt.
Fasiken Lennart, har du förätit dig på den där kvicksilverförgiftade Bolmen-Gösen nu igen?

Trots det har du en del poänger, så vi är nog inte helt o-överens ändå.

1/ Gamla Nex-7 höll ungefär samma storlek som A6000/A6300.
Japp. Kollade på camerasize.com och mycket riktigt NEX-7 och A6300 är i princip identiska i storlek.
Jag har dock aldrig haft någon NEX-7, så min referens var begränsad till 5-orna. Oavsett detta så tycker jag att Sony lyckats pricka precis rätt storlek med A6x00 (och även då tidigare NEX-7).

2/ Inte seriösa små dslr? Körde en tid Nikon D3200...
Klart att de kamerorna funkar också. Bildkvaliten säger jag heller inget om, den har ju inget att göra med utformningen av kamerahuset.
Min poäng är istället att den där bulliga designen känns så förlegad och gammaldags och speciellt när man gör minivarianter av DSLR-kameror så ger det inget seriöst intryck - tycker jag.
Alla tillverkare har ju sådana, så det måste finnas en marknad för dem. Sony har t.o.m. en spegellös E-mount, A3000, som har samma "look" som en DSLR i miniformat.
http://www.sony.se/electronics/kameror-med-utbytbart-objektiv/ilce-3000k
Anskrämlig kamera anser jag!

Den kantiga designen och känslan i reglage mm. ger bara så mycket mer high-tech känsla och inger förtroende. Oavsett funktionen så är det en viktig aspekt på en kamera.

Men tydligen finns det en efterfrågan på dessa bulliga små-DSLR kameror ändå. Vissa vill ha en kamera som ser ut som en "riktig" kamera verkar det som. Gammalmodigt,omodernt och mossigt säger jag!

3/A7-serien är stolpe ut utan extra BG tillsammans med större objektiv...
Jag har varit lite tveksam till fullformat på små spegellösa hus redan från start, men inte engagerat mig så mycket i det.

A7-serierna är underliga djur. Jag är inte alls säker på att Sony hade FF i åtanke när de tog fram E-mount. Verkar som om de har baxat in det i efterhand med skohorn. När de ryktades om kamerorna så var den allmänna uppfattningen att det inte skulle gå, eftersom hålet i fattningen faktiskt är mindre än sensorn och det korta registeravståndet är som du säger inte alls optimalt.

Nu funkar det ändå, men med begränsningen att objektiven måste vara konstruerade så att bildvinkeln till sensorn i ytterkanterna blir väldigt flack, vilket skapar andra problem.
Här är också vitsen med små kameror inte heller så uppenbar eftersom objektiv som ska täcka FF blir stora och då blir hela ekipaget ändå inte särskilt smidigt.

För egen del så har jag valt att gå ifrån FF, för att det ger inte längre lika stora fördelar över APS-C tack vare sensorutvecklingen. Nu finns det billiga, ljusstarka, små objektiv med stabilisering som gör att man med ett litet ekipage totalt sett kan få bra bilder i de flesta ljussituationer.

För telefoto så blir det så väldigt tungt,stort och dyrt att köra FF.

4/ Vill nog påstå att din 70D verkligen behövs för att plåta något så när bekvämt med 150-600mm.

Det är framförallt här som våra åsikter går isär.
Så fort Sigma MC-11 kommer ut och håller vad den lovar, och mer därtill verkar det som, så kan jag köra det stora telet på A6300 och ditcha Canon-klumpen.

Däremot kommer den att få finnas kvar i min ägo av andra skäl. Dels för att det är bra att i en del situationer där man har det långa telet att man också har ytterligare en kamera till hands och då är A6300 med 18-105 det perfekta komplementet (eller telet på A6300 och A6000 som backup).
Dels för att grabben som filmar använder Canon-utrustning i skolan och har tillgång till en massa tillbehör, samt att just 70D har en AF-teknik som funkar i Live-View och video.

Det där med "balans" och att kameran ska "klara att bära upp" stora objektiv håller jag inte med om alls.

Om nu objektivet är stort och tungt, vilket är ofrånkomligt för ffa. tele, så kan jag inte förstå att det på något sätt skulle göra saken bättre att också stoppa dit en stor och tung kamera. Då blir ju hela ekipaget ännu större och tyngre.

Balans är inget problem alls. Bara att hålla objektivet lite längre fram och stort grepp behövs inte heller. Går alldeles utmärkt också med en mindre kamera. Köper inte det där balans-argumentet för fem öre.

Däremot säger jag definitivt ja till spegellösa kameror och den teknik som implementerats i dem.
Helt överens.
Hittills har det inte räckt till i alla situationer, utan DSLR har helt enkelt varit bättre att arbeta med som fotograf för att kunna fånga rätt ögonblick osv. Spegelllöst börjar närma sig, och fastän jag upplever det som bättre nu med A6300 än det varit tidigare är jag inte säker på att det är ikapp helt och hållet.

För egen del så är jag beredd att kompromissa bort det just för ett smidigare system.

Jag var t.ex. på båtmässan igår och hade med mig A6300 med Sigma 19/2,8. Funkar alldeles perfekt att ha med sig hängande runt halsen. Att kånka på en DSLR med stort objektiv är absolut inte samma sak och i så fall skulle kameran fått stanna hemma. Det är just smidigheten och inte att förakta den sobra och tekniska designen som gör att kameran får följa med alls, vilket faktiskt är den avgörande faktorn om det ska bli några bilder överhuvudtaget.

/Mats

Jag har varit lite tveksam till fullformat på små spegellösa hus redan från start, men inte engagerat mig så mycket i det.

/Mats

Jovisst kan vi vara överens om en del saker, men till skillnad från dig trodde jag på spegellösa små FF typ A7-serien i början.

MEN erfarenheterna från att använt dessa kameror gör att jag alltmer glidit över till åsikten att ska storlek, smidighet, effektivitet, pris harmoniera med en fortfarande bra IQ så känns APS-C i dagsläget bättre som bas för den plattformen. Räknar vi bara med ren IQ så har FF en fördel, men de andra faktorerna lackar.

Så där är vi överens

//Lennart

Min poäng är istället att den där bulliga designen känns så förlegad och gammaldags och speciellt när man gör minivarianter av DSLR-kameror så ger det inget seriöst intryck - tycker jag.
Alla tillverkare har ju sådana, så det måste finnas en marknad för dem. Sony har t.o.m. en spegellös E-mount, A3000, som har samma "look" som en DSLR i miniformat.
http://www.sony.se/electronics/kameror-med-utbytbart-objektiv/ilce-3000k

Rent estetiskt håller jag helt med. Jag gillar den äldre looken på kameror som var just lite kantigare och rakare, mer mekaniska, i formgivningen.

I princip alla SLR och mätsökarkameror på 70-talet var ju väldigt snygga, och väldigt lika hur tex Fujifilm och Olympus kameror idag ser ut (och till viss mån även Sony och Panasonic).

Däremot så kan jag tänka mig att många professionella fotografer inte lägger lika mycket hänsyn vid de estetiska - för de så är det viktigast med det funktionella och praktiska. Där kan säkert de modernare varianterna på Canon/Nikon Pro DSLR:er med sin runga ergonomiska formgivning fungera mycket väl.

Sedan har väl helt enkelt detta Pro-segment till stor del definierat även hur de billigare amatör/entusiast-segmentets kameror hos Canon/Nikon/Pentax/Sony DSLR/SLT:er ser ut (enda undantag är väl Nikon Df, men finns ju några enstaka till).

Den kantiga designen och känslan i reglage mm. ger bara så mycket mer high-tech känsla och inger förtroende. Oavsett funktionen så är det en viktig aspekt på en kamera.

För privatkonsumenter så är ju alltid både estetik och emotioner väldigt viktigt, och har så alltid varit inom alla produktkategorier och försäljning. Ser ingen anledning till att kameror skulle vara undantagna ifrån detta.

A7-serierna är underliga djur. Jag är inte alls säker på att Sony hade FF i åtanke när de tog fram E-mount. Verkar som om de har baxat in det i efterhand med skohorn. När de ryktades om kamerorna så var den allmänna uppfattningen att det inte skulle gå, eftersom hålet i fattningen faktiskt är mindre än sensorn och det korta registeravståndet är som du säger inte alls optimalt.

Nu funkar det ändå, men med begränsningen att objektiven måste vara konstruerade så att bildvinkeln till sensorn i ytterkanterna blir väldigt flack, vilket skapar andra problem.
Här är också vitsen med små kameror inte heller så uppenbar eftersom objektiv som ska täcka FF blir stora och då blir hela ekipaget ändå inte särskilt smidigt.

För egen del så har jag valt att gå ifrån FF, för att det ger inte längre lika stora fördelar över APS-C tack vare sensorutvecklingen. Nu finns det billiga, ljusstarka, små objektiv med stabilisering som gör att man med ett litet ekipage totalt sett kan få bra bilder i de flesta ljussituationer.

Jag tycker att APS för mig personligen är den bästa kompromissen i dagsläget på spegellösa kameror emellan bildkvalitet/skärpedjup/ljus-brus och vikt/storlek/portabilitet. Håller med både dig och Lennart att de spegellösa kommet perfekt till sin rätt här i denna storleksklassen, men å andra sidan så har jag full förståelse för de som vill ha större sensorer (Sony FF), eller mindre (m4/3 eller Nikon 1").

Finns ju ingen storlek som är perfekt för allt och alla måste jag understruka - men APS-C, oavsett om det är Samsung NX, Sony E, eller Fuji X, presterar mycket väl i denna storleksklassen för det som jag är ute efter.

Det där med "balans" och att kameran ska "klara att bära upp" stora objektiv håller jag inte med om alls.

Om nu objektivet är stort och tungt, vilket är ofrånkomligt för ffa. tele, så kan jag inte förstå att det på något sätt skulle göra saken bättre att också stoppa dit en stor och tung kamera. Då blir ju hela ekipaget ännu större och tyngre.

Balans är inget problem alls. Bara att hålla objektivet lite längre fram och stort grepp behövs inte heller. Går alldeles utmärkt också med en mindre kamera. Köper inte det där balans-argumentet för fem öre.

Håller inte alls med dig här (även om jag nog verkar dela din estetiska uppfattning gällande kamerahus).

För mig, och min känsla när jag fotar, så är det så länge jag kör handhållet väldigt viktigt för mig att ha en någorlunda bra (behöver inte alltid vara helt absolut perfekt) balans i kamerapaketet. Personligen blir jag irriterad och känner mig obekväm med obalanserade paket.

Var ute och testfotade med mitt nya Nikon 200-500/5,6 idag, och hade det på mitt D750-hus. Gick faktiskt hyfsat OK att köra handhållet med det paketet (bättre än förväntat), men jag misstänker att jag inte hade varit fullt lika nöjd om jag monterat det med en adapter på mitt lilla X-T10-hus.

Som en sista kommentar, så är det ju svårt att bevisa, men jag tror personligen att du är helt rätt inne på något när du gissar att Sony optimerade E-mount helt för APS-C, och att FF/småbild är lite av en eftertanke.

Tror inte, om de hade vetat vad de vet idag, hade gjort registeravståndet så extremt kort om de ifrån början hade skapat standarden för att vara optimerat för FF-sensorer och EF-objektiv.

Senast ändrad:
En liten jämförelse

Det är ju mörkt ute, så jag tänkte prova hur kameran funkar på höga ISO.
Nu råkar jag ha en annan kamera också av ett annat märke, vi kan kalla det Brand-C, så jag gjorde en liten jämförelse.

Tog ett par bilder ute på dels högsta ISO som C-kameran klararatt ställa in och sen en till med A6300 på ISO 51200 (!).

35 mm, f/2,8.och c:a 1/10s vid ISO 12800 och 1/30s på ISO 51200.

Den ena avgörande grejen är att med DSLR-kameran var det nästan kolsvart i sökaren. AF funkade inte alls nästan, fast den lyckades låsa fokus sa den. LV-läget på Brand-C var heller inget vidare. Svårt att se i geggan vad som är oskärpa och bara kass bildkvalitet, men det var kamerans låsta fokus.

Med Sony-kameran var det inget som helst problem att se i sökaren hur tydligt som helst. Sökarbilden blev inte ens grynig som på andra kameror med elektronisk sökare. Helt fantastiskt.
AF sattes utan problem, man kunde se de små gröna rutorna dansa runt i hundens ansikte. Pang på, snabbt och utan tvekan.

Här är några bilder. Nedskalade lite med Photoshop till 2400x1600.

1. Sony A6300, ISO 12800
sony-12800.jpg

2. Brand-C, ISO 12800
canon-12800.jpg

3. A6300, ISO 51200
sony-51200.jpg

Kanske inte helt vetenskapligt test, men wow vilken skillnad. Ren och skär utklassning!!!

ISO 51200 och så bra kvalitet på en APS-C kamera. Det är ju helt galet!
Minns för några år sen när vi diskuterade Sony A550 på ISO 800, såg ju ut som skit i jämförelse med detta. Hur många EV som helst :). Tekniken har verkligen utvecklats, det är ju helt sjukt.
(Jo, jag vet att A7S och A7RII är ännu värre, men ändå)

/Mats

Cyberphoto har testat A6300

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A6300

Jag köpte min från dem, (men det kan inte ha varit min kamera de testade, kartongen var plomberad).

Nu står det att den väntas in vecka 11, så de verkar ha fått bara några få ex i förväg som de levererade till kunder som stod i kö. Jag var först i kön.

Faktum är att jag refreshade sidan precis när de la in den och då var priset satt till 0 kr plus frakt. Jag köpte den för det och betalade frakten. Sen när jag ringde och talade med dem angående leveransen så hittade de min order och var förbryllade, den var registrerad i deras ordersystem som betald, men jag tyckte det var fair att justera priset till det ordinarie, även om vi faktiskt hade gjort affär och avtalat 0 kr :)

/Mats

Det är ju mörkt ute, så jag tänkte prova hur kameran funkar på höga ISO.
Nu råkar jag ha en annan kamera också av ett annat märke, vi kan kalla det Brand-C, så jag gjorde en liten jämförelse.

Tog ett par bilder ute på dels högsta ISO som C-kameran klararatt ställa in och sen en till med A6300 på ISO 51200 (!).

35 mm, f/2,8.och c:a 1/10s vid ISO 12800 och 1/30s på ISO 51200.

Den ena avgörande grejen är att med DSLR-kameran var det nästan kolsvart i sökaren. AF funkade inte alls nästan, fast den lyckades låsa fokus sa den. LV-läget på Brand-C var heller inget vidare. Svårt att se i geggan vad som är oskärpa och bara kass bildkvalitet, men det var kamerans låsta fokus.

Med Sony-kameran var det inget som helst problem att se i sökaren hur tydligt som helst. Sökarbilden blev inte ens grynig som på andra kameror med elektronisk sökare. Helt fantastiskt.
AF sattes utan problem, man kunde se de små gröna rutorna dansa runt i hundens ansikte. Pang på, snabbt och utan tvekan.

Här är några bilder. Nedskalade lite med Photoshop till 2400x1600.

1. Sony A6300, ISO 12800
Visa bilaga 140875

2. Brand-C, ISO 12800
Visa bilaga 140877

3. A6300, ISO 51200
Visa bilaga 140876

Kanske inte helt vetenskapligt test, men wow vilken skillnad. Ren och skär utklassning!!!

ISO 51200 och så bra kvalitet på en APS-C kamera. Det är ju helt galet!
Minns för några år sen när vi diskuterade Sony A550 på ISO 800, såg ju ut som skit i jämförelse med detta. Hur många EV som helst :). Tekniken har verkligen utvecklats, det är ju helt sjukt.
(Jo, jag vet att A7S och A7RII är ännu värre, men ändå)

/Mats

Ja kära nån, Brand C lär ju vara likvärdig med D7100 också.

Har nog tänkt om här. Sigma MC-11 är beställd

/Mats

Wow, vad snabb du är! :) Funderar ju på adaptern och Sigma Sport 150-600 sport även om den blir tyngre än mitt motsv Tamron med Sony A-fattning. Kanske den och ett 24-105 om tomten kommer till jul. Jag fattar bara inte att Sigma skriver att adapern endast funkar med AF-S när de tester jag kan visar att den ger alla AF-funktioner som vid nativa FE-objektiv.
Imponerande hög-ISO bilder från A6300. Min A77II ställde jag max-ISO till 6400 och redan vid 3200 blev bruset jobbigt. Tycks ha hänt en hel del på bara två år och sedan sitter ju heller inte den där spegeln ivägen.

Wow, vad snabb du är! :) Funderar ju på adaptern och Sigma Sport 150-600 sport även om den blir tyngre än mitt motsv Tamron med Sony A-fattning. .

Jag valde Contemporay istället för Sport just för att den är så mycket lättare. Av vad jag har sett så är skillnaden i IQ minimal, men gör att man handhållet förmodligen kan köra minst 2EV bättre tider med den enklare varianten.

Ska bli kul att jämföra dina erfarenheter med Sport-versionen.

/Mats

RÄTT! (Kollat noggrannare nu)
Jag har båda kamerorna framför mig :) och har kontrollerat.

Det är små subtila skillnader, men de gör mycket.
Greppet känns robustare och hela huset är i metall och den ligger mycket bra i handen.

Visa bilaga 140820

/Mats

Grattis Mats!

Kul att du fått din A6300 och det t.o.m. före herr Agfors. Nu kommer han tvingas in i ett svårt stresstestande för att hinna få ut sin test innan du redan gått igenom allt av vikt här på FS. Det blir väl bäst om ni två som föreslaget sammanstrålar och synkar er på stan :).

...................Det är framförallt här som våra åsikter går isär. (min anm. sagt som kommentar till Lennarts inlägg och stora objektiv på små spegellösa)

Så fort Sigma MC-11 kommer ut och håller vad den lovar, och mer därtill verkar det som, så kan jag köra det stora telet på A6300 och ditcha Canon-klumpen.

Däremot kommer den att få finnas kvar i min ägo av andra skäl. Dels för att det är bra att i en del situationer där man har det långa telet att man också har ytterligare en kamera till hands och då är A6300 med 18-105 det perfekta komplementet (eller telet på A6300 och A6000 som backup).
Dels för att grabben som filmar använder Canon-utrustning i skolan och har tillgång till en massa tillbehör, samt att just 70D har en AF-teknik som funkar i Live-View och video.

/Mats

Jag håller heller inte nödvändigtvis med Lennart heller men det beror ju säkert också på hur man fotar. Varken du eller jag har ju varit pressfotografer som ska ha detta som arbetsredskap dag ut och dag in. Jag tror inte att jag kommer få belastningsskador av mitt ekipage men det kan ju mycket väl en yrkesfotograf drabbas av om han/hon upplever brist på ergonomi som känns efter långa pass.

Jag köpte ju ditt Sigma 150-500mm för några år sedan och det har jag ofta haft ihop med Sonys EA2-adapter och NEX7 och jag tycker det funkat fint. Nu har jag det också med A7 II och EA3 ibland och det funkar det med efter att Sony gav oss ny firmware till A7 II. Men jag tar sällan helt handhållet och har man detta objektiv på en APS-C så motsvarar ju bildvinkeln ytterst 750mm och det kan vara knepigt helt still handhållet.

Men jag tror faktiskt att du kan få vissa problem även med Sigmas nya adapter, så det är för tidigt att ropa hej. Behöver man blända ner ordentligt så kan man nog få problem med AF även med den kombo du tänkt dig. Jag har läst någon enstaka blänkare om det men allt är som bekant relativt. Det kanske är tillräckligt bra för dig ändå och skiter det sig så har man i alla fall en jäkligt bra fokuseringshjälp manuellt i A6300 också även om det naturligtvis inte är en fullgod ersättning för en välfungerande AF i alla lägen.

Det märks inte det minsta i praktiken, förutom att den har ännu mindre yta att fästa stativet i (så risken för glapp ökar).

Skillnaden var tillräckligt stor för att jag skulle notera den första gången jag jämförde med en kille jag stötte på som hade en A6000. Men det är klart att det i allmänhet inte spelar den minsta roll men jag tycker ändå att det är bra att den är så liten som den är när jag lägger den i jackfickor. Det är skälet till att det är NEX 7:an jag tar med mig ibland istället för någon av A7:eek:rna för där irriterar jag mig ibland på det uppstickande sökarpartiet på ovansidan som alltid fastnar i något när man ska ta upp den snabbt.

Egentligen gillar jag de mer rangefinderlika husen såsom NEX 7 och 6 samt A6xxx bättre än A7:eek:rna av just detta skäl. För mig spelar utseendet mindre roll. Det är denna funktion som är det viktigaste och det uppstickande sökarhuset är faktiskt ett litet problem ibland.

Jag har inte noterat några stativproblem ännu men visst kan det säkert vara som du säger med lite större objektiv som saknar stativfästen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar