Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det märks inte det minsta i praktiken, förutom att den har ännu mindre yta att fästa stativet i (så risken för glapp ökar).

Någon som förresten vet varför Sony verkar vilja göra så smala bottnar på sina kamerahus?

Dels är ju husen ofta väldigt smala i sig (det kan jag förstå i aspekten att Sony är lite som Apple - vill lite visa upp sitt tekniska försprång genom att kunna göra tunnast möjliga produkter - vilket också imponerar på mig - även om jag rent ergonomiskt/praktiskt inte alltid är lika förtjust i det), men varför gör de bottenplattorna på kamerahusen "kilformade" och ännu smalare?

Det har jag aldrig riktigt förstått, men finns säkert någon anledning till det som jag missat.

Egentligen gillar jag de mer rangefinderlika husen såsom NEX 7 och 6 samt A6xxx bättre än A7:eek:rna av just detta skäl. För mig spelar utseendet mindre roll. Det är denna funktion som är det viktigaste och det uppstickande sökarhuset är faktiskt ett litet problem ibland.

Håller med om RF-stil på kameror. Finns ju olika för- och nackdelar med att ha sökaren axiellt ovanför objektivet i SLR-stil, eller längst till vänster i RF-stil.

Gillar nog dock totalt sätt RF-stilen lite bättre, men inte bara för att man slipper uppstickande klump (är inte så farligt på min X-T10), men mest för att man slipper att ha näsan rätt bak i displayen.

NEX 7 är mindre. Inte mycket men den är mindre.

Det stämmer. Den är precis lika hög, men en tiondels millimeter kortare på bredden och 2,3 millimeter tunnare.

Att du reagerar på den där tiondels millimetern när du ser kamerorna i verkligheten är helt otroligt Sten-Åke! För min del är skillnaderna så små att jag skulle (felaktig) hävda att de är lika stora.

http://camerasize.com/compare/#33,535

/Mats

Pratas mycket om adaptrar i de andra Sony-trådarna (både plus och minus), men de är ju främst fokuserade på att sätta stora fullformats DSLR-objektiv (Canon, Sigma, Nikon) på Sony A7-husen.

Hade det däremot funnits en intelligent adapter med fungerande AF ifrån Fuji X-mount till Sony E-mount och optimerat för deras spegellösa APS-C-hus så hade jag personligen tyckt att det vore enormt mycket mer intressant.

Då hade jag nog slagit till på en A-6300 på direkten. Ser ut som om det huset presterar riktigt fint.

Pratas mycket om adaptrar i de andra Sony-trådarna (både plus och minus), men de är ju främst fokuserade på att sätta stora fullformats DSLR-objektiv (Canon, Sigma, Nikon) på Sony A7-husen.

Hade det däremot funnits en intelligent adapter med fungerande AF ifrån Fuji X-mount till Sony E-mount och optimerat för deras spegellösa APS-C-hus så hade jag personligen tyckt att det vore enormt mycket mer intressant.

Då hade jag nog slagit till på en A-6300 på direkten. Ser ut som om det huset presterar riktigt fint.

Vem vet, det kanske kommer men hur är det med registeravstånden? Funkar det rent tekniskt?

Fuji i all ära men det är väl rätt självklart att det är störst momentum kring de stora även om det innebär onödigt stora objektiv i många fall till de här små kamerorna. Men det här kanske ändrar sig lite nu när folk börjar upptäcka vilket potent hus detta lilla A6300-hus är. Det behöver ju inte ens vara en ödesfråga att det saknar IBIS för stabilisering finns ju i många av objektiven och en del adapters stöder ju detta.

Som han i Sundbyberg sa; "tänkte inte på det".

Nej, det kanske skiter sig där. :(

Den enda adapter som kan tänkas vara möjlig är en "mellanring" för närbild/macro eller en med lins i. Det är nog många fler än du som önskat att fujinonobjektiven hade kunnat gå att använda på Sonys eller andra tillverkares APS-C kameror.

Normalt går det ju bara att få funktionalitet mellan större format till mindre. D v s FF till APS-C eller mindre. Men det går faktiskt att exempelvis kör Nikonobjektiv på en Canon FF-kamera. Detta beror på att Canons registeravstånd är något kortare än Nikons.

Har haft en sådan Novoflex-adapter, men den var inte tjock. Ringen kan bara vara några futtiga mm tjock. Har den inte kvar så jag kan mäta.

Men enl vad jag fått fram så gäller Nikon F – 46.5 mm vs Canon EF – 44 mm. En massa andra kamerors registeravstånd Se länk:
http://fotoapparater.blogspot.se/2014/05/kamerors-registeravstand.html

//Lennart

Med glas i adaptern så går allt att lösa.

/Mats

Jo, jag skrev ju det i inlägget att lins fordras. Men hela vitsen med att sätta ett skarpt Fujinon-objektiv försvinner eftersom "glas i adaptern" reducerar bildkvaliteten.
Fast om man själv tar ett rejält glas kanske man inte ser skillnaden:)

//Lennart

Camera Labs har en bra test av A6300 tycker jag, delar av kritiken kan man hålla med om, hans funderingar om EVF:n är inte så dumma, bra så klart att man förbättrat den, men att Sony valt den upplösning som är nuvarande standard på dom flesta kamerorna med EVF, han tyckte väl att Sony kunde ha valt en ännu högre upplösning på den nya kameran, liksom tagit ytterligare ett steg, redan Nex7 och gamla A77 ( 2011 )- låg väl på nuvarande upplösning C:A 2,3mp. Det ryktades redan för flera år sedan om ersättaren till NEX7 att den skulle få 3,8mp till EVF:n. Nu har dom förbättrat laggningar och sådant vilket bra så klart, men är nog dags för ett steg till.

Får jag välja mellan fixad laggning med den upplösning vi nu har och en högre upplösning så väljer jag det förra alla dagar i veckan. Men jag kan väl säga så att jag tyckte det var dump att de gick ner i upplösning i de följande APS-C -modellerna.

Det må vara samma upplösning i A77 och A6300, men det är en verklig skillnad i upplevelse att använda dem.

Det ena är laggfriheten.
Det andra är att A6300 har 120 fps refreshrate.
Det tredje är så mycket mindre brus i mörker.
(Undrar om inte optiken i okularet är ändrad också)

Jag kommer ihåg när jag hade A77 att jag var ute i mörker med den. Visst, det gick att se i sökaren, men det såg ut som skit. Hur grynig bild som helst.

A6300 i mörker är fantastisk. Helt klar bild och inte det minsta grynig. Fantastiskt helt enkelt.

Så på papperet lika många pixlar, men prova själv så är det en otrolig skillnad.

/Mats

Får jag välja mellan fixad laggning med den upplösning vi nu har och en högre upplösning så väljer jag det förra alla dagar i veckan. Men jag kan väl säga så att jag tyckte det var dump att de gick ner i upplösning i de följande APS-C -modellerna.

Ja men, fixad laggning plus högre upplösning då, det är kopparledningar nu som hjälper till vid snabba utläsningar, säger dom lärda. Tänker på Leica som på något sätt fick till en super EVF med 4,2mp, lär visst vara makalöst bra.

Tidigare diskussioner har som vi vet handlat om att det inte varit så lätt att skyffla pixlar om dom är många och sitter i EVF eller sensor, tekniken som fans när A6000 kom klarade väl inte mera än 1440mp om det inte skall hoppa och fladdra allt för mycket, om jag förstått det rätt.

Hur som helst blev det skillnad när man stängde av effekt på gamla A77, bilden blev lugnare och mera vilsam, jag skrev när jag hade fått A77 att EVF:n var lite som att titta på en animerad film ungefär.

Det må vara samma upplösning i A77 och A6300, men det är en verklig skillnad i upplevelse att använda dem.

Det ena är laggfriheten.
Det andra är att A6300 har 120 fps refreshrate.
Det tredje är så mycket mindre brus i mörker.
(Undrar om inte optiken i okularet är ändrad också)

Jag kommer ihåg när jag hade A77 att jag var ute i mörker med den. Visst, det gick att se i sökaren, men det såg ut som skit. Hur grynig bild som helst.

A6300 i mörker är fantastisk. Helt klar bild och inte det minsta grynig. Fantastiskt helt enkelt.

Så på papperet lika många pixlar, men prova själv så är det en otrolig skillnad.

/Mats

Ja jag tänkte förut att man skulle behöva jobba några timmar i någon kamera affär i bland, man svävar helt klart i okunnighet om många modeller när man aldrig själv kan testa under lite längre tid. Nya A77II fick nog en förbättrad EVF på flera sätt, fins väl också inställningar med ändring av färger och annat, kommer inte i håg allt nu, undrar om inte StenÅke´s A7II också har inställnings möjligheter med EVF.

Tillägg angående Camera labs, Test killen råkade äga en A6000, och hade då så klart önskemål om förbättringar med A6300, och som han säger så blev den dyrare vilket då ökade hans egna krav. Det han tycker behöver som sagt inte gälla för alla.

I bland önskar man sig en kamera som ännu inte kan byggas, på 50-talet spåddes det att man nu runt 2020 skulle byta bilen mot smidiga flygplan, men där är vi inte ännu.

//Bengt.

Ja jag tänkte förut att man skulle behöva jobba några timmar i någon kamera affär i bland, man svävar helt klart i okunnighet om många modeller när man aldrig själv kan testa under lite längre tid. Nya A77II fick nog en förbättrad EVF på flera sätt, fins väl också inställningar med ändring av färger och annat, kommer inte i håg allt nu, undrar om inte StenÅke´s A7II också har inställnings möjligheter med EVF.

Man behöver väl inte jobba i en fotoaffär för att prova kameror heller. Det är ju bara att köpa en och är den inge bra så säljer man den igen. Hur lätt som helst. Funkar för mig.

Vad är problemet?

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar