Advertisement

Annons

Sony A6300 och 3 objektiv släppta!

Produkter
(logga in för att koppla)
RÄTT! (Kollat noggrannare nu)
Jag har båda kamerorna framför mig :) och har kontrollerat.

Det är kanon för då kan man återanvända alla extra grepp, L-plattor, dykhus, etc, ifrån A6000.

Hatar när tillverkare ändrar bara pyttelite på nästa generations kamera, men ändå tillräckligt mycket för att sabotera användningen av alla tidigare tillbehör.

Bra gjort av Sony.

Det är små subtila skillnader, men de gör mycket.
Greppet känns robustare och hela huset är i metall och den ligger mycket bra i handen.

Låter som en väl genomförd uppgradering.

Det är kanon för då kan man återanvända alla extra grepp, L-plattor, dykhus, etc, ifrån A6000.

Hatar när tillverkare ändrar bara pyttelite på nästa generations kamera, men ändå tillräckligt mycket för att sabotera användningen av alla tidigare tillbehör.

Bra gjort av Sony.

Låter som en väl genomförd uppgradering.

Vet inte riktigt vilken version av mitt inlägg du kommenterar, men saken är ATT Sony har ändrat på de yttre måtten några millimeter, så risken är som du säger att tillbehör gjorda för A6000 inte passar på A6300. Det är väldigt trist, speciellt om man har båda kamerorna.

Jag har tänkt att köpa en specialanpassad "cage" för att montera kringutrustning för video och har tagit för givet att det passar på nya kameran, men det blir nu att forska lite mer i det. Samma sak med ett undervattensstrider. Trist om det måste vara olika.

/Mats

Vet inte riktigt vilken version av mitt inlägg du kommenterar,

Mitt fel. Läste ditt tidigare inlägg, men när jag väl skulle svara på det så missade jag att du ändrat. Läste dumt nog inte ens det jag klippte och citerade (så rätt klantigt av mig). Såg det faktiskt inte förrän först nu när jag läste din kommentar! Sorry.

Förhoppningsvis är det mesta sig likt, så att iaf många tillbehör passar ändå trots lite skillnad. L-fästena borde nog inte vara något problem om det bara är tjockleken som skiljer.

Tyvärr är just tjockleken viktig när det gäller L-fästen, då de är försedda med en klack så de inte kan vrida sig.

Första intrycken av A6300

Jag fick min kamera redan i torsdags, så det måste väl anses väldigt kvickt jobbat av Cyberphoto.. Enligt SAR och runt om i världen så har den ännu inte kommit ut till konsument verkar det som.

Jag har inte hunnit använda den så mycket än, men hade den med till jobbet i fredags met Sony E 1,8/35 mm och strosade runt lite på lunchen och vägen hem bl.a.

Måste säga att jag upplever den som en fantastiskt fin och bra kamera! Objektiven 35/1,8, 50/1,8 och 18-105/4 känns superbra ihop med den här kameran.

Det som känns olika mot A6000 är att jag upplever den som mer responsiv och rappare. Den är lika följsam och bra som de bättre Nikon DSLR jag har haft (och som älskade). Ingen tvekan som ibland finns med A6000, utan kameran fattar omedelbart vad jag vill och pang sätter bilden direkt och exakt.

Det här är subjektivt såklart och kanske lite svårt att förstå vad jag menar, men jag upplever den som mer distinkt än A6000. Jag får samma känsla med den här som Nikon D600, vilket inte inte infann sig med A6000. Bilderna blir också riktigt bra, typ varenda en.

Det här är det som jag sett som bristen med spegellöst och varit den kompromiss man varit tvungen att göra, men nu känner jag att det inte längre är en kompromiss. Går säkert att läsa ut i siffror någonstans, men också A6000 ansågs ju med siffror vara snabb i AF osv. och det skiljer säkert i teoretiska mätvärden bara pyttelite, men den här känslan av total kontroll man har med en DSLR lyckades jag aldrig hitta med A6000, men nu upplever jag det så, vilket är ett riktigt stort lyft.

Får se hur mycket tid jag får i helgen för att använda den mer och analysera bilder mm., men än så länge är jag mycket nöjd. Har inte heller hunnit få grepp om de olika avancerade inställningarna för AF och hur de passar mig ännu, men det kommer väl så småningom.

Det här med att jag skrev att bilden sitter "pang" förresten...
Jag ställde in det tysta läget. Det är ju helt otroligt!!!!

Vilken känsla, fast ändå i stort sett helt ljudlöst. Har det läget på hela tiden nu.
Vet inte om det innebär någon nackdel och vad det gör för egentlig skillnad, men någon måste det ju vara för annars finns det ju ingen anledning att Sony överhuvudtaget bemödar sig med att montera en mekanisk slutare i kameran. Otroligt stealthy, vilket är bra i en del situationer.

Någon här kan säkert redogöra för nackdelarna med det tysta läget.

Det ska filmas med kameran också, men jag inväntar att sonen vaknar och tar itu med det. Förväntar mig über-resultat :)

/Mats

Trevligt Mats att det började bra, hoppas det håller i framöver med den nya kameran. skall bli kul att följa dina äventyr med kameran. har du något skjutmått i närheten så att du kan mäta tjockleken, verkar skumt med SAR-länken att det gamla L-fästet passade bra på A6300 också. kan det vara så att A6300 är bredare bara vid själva greppet så att säga.

J

Vilken känsla, fast ändå i stort sett helt ljudlöst. Har det läget på hela tiden nu.
Vet inte om det innebär någon nackdel och vad det gör för egentlig skillnad, men någon måste det ju vara för annars finns det ju ingen anledning att Sony överhuvudtaget bemödar sig med att montera en mekanisk slutare i kameran. Otroligt stealthy, vilket är bra i en del situationer.

Det ska filmas med kameran också, men jag inväntar att sonen vaknar och tar itu med det. Förväntar mig über-resultat :)

/Mats
En nackdel med tysta läget på min A7rII är lysrörsljus, kanske är det samma med A6300 - man får band i bilden, blir bättre om man fotar med t ex 1/50 eller 1/100 s

Trevligt Mats att det började bra, hoppas det håller i framöver med den nya kameran. skall bli kul att följa dina äventyr med kameran. har du något skjutmått i närheten så att du kan mäta tjockleken, verkar skumt med SAR-länken att det gamla L-fästet passade bra på A6300 också. kan det vara så att A6300 är bredare bara vid själva greppet så att säga.

Låter logiskt att de behållit samma mått på själva kamerakroppen, men utökat och gjort greppet ytterligare bättre och rejälare.

Ja, att generalisera på det sättet som Afe gör går ju såklart inte. Begreppet "tjockleken" är knappast något särskilt precist som säger speciellt mycket. Det beror ju helt på var de extra millimetrarna lagts in, avstånd från stativskruven till flänsen på framkanten av huset osv., samt hur de olika tillbehören är konstruerade, var någonstans mothåll är placerade mm.

I det här fallet har kameran främst växt bakåt mot displayen och själva greppet där högerhandens fingrar går in är lika djupt.

sida.jpg
botten.jpg
ovansida.jpg

/Mats

Apropå kamerastorlekar

Det är slående hur mycket större A6000/A6300 är än de första NEX-kamerorna.

Min NEX-5N tycker jag är för liten och ger inget gediget intryck och DSLR-kamerorna är alldeles för stora och klumpiga. Min 70D är dessutom inte särskilt stor jämfört med en del proffsigare varianter.

Små DSLR-kameror är heller inget alternativ, de blir små och klumpiga och känns inte heller särskilt seriösa.

Jag tycker Sony prickat precis rätt med A6x00 och A7-serierna. De är helt enkelt lagom!

De är kompakta och känns väldigt moderna utan att vara så små så att de upplevs som leksaker och i jämförelse så ter sig DSLR-kamerorna som väldigt gammalmodiga.

Här är en liten studie med Canon 70D med Sigma 150-600, Sony A6300 med 18-105/4, Sony NEX-5N med Sony 35/1,8 och sist ut är en verkligt liten kamera, GoPro Hero4 Black.

kamerastorlek.jpg

/Mats

Jag fick min kamera redan i torsdags, så det måste väl anses väldigt kvickt jobbat av Cyberphoto.. Enligt SAR och runt om i världen så har den ännu inte kommit ut till konsument verkar det som.

Vi skulle fått vårt testexemplar nästa torsdag, men fick det igår, fredag. Så det verkar som om logistiken för en gångs skull fungerat bättre än det var planerat :)

Det som känns olika mot A6000 är att jag upplever den som mer responsiv och rappare. Den är lika följsam och bra som de bättre Nikon DSLR jag har haft (och som älskade). Ingen tvekan som ibland finns med A6000, utan kameran fattar omedelbart vad jag vill och pang sätter bilden direkt och exakt.

Det här är subjektivt såklart och kanske lite svårt att förstå vad jag menar, men jag upplever den som mer distinkt än A6000. Jag får samma känsla med den här som Nikon D600, vilket inte inte infann sig med A6000. Bilderna blir också riktigt bra, typ varenda en.

Det här stämmer med de intryck jag fick när vi provade den hos Sony (http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-har-provat-sony-a6300-och.htm) för ett tag sedan.

Jag tror det är en kombination av flera saker:
- snabbare och framför allt mer konsekvent respons (på avtryck, på fokus, på allt man trycker eller vrider på)
- snabb fokus
- viktigast av allt för mig: en riktigt, riktigt snabb sökare som hänger med i vad man gör

Som någon annan påpekade kan du få fenomen med vissa ljuskällor (se Magnus kommentar till bild nummer två här: http://www.fotosidan.se/cldoc/test-sony-a7s-ii.htm)

Sedan skall det i teorin kunna bli problem i starkt ljus där du kan få lite fula fenomen pga att pixlar får för mycket ljus och inte riktigt hinner återställas mellan tagningar. Gamla Nikon D70 hade ju en del sådana fenomen eftersom den körde elektronisk slutare på alla kortare tider (kortare än 1/125 har jag för mig). Men det var en ganska långsam ccd-sensor, så det problemet borde vara mindre påtagligt i dagens snabba sensorer. Men man ser det fortfarande hos en del kompakter (som också ofta har elektronisk slutare, i alla fall för korta tider)

Jag fick med en 70-200 med A-mount från Sony, med adapter, på torsdag skall vi få tag i en 70-200/4 med E-fattning så man kan jämföra och se hur bra det verkligen fungerar med A-objektiv + adapter :)

Bilagor

• A6300-70-200.jpg
    A6300-70-200.jpg
    143.3 KB · Visningar: 19
Det är slående hur mycket större A6000/A6300 är än de första NEX-kamerorna.

Min NEX-5N tycker jag är för liten och ger inget gediget intryck och DSLR-kamerorna är alldeles för stora och klumpiga. Min 70D är dessutom inte särskilt stor jämfört med en del proffsigare varianter.

Små DSLR-kameror är heller inget alternativ, de blir små och klumpiga och känns inte heller särskilt seriösa.

Jag tycker Sony prickat precis rätt med A6x00 och A7-serierna. De är helt enkelt lagom!

De är kompakta och känns väldigt moderna utan att vara så små så att de upplevs som leksaker och i jämförelse så ter sig DSLR-kamerorna som väldigt gammalmodiga.

Här är en liten studie med Canon 70D med Sigma 150-600, Sony A6300 med 18-105/4, Sony NEX-5N med Sony 35/1,8 och sist ut är en verkligt liten kamera, GoPro Hero4 Black.

/Mats

För en gångs skull ska jag inte hålla med dig på en enda punkt.
1/ Gamla Nex-7 höll ungefär samma storlek som A6000/A6300
2/ Inte seriösa små dslr? Körde en tid Nikon D3200 som var lättfraktad och hade hyfsat grepp samt bar upp större objektiv om man så ville. IQ=mycket bra. Sökare sämre men bekvämare att hantera än de NEX/A6xxx jag haft.
3/A7-serien är stolpe ut utan extra BG tillsammans med större objektiv. Därtill ett nästan hopplöst registeravstånd för att skapa proportionellt passande FF- vidvinkelobjektiv och normalzoomar. Ska sådana fungera BRA blir de oproportionerligt långa.
4/ Vill nog påstå att din 70D verkligen behövs för att plåta något så när bekvämt med 150-600mm.

Men, det är mina personliga erfarenheter och tyckanden. Jag är i alla fall glad å dina vägnar att du känner dig nöjd med din line-up.

Däremot säger jag definitivt ja till spegellösa kameror och den teknik som implementerats i dem.

//Lennart

Jag fick med en 70-200 med A-mount från Sony, med adapter, på torsdag skall vi få tag i en 70-200/4 med E-fattning så man kan jämföra och se hur bra det verkligen fungerar med A-objektiv + adapter :)

Det värker i högerhandens led bara jag ser proportionerna. Fungerar säkert bra en stund men ett längre pass med denna glugg och en tung adapter emellan kamerahus och ett redan tungt objektiv känns inte optimalt.

Dock spännande och ser fram emot att ta del av resultaten samt intrycken detta test ger dig.

Mvh//Lennart

Det var en udda kombination av kamera och objektiv de sätter i händerna på testare må jag säga.

Den där kit-zoomen ska jag inte förnedra min nya kamera med genom att sätta på nånsin.

Det är lite tunt på objektivfronten till E-mount APS-C än så länge tyvärr, speciellt saknas 2,8-zoomarna men några pärlor finns ju.

35/1,8 OSS t.ex. tycker jag är alldeles fantastisk. 50/1,8 OSS också och 18-105/4 PZ OSS är jättefin. Den sistnämnda ger dock en horribel distorsion i teleläget om inte kameran kompenserar för det, men det gör den ju riktigt bra. Jag var skeptisk till den just pga detta för att det kn aldrig bli lika bra om man programmässigt ska smeta ut och fixa till information som är fel, men den gör det som sagt riktigt bra. Välbyggd med bra finish och en härlig mjuk och tyst powerzoom.

Hör av dig om du vill låna några vettiga objektiv som gör kameran rättvisa och så det blir ett fair test av kameran istället för det där (s)kit-objektivet som Sony skickar med. Kan inte begripa hur de tänker.

/Mats

Det var en udda kombination av kamera och objektiv de sätter i händerna på testare må jag säga.

Det där med 70-200 var något vi frågat efter, tanken var ju att vi skulle få kamerahus + FE 70-200/4 nu på torsdag när kameran var planerad att anlända. Jag vill ju gärna testa hur A6300 är som sport-/actionkamera, därav objektivvalet.

Att vi redan nu fick låna AF 70-200/2,8 var mest att de som sköter lånegrejerna just fått in en sådan medan den andra 70-200 kommer tillbaka från ett annat test först i början av nästa vecka.

Den där kit-zoomen ska jag inte förnedra min nya kamera med genom att sätta på nånsin.

Kit-zoomen ligger ju i kamerakartongen, så den åkte nog med så att säga bara av farten :)

Men det är nog tyvärr den tråkigaste kitzoomen på hela systemkameramarknaden, det håller jag med om.

Hör av dig om du vill låna några vettiga objektiv som gör kameran rättvisa och så det blir ett fair test av kameran istället för det där (s)kit-objektivet som Sony skickar med. Kan inte begripa hur de tänker.

Nu bedömer ju inte vi kameror efter objektivens kvalitet även om det förstås är roligare att testa kameror med bra objektiv. Jag hade tänkt plocka med mig en 55/1,8 men glömde att fråga om det i fredags.

Nu skall jag fortfarande träffa dem på torsdag och med lite tur får jag med mig testexemplar av nya FE 24-70/2,8 GM och FE 85/1,4 GM därifrån. Vi kanske kan ses och provköra lite objektiv på varsin A6300 :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar