Är det verkligen så att flertalet fotografer tar dom flesta bilderna vid f/1,4 men kan nästan tro det, det är märkligt vad dåliga objektiv är som lägger sig ett snäpp över f/2,8, man får lätt uppfattningen i tråden att f/2,8 där ligger gränsen vad som kan accepteras.
f/1,2-f/1,4-f/2,0 har fotograferingen förändrats så mycket nu för tiden att man till och med väntar till klockan 20:30 innan man börjar att fotografera på sommaren eller att man inte vill gå ut längre utan fotar inne, skall endast skärpedjup på 5mm vara någon form av tecken på en riktigt duktigt fotograf, är det vad man skall sträva efter.
Objektiv, som det mesta här i livet, är ju en rad massa komplexa kompromisser av diverse optimeringar av olika parametrar.
Skall du ha skarpa ljusstarka objektiv, med AF och VR, så blir det av naturen större (se tex på Sigmas Art och Tamrons nya 50
r och 35
r).
Hur ljusstarka/ljussvaga objektiv som man vill ha/accepterar är ju mycket beroende på vad man skall fota och i vilka miljöer. Tex hur mökrt det är, om man behöver snabba slutartider, om man vill undvika att använda blixt, etc.
Idag finns ju allt ifrån ljusstarka extremer som Leicas 0.95 , Canon 1.0 och Nikon 1.2 till ljussvaga diton på 2.8 och sämre (nu talar jag om fast optik och inte zoomar).
En annan nästan större orsak för mig är att kunna ha en tillräcklig oskärpa/bokeh som man kan utnyttja när man känner för det. Precis som AF kanske det inte är alltid nödvändigt, eller något man ens behöver ofta, men jag vill ha valfriheten och möjligheten att kunna ta till det verktyget när jag tycker mig ha behov för det.
Var kompromissen i ljusstyrka, skärpa, bokeh, storlek, vikt, pris, etc, är finns ju inget universellt svar på, och är ju mycket individuellt och mycket varierande ifrån en situation till en annan.
Om man skall generalisera hårt, och om jag själv skall ge min högst personliga normalpreferens för fasta normalobejktiv, så tycker jag att "sweetspoten" i de flesta fall ligger runt 1,8 för FF/småbild och runt 1,4 för för crop/APS-C.
Då kan jag ofta ha chans att få en tillräckligt fin bokeh för mina normalbehov när jag så önskar, och fortfarande med en vettig möjlighet till att lyckas med att sätta skärpan tillräckligt nära där jag vill ha den.
afe han säger att A6000 duger åtminstone att använda till husbehov
Det är väldigt bra.