Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Det är ju smutt av Sony att kunna bjuda på två fina kameror med lite olika inriktning men som det går att trycka ut fina bilder med :)
Får jag verkligen hålla med om!

Jag kan tänka mig såväl en EVF (har vant mig vid detta genom min Minolta A200) eller en ganska liten OVF (har vant mig vid detta genom min Sony A200). :)

Och ifall man gillar en skärm som går att svänga åt alla håll, så väljer man A55. Föredrar man en stadig upp/ner-vinklingsbar skärm (vilket jag gör för egen del) så väljer man A580.

Och gillar man video från sin stillbildskamera (tror inte att jag själv har tagit mer än en - med Minolta A200:an) så lär väl A55 f.n. vara den vassaste modellen på marknaden.

Liksom ifall man vill ha en liten och lätt kamera, men som ändå klarar att köra alla Minolta och Alpha-objektiv med full fart (NEX:arna är ju ännu mindre, men karar inte riktigt detta).

Och 10 blder per sekund förstås, då är det A55 som gäller (ifall man inte vill pröjsa bortåt 50 papp)! Själv tycker jag att 7 bilder/sek är bra nog - så det mesta pekar helt klart på en A580 för min del. :)

Tjaaa. Carl G har ju sågat Sony rätt hårt .. Så med den recentionen av A580 så bör kameran vara rätt hyfsat ok.. Men det anade man då A550 kom. Där stod det rätt klart för mig i alla fall att Sony nu var på G ordentligt..... Och då A700 och FFárna ersätts lär det bli spännande..

Böjd att hålla med! Men å andra sidan tror ju jag aldrig på något som jag inte provat själv:)
Fast jag tror att Sony lyckats riktigt bra med den här kameran.

A580 är som A550 fast förbättrad på en massa punkter och klarar video galant.
Var idag och kände och fotade och filmade med en A580 och den är riktigt bra. Den optiska sökaren som alla klagar så mycket på tycker jag är rätt ok ändå. Den duger för att komponera med i allafall och LiveView-systemet är suveränt och bildkvaliten är det bästa som finns i hela välden ju.

Nä, helt klart en bra kamera. Trots samma form på huset som A550 känns den nya lite kompaktare och robustare, kanske beror på att dom skippat den lila överdelen och gjort den snyggt svart istället.. Omkopplarna för OVF/LV och AF/MF är förbättrade och glider mjukt och fint.

/Mats

Nä, helt klart en bra kamera. Trots samma form på huset som A550 känns den nya lite kompaktare och robustare, kanske beror på att dom skippat den lila överdelen och gjort den snyggt svart istället.. Omkopplarna för OVF/LV och AF/MF är förbättrade och glider mjukt och fint.
/Mats

Var väl ungefär så som jag hoppades den skulle bli. Och att bara slippa den bordellfärgade toppkåpan är ju en klar fördel. Bildkvalitén är ju det väsentligaste, men att man dessutom gjort switcharna bättre betyder mycket för känslan. De på A550 vågade man ju knappt röra av rädsla att de skulle gå sönder.

A580 är som A550 fast förbättrad på en massa punkter och klarar video galant.
Var idag och kände och fotade och filmade med en A580 och den är riktigt bra. Den optiska sökaren som alla klagar så mycket på tycker jag är rätt ok ändå. Den duger för att komponera med i allafall och LiveView-systemet är suveränt och bildkvaliten är det bästa som finns i hela välden ju.

/Mats

Håller fullkomligt med. Tycker dessutom att AF är rappare och bättre A580 än 550.

Jo, han gjorde sig lite lustig på Kens bekostnad. Lite mindre lustig verkar dock blixtfördröjningen vara.
Han hade ingen bra förklaring.

Blixtfördröjningen är ett känt problem sedan Minoltatiden som så fint kallas "sleepy eyes" .

Fast det rörde väl egentligen att tiden mellan den första förblixten och den "riktiga" blixten var lite för lång (så att snabba ögon hann börja blinka), inte att det var någon generell fördröjning?

En intressant iakttagelse som han skriver är om bildstabilisering i kameran vs objektivet vid filmning.

"The Steady Shot image stabilisation inside the camera works well for movies, limiting the clip length to 14 minutes or so instead of the maximum 29 minutes 30 seconds which applies with SS turned off. I therefore used a Sigma 18-250mm OS lens for some of my first movie shooting. This was a mistake, as the OS produced ripple and jelly effects from the interlaced 1080p/50i capture at longer focal lengths. Clips shot around 100-250mm, with or without a monopod, were unwatchable and could not be fixed using iMovie Stabilisation analysis. Tests using the 70-300mm SSM lens between 200 and 300mm, with in-body SS, were free from this effect and surprisingly stable even when hand-held. So, don’t think that in-lens OS will be your solution to longer clip lengths before overheating shuts the system down. It doesn’t agree with the movie mode, in contrast to SS which works well."

Innan Sony lanserade kameror med video så diskurades det bl.a. här att en av anledningarna att de dröjt med detta skulle vara att det var problem med sensorbaserad antiskak.

Nu verkar det, i alla fall enligt Kilpatrik, att det är precis tvärtom! Visst medför det lite kortare filsekvenser för att sensorn blir varm, men bildkvalitén blir tydligen bättre med sensorbaserad stabilisering än om den sitter i objektivet som tydligen ger en del oönskade effekter.

Intressant, ytterligare en fjäder i hatten för Sony :).

/Mats

Fast det rörde väl egentligen att tiden mellan den första förblixten och den "riktiga" blixten var lite för lång (så att snabba ögon hann börja blinka), inte att det var någon generell fördröjning?

Yes visst är det som du säger...sorry my bad...ibland sviker minnet :)

Varför då? För att Sony inte får det att fungera med stabilisering i objektivet, till skillnad från Canon och Nikon där objektivstabilisering fungerar problemfritt även i videoläge?

Nä för att elaka tungor har sagt att det inte kommer att funka med sensorbaserad bildstabilisering för video, men att de visst lyckas med det.

Precis som det sas att sensorbaserad stabilisering inte alls skulle fungera på FF. Eller att det inte skulle gå att göra en digitalkamera med pellix-spegel eller alla andra saker som andra säger att det inte går och Sony visar gång på gång att dom visst klarar. Definitivt fjäder i hatten för Sony. Eller hur?

Dessutom är det inte "Sony som inte får det att fungera med bildstabilisering i objektivet", eftersom Sony överhuvudtaget inte använder den tekniken. Om du läser lite noggrannare är det Sigma som inte får sin objektivbaserade antiskakfunktion att funka med video.

Menar du att en en Canon och Nikon får fin video med objektivet Sigma 18-250 OS?

/Mats

Menar du att en en Canon och Nikon får fin video med objektivet Sigma 18-250 OS?

Ja, det fungerar utmärkt med stabiliserade objektiv från alla tillverkare så vitt jag vet.

Både Olympus och Pentax haft sensorstabiliserade kamerahus med video sedan länge, så jag förstår inte vad det skulle vara för märkvärdigt med Sonys lösning (mer än att den inte fungerar med objektivstabilisering då).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar