ANNONS
Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet, eller ska vi kalla det för "det förmodade problemet" med sensobaserad stabilisering vs video har väl aldrig funnits på kameror med 1,5x resp 2,0 x cropsensor.

Problemet (förmodat eller prövat?) diskuterades i samband med FF-sensorer och angavs som ett argument för att det skulle bli svårt för A900/A850:s eventuella efterföljare att få fram bra video med tanke den väsentligt störresensorarean som sätts i svängning. Denna kameratyp är ju den enda FF på marknaden med stabilisering i huset.

Video med exv 5DMKII och IS i objektiven fungerar utmärkt. Hur det blir med SSS i kommande FF-modeller från Sony vet jag inte mer än att det pratades/skrevs om att det skulle bli knivigare att lösa.

Att NEX inte har SSS i kamerahuset beror, enl Sony, på att kamerahusen inte kunde göras så kompakta med stabilisering i kamerahusen.

Precis som det sas att sensorbaserad stabilisering inte alls skulle fungera på FF. Eller att det inte skulle gå att göra en digitalkamera med pellix-spegel eller alla andra saker som andra säger att det inte går och Sony visar gång på gång att dom visst klarar. Definitivt fjäder i hatten för Sony. Eller hur?

Fast nu tycker jag nog att det mest är Sony-användarna själva som brukar påstå att andra påstår att än det ena än det andra inte fungerar, som sedan Sony "bevisar" motsatsen och det är därför Sony alltid är "bättre" än alla andra (det är bara att vi andra inte har fattat det), men det är mycket sällan källan till det ursprungliga påståendet redovisas.

Tycker närmast att Sony-användarna verkar ha ett väldigt starkt självhävdelsebehov, mycket starkare än hos till exempel de andra "små" märkena (Olympus, Panasonic eller Pentax). Man vill väldigt gärna vara något av en oförstådd underdog, hämmad av konspirationen från de två "stora".

Jag tycker tveklöst att Sony gör en del intressanta kameror, men de är inte på något sätt märkvärdigare än konkurrenterna, bara annorlunda. Vad Sony däremot är riktigt bra på är bildsensorer, det kan ingen ta ifrån dem. Tyvärr presterar dock sensorerna fortfarande bäst i kamerahus från andra tillverkare. (Sony-sensorn i min Canon S90 är verkligen magisk.)

Tycker närmast att Sony-användarna verkar ha ett väldigt starkt självhävdelsebehov, mycket starkare än hos till exempel de andra "små" märkena (Olympus, Panasonic eller Pentax). Man vill väldigt gärna vara något av en oförstådd underdog, hämmad av konspirationen från de två "stora".

Jag tycker tveklöst att Sony gör en del intressanta kameror, men de är inte på något sätt märkvärdigare än konkurrenterna, bara annorlunda. Vad Sony däremot är riktigt bra på är bildsensorer, det kan ingen ta ifrån dem. Tyvärr presterar dock sensorerna fortfarande bäst i kamerahus från andra tillverkare. (Sony-sensorn i min Canon S90 är verkligen magisk.)

Vi har haft den debatten i ett en del trådar. Och jag håller med dig till viss del eftersom jag läst många onyanserade inlägg om "köpta testare" etc i samband med Sony.

Märkesfanatismen har förstört många trådar, inte bara av Sonyägare utan även Canonfotografer som inte riktigt vill förstå att Canon har blivit ifattsprungna och till vissa delar omsprungna av andra märken. Canons cmos-sensor var överlägset bäst när den lanserades i början av seklet men har inte utvecklats så mycket. Men när Canon verkligen dominerade så var det även Nikonägare som förföll till en liknande märkesfanatism.

Och det gynnar ingen tråd där folk vill utbyta erfarenheter och på ett så objektivt sätt som möjligt lära av varandra.

Håller även med om Sonys sensorer tas bättre omhand av exv Nikon (jfr A900 vs D3x). Det beror dels på lite mer genomtänkt intern mjukvara. Men i exemplet D3x har Nikon satt dit ytterligare hårdvara i anslutning till Sonysensorn.

På APS-C kamerorna verkar det NUMERA dock ganska jämnt oavsett om Sonysensorn sitter i en Sony, Nikon eller Pentax.

Fast nu tycker jag nog att det mest är Sony-användarna själva som brukar påstå att andra påstår att än det ena än det andra inte fungerar, som sedan Sony "bevisar" motsatsen och det är därför Sony alltid är "bättre" än alla andra (det är bara att vi andra inte har fattat det), men det är mycket sällan källan till det ursprungliga påståendet redovisas.

Men lägg ner nu Sara.

Det jag uppmärksammade från testet av A580 och som jag tyckte var intressant var att video funkade fint med sensorbaserad stabilisering, vilket diskuterats här tidigare med påståenden om att det inte skulle funka. Nu får Sony det att funka och jag tycker dom har gjort nåt bra.

Visst, det påstådda problemet kanske som Lennart säger bara skulle gälla FF, det hade jag missat i så fall, så det kanske inte var någon jättebedrift, men so what?

Vad är det du hänger upp dig på med det egentligen?

Allt det andra är det DU som tydligen läser in några underförstådda saker som ingen påstått och att Sony är klantiga som inte får det att funka med objektivbaserad stabilisering osv. Det har väl aldrig varit på tal ens. Sony använder ju inte ens tekniken, men uppenbarligen funkade det inge vidare med Sigmas objektvstabilisering i alla fall. Stabilisering i objektiv är väldigt ovanligt för Sony och det finns bara ett fåtal eftersom det är en ganska onödig finess.

/Mats

Nä för att elaka tungor har sagt att det inte kommer att funka med sensorbaserad bildstabilisering för video, men att de visst lyckas med det.

Naee det stämmer inte riktigt....däremot så valde dom bort IBS på NEX för att värmeutvecklingen skulle blir för stor i det lilla huset plus att målet va att dom vill hålla ner storleken på kamerahuset så mycket som möjligt....problemet som han få med sitt Sigma-objektiv beror med all sannolikhet på just Sigmat...hans/det objektivet....för Sonys egna(Nex-objektiven),Canons och Nikons objektivbaserade bildstabilisering fungerar minst lika bra om inte bättre än IBS vid filmning.

Senast ändrad:

Ja o det tyder på att Sony fortfarande har lite att lära och att konkurrenterna är bättre på att ta hand om hela "kedjan" än Sony....vilket jag personligen bara ser som positivt då det kan blir riktigt bra när dom väl lärt sig ta hand om hela "kedjan" på bästa sätt...A55 och A580 är minst lika bra/bättre än tex Canons senaste tillskott 60D när det gäller bildkvalitén(brus,dr mm) så det tyder väl snarast på att Pentax och Nikon med sina K-5 och D7000 gör nått bättre än övriga tillverkare än att Sony är dåliga.

Kul att din S90 presterar magiskt med Sony-sensorn....ska jag tolka det som att Sonys sensor i detta format/storlek är bättre än Canons egna eller ;) ???

Alla kameror kan inte vara bäst och alla modeller/märken har sina för och nackdelar...gäller alla tillverkare...i slutändan spelar det ingen som helst roll vilken som är bäst då dom små skillnaderna som kan ses i mätningar knappt är synliga i praktiken/slutbilden....det är mycket viktigare att man trivs med sin kamera/utrustning och att den uppfyller ens krav/behov än att ha den bästa kameran för tillfället.

Var förbi Media Markt idag på kvällen.

De hade 20% rabatt på hela sortimentet och ursprungspriset på A580 med kit-objektiv var hyggligt bra från början, så det blev ett sådant kit för 6300 kr. Hyggligt bra tycker jag ;-).

A580-box.JPG

Återkommer :)

Ska skruva på Tamron 70-200/2,8 och följa med syrrans dotter till ridhuset bara för att bevisa det som står i systertråden :)

/Mats

Å fasiken, Mats! Jag trodde A580 såg annorlunda ut. Det ser ju ut som en lådkamera! Antar att det billiga priset beror på att man får göra hålet själv när den ska användas som hålkamera:)

Bilagor

• A580-box.JPG
    A580-box.JPG
    79.1 KB · Visningar: 111
Å fasiken, Mats! Jag trodde A580 såg annorlunda ut. Det ser ju ut som en lådkamera! Antar att det billiga priset beror på att man får göra hålet själv när den ska användas som hålkamera:)

Haha, men det där skämtet har du ju kört förut när jag visat upp mina kameralådor :)

Kameran är i allafall uppackad och jag har varit ute i mörka skogen och tagit högiso-bilder med Zeiss 85/1,4. Får se sen om det är nåt att hänga i julgran.

Attans att jag gjorde mig av med mitt Zeiss 16-80 i ett svagt ögonblick, det hade passat utmärkt till den här. Nåja, det löser sig nog.

När man kört in sig på A900 och A850 så känns faktiskt den här lite "billig" och smäckig, men greppet är bra, finesserna mycket trevlig och bildkvaliten super, så känslan är sekundär. det är ju inte kamera man visar upp sen, utan bildresultatet. i gengäld är den väldigt lätt och smidig, så jag blir nog helnöjd. ett bra komplement i alla fall. Sparar mitt 70-300G, det passar dint ihop med den här och kompletterar med ett vertikalgrepp.

Suveränt att det är samma batterier till bägge kamerorna och nu har jag 4 st. original NP500 och två laddare.

/Mats

Skall bli kul att höra vad du säger om den. Framförallt om den skiljer sig mycket med a550, för du har väl haft en sådan!?!

Daniel

Skall bli kul att höra vad du säger om den. Framförallt om den skiljer sig mycket med a550, för du har väl haft en sådan!?!

Daniel

Jodå, hade en A550 i c:a ett och ett halvt år och älskade den kameran.

Så långt känns den här väldigt likadan, men har inte hunnit använda den så mycket än. Är ledig i mellandagarna, så jag ska sätta mig in i den ordentligt och även filma lite.

Som sagt, ber att få återkomma.

/Mats

Ja den verkar ju onekligen bra.
Dock saknar jag (som på de flesta sony ) mellanlägen på isoskalan. Känns som om det vore bra att ha!

Brusreduceringen verkar vara ett snäpp vassare.
Mats, testa gärna om iso 1600 är lika med 800 på 550 . Tack !

Daniel

Brusreduceringen verkar vara ett snäpp vassare.
Mats, testa gärna om iso 1600 är lika med 800 på 550 . Tack !

Daniel

Har ingen A550 att jämföra med. Kan nog leta upp några gamla bilder (men orkar inte :)), men det blir ändå inte rättvisa jämförelser. Har för mig att just ISO800 på A550 faktiskt var lite underligt, fick en del riktigt dåliga bilder med det. Undrar om inte ISO 1600 på A550 är bättre än ISO 800 på A550.

Hursomhelst tror jag inte att A580 "verkar vara ett snäpp vassare". Snarare att den är MASSOR av snäpp vassare. Det är en riktig ulv i fårakläder och skillnaden med A550 är inte alls så liten som att den är svart och klarar video. Det är stoooor skillnad på en mängd punkter faktiskt, inte minst bildkvaliten på höga ISO.

Alltså, det här är en ISO 12800-bild!!!

Jag har lite för lite kött på benen än med eget testande, men fasiken vilken sjukt bra kamera det här är. Nog världens bästa, beroende på hur man prioriterar olika egenskaper.

/Mats

Har ingen A550 att jämföra med. Kan nog leta upp några gamla bilder (men orkar inte :)), men det blir ändå inte rättvisa jämförelser. Har för mig att just ISO800 på A550 faktiskt var lite underligt, fick en del riktigt dåliga bilder med det. Undrar om inte ISO 1600 på A550 är bättre än ISO 800 på A550.

Hursomhelst tror jag inte att A580 "verkar vara ett snäpp vassare". Snarare att den är MASSOR av snäpp vassare. Det är en riktig ulv i fårakläder och skillnaden med A550 är inte alls så liten som att den är svart och klarar video. Det är stoooor skillnad på en mängd punkter faktiskt, inte minst bildkvaliten på höga ISO.

Alltså, det här är en ISO 12800-bild!!!

Jag har lite för lite kött på benen än med eget testande, men fasiken vilken sjukt bra kamera det här är. Nog världens bästa, beroende på hur man prioriterar olika egenskaper.

/Mats

ISO 800 är ISO-läget Sony glömde fixa till i A550.
Frågar du mig så är det oanvändbart. Jag trodde det var fel på min kamera när jag av misstag glömt det på. Fotade i Vaxholm en hel eftermiddag vid tillfället och jag var inte nöjd med en enda bild. Stor skillnad nu i de nya kamerorna.

Pröva med 1600 istället för då kickar brusreduceringen in som verkar saknas helt på ISO 800. Med ISO 800 så trodde jag det snöat fast det uppenbarligen inte gjort det. Konstigt att de missat detta så pass grovt. Annars har jag bara gott att säga om A550. Har den kvar fortfarande men ska nog sälja den nu när jag köpt en A55:a sedan några veckor tillbaka men jag kommer nog köpa ett större hus också vad det lider, som bättre kan matcha de stora objektiven jag har och planerar att köpa. Big Beer Can på en A55 känns allt lite "slagsida". Men min A55 ska jag främst ha som den ultimata resekamera den är och en lätt kamera att alltid ha i ryggan. Jag har väntat länge på en sådan. Att jag valde A55 trots att jag varit väldigt positiv till kvalitetskänslan i NEX 5 och de nya E-objektiven som ju åker cirklar kring det mesta A-mount jag kan jämföra med (både nytt och gammalt) handlar helt om att jag inte är beredd ännu att leva med parallella uppsättningar objektiv. Visst, man kan ha en adapter men NEX ska man väl ändå använda som det är avsett med mindre och smidigare E-objektiv till när det nu finns sådana. Det är väl det som är hela tanken ändå - eller hur?

Grrrr!
PS-A580-fail.jpg

Sen väljer man update inne i Photoshop för att få ACR-stöd för nya kameramodeller och då vill den sätta igång en nerladdning på 794,4 MB!!! Fasiken, är dom inte riktigt kloka.

/Mats

Hur sjutton gör man för att ställa in bländaren när man kör i M-läge?

Håller på att förbereda mig för fotogtafering av fyrverkerier och har tänkt att köra på låg ISO med liten bländare och stativ med långa slutartider.

När jag ställer in läge M på min A580 så funkar vredet vid pekfingret som inställningsratt för slutartiden, men hur sjutton ändrar jag bländare? Den står på 5,6 hela tiden och går inte att ändra.

Måste ju gå, eller hur?

På min A850 finns det två matningshjul och där sköter det ena slutartiden och det andra bländaren, men !580 har ju bara ett och det går inte att styra över på något sätt för att få kontrollen till att justera bländaren vad jag kan hitta i alla fall.

Hjälp!

/Mats

Tror du trycker på en knapp i bak samtidigt som du matar så byter ratten funktion..Och släpper du knappen så är ratten tillbaks på sin vanliga funktion med tiden.. Tror också dessa två går att kasta om via menyerna om man vill... Fast jag minns inte skall erkännas hur det funkande. Men har för mig det var så ..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar