Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Herregud vilken velighet. Eftersom du själv fört det på tal så är det väl bäst och ringa Premenstruella Institutet. Det kan inte vara bra att gå omkring med den där typen av spänningar. Hoppas du inte kör bil :).

Jag får verkligen inte ihop det här. Du säger dig vilja "krama ut bilder med bra "teknisk kvalitet" ur kameran men varför då överhuvudtaget titta på en A77. Den kommer alltid vara handikappad jämfört med de som kommer använda samma sensor utan filter i form av fasta speglar. Har man den typen av preferenser och alltid ska ha max ur allting jämt och ständigt, finns överhuvudtaget inget skäl att välja en A77. En A77 väljer man av helt andra skäl om man nu väljer en sådan.

Om det bara handlar om att ta bilder, så har jag väldigt svårt att se att en Sony-utrusning ska kunna fixa det om det bara inte handlar om undervattenshus. Men är det verkligen en systemkamera du ska ha i ett sådant? Där snurrade du ju om en Canon-kompakt tidigare. Låter dyrt att köpa en A77 som du ändå inte kommer vara nöjd med. Det kommer att komma nya och bättre kameramodeller under överskådlig framtid och de kommer ofta vara billigare än tidigare generationer så det kommer alltid vara en dålig affär att sälja gamla systemkameror. Jag har ännu inte sålt en enda av mina gamla kameror. Vill man bli av med dem om skåpet är fullt får man väl ge bort dem eller använda dem som bokstöd. Fler har säkert andra bra tips om bra tillämpningar för gamla kameror.

Nä, jag velar inte. Luftar bara mina tankar som svar på en frågeställning.
Känner mycket väl till A77s områden styrkor och svagheter osv.

Jag får verkligen inte ihop det här. Du säger dig vilja "krama ut bilder med bra "teknisk kvalitet" ur kameran men varför då överhuvudtaget titta på en A77?

Tycker den bildkvaliten räcker. Har du fått för dig att A77 inte ger tekniskt bra kvalitet, eller vad?
Den ger superbra teknisk kvalitet! Visst, det går att få ännu bättre, men A77 är definitivt MER än Good Enough.

A77 har också massa andra bra egenskaper som jag vill ha, t.ex. filmning med AF, suverän LiveView som är oerhört värdefullt vid t.ex. UV-foto. Att jobba med optisk sökare tillför en massa krångel under vatten med cyklop och att kunna positionera sig.

Har nu provat runt lite med kameror med olika "inriktning" och kommit fram till att jag vill förenkla. Behöver inte det allra allra bästa i IQ-hänseende.

1. Bara ha en bra systemkamera som inte begränsar mig, den ska vara allround.
  2. Snabb framerate och följande AF ligger inte högst på priolistan, men är ändå önskvärt och det är ett plus om det finns med.
  3. Ska vara ett system så att tillbehör finns, även tredjepart.

Sen om man satsar på dyra tillbehör som är specifikt för kameramodellen, typ UH-hus, så vill jag inte komma in sent i en kameras levnadscykel.

Tyvärr är det så att eftersom Canon är så mycket större på marknaden än Sony så är det betydligt mer lönsamt att utveckla tredjepartstillbehör för dem och där skiljer sig utbudet drastiskt åt. Jag har hållit mig till Sony för att jag helt enkelt tycker det är bättre grejer, men nu har Sony dels visat att de slarvar med kvalité och att ffa den sista punkten på min lista är viktig.

Så, jag sitter still i båten ett tag till och tar en allvarlig funderare.
För land-foto så duger min A580 för tillfället och jag har ju bra objektiv och blixtar mm.

Funderar som sagt på NEX-7 som UV-system. Det är aviserat bra hus till den. Det finns till NEX-5 mm, men stora bristen på den kameran är att det inte finns riktig blixtstyrning.

Ska avvakta ett tag till och se vad Sony kan tänkas hitta på med FF till våren. Kan mycket väl bli så att de då kommit ikapp glitcharna med A77 och kan presentera en riktigt bra A99.

/Mats

Självklart räcker A77 och blir över men det är väl aldrig det en sån här diskussion handlar om. Den handlar om att en del alltid kommer att ha ångest över precis alla val de gör i livet och att man har ångest över om man trots allt ska ändra sig och köra det säkra bildkvalitetsmaximeringsspåret istället för att välja en fantastiskt kamera som A77 ändå är.

Vi har nu under senare år blivit lite bortskämda med Sonys goda leveranskvalitet lite till mans och det vi ser nu är möjligne ett litet avsteg från den trenden men som jag sagt tidigare, det har inte varit någon bra tid för att lansera nya kameraprodukter överhuvudtaget med tanke på utslagen kapacitet både i Japan och i Thailand. Personligen tycker jag det är alldeles för tidigt att dra några tvärsäkra slutsatser vare sig kring Sony eller några andra tillverkare i de segment vi pratar om. Fler än Sony har mer eller mindra allvarliga probkem i både tillverknings- och distributionskedjorna. Det hade väl snarast varit konstigt om en tsunami, några härdsmältor och tidernas översvämning i Thailand bara skulle upplevas som "stilla flyter Don". Jag tycker det är fantastiskt att de överhuvudtaget fixar att få ur sig någonting under rådande läge.

Jag tycker det verkar lite väl ängsligt här i trådarna. Firmwareuppgraderingar är väl ingen nyhet vare sig hos Sony eller några andra. Jag har väldigt svårt att se att inte dessa kameror som vi kommer att få oss levererade uppvisar annat än marginella fel och problem och skulle det mot förmodan vara så illa att folk blir förbannade så kommer man åtgärda felen illa kvickt. Det är så pass mycket som står på spel vid så stora utrullningar som dessa för att Sony inte kommer ska allt som står i deras makt för att se till att deras kunder blir nöjda. De är inte har av speciellt många andra skäl. De vill tjäna pengar som alla andra och då är nöjda kunder inget man kan runda ostraffat, speciellt som "new kid on the block" i jämförelse med de mer etablerade företagen.

Vi får ju dessutom en hel del rapporter nu om folk som faktiskt verkar hyfsat nöjda och glada med sina inköp. Behöver man dessutom inte handla precis nu av olika skäl så finns det verkligen små skäl till att ligga sömnlös. Jag tror snarast Sonys stora problem blir att inte full ut kunna utnyttja momentum i begynnelsen av produktcyklerna för dessa nya kameror genom att man helt enkelt inte kommer fixa att leverera som både kunder och företaget hoppats på.

Hej
Har precis köpt en A580 åt min dotter.
Vilken är sista firmwaren?
Kollade på sonys hemsida under nerladdning men hittar ingen?
Himmla trevlig kamera.
Man blir ju avundsjuk.....

Har precis läst igenom Mats och Sten-Åkes kommentarer kring sonys system. Har också kännt att jag inte vill lämna ifrån mig min A100, då den fortfarande bara är så jäkla bra. Min AF gick sönder (fick plötsligt ganska kraftigt backfocus) och jag kände att det lätt var värt de 1000kr som ja fick betala för att få den reparerad.

Men ja har så klart sneglat på andra system, bland annat A580, men den känns lite väl gammal att köpa NU. Mest för att jag hoppas på att sony har nya kameror på gång som inte kör EVF. Av någon anledning är jag allergisk mot EVF efter att ha haf Minolta Dimage 7hi under en lång tid, den hade sina fördelar men EVF var inte en av dessa. Inser att denna teknik förmodligen är mkt bättre nu, men kan det verkligen mäta sig med en bra optisk sökare? Om inte Sony kommer med en ny kamera som har optisk sökare snart, i prisklassen under 10'000kr så kommer jag nog kanske hoppa märke.

Då får du nog byta märke, tror jag ganska säkert. Tror vi får se en rad spegellösa kameror framöver även från andra märken samtidigt som EVF förbättras alltmer. Kamerorna blir billigare att producera utan rörliga spegelmekanismer. Troligen kommer äver SLT-tekniken att överges när AF implementeras direkt i sensorn.

//Lennart

Har precis läst igenom Mats och Sten-Åkes kommentarer kring sonys system. Har också kännt att jag inte vill lämna ifrån mig min A100, då den fortfarande bara är så jäkla bra. Min AF gick sönder (fick plötsligt ganska kraftigt backfocus) och jag kände att det lätt var värt de 1000kr som ja fick betala för att få den reparerad.

Men ja har så klart sneglat på andra system, bland annat A580, men den känns lite väl gammal att köpa NU. Mest för att jag hoppas på att sony har nya kameror på gång som inte kör EVF. Av någon anledning är jag allergisk mot EVF efter att ha haf Minolta Dimage 7hi under en lång tid, den hade sina fördelar men EVF var inte en av dessa. Inser att denna teknik förmodligen är mkt bättre nu, men kan det verkligen mäta sig med en bra optisk sökare? Om inte Sony kommer med en ny kamera som har optisk sökare snart, i prisklassen under 10'000kr så kommer jag nog kanske hoppa märke.

Sony kommer inte att lansera någon mer DSLR. Det kommer att vara EVF i alla framtida kameror från Sony (och senare förmodligen också från de andra märkena).

A580 är inte ny, men det är en fortfarande en förbaskat bra kamera!
Bildkvaliten är fantastisk.Bättre än alla Canons SUB-APS-C och identisk med Nikon D510 och D7000, fast A580 har ju en riktigt bra skärm, Quick LV, Antiskak och alla finesserna.

Jag har en och var på vippen att sälja den, men ingen ville köpa den för typ 4 500 kr och då kan jag lika gärna behålla den och nu är jag glad att jag inte sålde den. Den reades ut av Sony Center ett tag för 4 500 kr, men jag tror inte de finns kvar där, men värt att kolla. Nu är de uppe igen i 7 500 kr (och lägger man till 10 kr får man med kit-objektivet, men det är tveksamt om det är värt det...) :)

Skillnaden A100 -> A580 är typ gigantisk! Om du dessutom har en del tillbehör så är det ett nobrainer-val att leta rät på en beg A580, eller kolla om de finns kvar på REA hos Sony Center.

Sen är det så med EVF att de nya från Sony är riktigt bra. De flesta är rätt tveksamma i början, men typ alla som ändå slagit till och köpt sig en A77 öser ju lovord över den efter ett tag.

Det är ett verktyg/hjälpmedel. Resultatet som är den färdiga bilden betyder ju allt.
Upplevelsen vid fotograferingsögonblicket är mycket en vanesak tror jag.
Det finns en del riktigt stora fördelar med EVF som gör den helt överlägsen en OVF och ett par nackdelar. Klart blir det en liten inkörningsperiod för att vänja sig, men efter det är det i stort sett bara plus.

Varför vill du inte ha EVF? Har du provat praktiskt i lite större omfattning med en A65/A77?

Om det är helt uteslutet med EVF och viill ha tillgång till nya modeller så måste du byta märke för Sony kommer inte att göra fler kameror med optisk sökare. Då kan du klara dig ett par år till innan du slutar fotografera då de andra också går ifrån OVF.Bara att Sony ligger lite före helt enkelt...

/Mats

Jag såg en del bilder en av mina mer fotoointresserade vänner tagit på en resa till Australien och kommer ihåg att jag blev väldigt positivt överaskad. A100 fick mycket skit för att den var brusig men jag tror faktiskt å andra sidan att den var bättre på detaljåtergivning på sina låga ISO än många dåtida konkurrenter så jag tror att en såsom jag som tar de flesta av sina bilder på låga ISO kan rent av vara mycket nöjd med kameran ifråga. Vid denna tid var brus på högre ISO f.ö. nästan det enda man talade om. I övrigt instämmer jag i Mats rekommendation. Köp en A580 om du vill ha OVF. Jag har min kvar ocj kommer aldrig sälja den. Å andra sidan kommer jag aldrig köpa en "tjockkamera" till heller. Jag har ju min NEX 7 numera som huvudkamera. Den är så pass smidig att den alltid är med mig och det var huvudskälet till att jag inte köpte en A77 utan en 7:a.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar