avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Herregud vilken velighet. Eftersom du själv fört det på tal så är det väl bäst och ringa Premenstruella Institutet. Det kan inte vara bra att gå omkring med den där typen av spänningar. Hoppas du inte kör bil .
Jag får verkligen inte ihop det här. Du säger dig vilja "krama ut bilder med bra "teknisk kvalitet" ur kameran men varför då överhuvudtaget titta på en A77. Den kommer alltid vara handikappad jämfört med de som kommer använda samma sensor utan filter i form av fasta speglar. Har man den typen av preferenser och alltid ska ha max ur allting jämt och ständigt, finns överhuvudtaget inget skäl att välja en A77. En A77 väljer man av helt andra skäl om man nu väljer en sådan.
Om det bara handlar om att ta bilder, så har jag väldigt svårt att se att en Sony-utrusning ska kunna fixa det om det bara inte handlar om undervattenshus. Men är det verkligen en systemkamera du ska ha i ett sådant? Där snurrade du ju om en Canon-kompakt tidigare. Låter dyrt att köpa en A77 som du ändå inte kommer vara nöjd med. Det kommer att komma nya och bättre kameramodeller under överskådlig framtid och de kommer ofta vara billigare än tidigare generationer så det kommer alltid vara en dålig affär att sälja gamla systemkameror. Jag har ännu inte sålt en enda av mina gamla kameror. Vill man bli av med dem om skåpet är fullt får man väl ge bort dem eller använda dem som bokstöd. Fler har säkert andra bra tips om bra tillämpningar för gamla kameror.
Nä, jag velar inte. Luftar bara mina tankar som svar på en frågeställning.
Känner mycket väl till A77s områden styrkor och svagheter osv.
Jag får verkligen inte ihop det här. Du säger dig vilja "krama ut bilder med bra "teknisk kvalitet" ur kameran men varför då överhuvudtaget titta på en A77?
Tycker den bildkvaliten räcker. Har du fått för dig att A77 inte ger tekniskt bra kvalitet, eller vad?
Den ger superbra teknisk kvalitet! Visst, det går att få ännu bättre, men A77 är definitivt MER än Good Enough.
A77 har också massa andra bra egenskaper som jag vill ha, t.ex. filmning med AF, suverän LiveView som är oerhört värdefullt vid t.ex. UV-foto. Att jobba med optisk sökare tillför en massa krångel under vatten med cyklop och att kunna positionera sig.
Har nu provat runt lite med kameror med olika "inriktning" och kommit fram till att jag vill förenkla. Behöver inte det allra allra bästa i IQ-hänseende.
- Bara ha en bra systemkamera som inte begränsar mig, den ska vara allround.
- Snabb framerate och följande AF ligger inte högst på priolistan, men är ändå önskvärt och det är ett plus om det finns med.
- Ska vara ett system så att tillbehör finns, även tredjepart.
Sen om man satsar på dyra tillbehör som är specifikt för kameramodellen, typ UH-hus, så vill jag inte komma in sent i en kameras levnadscykel.
Tyvärr är det så att eftersom Canon är så mycket större på marknaden än Sony så är det betydligt mer lönsamt att utveckla tredjepartstillbehör för dem och där skiljer sig utbudet drastiskt åt. Jag har hållit mig till Sony för att jag helt enkelt tycker det är bättre grejer, men nu har Sony dels visat att de slarvar med kvalité och att ffa den sista punkten på min lista är viktig.
Så, jag sitter still i båten ett tag till och tar en allvarlig funderare.
För land-foto så duger min A580 för tillfället och jag har ju bra objektiv och blixtar mm.
Funderar som sagt på NEX-7 som UV-system. Det är aviserat bra hus till den. Det finns till NEX-5 mm, men stora bristen på den kameran är att det inte finns riktig blixtstyrning.
Ska avvakta ett tag till och se vad Sony kan tänkas hitta på med FF till våren. Kan mycket väl bli så att de då kommit ikapp glitcharna med A77 och kan presentera en riktigt bra A99.
/Mats