ANNONS
Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror du trycker på en knapp i bak samtidigt som du matar så byter ratten funktion..Och släpper du knappen så är ratten tillbaks på sin vanliga funktion med tiden.. Tror också dessa två går att kasta om via menyerna om man vill... Fast jag minns inte skall erkännas hur det funkande. Men har för mig det var så ..

Nä, får det inte att funka så. Finns ingen lämplig knapp att hålla inne samtidigt, har provat med allihop.

Jag har däremot hittat ett sätt, eller workaround.
Man ställer om till läge A och ställer in önskad bländare. Därefter vrider man tillbaka till M-läget så står bländaren kvar på det inställda värdet.

Lite omständigt, men enda metoden jag kommer på.

/Mats

Det skall va en knapp som växlar då man trycker in den samtidigt man rattar ...Annara har jag riktigt kasst minne..

Det skall va en knapp som växlar då man trycker in den samtidigt man rattar ...Annara har jag riktigt kasst minne..

Ja, AEL-knappen!

Fast det beter sig konstigt. med den intryckt ändras bländarvärdet OCH slutartiden så att sedan måste man släppa knappen och ratta tillbaka slutartiden igen.

Har f.ö. min AEL-knapp inställd på "toggle", och då ändras bländaren när man rattar med AEL togglat till på.

Jäkla krångel. de kunde väl kostat på sig dubbla rattar, så mycket enklare då.
Fast inte ofta jag kör i M-läge ändå, så det må vara förlåtet.

/Mats

Har inte Sony-kamera själv, men det är väl mer eller mindre standard att knappen för exponeringskompensation växlar till att styra bländaren i manuellt läge (på kameror med ett inmatningshjul). Dessutom brukar det indikeras på kameran med tex bländarsymbol eller "Av" bredvid knappen.

Med AEL-knappen låser du exponeringsvärdet och ratten fungerar då som i programautomatiken.

Har inte Sony-kamera själv, men det är väl mer eller mindre standard att knappen för exponeringskompensation växlar till att styra bländaren i manuellt läge (på kameror med ett inmatningshjul). Dessutom brukar det indikeras på kameran med tex bländarsymbol eller "Av" bredvid knappen.

Med AEL-knappen låser du exponeringsvärdet och ratten fungerar då som i programautomatiken.

Ja, det är säkert på det viset. Funkar säkert inte annorlunda på Sony jämfört med andra märken.

Jag har tidigare haft föregångaren till den här kameran, A550, men faktiskt inte använt manuell exponering annat än med mitt Samyang Fisheye, men på det finns en manuell bländarring.

På min andra kamera, Sony A850, finns två hjul och där är det ena för slutaren och det andra bländaren. Så jag var helt enkelt ovan med funktionen, men nu har man lärt sig ytterligare något.

Slutet gott, allting gott och nu även Året slut så Gott Nytt år allihop!

/Mats

Var inne på DX0 för att kolla efter A580, på deras forum så frågar dom varför den inte kommer snart. DX0 svarar att Sony inte vill släppa någon A580 till dom. Nu undrar man varför dom får det svaret, har inte varit några problem tidigare, märkligt tycker jag.

//Bengt.

Hur är 580 på lågiso?
När jag gick från a300 med ccd sensor till 550 med cmos märktes en stor skillnad på lågiso.
a330 klart mycket renare med sin ccd på lågiso,saknar detta ibland.
Är 580 något mellanting mellan 330 och 550 kanske...
Någon testat 580 på iso 100 och blå himmel?

Hur är 580 på lågiso?
När jag gick från a300 med ccd sensor till 550 med cmos märktes en stor skillnad på lågiso.
a330 klart mycket renare med sin ccd på lågiso,saknar detta ibland.
Är 580 något mellanting mellan 330 och 550 kanske...
Någon testat 580 på iso 100 och blå himmel?

Visst äger CCD på lågISO, men jag vete tusan om inte det ät på väg att tas ikapp nu med de senaste CMOS. A580 har ett äkta ISO-100 som ger riktigt rena fina bilder. Dessutom så är den nya finessen Multiframe Noise Reduction, alldeles utmärkt även för lågiso för att ytterligare öka detaljeringen och minska brus.

Har inte hunnit samla på mig så mycket än och blå himmel är det väldigt sparsamt med just nu tyvärr. Däremot så har ju David kilpatrick gjort det i sin omfattande review av A580 och jämförelse med A550.

http://www.photoclubalpha.com/2010/12/22/the-alpha-580-a-three-way-view/

Klart är att A580 är bättre än A550 även i detta område. Hur mycket kan jag inte uttala mig om.

/Mats

Var ute och fotograferade fyrverkerier igår med A580. Körde på långa slutartider och en väldigt irriterande sak jag upptäckte var att med slutartid på 10 sek. så efter att bilden är tagen behöver kameran nästan lika lång tid ytterligare för att spara ner bilden. Varför är det så?

Jäkligt irriterande när man såg nya fina raketer och kameran lyste och sa "busy".

Borde väl inte ta längre tid att lagra en bild tagen med längre slutartid än en tagen med kort?
Förstår inte riktigt fenomenet och speciellt bra är det inte tycker jag.

Hur beter sig andra liknande kameror i det avseendet?
Min A850 är ju redo att ta nästa bild precis omedelbart efter att bilden är tagen.

/Mats

Det är brusreduceringen för långa slutartider som fungerar så, men den brukar gå att slå av. http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_frame_subtraction

På A850 har du troligtvis stängt av brusreduceringen.

Japp, exakt så låg det till.
Tack så mycket, nu har jag lärt mig ytterligare något. Blir exakt lika på A850 med lågtidsbrusred på. Hade jag vetat skulle jag haft funktionen avstängd utom på en bild med förgrunden.

Fast jag förstår fortfarande inte varför svartrutan som tas efteråt måste göras med samma slutartid som den första bilden, det borde väl räcka med 1/1000 sek. typ. Fast det här är saker jag inte riktigt begriper, så det finns väl nån anledning.

Nåja, bara 364 dagar kvar till nästa gång och nu känner jeg till inställningen så att det väl bra då istället.

/Mats

Japp, exakt så låg det till.
Tack så mycket, nu har jag lärt mig ytterligare något. Blir exakt lika på A850 med lågtidsbrusred på. Hade jag vetat skulle jag haft funktionen avstängd utom på en bild med förgrunden.

Fast jag förstår fortfarande inte varför svartrutan som tas efteråt måste göras med samma slutartid som den första bilden, det borde väl räcka med 1/1000 sek. typ. Fast det här är saker jag inte riktigt begriper, så det finns väl nån anledning.

Nåja, bara 364 dagar kvar till nästa gång och nu känner jeg till inställningen så att det väl bra då istället.

/Mats

Det är för att skapa samma brusnivåer som på originalbilden. Man vill ju medelvärdesbilda bort bruset med ett liknande brus som originalbilden, annars är det ingen idé att göra det alls. Bruset från sensorn beror bla på sensortemperaturen. Långa exponeringar ger mer brus eftersom sensorn värms upp. För att dra bort detta brus behöver sensorn en lika dan exponering i mörker, därav den lika långa slutartiden.

Rätta mig om jag har fel...

Vh
/Tobbe

Ja, AEL-knappen!

Fast det beter sig konstigt. med den intryckt ändras bländarvärdet OCH slutartiden så att sedan måste man släppa knappen och ratta tillbaka slutartiden igen.

Har f.ö. min AEL-knapp inställd på "toggle", och då ändras bländaren när man rattar med AEL togglat till på.

Jäkla krångel. de kunde väl kostat på sig dubbla rattar, så mycket enklare då.
Fast inte ofta jag kör i M-läge ändå, så det må vara förlåtet.

/Mats
Det är inte krångligt alls med A550 eller A580!

Du behöver förstås inte alls gå några omvägar och ratta fram och tillbaka mellan M- och A-lägena. Så här är det. Knappen för exponeringskompensation (märkt +/-) används i P, A och S-lägena, men har ju ingen funktion i M-läget.

Således: I M-läget justeras slutartiden direkt med frontratten. Trycker man sedan in <+/-> knappen så justeras istället bländaren med frontratten.

Trycker man in AE Lock-knappen, så får man M-shift, dvs när man vrider frontratten så justeras såväl bländare och slutartid kopplade med varandra, på ett sådant sätt att exponeringen INTE ändras. Dvs om man har ställt in en slutartid på t.ex. 1/125 sek och bländaren på F8 och sedan vrider några snäpp på frontratten så att slutartiden blir, säj, 1/500 sek, så följer bländaren med åt andra hållet och ställer in sig på F4. Således bibehålls den valda exponeringen.

Som bekant kom ju några nötter på Sony på den "ljusa" idén att plocka bort P-shift från de senaste Sony-modellerna. Kunde ha strypt dom för detta! Och ifall de skulle ha plockat bort shifr-funktionen från M-läget också, så HADE jag gjort det! :)

Vet inte exakt vad som låg bakom detta, men jag skulle tro att de tänkte som så att P-läget kommer att användas av nybörjare, och då finns det måhända en risk för att dessa kan få oskarpa bilder genom att vrida på frontratten utan att veta vad de gör, medan M-läget används enbart av kunnigare plåtare - därför vågade de behålla M-shift där.

Hade verkligen hoppats på att Sony skulle återinföra P-shift i A580, men det verkar inte som att de har gjort detta.

.............Som bekant kom ju några nötter på Sony på den "ljusa" idén att plocka bort P-shift från de senaste Sony-modellerna. Kunde ha strypt dom för detta! Och ifall de skulle ha plockat bort shifr-funktionen från M-läget också, så HADE jag gjort det! :)

Vet inte exakt vad som låg bakom detta, men jag skulle tro att de tänkte som så att P-läget kommer att användas av nybörjare, och då finns det måhända en risk för att dessa kan få oskarpa bilder genom att vrida på frontratten utan att veta vad de gör, medan M-läget används enbart av kunnigare plåtare - därför vågade de behålla M-shift där.

Hade verkligen hoppats på att Sony skulle återinföra P-shift i A580, men det verkar inte som att de har gjort detta.................

Exakt! Va, vaffan har dom gjort sa jag till Sony-killen på Sony Style när jag var där för att kollade på A550 innan jag köpte den. För mig hade det varit en stopper om det inte funnits en möjlighet att göra det via A-läget. M-läget funkar ju också men är mer knöligt som du själv beskrivit. Sen gick jag ut och muttrade något taskigt om "jäkla lågpannor" som man inte borde ens muttra. Vita P-läget använde jag nästan till 100% på min A350 just för att det var det enda där man kunde ställa praktiskt taget allt man behöver skruva på utan automatik och ändå dynamiskt och smidigt kunde vandra mellan alla kombinationer tid/bländare man fått vid valt ISO och gällande ljusförhållanden.

Känsloutbrottet kan väl åtminstone delvis rättfärdigas att det kändes precis likadant som när någon större kompis snodde ens käraste leksak när man var barn. Nu var det Sony mot mig och jag hade inte en chans att stoppa den idiotin men när jag hittade A-lägets funktion så kom jag till slut upp ur vaken.

....men varför heter det "Program shift" (vaddå program?)? Första gången jag hörde det trodde jag nån menade kamerans fördefinierade program typ "Porträtt" eller "Landskap" men de hade ju sina egna symboler på samma ratt.

Skift på vita P finns inte i A55 heller och förmodligen inte i A580 heller. Stor synd och skam ere.

Du behöver förstås inte alls gå några omvägar och ratta fram och tillbaka mellan M- och A-lägena. Så här är det. Knappen för exponeringskompensation (märkt +/-) används i P, A och S-lägena, men har ju ingen funktion i M-läget.

Således: I M-läget justeras slutartiden direkt med frontratten. Trycker man sedan in <+/-> knappen så justeras istället bländaren med frontratten.

Ja, det där var ju plättlätt och exakt det jag letade efter.
Fattar inte varför man skulle vilja krångla till det med dubbla rattar när det är så smidigt :)

Begriper inte hur jag lyckades undgå att det funkade på det viset när jag provade mig fram. Måste väl ha togglat AEL innan jag provade +/- eller nåt för då funkar det ju inte.

Tack för upplysnngen i alla fall.

/Mats

Gnirk!

Tycker faktiskt att A580 är en helt fantastisk kamera, men det är ett par saker jag stör mig rejält på.

1) Jag hittar inget sätt att snabbt återställa alla inställningar man gjort till ett normalläge att utgå från. med alla finesser den här kameran har så finns det massor av saker att ställa in, vilket innebär att det är ett himla besvär att ställa tillbaka allting när man inte vill ha det. 1/2/3-lägen på inställningsratten a´la A850/A900 hade varit extremt välkommet. Skit att dom inte la med det.

2) Generellt är byggkvaliten bra tycker jag, men plasten är lite tunn på vissa ställen. I greppet för högerhanden där den avlånga sensorn för fjärren sitter så "gnirkar" kameran när man greppar den. Skaver liksom på samma sätt som alla plastgrejer på en gammal Volvo 240. Så här ska det väl inte behöva vara på en modern kamera även om det inte är en proffsmodell? Kan inte minnas att jag hade något liknande på min A550. Är det nån annan som upplever samma sak?

I David kilpatricks test av A850 på Photoclubalpha så anmärkte han på precis samma sak, men drog slutsatsen att det var bara hans exemplar som betedde sig så, men det kanske är själva modellen och det är ju inte alls bra. Hur är era?

Jag funderar på att lämna in kameran på garantireparation för detta fel, bara för att få se vilket oficiellt svar man får.

/Mats

Tycker faktiskt att A580 är en helt fantastisk kamera, men det är ett par saker jag stör mig rejält på.

1) Jag hittar inget sätt att snabbt återställa alla inställningar man gjort till ett normalläge att utgå från. med alla finesser den här kameran har så finns det massor av saker att ställa in, vilket innebär att det är ett himla besvär att ställa tillbaka allting när man inte vill ha det. 1/2/3-lägen på inställningsratten a´la A850/A900 hade varit extremt välkommet. Skit att dom inte la med det.
---
För att få dessa minnen får du nog vänta till tills A700:ans efterföljare kommer, är jag rädd.

---
2) Generellt är byggkvaliten bra tycker jag, men plasten är lite tunn på vissa ställen. I greppet för högerhanden där den avlånga sensorn för fjärren sitter så "gnirkar" kameran när man greppar den. Skaver liksom på samma sätt som alla plastgrejer på en gammal Volvo 240. Så här ska det väl inte behöva vara på en modern kamera även om det inte är en proffsmodell? Kan inte minnas att jag hade något liknande på min A550. Är det nån annan som upplever samma sak?

I David kilpatricks test av A850 på Photoclubalpha så anmärkte han på precis samma sak, men drog slutsatsen att det var bara hans exemplar som betedde sig så, men det kanske är själva modellen och det är ju inte alls bra. Hur är era?

Jag funderar på att lämna in kameran på garantireparation för detta fel, bara för att få se vilket oficiellt svar man får.

/Mats
Har inte varit något sådant på någon av mina Sony-kameror, men jag har ju inte haft möjlighet att "klämma på" någon A580 ännu. Men ifall det bara är inlägget för sensorn som knirkar, och inte hela kamerahuset, så är det kanske inte alltför alarmerande. Fast det skulle ju inte behövas. De enda kameror som jag har hört knirka när man tar i dem, är Canon 5D Mk II, och där gällde det hela kamerahuset. Kanske huvudanledningen till att så många av dessa lägger av vid fuktiga förhållanden? Till skillnad från övriga märken.

De enda kameror som jag har hört knirka när man tar i dem, är Canon 5D Mk II, och där gällde det hela kamerahuset. Kanske huvudanledningen till att så många av dessa lägger av vid fuktiga förhållanden? Till skillnad från övriga märken.

Jag trodde vi kunde hålla trådarna relativt objektiva, men det verkar inte riktigt så. Tyvärr framkastar du, Gunnar (som eljest brukar vara sansad) en totalt felaktig beskrivning av 5DMkII. Handgreppet knirkar förvisso,men absolut inte hela kamerahuset.

Knirkandet beror på en avsiktlig konstruktion: en liten lucka längst ned på greppet in mot kamerakroppen. Den lilla luckan ska kunna tas bort för att leda in en extern kraftkabel vid behov. För att det ska fungera har man sålunda skapat en smal spalt där det annars skulle blivit en brottanvisning.

Fuktiga förhållanden. Ja, inte vilka som helst. Det var arktiska förhållanden och orsaken var/är vertikalgreppet som inte har mötande tätning av gummiliknande material som själva kamerans batterilucka. Den batteriluckan måste monteras av för att vertikalgreppet ska kunna monteras.
Detta är emellertid lätt åtgärdat genom att trä en o-ring av gummi över den del av vertikalgreppet som penetrerar kamerahusets batterikammare.

Det är däremot en miss av Canon. Sonys lösning är bättre på såväl gamla A700 samt A900/A850 med VG-70 resp VG-90 monterade. I A900:ans fall visade det sig vid samma arktiska tripp.

Vid mer normala förhållanden: svensk vinter, regniga höstar med mera brukar vanligen fotografen lägga av innan kameran.

För övrigt brukar det knirka, eller låta något annat om i princip alla kamerahus om man vrider och vänder och skakar på dem tillräckligt länge i tyst miljö. Orsakerna är i princip alltid av underordnad betydelse för kamerans hållbarhet och livslängd.

En kollega här på FS beskrev hur hans 5D åkte rakt i asfalten från nästan 2 meters höjd. Den överlevde men fick ett märke men fungerade perfekt. En svindyr analog Leica R-3 mot med monterad motor och ett 180/2.8 lade av bara av kondensångorna från isen på en hockeyrink.

I en annan tråd visades hur en Nikon D3 med monterat 24-70/2.8 som stillsamt förvarades i en vadderad fotoväska till sin ägares förvåning fullbordat en skilsmässa med objektivet. Objekivets bajonett hade släppt.

Men alla 5DMkII lägger alltså inte av vid arktiskt klimat, alla Leica R3-mot lagger inte av p g a lite kondens, alla Nikon D3 får inte objektivet att "tappa fattningen" och alla 5D klarar inte av att tappas i asfalten och alla A900+VG 90 klarar inte arktiskt klimat.

Personligen upplevde jag hur en ny Nikon promodell (analog F3) bara höll för 2000 exponeringar innan slutaren var slut och måste sersättas. Å andra sidan förlorades en väl använd Nikon FE i skogen under ett vintereportage och hittades under snön efter 2 dagar. Stoppades i plastpåse och fick tina upp sakta med urtaget batteri. Fungerade felfritt i ett par års pressbruk till.

Pointen är att det går inte att skapa en absolut sanning av saker som inträffat under ett fåtal tillfällen vid speciella omständigheter.

Ta nu inte illa upp Gunnar. Jag ville bara påpeka detta för att hålla "märkestänkandet" borta.

Vänligen/L

Njaa. Jag snackade med Aftonbladets fotograf. Och han ansåg detta med Canon 5D´s mkII dåliga fuktskydd var ett problem på riktigt. Det var inget litet problem direkt som bara var med batterigrepp.. Utan som jag förstod honom så skedde det att båda hans kameror stannade.. Och sedan fick torka ett par dagar för komma igång igen. Och Arktisresan då Canonen stannade var inte i hällregn. .. och visst känns 5D som en leksak jämfört med A850 ifråga om byggnation.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar