Då kommer följdfrågan om något system är bättre på detta ? Hur är det tex. med 50d eller d300?
Har det gjorts någon förbättring på detta iom. dom nya 580 mm.?
Lätt fråga resp svår fråga. Nr 1. Har haft 50D, numera 7D istället. Även använt Nikon D300. De uppträder liknande som A550 vid sådana situationer du beskriver med endast centrumpunkts-AF aktiverad vid AF-C.
När det gäller att följa ett mål man låst på så är 7D vassare p g a att assistpunkter runt om centrumpunkten kan ta över när föremålet rör sig utanför centrumpunkten, men prio ligger på centrumpunkt och vad den ursprungligen låst på. Ett liknande system finns i D300.
MEN nu pratar vi om AF-C som ska följa ett rörligt motiv. Går vi till ditt exempel och ger en 7D centerpunkts-prio vid AF-C och du exempelvis flyttar fokus från en kyrka/gubbe/annat föremål 40 meter från dig till ett rödmålat staket/plank några meter ifrån dig gör 7D allt för att hålla fokus kvar på ursprungsmålet och försöker hitta ett liknande föremål när det förvunnit från befintlig AF-area.
Då måste du i vilket fall som helst fokusera om.
Ingen kamera kan i sin mikroprocessor räkna ut att du plötsligt vill plåta ett rödmålat plank istället för det mål du ursprungligen valt. Kör man däremot med AF-C på statiska föremål fungerar 7D/50D/D300 och A550 med mycket små variationer(enl min privata erfarenhet) lika bra/dåligt beroende på kontrast/färg/ljusskillnad mellan de två motiven du växlar emellan.
Jag gjorde p g a din frågeställning ett jämförande prov mellan A550 och Canon Eos 7D (med min egen röda stuga i skugga som skulle motsvara ditt röda staket samt en kontrastrik lastbil parkerad c:a 50m bort). Objektiv på A550 ett 28-75/2.8 SAM och på 7D ett 24-70/2.8 L usm vid iso 400 på båda och brännvidd 50 på båda. I skugga missade båda vid skifte av motiv, på den ljussatta sidan fixade båda motivväxlingen. Tiden för omställningen kan jag inte säga exakt, men det skiljde inget märkbart mellan kamerorna.
När solen gick i moln hade båda kamerorna svårt att hitta fokus på den röda kåkväggen. 7D bestämde sig dock snabbast men det blev oskarpt, A550 stod och hunkade fram och tillbaks ett par gånger men låste motivet skarpare. Vid kåkens mörkare sida blev det totalbom för båda och gluggarna letade fram och tillbaks ända tills jag flyttade kameran några dm till vänster där det fanns en vit strömkabel som löpte efter väggen.
Det var fråga 1.
Fråga 2: Kan jag inte svara på då jag aldrig hållt i en A580. Svaret på det lär vi väl få när den väl kommit ut på marknaden.