Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke, ja vid ISO 800 blir det tydligen ingen eller väldigt liten brusredusering i kameran, den verkar börja vid ISO 1600. Men lite lätt Noise Ninja e.d. gör dock att man inte behöver vara rädd för att använda ISO 800, tycker jag. Skulle tro att ISO 800 då blir något bättre än 1600, även om jag inte har gjort några noggranna jämförelser av detta.

Visst, det går fint att fixa men jag vill ha bilderna hyfsade ur kameran. Min gamla kamera är ju en A350, så jag är inte van vid att bilder även på ganske låga ISO är så pass orena som de är från A550. Visst kör A550 cirklar runt A350 på högre ISO men i den lägre delen av ISO-skalan där jag i 90% av fallen är så är förhållandet fullständigt omvänt.

För att bevisa Sten-Åkes (eller i alla fall understryka den) så ska jag skicka en bild med värdet iso 800 tagen med en NEX-3 och kitzoom. Helbilden är visserligen beskuren i kanterna med utsnittet i 100% torde visa att vid iso 800 tappas ingen detaljering. Dessutom är detta en jpegfil.

Bilagor

• fjaril20100804x_019.jpg
    fjaril20100804x_019.jpg
    36.4 KB · Visningar: 456
  • fjaril20100804_019.jpg
    fjaril20100804_019.jpg
    84 KB · Visningar: 446
Någon som vet om AF är bättre på 580 än 550.??
Om jag kör på AF-C på 550 så tycker jag ofta den liksom bara slutar fokusera...
Ett exempel som jag råkade ut för igår ... fokuserade på en detalj ca 50-60 m bort inga problem men när jag riktade om kameran så att jag skulle fokusera på ett rött staket ca 3-5 m bort så stannade bara autofokusen och gjorde ingen tendens till att hitta fokus på det röda staketet.
Gjorde likadant hela tiden.....
men fick liksom röra på kameran ett par ggr sen så hittade den fokus på staketet....??????

Blir det så pga att staketet var helrött eller...?

Med helt enfärgade "platta" saker får nog dom flesta kameror lite svårt att finna på fokus då och då. .. Någon form utav kontraster nyanser osv måste ju finnas för kameran skall ha något att justera efter..... Annars är det ju samma sak som att söka af i totalmörker. Eller Tex en helmörk himmel ....

Någon som vet om AF är bättre på 580 än 550.??
Om jag kör på AF-C på 550 så tycker jag ofta den liksom bara slutar fokusera...
Ett exempel som jag råkade ut för igår ... fokuserade på en detalj ca 50-60 m bort inga problem men när jag riktade om kameran så att jag skulle fokusera på ett rött staket ca 3-5 m bort så stannade bara autofokusen och gjorde ingen tendens till att hitta fokus på det röda staketet.
Gjorde likadant hela tiden.....
men fick liksom röra på kameran ett par ggr sen så hittade den fokus på staketet....??????

Blir det så pga att staketet var helrött eller...?

Sannolikt alldeles för stor kontrastskillnad. AF-C är ju i första hand avsett för att följa ett rörligt föremål man i första läget fokuserat på. En så radikal förflyttning du gjorde bör ske så att du lyfter avstryckarfingrat från avtryckaren under förflyttningen och aktiverar AF igen när ditt nya mål kommit i sikte.

Det är viktigt att också som Tobbe påpekar om detta med enfärgade ytor.

En förflyttning från närmast evighetesavstånd till ett par meter fungerar bra med AF-C om det finns tillräckligt med ljus och kontraster.

Använder man en normalzoom i läget runt yttersta vidvinkelområdet är det ännu svårare för kamerans AF processor att ställa om vid sådana förflyttningar du beskriver. Ett staket består oftast av ett återkommande mönster såvida det inte är ett solitt "plank". Båda typerna är lite kinkiga för AF.

Med enklare objektiv har jag dock märkt att de vid AF-C följer mer ryckvis och ibland stannar av vid förflyttningar du beskriver (typ 18-55 SAM), men endast vid större kontrastskillnad. Ett 70-300SSM och enbart centerpunkt följer mycket bättre. Men många gör misstaget att omedvetet "lätta på avtryckarfingret" under långa förflyttningar eller panoreringar och då deakivaera AF-C.

Övertygad om att din kamera/objektiv är friska och sunda.

Då kommer följdfrågan om något system är bättre på detta ? Hur är det tex. med 50d eller d300?
Har det gjorts någon förbättring på detta iom. dom nya 580 mm.?

Då kommer följdfrågan om något system är bättre på detta ? Hur är det tex. med 50d eller d300?
Har det gjorts någon förbättring på detta iom. dom nya 580 mm.?

Lätt fråga resp svår fråga. Nr 1. Har haft 50D, numera 7D istället. Även använt Nikon D300. De uppträder liknande som A550 vid sådana situationer du beskriver med endast centrumpunkts-AF aktiverad vid AF-C.
När det gäller att följa ett mål man låst på så är 7D vassare p g a att assistpunkter runt om centrumpunkten kan ta över när föremålet rör sig utanför centrumpunkten, men prio ligger på centrumpunkt och vad den ursprungligen låst på. Ett liknande system finns i D300.

MEN nu pratar vi om AF-C som ska följa ett rörligt motiv. Går vi till ditt exempel och ger en 7D centerpunkts-prio vid AF-C och du exempelvis flyttar fokus från en kyrka/gubbe/annat föremål 40 meter från dig till ett rödmålat staket/plank några meter ifrån dig gör 7D allt för att hålla fokus kvar på ursprungsmålet och försöker hitta ett liknande föremål när det förvunnit från befintlig AF-area.
Då måste du i vilket fall som helst fokusera om.

Ingen kamera kan i sin mikroprocessor räkna ut att du plötsligt vill plåta ett rödmålat plank istället för det mål du ursprungligen valt. Kör man däremot med AF-C på statiska föremål fungerar 7D/50D/D300 och A550 med mycket små variationer(enl min privata erfarenhet) lika bra/dåligt beroende på kontrast/färg/ljusskillnad mellan de två motiven du växlar emellan.

Jag gjorde p g a din frågeställning ett jämförande prov mellan A550 och Canon Eos 7D (med min egen röda stuga i skugga som skulle motsvara ditt röda staket samt en kontrastrik lastbil parkerad c:a 50m bort). Objektiv på A550 ett 28-75/2.8 SAM och på 7D ett 24-70/2.8 L usm vid iso 400 på båda och brännvidd 50 på båda. I skugga missade båda vid skifte av motiv, på den ljussatta sidan fixade båda motivväxlingen. Tiden för omställningen kan jag inte säga exakt, men det skiljde inget märkbart mellan kamerorna.

När solen gick i moln hade båda kamerorna svårt att hitta fokus på den röda kåkväggen. 7D bestämde sig dock snabbast men det blev oskarpt, A550 stod och hunkade fram och tillbaks ett par gånger men låste motivet skarpare. Vid kåkens mörkare sida blev det totalbom för båda och gluggarna letade fram och tillbaks ända tills jag flyttade kameran några dm till vänster där det fanns en vit strömkabel som löpte efter väggen.

Det var fråga 1.

Fråga 2: Kan jag inte svara på då jag aldrig hållt i en A580. Svaret på det lär vi väl få när den väl kommit ut på marknaden.

Kanonsvar!!! Tack!!!
Som sagt fotar jag mycket hundar i action och ofta är då dessa svarta(labbar) , otaliga är dom gångerna kameran missar fokus.
Detta är prio 1 på min kommande kamera , att AF skall funka så bra som möjligt!
Dock har jag börjat fundera på om jag nånsin kommer att bli nöjd med dessa "små steg" som jag gjort . Först a300 sedan a550 och nu funderar på a580.
Kanske är det dags att ta ett rejält kliv.....tex d700 eller likn. (eller kommande a700 ersättare)
Hade varit bra att hålla sig til Sony iom att man har en del objektiv redan!
Vad tror ni...

Här är officiella och detaljerade specifikationer för A580 och A560:

http://www.sony.net/Products/ilc/A-series/a580a560/pdf/specifications.pdf

Helt klart har Sony lyssnat. Vi har fått tillbaka ISO ner till 100, MLU, DOF preview, tydligen möjlighet att välja "Utlösning utan objektiv anslutet" även i A-mode, samt, vad jag tycker är mycket intressant, möjlighete till contrast detect AF vid huvudsensor liveview.

"Manual Focus Check Live View" från A450/A500/A550 serierna har nu bytt namn till
"Focus Check Live View": TTL phase detection system / Contrast AF selectable.

Här är det nog bäst att lägga in en Brask-lapp. I värsta fall upprepas samma sak som vid NEX-lanseringen - de försökte ju att få AF att funka för Alpha-objektiven, men det gick inte tillräckligt bra så de kopplade ur detta, men glömde att ta bort uppgiften från specifikationerna.

Men ifall detta funkar (fast CDAF ger säkert mycket långsam AF) så KAN det eventuellt innebära att det också kommer att fungera för NEX-kamerorna, och att det kommer en firmware uppdatering senare.. Det är dock ingen garanti för detta, det kan ev. finnas skillnader för CDAF-systemen att jobba direkt med Alpha-objektiven på DSLR-kamerorna, eller att jobba via Alpha-adaptern på NEX-kamerorna.

Kanonsvar!!! Tack!!!
Som sagt fotar jag mycket hundar i action och ofta är då dessa svarta(labbar) , otaliga är dom gångerna kameran missar fokus.
Detta är prio 1 på min kommande kamera , att AF skall funka så bra som möjligt!
Dock har jag börjat fundera på om jag nånsin kommer att bli nöjd med dessa "små steg" som jag gjort . Först a300 sedan a550 och nu funderar på a580.
Kanske är det dags att ta ett rejält kliv.....tex d700 eller likn. (eller kommande a700 ersättare)
Hade varit bra att hålla sig til Sony iom att man har en del objektiv redan!
Vad tror ni...

Låter som ett jobb för en välkalibrerad Canon 7D eller Nikon D300s om du ska hålla dig inom aps-c formatet eftersom jag får det till låsning på rörligt föremål (hund) där dessa kameror har mönsterföljning. 7D kan ställas i ett antal olika AF-prioriteringar med hög sekvenshastighet och har väl det modernaste AF-systemet (dock inte i sin LV, där är Sony helt outstanding).

Men det finns ju faktiskt Sony A900 med 5bps och väldigt pricksäker AF (liksom A850) och FF-format också. Den senare har kanske för klen sekvens 3 bps för just ditt plåtande. En snygg begagnad A900 går väl att få för c:a 15-17000:-.

Å andra sidan skulle jag personligen rekommendera dig att invänta resultaten på Sony A55 resp A580 innan su tog ställning. Det är lite jobbigt med systembyten. Jag använder huvudsakligen Canon men har A900 med ett par Zeissgluggar just för AF-precisionen och den extremt fina detaljeringen. A55 verkar ju lova mycket gott. Och har AF utvecklats på nya 580 ytterligare så är den säkert ett bra val.

Det är mina tankar.

---
Å andra sidan skulle jag personligen rekommendera dig att invänta resultaten på Sony A55 resp A580 innan su tog ställning.
---
Håller med Lennart om detta - invänta dessa.

Hittills har i princip gällt - Canon för AF-snabbhet (detta varierar dock mycket mellan olika objektiv och olika kamerahus, förstås), och Sony för AF-noggrannhet.

Speciellt kan A55 tänkas komma att bli väldigt intressant för din del. Genom att dess AF-sensor kan mäta under 100% av tiden, inklusive under själva exponeringen, så kan man räkna med att den klarar att fokusera under sämre ljus (eller på svartare hundar...) än någon annan hittillsvarande kamera.

Men det finns ju faktiskt Sony A900 med 5bps och väldigt pricksäker AF (liksom A850) och FF-format också. Den senare har kanske för klen sekvens 3 bps för just ditt plåtande. En snygg begagnad A900 går väl att få för c:a 15-17000:-.

Det är mina tankar.

A900 och a850 blir väl lite väl brusiga på högiso, vilket jag ofta använder vid snaba tagningar!

A900 och a850 blir väl lite väl brusiga på högiso, vilket jag ofta använder vid snaba tagningar!

Nej, inte i realiteten. Handlar mycket om hanteringsfråga. Finns en tråd om 850 "What A850 för 13.000:-...voffor?" Där pentetreras denna fråga ganska mycket illustrerat med bildexempel. Med 24MP och nedsampling till 14MP märks väldigt lite brus. Klart användbar utan nedasampling från basiso upp till 1600 och även 3200/6400 är användbart. Mycket handlar om vilken rawkonverterare som används.

Är det lite brist på intresse för dessa? Jag är lite intresserad ändå, det är väl samma sensor som i NEX och A55/33 fast med den klassiska dslr designen. Det måste väl vara ett klassiskt men ändå framgångsrikt recept med så här bra sensor.

Är det lite brist på intresse för dessa? Jag är lite intresserad ändå, det är väl samma sensor som i NEX och A55/33 fast med den klassiska dslr designen. Det måste väl vara ett klassiskt men ändå framgångsrikt recept med så här bra sensor.

Jag håller med dig även om jag kikar med stort intresse på a55. Egentligen är kanske en a580 ett säkrare köp på sitt sätt. Jag kommer att kolla in både a55 och a580 när dom kommer ut och det kan vara så att a580 passar mig bättre rent ergonomiskt. Vi får la se när det blir dags ;)

Ända nackdelen är att det bara är användbart på statiska motiv men det är grymt användbart trotts det...använder det ofta med min Nex och i A560/580 & A33/55 är ju läget förbättrat så man själv kan ha kontroll över inställningarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar