ANNONS
Annons

Sony A560 & A580

Produkter
(logga in för att koppla)
Ända nackdelen är att det bara är användbart på statiska motiv men det är grymt användbart trotts det...använder det ofta med min Nex och i A560/580 & A33/55 är ju läget förbättrat så man själv kan ha kontroll över inställningarna.

Sker inte automatisk alignment så att små skillnader i utsnittet mellan exponeringarna inte stör?

Sker inte automatisk alignment så att små skillnader i utsnittet mellan exponeringarna inte stör?

Menar/tänker du på om det man fotar rör på sig lite mellan dom olika exponeringarna?? Beror ju på hur bra/snabba slutartider man får så visst kan det fungera även på rörliga motiv med bra förutsättningar och med lite tur....jag har bara testa läget på kvällen/natten och då har det fungerat mindre/inte alls bra på motiv som rör sig snabbt...men då är det med en Nex som sagt o då kan man inte styra nått utan tid,bländare och iso sköts av kameran.

Senast ändrad:
Kanonsvar!!! Tack!!!
Som sagt fotar jag mycket hundar i action och ofta är då dessa svarta(labbar) , otaliga är dom gångerna kameran missar fokus.
Detta är prio 1 på min kommande kamera , att AF skall funka så bra som möjligt!
Dock har jag börjat fundera på om jag nånsin kommer att bli nöjd med dessa "små steg" som jag gjort . Först a300 sedan a550 och nu funderar på a580.
Kanske är det dags att ta ett rejält kliv.....tex d700 eller likn. (eller kommande a700 ersättare)
Hade varit bra att hålla sig til Sony iom att man har en del objektiv redan!
Vad tror ni...

Hehe, svarta labbar kan vara knepigt. Min syster har kennel och jag har ett antal misslyckade fotosessioner där. Speciellt valpar kan mycket lätt bli svarta plumpar av :).

Apropå att stanna med sony eller byta system så har jag gått i samma tankar. jag har en hel drös med objektiv, blixtar och prylar som hämmar, men det är inte ett hinder för mig. Det är inte ett dugg svårt att sälja grejer tycker jag. Har gjort det ganska mycket (och köpt) på sistone :)

Däremot ser jag som den största "investeringen" all kunskap jag inhämtat. Idag kan jag med fog påstå att jag har ett väldigt bra grepp om Sony-systemet, vilket jag inte på långa vägar har för Canon eller Nikon. Att skaffa den erfarenheten har bl.a. gjorts genom att äga och använda ganska många mycket kvalitativa objektiv med möjlighet att testa dom på riktigt. Blixtsystemet kan jag också utan och innan osv.

När min A900 var inne på reparation nyligen så fick jag möjlighet att låna en Canon 40D under ett par veckor. Inget snack om att Canon bygger fina kameror med hög kvalitetskänsla, men jäklar vad alla knappar satt på fel ställe. Jag tror att jag skulle få mycket svårt att få en Canon att sätta sig i ryggmärgen på mindre än ett halvår.

A550 som jag haft (sålde min nyligen innan de nya modellerna för att undvika prisras) och som du har, är nog en av de mest fantastiska kameror som finns. Även om du skaffade t.ex. en Canon 60D eller varför inte 5Dmk2 eller Nikon D700 så tror jag du skulle sakna en hel del från Sony A550.

Personligen tror jag att Sony är ett mycket bra val för framtiden. Jag har retat mig en del på att de lanserat så många modeller i nybörjarklass, men lyst med sin frånvaro när det gäller de högre klasserna. Tror att det blir ändring på det nu och att Sony väldigt snart kommer att bli betydligt mer etablerat.

Om video inte är viktigt för dig så är skillnaden mellan 550 och 580 minimal. Bättre då att vänta lite för att de nya kamerorna kommer väldigt troligt att sjunka kraftigt i pris ett par månader efter lanseringen.

För mig är det däremot superspännande med video! Kanske skulle du ta dig en funderare på det ändå. Vem vet, kanske blir din nästa grej när du väl har provat. Filmning med DSLR kan ge mycket mer kreativa möjligheter tack vare objektivutbudet och möjlighet att arbeta med skärpedjup osv. till skillnad från en vanlig videokamera i konsumentklassen. Fast jag vill ha en FF med video, så jag har sneglat på Canon 5D.

Jag stannar i allafall med Sony. Det mest innovativa kameraföretaget nu och jag tror det kommer hända massor med kameror i de högre segmenten ganska snart.

Har planerat att komplettera med en liten snabb ljusstark Sony alpha-kamera, A55 eller A580, men jag tror jag avvaktar en stund nu. Är mycket nöjd med A900 och har vant mig av med beroendet av Quick-LV :)

/Mats

Hehe, svarta labbar kan vara knepigt. Min syster har kennel och jag har ett antal misslyckade fotosessioner där. Speciellt valpar kan mycket lätt bli svarta plumpar av :).

Apropå att stanna med sony eller byta system så har jag gått i samma tankar. jag har en hel drös med objektiv, blixtar och prylar som hämmar, men det är inte ett hinder för mig. Det är inte ett dugg svårt att sälja grejer tycker jag. Har gjort det ganska mycket (och köpt) på sistone :)

Däremot ser jag som den största "investeringen" all kunskap jag inhämtat. Idag kan jag med fog påstå att jag har ett väldigt bra grepp om Sony-systemet, vilket jag inte på långa vägar har för Canon eller Nikon. Att skaffa den erfarenheten har bl.a. gjorts genom att äga och använda ganska många mycket kvalitativa objektiv med möjlighet att testa dom på riktigt. Blixtsystemet kan jag också utan och innan osv.

När min A900 var inne på reparation nyligen så fick jag möjlighet att låna en Canon 40D under ett par veckor. Inget snack om att Canon bygger fina kameror med hög kvalitetskänsla, men jäklar vad alla knappar satt på fel ställe. Jag tror att jag skulle få mycket svårt att få en Canon att sätta sig i ryggmärgen på mindre än ett halvår.

A550 som jag haft (sålde min nyligen innan de nya modellerna för att undvika prisras) och som du har, är nog en av de mest fantastiska kameror som finns. Även om du skaffade t.ex. en Canon 60D eller varför inte 5Dmk2 eller Nikon D700 så tror jag du skulle sakna en hel del från Sony A550.

Personligen tror jag att Sony är ett mycket bra val för framtiden. Jag har retat mig en del på att de lanserat så många modeller i nybörjarklass, men lyst med sin frånvaro när det gäller de högre klasserna. Tror att det blir ändring på det nu och att Sony väldigt snart kommer att bli betydligt mer etablerat.

Om video inte är viktigt för dig så är skillnaden mellan 550 och 580 minimal. Bättre då att vänta lite för att de nya kamerorna kommer väldigt troligt att sjunka kraftigt i pris ett par månader efter lanseringen.

För mig är det däremot superspännande med video! Kanske skulle du ta dig en funderare på det ändå. Vem vet, kanske blir din nästa grej när du väl har provat. Filmning med DSLR kan ge mycket mer kreativa möjligheter tack vare objektivutbudet och möjlighet att arbeta med skärpedjup osv. till skillnad från en vanlig videokamera i konsumentklassen. Fast jag vill ha en FF med video, så jag har sneglat på Canon 5D.

Jag stannar i allafall med Sony. Det mest innovativa kameraföretaget nu och jag tror det kommer hända massor med kameror i de högre segmenten ganska snart.

Har planerat att komplettera med en liten snabb ljusstark Sony alpha-kamera, A55 eller A580, men jag tror jag avvaktar en stund nu. Är mycket nöjd med A900 och har vant mig av med beroendet av Quick-LV :)

/Mats

Ja... jag håller nog kvar Sony ett tag till .Har precis införskaffat en blixt hvl42 och det öppnade helt nya möjligheter och utmaningar....kul !!
Jag tror på Sony i framtiden..! Fram med en semipro kamera och lyckan är total!!!
Dom största begränsningarna ligger nog inte i kameran utan i kunnandet .
/Daniel

---
När min A900 var inne på reparation nyligen så fick jag möjlighet att låna en Canon 40D under ett par veckor. Inget snack om att Canon bygger fina kameror med hög kvalitetskänsla, men jäklar vad alla knappar satt på fel ställe.
---
Ja, det är du inte ensam om att upptäcka... Och Canons menyer, undermenyer och specialmenyer verkar vara oändliga - ibland blir man galen av att inte lyckas hitta, trots att man VET att det finns där någonstans! Canon är enligt min uppfattning det system som har sämst ergonomi, så ifall man kommer från Alpha-systemet och ska byta blir det mycket mindre frustrerande att gå över till Nikon, som har mycket bättre ergonomi (dock inte i klass med Alpha-kamerornas). Likaså verkar Nikon-användare föredra att jobba med Sony framför Canon, de slipper en massa strul. Det jag själv har svårast för när det gäller Nikon är att varje gång man ska byta objektiv så blir det stopp och man står där och sliter - idiotiskt nog går fattningen bakvänt! Samt att Nikon saknar antiskak i kamerahuset.

---
---
Håller med dig i din uppfattninge om Sony A550. Om/När man kommer underfund med vad den kan göra, så öppnar sig nya fotografiska världar!

Ja... jag håller nog kvar Sony ett tag till .Har precis införskaffat en blixt hvl42 och det öppnade helt nya möjligheter och utmaningar....kul !!
Jag tror på Sony i framtiden..! Fram med en semipro kamera och lyckan är total!!!
Dom största begränsningarna ligger nog inte i kameran utan i kunnandet .
/Daniel

Jag håller på me honom och jag tror mkt på sony framtid.
//Leffe

Ja, det är du inte ensam om att upptäcka... Och Canons menyer, undermenyer och specialmenyer verkar vara oändliga - ibland blir man galen av att inte lyckas hitta, trots att man VET att det finns där någonstans! Canon är enligt min uppfattning det system som har sämst ergonomi, så ifall man kommer från Alpha-systemet och ska byta blir det mycket mindre frustrerande att gå över till Nikon, som har mycket bättre ergonomi (dock inte i klass med Alpha-kamerornas). Likaså verkar Nikon-användare föredra att jobba med Sony framför Canon, de slipper en massa strul. Det jag själv har svårast för när det gäller Nikon är att varje gång man ska byta objektiv så blir det stopp och man står där och sliter - idiotiskt nog går fattningen bakvänt! Samt att Nikon saknar antiskak i kamerahuset.
!

Kul med olika uppfattningar: Canons menyer är verkligen inte mer besvärliga än Sonys. Och ergonomiskt har jag inget att invända mot Canon heller. Jag hoppar inte högt av glädje över Sonys ergonomi jämfört med Canons. Jag tycker Sonys ergonomi är just bra, vilket är tillräckligt väl? Nikon, som jag inte har kvar, tycker jag har de förnämsta ergonomiska lösningarna.

Det är förresten en hel del Sonyanvändare som testat min 5DMkII och blivit väldigt imponerade det stora bakre inmatningshjulet. Själv växlar jag numera utan problem mellan A900 och 5DMkII.

Men alla tre märkena gör ibland ergonomiska magplask och skapar underliga menysystem (NEX är en bra kamera, mycket bra i många avseenden, men menyn är "försvårande" i början, fast efter en kort inlärningstid fungerar den okej också)

"All guld som glimmar har inte Sonys logga" :)

Nä, förvisso inte. Jag skulle kunna strypa Sony för att de tog bort P-shift från A550! Nu lämnade de lyckligtvis kvar M-shift i alla fall, men skulle de inte ha gjort detta så SKULLE jag säkert ha strypt dem! :)

Och naturligtvis finns det olika uppfattningar. Det stora bakre vertikala inmatningshjulet som Canon kör med på många av sina kameror tillhör det som jag ogillar allra mest att jobba med...

Nä, förvisso inte. Jag skulle kunna strypa Sony för att de tog bort P-shift från A550! Nu lämnade de lyckligtvis kvar M-shift i alla fall, men skulle de inte ha gjort detta så SKULLE jag säkert ha strypt dem! :)

Och naturligtvis finns det olika uppfattningar. Det stora bakre vertikala inmatningshjulet som Canon kör med på många av sina kameror tillhör det som jag ogillar allra mest att jobba med...

P-shift, M-shift??? Vad är det? Låter som nåt grundläggande jag missat.

Som sagt uppfattingar är olika. jag kom inte riktigt överens med Canon, men hade den för kort tid (och använde den för lite) för att egentligen ha en klar åsikt. Däremot så tyckte jag det stora vertikala hjulet var mycket bra. Betydligt enklare att mjuk rulla med samtidigt som man tittar i sökaren än det lilla bakre hjulet på A900 som gör det hela "ryckigare".

Smaksak, tror att när man väl vant sig så sitter det där.
Märklig on-off (och ett mitemellanläge) på Canon i alla fall (och Av Tv istället för A och S).

/Mats

Det höll på att få mig att helt avstå från köp faktiskt. Killen på Sony Style kunde inte kameran tillräckligt väl för att upplysa om hur den funkade. Det finns ju möjlighet att styra både bländare och tid i A-läger också. Sedan vet jag inte varför man kallar funktionen för P-shift. Det är väl bättre att skilja på shift av bara tid eller bländare från shift av både tid/bländare på en gång. Mig sade det begreppet inte ett dugg när jag hörde det först.

Kände på en a580 på Mediamarkt i Bäckebol gbg igår.

Mycket trevlig kamera. Lite annorlunda grepp mot min a300 men det skulle kunna gå att leva med. Förutom storleken och greppet kändes den lika snabb och trevlig som min a55 men slutarljudet var lite annorlunda. Kanske för att a580 är en DSLR :)

Det här blir också en rökare i krysset såsom a55 med skillnaden att dom som inte gillar DSLT med EVF sökare kan gilla denna istället. ;)

Det enda lite negativa är väl att sökaren kunde vara större men så är det ju med alla mellanklasskameror just nu. Det går bara inte att jämföra mot den underbara sökaren i en a900 exemplevis

..och jag tvärtom. Den lilla sökaren på a580 var ingen höjdare :)

Jag tror iofs att det där med EVF och släp märks olika på olika människor. Lite som med platt-tv. En del klarar inte plasma för att dom ser någon slags märkligt ljusfenomen (gröna ormar) medans andra inte klarar den "hårda" blåaktigt vita bilden på en LCD.

Jag tillhör dom som föredrar en bra EVF framför en dålig "vanlig" sökare :)

Det är ju smutt av Sony att kunna bjuda på två fina kameror med lite olika inriktning men som det går att trycka ut fina bilder med :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar