Hehe, svarta labbar kan vara knepigt. Min syster har kennel och jag har ett antal misslyckade fotosessioner där. Speciellt valpar kan mycket lätt bli svarta plumpar av
.
Apropå att stanna med sony eller byta system så har jag gått i samma tankar. jag har en hel drös med objektiv, blixtar och prylar som hämmar, men det är inte ett hinder för mig. Det är inte ett dugg svårt att sälja grejer tycker jag. Har gjort det ganska mycket (och köpt) på sistone
Däremot ser jag som den största "investeringen" all kunskap jag inhämtat. Idag kan jag med fog påstå att jag har ett väldigt bra grepp om Sony-systemet, vilket jag inte på långa vägar har för Canon eller Nikon. Att skaffa den erfarenheten har bl.a. gjorts genom att äga och använda ganska många mycket kvalitativa objektiv med möjlighet att testa dom på riktigt. Blixtsystemet kan jag också utan och innan osv.
När min A900 var inne på reparation nyligen så fick jag möjlighet att låna en Canon 40D under ett par veckor. Inget snack om att Canon bygger fina kameror med hög kvalitetskänsla, men jäklar vad alla knappar satt på fel ställe. Jag tror att jag skulle få mycket svårt att få en Canon att sätta sig i ryggmärgen på mindre än ett halvår.
A550 som jag haft (sålde min nyligen innan de nya modellerna för att undvika prisras) och som du har, är nog en av de mest fantastiska kameror som finns. Även om du skaffade t.ex. en Canon 60D eller varför inte 5Dmk2 eller Nikon D700 så tror jag du skulle sakna en hel del från Sony A550.
Personligen tror jag att Sony är ett mycket bra val för framtiden. Jag har retat mig en del på att de lanserat så många modeller i nybörjarklass, men lyst med sin frånvaro när det gäller de högre klasserna. Tror att det blir ändring på det nu och att Sony väldigt snart kommer att bli betydligt mer etablerat.
Om video inte är viktigt för dig så är skillnaden mellan 550 och 580 minimal. Bättre då att vänta lite för att de nya kamerorna kommer väldigt troligt att sjunka kraftigt i pris ett par månader efter lanseringen.
För mig är det däremot superspännande med video! Kanske skulle du ta dig en funderare på det ändå. Vem vet, kanske blir din nästa grej när du väl har provat. Filmning med DSLR kan ge mycket mer kreativa möjligheter tack vare objektivutbudet och möjlighet att arbeta med skärpedjup osv. till skillnad från en vanlig videokamera i konsumentklassen. Fast jag vill ha en FF med video, så jag har sneglat på Canon 5D.
Jag stannar i allafall med Sony. Det mest innovativa kameraföretaget nu och jag tror det kommer hända massor med kameror i de högre segmenten ganska snart.
Har planerat att komplettera med en liten snabb ljusstark Sony alpha-kamera, A55 eller A580, men jag tror jag avvaktar en stund nu. Är mycket nöjd med A900 och har vant mig av med beroendet av Quick-LV
/Mats