Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony A560 & A580
- Trådstartare pet
- Start datum
xrp
Aktiv medlem
Vad är det i A700-efterföljaren som du tror kommer göra en entusiastfotograf villig att betala dubbla priset för vad en A580 kommer kosta? A580 verkar vara en ganska full av funktionalitet. Jämför man den med exv. en A850 eller A900 så är det ju en hel del som dessa inte har. De känns allt mer omoderna bortsett från sina FF då.
Vädertätning? Mer välbyggt hus? Övriga funktioner då ????
Men för sjutton gubbar, det är väl inte så svårt att komma på? Funktioner för bättre ergonomi och hantering som t.ex. dubbla inmatningshjul och fler yttre knappar till andra funktioner än de som A5[6|8]0 har!
Jag bryr mig inte ett spår om kameran kan filma i super-hd i kolmörker, har LiveView som ligger 3 sekunder före verkligheten, och tom. kan grädda pizza i ett utrymme bakom den borttagbara trådlösa (och iPhonekompatibla!) 4D-displayen - om det inte också finns två inmatningshjul för att t.ex. styra ugnsbredd och temperatur med...
Skillnaden mellan dessa nykomlingar och den/de ersättare till A700/850/900 som många väntar på ligger inte i vilka funktioner som finns, eller hur många de är, utan i hur man kan accessa och manipulera dem. För min del är de gamla fortfarande fantastiska i detta avseende, men jag börjar förstå att Sony antagligen inte kommer att våga låta den sortens (i mina ögon mycket) lyckade design leva vidare fast med nya finesser inuti. För mig skulle det dock klart vara värt ett betydligt högre pris den dag jag väljer ny kamera!
Du kan möjligen ha rätt i det avseendet att jag inte är särskilt representativ för målgruppen, men så har jag ju inte heller några planer på att byta ut min A700 när det kommer en ersättare...
EDIT: Jag glömde ju skriva dit slutklämmen på sista stycket, och den är att jag väntar också mycket ivrigt på en ersättare till t.ex. A700, men inte för att jag vill byta kamera nu, utan för att jag vill veta att det finns kontinuitet. För att jag vill veta att jag kan bygga vidare på mitt nuvarande Sonysystem och att jag den dag jag vill byta kommer att kunna köpa en Sony som passar mig, och då betalar jag gärna mycket mer för hanteringen än för fineserna, om man så säger.
Senast ändrad:
CalleStahl
Aktiv medlem
Eftersom Sony lyckats med en mycket exaktare autofokus sen A550 och A900 så har mycket av mikrojusteringen spelat ut sin roll. Känns mer som en "ifall" funktion som de flesta inte behöver.
Ja som det verkar på pappret så har dom skärpt sig på punkten AF. Det var på tiden.
"TTL 15-point phase detection AF system with 3 cross sensors (11-point with optical viewfinder)"
Varav 4 st som hjälp sensorer så det gör att man kan hoppas på ett fungerande följande AF.
FlyerOne
Aktiv medlem
Jag har inte uttalat mig om A700-efterföljarens pris överhuvudtaget. Du måste blanda ihop mig med någon annan.Vad är det i A700-efterföljaren som du tror kommer göra en entusiastfotograf villig att betala dubbla priset för vad en A580 kommer kosta?
---
Men bortsett från detta så kan jag ju uttala mig nu istället...
Ja, jag anser att det finns entusiaster som är villiga att betala mer för en A700-serie kamera än för en A500-serie dito (trots att de senare f.n. uppvisar marknadens bästa prestanda/pris-förhållande).
Edit: Anledningen till min uppfattning är samma som Lars redovisat ovan i inlägg #23, så då slipper jag att skriva detta själv.
Tack Lars!
Dannegr
Aktiv medlem
580 långsammare än 550 , beror det på mer pixlar?
Hoppas på ett bättre auto-iso också , inte riktigt nöjd med det på 550.
Läste någonstan om en tid kameran tog på sig , buffert , 50sek., vet någon vad detr är?
om man vill fota sport , hundar mm , är det då a55 eller 580 som gäller ??
Läste någonstan om en tid kameran tog på sig , buffert , 50sek., vet någon vad detr är?
pet
Aktiv medlem
580 långsammare än 550 , beror det på mer pixlar?
Ja möjligtvis att den är liiite långsammare pgr av dom något större filerna...auto-iso fungerar precis som på dom senaste Alpha/Nex modellerna alltså från iso100-1600.
Dock är ju A580 bättre än A550 på mycket annat då det är en del nytt under "huven"
Ang 50sek o långsam tömning av buffert så tänker du nog på A55...A560/580 lär vara ungefär lika snabba som A550.
Svårt o säga då ingen gjort någon jämförelse mellan dom olika modellerna...man får nog invänta fler tester och användarrapporter för att få lite indikeringar på detta.
Dannegr
Aktiv medlem
Ang 50sek o långsam tömning av buffert så tänker du nog på A55...A560/580 lär vara ungefär lika snabba som A550..
Och vad menas exakt med det...?
pet
Aktiv medlem
Och vad menas exakt med det...?
Menade att det du skrev ang långsam tömning av buffert och kameran stängdes av i 50sek mm har du säkert "snappat upp" från A55 testen på dpreview då det är saker som dom tyckte va dåligt med just den kameran.
Sen det jag skrev ang att A560/580 lär vara ungefär lika snabba som A550..så menar jag att det lär inte vara någon större skillnad....A560 är troligvis lika snabb som A550 då filerna från kamerorna är likvärdiga i storlek...A580 är möjligvis lite långsammare och med lite mindre buffert pgr av dom större filerna...men som sagt allt detta lär visa sig när tester dyker upp.
Photocon
Aktiv medlem
Har länge tyckt att A700 borde fått en efterföljare nu. Jag anför samma skäl som mister Ringh. Dock verkar Sonys satsning nu inte så dålig som jag först befarade.
Tror dock inte att nuvarande A550-ägare kommer att springa benen av sig för en A560/A580 såvida de inte är ute efter filmfunktionen. Men det kan finnas en orsak till att skifta om sensorerna är byggda på samma sätt och har samm signalhantering som i NEX-kamerorna. Sony har aldrig tidigare presenterat en sensor i aps-c format med så bra lågljusegenskaper och tillhörande brusfrihet.
Sannolikt kommer vi inte att ens få se någon mock-up av någon FF-kamera. Tror att Sony först vill lösa den interferens SSS-funktionen har på videofunktionen. Skakningar i en FF-sensor som är 2,25x större i area än en aps-c stör sannolikt en videofunktion. Därmed anser sig nog Sony inte föranledda att uppgradera A900/A850 med LV som ett mellansteg. Man vill nog fixa hela baletten på en gång.
Vad gäller microjustering: För alla som inte testat denna "finess" GLÖM DEN!!!!!!!!!!!!!!!! Den kan bara justera EN brännvidd på ETT avstånd. Alltså avsett att användas som ett tillfälligt "plåster" innan objektivet (alternativt kameran) måste skickas på service för AF-kalibrering.
Mikrojusterar man exempelvis ett 50mm objektiv på referensavståndet 50x brännvidden=2,5 meter så fungerar det prefekt just på det avståndet. Däremot kan felet öka på längre eller kortare avstånd efter mikrojustering. Zoomar har normalt 8 justeringspunkter så att få en fram- eller bakfokuserande sådan att bli okej efter mikrojustering är ännu mer omöjligt.
Tror dock inte att nuvarande A550-ägare kommer att springa benen av sig för en A560/A580 såvida de inte är ute efter filmfunktionen. Men det kan finnas en orsak till att skifta om sensorerna är byggda på samma sätt och har samm signalhantering som i NEX-kamerorna. Sony har aldrig tidigare presenterat en sensor i aps-c format med så bra lågljusegenskaper och tillhörande brusfrihet.
Sannolikt kommer vi inte att ens få se någon mock-up av någon FF-kamera. Tror att Sony först vill lösa den interferens SSS-funktionen har på videofunktionen. Skakningar i en FF-sensor som är 2,25x större i area än en aps-c stör sannolikt en videofunktion. Därmed anser sig nog Sony inte föranledda att uppgradera A900/A850 med LV som ett mellansteg. Man vill nog fixa hela baletten på en gång.
Vad gäller microjustering: För alla som inte testat denna "finess" GLÖM DEN!!!!!!!!!!!!!!!! Den kan bara justera EN brännvidd på ETT avstånd. Alltså avsett att användas som ett tillfälligt "plåster" innan objektivet (alternativt kameran) måste skickas på service för AF-kalibrering.
Mikrojusterar man exempelvis ett 50mm objektiv på referensavståndet 50x brännvidden=2,5 meter så fungerar det prefekt just på det avståndet. Däremot kan felet öka på längre eller kortare avstånd efter mikrojustering. Zoomar har normalt 8 justeringspunkter så att få en fram- eller bakfokuserande sådan att bli okej efter mikrojustering är ännu mer omöjligt.
CalleStahl
Aktiv medlem
Hellre träff på 50x brännvid än aldrig!
pet
Aktiv medlem
Hellre träff på 50x brännvid än aldrig!
Bäst o ha ett måttband med sig i fickan/väskan då ifall ögonmåttet sviker
Jag håller med Lennart...AF-justeringen som finns i dagens kameror är inget o hurra för...fungerar hjälpligt/som nödlösning på objektiv med fast brännvidd men väldigt dåligt/inte alls på zoomobjektiv....bättre och lämna in för riktig justering om man råkar ut för FF/BF så man få AF som är fullt fungerande och tillförlitlig på alla avstånd,brännvidder mm.
FlyerOne
Aktiv medlem
Lennart, har du kunnat jämföra A550 och NEX? Minns inte exakt vilka kameror just du haft. Jag är för egen del väldigt nöjd med sensorn i min A550 - hög-ISO-prestanda är väsentligt bättre än vad min gamla trogna A200 kan prestera (men på låga ISO är den fortfarande mycket bra). Så nu undrar jag ifall du menar att sensorn i NEX-kamerorna är ännu bättre än den i A550, eller menar du bättre i jämförelse med de tidigare Alpha-kamerorna?
Som A550-användare utan intresse för videofilmning så håller jag med dig om att jag inte har något intresse av att byta upp mig till A560 eller A580. Kan inte se några andra skillnader (förutom att A560 har GPS), och 14 eller 16 Mp anser jag knappast göra någon märkbar skillnad i praktiken.
Däremot funderar jag starkt på att skaffa mig en NEX-5, och då blir jag tvungen att sälja min älskade A550 pga ebb i kassan f.n. A550 är den absolut bästa kamera jag haft i hela mitt liv, och jag har haft ett 3-siffrigt antal kameror... Och ingen annan kamera har varit SÅ ROLIG att använda! En kvalitet som definitvt är av betydande värde för fotoglädjen. Och eftersom jag inte är pro så är det ju därför jag fotar...
När det gäller att sälja min A550 så säger min känsla - ABSOLUT NEJ! UNDER INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER! Medan mitt förnuft försöker att få mig att fatta - bättre att ha två Alpha DSLR-kameror och en NEX än tre Alpha DSLR-kameror enbart. Sedan är det "bara" att skaffa ett extraknäck och köpa tillbaka en A550 senare.
Som A550-användare utan intresse för videofilmning så håller jag med dig om att jag inte har något intresse av att byta upp mig till A560 eller A580. Kan inte se några andra skillnader (förutom att A560 har GPS), och 14 eller 16 Mp anser jag knappast göra någon märkbar skillnad i praktiken.
Däremot funderar jag starkt på att skaffa mig en NEX-5, och då blir jag tvungen att sälja min älskade A550 pga ebb i kassan f.n. A550 är den absolut bästa kamera jag haft i hela mitt liv, och jag har haft ett 3-siffrigt antal kameror... Och ingen annan kamera har varit SÅ ROLIG att använda! En kvalitet som definitvt är av betydande värde för fotoglädjen. Och eftersom jag inte är pro så är det ju därför jag fotar...
När det gäller att sälja min A550 så säger min känsla - ABSOLUT NEJ! UNDER INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER! Medan mitt förnuft försöker att få mig att fatta - bättre att ha två Alpha DSLR-kameror och en NEX än tre Alpha DSLR-kameror enbart. Sedan är det "bara" att skaffa ett extraknäck och köpa tillbaka en A550 senare.
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ja den är bra men åtminstone jag tycker att den brusar förvånansvärt mycket på ISO 800. Brusreduceringen sätter ju in på högre ISO-tal och ISO 800 tycker jag är ett visst problem som jag normalt försöker undvika. Det blir ju inte ens bra i hyfsat ljus utan en sväng via Lightroom.
FlyerOne
Aktiv medlem
Håller också med dig Lennart helt när det gäller mikrojustering. Detta är bara ett sätt för tillverkarna att slippa att behöva sköta sig, och göra vad de borde - dels att utveckla AF-system som med tillräcklig noggrannhet och precision för att kunna ge skarpa bilder med dagens allt mångpixliga kameror och högpresterande objektiv, och dels att kosta på en adekvat produktionskontroll så att det inte släpps ut en massa hus och objektiv med BF/FF. Det är ju inte så svårt att se att det är Canon som har mest problem i dessa båda avseenden numera (är rejält förvånad över att de fortfarande vågar hålla på såhär utan att ha fixat detta för längesedan).
Det jag ser som väldigt positivt är att Sony inte slappar här utan förefaller att ha samma uppfattning som du och jag i detta avseende.
Sony har ju visat sig klart tveksamma till att använda sig av mikrojustering som "lösning" på dessa problem. De jobbar istället mycket seriöst med att förbättra AF:ens noggrannhet. Jag har kunnat se tydliga förbättringar i denna för VARJE nu generation av Alpha-kameror (har i och för sig ingen erfarenhet av den andra "trillingserien" - A230/A330/A380).
Jag har aldrig haft någon kamera som har haft så bra AF som A550. Den är snabbare, och framförallt mycket noggrannare än alla de andra kameror jag haft (oavsett fabrikat). Om fokuseringen står kraftigt fel när man börjar att fokusera, så går den vanligen ändå direkt åt rätt håll, medan de tidigare kameragenerationerna så gott som alltid började åt fel håll, så man fick stå där och vänta.
Ytterligare en sak som Sony på något sätt uppenbarligen också på något sätt har lyckats göra något åt är BF/FF-problemet. En del av mina gamla Minolta AF-objektiv uppvisar lite av detta med mina tidigare Alpha-kameror, men på A550:an är problemet puts väck (utom för ett av objektiven, som har svår BF)!
Det jag ser som väldigt positivt är att Sony inte slappar här utan förefaller att ha samma uppfattning som du och jag i detta avseende.
Sony har ju visat sig klart tveksamma till att använda sig av mikrojustering som "lösning" på dessa problem. De jobbar istället mycket seriöst med att förbättra AF:ens noggrannhet. Jag har kunnat se tydliga förbättringar i denna för VARJE nu generation av Alpha-kameror (har i och för sig ingen erfarenhet av den andra "trillingserien" - A230/A330/A380).
Jag har aldrig haft någon kamera som har haft så bra AF som A550. Den är snabbare, och framförallt mycket noggrannare än alla de andra kameror jag haft (oavsett fabrikat). Om fokuseringen står kraftigt fel när man börjar att fokusera, så går den vanligen ändå direkt åt rätt håll, medan de tidigare kameragenerationerna så gott som alltid började åt fel håll, så man fick stå där och vänta.
Ytterligare en sak som Sony på något sätt uppenbarligen också på något sätt har lyckats göra något åt är BF/FF-problemet. En del av mina gamla Minolta AF-objektiv uppvisar lite av detta med mina tidigare Alpha-kameror, men på A550:an är problemet puts väck (utom för ett av objektiven, som har svår BF)!
FlyerOne
Aktiv medlem
Sten-Åke, ja vid ISO 800 blir det tydligen ingen eller väldigt liten brusredusering i kameran, den verkar börja vid ISO 1600. Men lite lätt Noise Ninja e.d. gör dock att man inte behöver vara rädd för att använda ISO 800, tycker jag. Skulle tro att ISO 800 då blir något bättre än 1600, även om jag inte har gjort några noggranna jämförelser av detta.
Photocon
Aktiv medlem
Lennart, har du kunnat jämföra A550 och NEX? Minns inte exakt vilka kameror just du haft. Jag är för egen del väldigt nöjd med sensorn i min A550 - hög-ISO-prestanda är väsentligt bättre än vad min gamla trogna A200 kan prestera (men på låga ISO är den fortfarande mycket bra). Så nu undrar jag ifall du menar att sensorn i NEX-kamerorna är ännu bättre än den i A550, eller menar du bättre i jämförelse med de tidigare Alpha-kamerorna?
Hej Gunnar!
Jag menar faktiskt i jämförelse med A550. Skillnaden är inte stor men den märks. Sten-Åke drar upp ett exempel som jag tänkte anföra också. Bruset vid iso 800 till exempel är till fördel för NEX., jpegmotorn fixar en en lite snyggare rendering dessutom och själv tycker jag att NEX:s autoexponering fungerar lite bättre. Kör man raw är skillnaden sannolik mycket försumbar, vilket också styrks av DXO.
Eftersom jag föredrar att plåta i raw+jpeg är skillnaden ej märkbar mellan kamerorna förutom en sak som kanske inte är adekvat i sammanhanget eftersom man ju kan växla objektiv på resp kamera. Kitzoomen till NEX är enl mina jämförelser "giftigare" än motsvarande kitzoom till A550. Och betydligt behagligare att hantera. Men det har ju inte med senor och signalhantering att göra.
Avser att man växla objektiv mycket och använda fasta brännvidder med bibehållen AFskulle jag nog inte byta bort en A550 mot en NEX-5. Däremot när kassan tillät komplettera med en eftersom NEX med en standardzoom är så behändig.
En udda sak. Jag äger två NEX-3 (den ena en födelsadagspresent som jag inte "kan" byta bort då släkten skulle märka det samt en silverförgad jag köpte tidigare. Jag måste göra mig av med en). Jag är närmast häpen över kameran lågljusegenskaper och bildkvalitet. Överträffar i vissa lägen världens mest avancerade APS-C lamera (Canon Eos 7D med 18MP). Vid koll på DXO visar det sig också att kurvorna för NEX-5/3 nästan är ekvivalenta med 7D. Dock lite förvånande har NEX-3 lite bättre högisoprestanda än 5:an. Enl DX0-mark i alla fall.
pet
Aktiv medlem
Lägg där till hand held twilight mode som ger grymt bra/rena resultat på höga iso...fungerar dock bara bra på statiska motiv och i JPEG men kör man Nex i detta läget så är det ingen annan APS-C kamera som kommer i närheten av så brusfria bilder direkt ur kameran på likvärdiga iso-tal ...denna funktionen skall Sony tydligen förbättrat i dom nya A33/55 och A560/580 så att man skall kunna ställa bländare/tid själv.
Photocon
Aktiv medlem
Tack för informationen, Lennart!
Hmm, du har alltså en NEX-3 extra som du inte behöver? Får nog emejla dig om detta (även om jag i första hand hade tänkt mig en NEX-5 med pannkaksobjektivet, eller ännu hellre båda).
Efter att kollat vad kitzoomen presterar i vidvinkelläge och ljusstyrka f/3.5 beslöt jag att inte skaffa pancakegluggen utan avvakta och se vad som dyker upp längre fram. f/2.8 istället för endast f/3.5 och med bibehållen bildstabilsering väger över till kitzoomens fördel.
Däremot vill jag gärna komplettera med exempelvis en fast 30mm med f/1.8 om det gick att önska sig en sådan med AF-funktion. Ska även avvakta konverterutvecklingen, men det känns lite frestande att klämma dit Sonys Zeiss och G-gluggar även utan AF-funktion.
Nu är detta ingen försäljningssajt, men min silverfärgade NEX-3 och kitzoom har gått 73 exponeringar, fungerar prefekt och är omöjlig att skilja från nyskick. Återstår nästan 11 månaders garanti. Du är välkommen att maila om du känner för det. Det går alltid att komma överens.
Men ssv, jag ser NEX-systemet som ett lättransportabelt komplement till konventionell dslr, med bibehållen eller t o m bättre bildkvalité än de flesta på marknaden förekommande aps-c dslr. Så jag tycker inte du ska göra dig av med din A550 utan just komplettera med NEX (men det är min personliga åsikt)