Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Håller jag inte alls med om. Det finns gott om tillfällen där 7 bilder per sekund är väldigt användbart, trots att fokusering som sagt sker bara på första bilden.

Instämmer i detta!
Jag har fotograferat en del karate från tävlingar och träning där jag befunnit mig på lite avstånd och ser utövarna från sidan. Det är snabba förlopp och 7 bps. är suveränt, även om jag "kan sporten" så jag "vet när det blir action" så är detta på ett ungefär och hög seriebildtagning i skurar gör att man kan fånga precis rätt ögonblick och dessutom bildserier som är väldigt intressanta.


/Mats
 
Visst pekar det på en positiv inställning att se fördelar i stället för nackdelar, men det tar iaf inte bort det faktum att det för väldigt många helt enkelt utgör ett definitivt "kameran är inte ens värd att titta på" att följande AF inte varit speciellt bra. Fotar man friidrott / fotboll / ishockey / fåglar / bilar / cross / skate / häst eller vad som helst som rör sig longitudinellt är en stillastående AF ganska värdelös - då fungerar det faktiskt bättre i många fall med med manuell fokusering...

Hur positiv till denna begränsade egenskap (7bps/ingen AF) man är så måste man dock vara öppensynt nog till att se att det lite är som att marknadsföra en bil som är snabbast i världen på 0-70km/h. Men tyvärr är 70 också topphastigheten (den har bara växel 1&2)... Vill du alltså kunna köra motorväg ibland också måste du köpa två bilar - vilket är ok för vissa budfirmor som är stora nog att ha massvis med fordon/förare i sin bilpark, och möjlighet att fördela arbetet mellan dem väl. Är du lite mindre (eller privatperson) blir det dock kanske lite överkurs att ha två bilar bara för att du vill vara snabbast inne i stan...

Då är en bil som bara är nästan lika snabb 0-70, men som därefter har två fungerande växlar till så att den fungerar komfortabelt i 120 på motorväg också ett bättre köp.

Töntig liknelse, men jag är trött nu... Inga nyheter on-topic, men September närmar sig ju nu med stormsteg! :)
 
Visst pekar det på en positiv inställning att se fördelar i stället för nackdelar, men det tar iaf inte bort det faktum att det för väldigt många helt enkelt utgör ett definitivt "kameran är inte ens värd att titta på" att följande AF inte varit speciellt bra.

Visst är det absolut så. Självklart bättre med följande AF, inget snack.

Tyvärr är det många som resonerar "kameran är inte värd att ens titta på" eftersom det står SONY med stora bokstäver på framsidan.


/Mats
 
......The A33 and A55 will be the first DSLR camera designed to take very good quality video, with unique fast autfocus for stills AND video (Phase detection AF during video!), and a 2 stop better High-ISO performance (than previous Sony APS-C cameras)...........

Nu jävlar ska här köpas....;-))))
 
I sådana fall blir jag blöt i brallan av lycka.. Vikken skönhet !!

men tyvärr så var det där nog en kamera som någon designat som inte är från Sony.. Men huiii ifal Sony byggde en sådan. Då slog dom knock på dom andra rätt av..
 
Jisses. Jag skulle med ett leende gå runt med blött i brallan för en kamera med den looken.. och med den funktion skärmen påpekar kameran bör ha. Samt den sluttande skärmvinkeln i bak osv...

WOW...
 

Nej det där är bara en designstudie/förslag som en person/firma gjort...det är en designstudie/förslag på hur efterföljaren till A900 skulle kunna se ut...om jag inte minns fel så postade Lennart A bilder/länk i A900 tråden på denna designstudien/förslaget....den är riktigt snygg o skulle den blir verklighet skulle jag inte tveka en sekund på att köpa den.
 
Men samtidigt blir ju kameran djupare. Sensorn kan inte luta och måste ha rätt avstånd till objektivet, så för att skapa lutningen måste huset bli tjockare i överkant, inte tunnare nertill.

Ähh man gör den med Nex-fattning,EVF och APS-C sensor så är problemet löst...hade blivit en riktig killer till APS-C kamera :)
 
Startade separat tråd för A33/A55 igår

.
Jag startade en separat tråd för dessa "translucent cameras" igår. Anledningen var dels att jag anser att dessa kameror är mycket off-topic i denna tråd (detta är ju ett nytt koncept som rejält avviker inte bara från A500/A5550 utan också från alla andra hittillsvarande DSLR-kameror), och dels för att ge några fler av Fotosidans medlemmar chans att få lite info om denna nya kameratyp. Det är ju bara en handfull av oss inbitna Sonyianer som följer denna tråd, pga dess längd. Tråden har för länge sedan upphört att vara en tråd med info för alla som kan tänkas vara intresserade av A500/A550, och omvandlats till en chat-tråd för oss här, och vi är ju som bekant bara en handfull.

Med runt 1.300 inlägg i denna tråd, torde antalet tillkommande nya intressenter ligga mycket nära 0, så tråden har för längesedan upphört att sprida någon info om A500/A550 till "den breda allmänheten".

Ifall man vill skapa en tråd för att sprida info om något till en något större grupp av allmänna användare, och inte bara ett ensiffrigt antal, så bör tråden enligt min erfarenhet inte överskrida 20-30 inlägg, och dessa behöver dessutom vara tämligen on-topic. Annars klickar folk vidare till något mera övergripbart, och där man inte måste lägga en full arbetsdag för att ta sig igenom. Det är ju mycket roligare att hinna med att läsa kanske något 30-tal trådar om OLIKA ämnen, och då får trådarna förstås inte vara av monsterlängd.

Helt klart är att det finns ett behov av "chat-trådar" också, eftersom de uppstår hela tiden, trots att somliga mer eller mindre desperat (men vanligen med föga framgång) försöker att få deltagarna att hålla sig on-topic. Säkert inte så konstigt - chat-trådar om allt möjligt från bilar till tvättmedel (och emellanåt faktiskt även fotografering och kameror) liknar ju mycket mera våra vanliga samtal utanför Internet. I varje fall är detta vad som kan avhandlas under Foto-fikat varannan vecka här i Götet... :)

Allt enligt min uppfattning, förstås.

Pga av min ovan redovisade uppfattning om detta skulle jag därför vilja föreslå att ifall någon har kunskaper eller frågor om dessa nya "Pellix-artade" kameror, så använd nedanstående tråd istället:

Ämne: Annorlunda kameror - Pellix A33 och A55? presenteras av Sony 24 aug
Länk: www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=124143

För att inte dränka denna nya tråd i "brus" föreslår jag alltså att vi försöker hålla oss ganska strikt on-topic (åtminstone så länge det går...). Vi kommer ju sannolikt att få mera kött på benen om dessa kameror inom två veckor. Förutom de allra första inläggen så utgör allt övrigt som skrivits i denna tråd om A33/A55 spekulationer och "brus", vilket jag i och för sig faktiskt hellre ser, som skett, bli "dumpat" här, istället för att med en gång "kontaminera" den nya A33/A55-tråden... :)
 
Kanske bara ska tillägga att när jag startade tråden ovan igår så hade jag inte sett att dessa kameror redan hade börjat avhandlas här - jag hann precis få iväg den nya tråden innan biblioteksdatorn slängde ut mig (5 minuter före kl 19).
 
Vad är en drygt ett år gammal begagnad välskött A550 med kitobjektiv värd idag. Jag ska kanske köpa en men vill inte betala ett överpris. Priset är inte diskuterat ännu.
 
Vad är en drygt ett år gammal begagnad välskött A550 med kitobjektiv värd idag. Jag ska kanske köpa en men vill inte betala ett överpris. Priset är inte diskuterat ännu.

Det var en A500 ute på tradera för ett tag sedan. Inget bud på utgångspriset 3500 kr. (Kan varit min gamla). En A580 gick för 4987 kr. A550 kanske är värd dryga 3000 kr?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.