Startade separat tråd för A33/A55 igår
.
Jag startade en separat tråd för dessa "translucent cameras" igår. Anledningen var dels att jag anser att dessa kameror är mycket off-topic i denna tråd (detta är ju ett nytt koncept som rejält avviker inte bara från A500/A5550 utan också från alla andra hittillsvarande DSLR-kameror), och dels för att ge några fler av Fotosidans medlemmar chans att få lite info om denna nya kameratyp. Det är ju bara en handfull av oss inbitna Sonyianer som följer denna tråd, pga dess längd. Tråden har för länge sedan upphört att vara en tråd med info för alla som kan tänkas vara intresserade av A500/A550, och omvandlats till en chat-tråd för oss här, och vi är ju som bekant bara en handfull.
Med runt 1.300 inlägg i denna tråd, torde antalet tillkommande nya intressenter ligga mycket nära 0, så tråden har för längesedan upphört att sprida någon info om A500/A550 till "den breda allmänheten".
Ifall man vill skapa en tråd för att sprida info om något till en något större grupp av allmänna användare, och inte bara ett ensiffrigt antal, så bör tråden enligt min erfarenhet inte överskrida 20-30 inlägg, och dessa behöver dessutom vara tämligen on-topic. Annars klickar folk vidare till något mera övergripbart, och där man inte måste lägga en full arbetsdag för att ta sig igenom. Det är ju mycket roligare att hinna med att läsa kanske något 30-tal trådar om OLIKA ämnen, och då får trådarna förstås inte vara av monsterlängd.
Helt klart är att det finns ett behov av "chat-trådar" också, eftersom de uppstår hela tiden, trots att somliga mer eller mindre desperat (men vanligen med föga framgång) försöker att få deltagarna att hålla sig on-topic. Säkert inte så konstigt - chat-trådar om allt möjligt från bilar till tvättmedel (och emellanåt faktiskt även fotografering och kameror) liknar ju mycket mera våra vanliga samtal utanför Internet. I varje fall är detta vad som kan avhandlas under Foto-fikat varannan vecka här i Götet...
Allt enligt min uppfattning, förstås.
Pga av min ovan redovisade uppfattning om detta skulle jag därför vilja föreslå att ifall någon har kunskaper eller frågor om dessa nya "Pellix-artade" kameror, så använd nedanstående tråd istället:
Ämne: Annorlunda kameror - Pellix A33 och A55? presenteras av Sony 24 aug
Länk:
www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=124143
För att inte dränka denna nya tråd i "brus" föreslår jag alltså att vi försöker hålla oss ganska strikt on-topic (åtminstone så länge det går...). Vi kommer ju sannolikt att få mera kött på benen om dessa kameror inom två veckor. Förutom de allra första inläggen så utgör allt övrigt som skrivits i denna tråd om A33/A55 spekulationer och "brus", vilket jag i och för sig faktiskt hellre ser, som skett, bli "dumpat" här, istället för att med en gång "kontaminera" den nya A33/A55-tråden...