Bussmicke skrev:
Bra, stå på dig.
Lämna gärna en rapport sedan om hur det gick, om och vilken kamera det blev.
Jag har skaffat en A350 till slut. Har testat den i påsk med de av mina objektiv den passar bäst ihop med. Jag valde denna kamera av flera skäl. Främst plåtar jag på resor, arkitektur, natur och makro samt lite gata och vänner förstås. Oftast plåtar jag i vanligt dagsljus och jag prioriterar detalj före anorektiskt brus i mörker. När det börjat komma även en del bra bilder tagna i svåra ljusförhållanden tagna med A350 och positiva omdömen om hyfsade brusegenskaper trots de många pixlarna, tycker jag inte valet var så svårt. Jag ville ju inte ha något betydligt sämre än det jag redan har!
Viktigt för mig är också bra bildkvalitet, ergonomi, flexibilitet och möjligheter till bra kreativa inställningsmöjligheter. Jag har en KM 7D och vet vad den kan och inte kan. Det som verkligen står ut och som jag prioriterat i valet av A350 är detaljåtergivningen och den är fantastisk i A350. Den hanterar brus lika bra och bättre än min 7D som börjar bli märkbart grynig på ISO 800. ISO 800 är riktigt bra på A350. A350 är faktiskt mer flexibel än 7D i en del avseenden. Man kan t.ex. ställa kontrast, färgmättnad och skärpa selektivt för var och en av följande s.k. "shooting styles": Standard, Vivid, Portrait, Landscape, Night View, Sunset, Black and White and Adobe RGB. I 7D finns ingen sån felxibilitet över huvdtaget, där gäller inställningarna i alla lägen tills man ändrar dem igen. I "Landscape" vill man kanske ha både mer kontrast, mer färgmättnad och mer skäpa, medan man i "Portrait" vill ha en mjukare bild. Det skulle inte varit möjligt i 7D, så detta är verklligen en ordentlig förbättring.
A350 har en mycket bättre AF än min gamla kamera och den exponerar fantastiskt bra jämfört med 7D som alltid måste kompenseras och ibland missar helt. Däremot ger A350 ganska mjuka och lite slätstrukna bilder direkt ur kameran (JPG). De flesta kanske som jag skulle föredra att öka mättnad och skärpa något steg.
7D har en klart bättre sökare än A350, inget snack om den saken men jag trodde faktiskt A350:ans skulle vara sämre än den är. Det som jag däremot stört mig lite är att antishakeindikatorn numera är så liten där nere i högra nedre hörnet att man knappt ser den. Ergonomin i 7D är inte bara bättre i detta avseendet utan i många andra fall likväl trots att jag faktikst tycker att A350:ans ergonomi är en hyfsad kompromiss om man betänker att en toppratt försvunnit och en massa kanppar.
Vid sidan av antishakeindikatorn så finns några andra mindre bra kompromisser. Under funktion-knappen finns 6 huvudmenyer med lättåtkomliga inställningar. Här hade man kanske kunnat klämt in ett par som användaren kunnat definiera själv. Det har ju t.o.m. min lilla kompakt Ricoh Caplio R7!!! Jag saknar blixtkompensation lättillgängligt bl.a. Vanlig exponeringskompensation ställs med en +/- -knapp på utsidan av huset. Varför kunde inte denna styrt blixtkompensationen om blixten varit uppfälld t.ex. I övrigt är jag faktiskt förbluffad över hur mycket av det som finns i min gamla semipro-modell som också finns i A350 i ofta likvärdig eller förbättrad form.
Skärmen är 2,7" och hyfsad men inte alls i klass med A700. Men Live Viev som jag egentligen aldrig tyckt varit någon större grej är faktiskt inte så dumt i en del situationer. Det är smart vid gatufoto att kunna skjuta från höften eller nere vid marken utan att ligga på magen. Sen är det faktiskt lite orginellt med den "crop-zoom" (1,4x resp. 2x) som kan användas i Live View också som ger en teleförlängareffekt till priset av en reducering av antalet pixlar i bilden. Nöjer man sig med 1,4x så lagras ändå en bild på över 7 megapixel och det räcker långt för en som är van med 6 (som i sin tur räcker bara för A3 utskrifter på min skrivare).
Sen till något av det viktigaste: Den är klart mindre och lättare än både 7D och A700 och det har jag verkligen längtat efter. Den är faktiskt exakt lika bred som min gamla resekompis Penatx ME från 70-talet, men där upphör likheten för A350 är lika tjock utan objektiv som ME med ett pannkaksobjektiv. Högre är den också. Till de som klagat på Sony-kamerors höga slutarljud kan jag bara säja - klagomålen förstår jag. MEN det finns också här en stor förbättring. Avtrycket i A350 är så lätt, så lätt jämfört med D7, att jag direkt känner att det påverkar skakningar till följ av avtryckning. Det är lättare att hålla still än A350 än en 7D och det motverkar också suddiga bilder!
A350 lagrar stora RAW på upp till 17-18 MB/bild. Trots det hanterar kameran dessa datamängder internt mycket snabbt. Men det är jobbigt och tar datorkraft att konvertera dem till DNG, så det har jag nästan slutat med. Lyckligtvis så är bilderna så perfekt exponerade ofta och de kreativa inställningarna kompenserar mycket annat som behöver kompenseras att jag gått över helt till JPG för jag känner att jag kan inte i det eländiga Lightroom göra i RAW vad DRO Dynamic Range Optimizern och andra inbyggda funktioner klarar av i kameran direkt. Jag ser det till största delen som en befrielse att slippa skruva på verenda förbannad bild innan man kan titta på den. Den tiden har jag inte ofta idag.
Är dina prioriteringar mina så har jag inga problem att rekommendera A350. Men behöver du ergonomi utan kompromisser, "sepia filter" direkt i kameran
, flexiblare och kraftigare blixtystem eller snabbare seriebildtagning ska du självfallet välja en A700. Annars är A350 en riktigt kul och prisvärd kamera tycker jag!