Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A300 och A350 "officiella" - får live view

Produkter
(logga in för att koppla)
Ludix skrev:
köpte tack o lov den aldrig där, blev Expert senare. Hade lite problem Nikonen ja ville ha efterson kitet med 18-135 optiken var slut mer ellr mindre i hela landet. Men dom va så snälla att dom tog hem huset o optiken vid sidan om varann, så dom tjänade 1000 kr mindre än vad dom skullat. Dyrare när det inte är i kit som vi vet, men den kostnaden tog dom=)

Kan rekommendera Expert i Ljungby, om det funnits kvar^^(så bra va dom) =)

Hoppas expertbutiken Eddie gjorde sitt Sony köp i är lika bra..

Jodå . dom ställer upp till 100% . jag får en helt ny kamera i dag eller i morgon . undertiden så har jag fått låna en ny A200 som stog i deras glasmonter . den har fått slita ont då jag var på elmia med den sen även en omgång med porträtt foto . men man längtar till sin A350 . så nu får det även bli köp av ett nytt objektiv . blir nog ett 70-300 av något slag . beg duger fint för mej .
 
Underbart när dom ställer upp så och inte ska krångla. Iof så hade det vart mer konstigt i detta fallet om dom inte gjort, men som sagt. Skönt när de inte behövs krångla med något.


Just det. En rekomendation bara. Se till o skaffa någon forma av skydd för displayen. Satte på skyddsfilm på min, o den räddade displayen fint från o få massa eländiga repor. Displayen sitter ju ganska oskyddat eftersom den är mer "utåtstickande" än på många andra kameror.
 
RNR skrev:
Jodå . dom ställer upp till 100% . jag får en helt ny kamera i dag eller i morgon . undertiden så har jag fått låna en ny A200 som stog i deras glasmonter ...
Förstklassigt! Roligt att höra om butiker som agerar så proffsigt.

Det tyder ju på att det finns butiker som kan konkurrera mycket bra med Internet-handeln, och att butiksdöden därför förhoppningsvis trots allt inte kommer att bli lika total som vi har varit rädda för.
 
japp . då vart den hämtad från butiken . så nu sitter man här lycklig igen . nu ska det bara hittas pengar till ett 70-300 objektiv + en blixt samt en väska . hmmmmmmmm det börjar bli dyrt detta , hihi men vad gör det . man gör inget annat dumt under tiden .
 
Sony A300

har blivit prissatt på PC CITY men inte A350??

Sony DSLR-A300 kamerahus 6390:-
Sony DSLR-A300K kit med DT 18-70 6990:-

kjellsn
 
Ja

det var ett bra pris tycker jag! Jag har inte bestämt mig ännu om det blir en 300 eller 350!
kjellsn
 
samma här , jag är jättenöjd än så länge . väntar nu på ett 70-300 från en här på fotosidan . missa en jättefin rovfågel i går pga objektivet inte räckte till . grrrrrrrrrr. men men det kommer mer chanser . nästa mål är en bra blixt .
 
Ända som jag har märkt i vissa situtationer är att han kan va lite jobbig o lägga fokus ibland. Inte ofta, men ibland så blir de väl ngn form av lustigt ljus, o då har den jättesvårt för de. Riktar man kameran mot en annan punkt med annat ljusförhållande, o sen riktar tillbaka tar han kortet utan problem. men kanske så det är på alla kameror? Detta är som sagt min första systemdigitala kamera.
 
Det finns vissa situationer som inget autofokussystem klarar, oavsett fabrikat. Man lär sig efterhand när det funkar och när det inte gör det. Den förmodligen vanligaste metoden är att göra precis som du själv redan har upptäckt att man kan göra - fokusera på något annat som ligger på samma avstånd. Ibland kan man ju också fokusera manuellt, ifall man har tid på sig.

Om du kikar lite i instruktionsboken så hittar du säkert också en sida där de vanligaste situationerna när AF inte fungerar finns beskrivna.
 
Ja precis. trodde nästan de var så. men kan inte kolla i boken då jag glömde den hemma, o bor på irland, men den är på väg^^ så då ska de läsas på :D
 
Creative Settings och JPEG

JPEG-bilderna rakt ur min A350 är lite väl ljusa och utslätade och jag tycker de behöver kompenseras lite här och där för att man ska slippa behöva efterarbeta varenda bild manuellt.

Det jag kommit fram till är att "sharpness" bör ökas 1-2 steg (jag kör 2), "saturation" ökas 1 steg samt "contrast" 1 steg. Detta har jag gjort i alla 8 kreativa inställningar som finns(creative settings). Pröva även att lägga på "Vivid"-inställningarna istället för "Standard". om du ändå inte är nöjd med färgerna.

Bilderna ser betydligt bättre efter det och det är nästan man känner sig "Minolta-hemma" i färgerna t.o.m.

Exponeringskompensation som funkar för mig normalt är -0,3 (tycker min kamera överexponerar lite, men det är väl kanske en smaksak).

Tycker det blev klart bättre så här. Ser ni samma sak som jag eller är ni nöjda som det är med standardinställningarna?
 
Sten-Åke:
Du skrev i din minirecension ovan att kameran har sämre sökare än den i Minolta 7D. Det är förvisso ingen överraskning, men hur upplever du sökaren i praktiken - är den för liten? Är den för mörk? Duger den till manuell fokusering (knappast va?)? Är sökarens litenhet ett sådant problem att man borde skaffa en Sony A200 i stället?

Hur upplever du ljudnivån? Smäller spegeln fortfarande högt (jag vet att den blivit tystare än i tidigare modeller)?
 
mr.b skrev:
Sten-Åke:
Du skrev i din minirecension ovan att kameran har sämre sökare än den i Minolta 7D. Det är förvisso ingen överraskning, men hur upplever du sökaren i praktiken - är den för liten? Är den för mörk? Duger den till manuell fokusering (knappast va?)? Är sökarens litenhet ett sådant problem att man borde skaffa en Sony A200 i stället?

Hur upplever du ljudnivån? Smäller spegeln fortfarande högt (jag vet att den blivit tystare än i tidigare modeller)?

Den är mindre men den är faktiskt ganska ljus så jag tycker inte jag har problem att fokusera manuellt. Jag kör utan mina glasögen och har justerat dioptern och det funkar hyfsat. Vill man så kan man sätta på en "magnifier"- ögonmussa med 1,35 ggr förstoring om man tycker man behöver förbättra den sökare som finns.

http://www.yrkesfoto.se/Shop/Applic...Item.php?iId=67

Sen har man ju alltid Live View även om den optiska sökaren trots allt är bättre i svåra ljusförhållanden. Annars är det som jag nog kanske skrev det faktum att AS-indikatorn krympts så mycket i sökarna som är det sämsta. Det är faktiskt så med AS att för att verkligen få optimalt skarpa bilder så ska man helst hjälpa AS lite på traven genom att ta hjälp av AS-indikatorn för att minska de egna rörelserna. Jag brukar trycka av när indikatorn visar max en enda stapel (det finns fem). Då brukar det bli bra. Annars kan det hända att AS:en faktiskt inte fixar att kompensera dina rörelser.

När det gäller smällande speglar vet jag faktiskt inte om det är spegeln eller slutaren som låter men jag tror det är mer slutaren än spegeln. Låter gör det men på ett helt annat sätt än min 7D men det är inget hysteriskt. Det bästa är väl att du går till butiken osjälv och lyssnar. Det är ett kortare och torrare ljud från A350:an än från en 7D. Slutarljudet från A350 låter mer som ett torrt och kort "frrrut".
 
Kom hem från Tyskland igår, där verkar man satsa lite hårdare på Sony. Bla med en snygg TV-reklam på bästa sändningstid med budskapet:

"Sony A-350 Der schnellste autofokus mit liveview"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.