Annons

Sony A300 och A350 "officiella" - får live view

Produkter
(logga in för att koppla)
ja än så länge har jag tyvärr vart uppbokad hela tiden o inte haft mkt till tid o kolla på den o leka med den. Men första intrycket är ju bra. Älskar deras grepp måste jag säga. Jag har ganska stora händer jag, o har haft svårt o hitta en bra passform på många andra jag hållt i osv. men denna är störtskön:D Ser fram emot o jobba o lära mig denna nu:)
 
C.Pettersson skrev:
Vad är för/nackdel med 10 resp. 14 megapixlar, kommer väl inte att göra ngn. större skilnad för en hobbyfotograf?
Fler megapixlar på samma sensor brukar i regel leda till mer brus på bilderna. Särskilt vid användade av högre ISO-värden.

Här är en som äger både A200 (10 MPIX) och A350 (14 MPIX). Han har jämfört bildkvaliten på dessa kameror och här har han postat resultatet.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=27222547

Jag tycker att bilderna från A200 ser en aning bättre ut. Det tycker även han som jämfört kamerorna och alla som svarat på forumtråden. (Se här:)
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=27229897

"Whilst the A200 sensor has been refined and perfected, it seems that the A350 is at the start of its evolution. TBH, I dont really like what I have seen from A350 when compared to the A200.. In a more challenging situation with more shaddows , the A350 just doesnt seem to cope very well!

So to sum up, I personally see no reason whatever to choose a camera based on this new 14MP sensor over the well established and proven 10.2 MP of the A100/A200 "


Om jag köper en Sony Alpha så blir det A300! :) (En A200 med liveview och tiltscreen.).. Jag har absolut inget behov av de 4 extra MPIX på A350, och nu när man ser att den inte presterar lika bra som A200 (och då även A300), så blir jag ännu mindre sugen på den.
 
ricku skrev:
Fler megapixlar på samma sensor brukar i regel leda till mer brus på bilderna. Särskilt vid användade av högre ISO-värden.

Här är en som äger både A200 (10 MPIX) och A350 (14 MPIX). Han har jämfört bildkvaliten på dessa kameror och här har han postat resultatet.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=27222547

Jag tycker att bilderna från A200 ser en aning bättre ut. Det tycker även han som jämfört kamerorna och alla som svarat på forumtråden. (Se här:)
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=27229897



Om jag köper en Sony Alpha så blir det A300! :) (En A200 med liveview och tiltscreen.).. Jag har absolut inget behov av de 4 extra MPIX på A350, och nu när man ser att den inte presterar lika bra som A200 (och då även A300), så blir jag ännu mindre sugen på den. [/B]

Har inte du redan köpt en 450d?
 
ondjultomte skrev:
Har inte du redan köpt en 450d?
Är ganska säker på att jag ska köpa en 450d. Dock så finns den ej ute på marknaden ännu. Men en förbokning har jag lagt. :)

Saken är att dessa Sony Alpha kameror får mig att bli osäker på mitt beslut. :) Kan mycket väl hända att jag avbokar 450D och inväntar A300.

Såg en drös nya testbilder från 450D. Bra resultat på höga iso-värden, men blev ganska besviken på några bilderna tagna i dagsljus. Döm själv..
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2008/03/18/8129.html
 
me tanke på hur bra dom få bilder jag hunnit ta, så kan ju ju bara säga att de är mkt kompitent kamera. men sen måste du ju gå på hur den känns o hålla i me. man kan ju inte jobba med en man inte trivs med:)
 
ricku skrev:
Fler megapixlar på samma sensor brukar i regel leda till mer brus på bilderna. Särskilt vid användade av högre ISO-värden.

Här är en som äger både A200 (10 MPIX) och A350 (14 MPIX). Han har jämfört bildkvaliten på dessa kameror och här har han postat resultatet.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=27222547

Jag tycker att bilderna från A200 ser en aning bättre ut. Det tycker även han som jämfört kamerorna och alla som svarat på forumtråden. (Se här:)
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=27229897



Om jag köper en Sony Alpha så blir det A300! :) (En A200 med liveview och tiltscreen.).. Jag har absolut inget behov av de 4 extra MPIX på A350, och nu när man ser att den inte presterar lika bra som A200 (och då även A300), så blir jag ännu mindre sugen på den. [/B]

Hur kan man dra någon slutsats av dessa bilder? Från varenda ny kamera som lanseras får vi se taskiga taffliga bilder tagna med utsikten från något mingelparty. Vi har ingen aning om vad det är för status på kamera/objektiv. Efter den resa jag och många haft med bl.a. alla dessa autofokusproblem, så är åtminstone jag skeptisk. Man jämför skärpa och andra kvaliteter utan att ha koll på hur fotografen betett sig. Det kan ju ibland vara en sådan sak som när på festen bilderna är tagna som helt styr vårt första intryck eller hur ;-),

I det ena fallet kan det exv. vara så simpelt som att just ett ex. av en kamera inte passar speciellt bra ihop med det objektiv som sitter på det och i andra fall har vi näst intill en "perfect match". Kanske alla tester skulle börja med att man verkligen testade att inga så "banala" problem som dåligt justerad fokusering påverkar resultatet. Hur ofta har dåliga recensioner fått påverka ett helt marknadssegment för att testarna tagit för lätt på sin uppgift. Mig veterligt är det sällan man får reda på något kring förutsättningarna för "testerna" när det gäller just fokusförutsättningarna.

Eftersom jag själv just labbat med att justera AF på min egen gamla Konica Minolta 7D och just sett hur svårt det är att få bra fokusering med alla mina objektiv, så är jag faktiskt väldigt skeptisk till både denna typ av "testbilder" och alla slutsatser som dras efter att ha kollat på dessa. Jag ställde exv. själv in mitt hus med ett 50mm 1,7 som tydligen ofta används vid såna jobb och fick det verkligen perfekt. Kameran funkade nästen som om gud (inte Zieger) gjort jobbet och bilderna blev hysteriskt skarpa. Så satte jag på mitt 28-105 och såg att detta, mitt tidigare kanske bäst fokuserande objektiv helt tappat stinget. När jag sedan justerade om huset så att detta blev näst intill lika skarpt med mitt 28-105mm som tidigare mitt 50mm, så framstod istället mitt tidigare så skarpa 50mm objektiv som klart mediokert.

Sen undrar jag om alla redan glömt hur resan med A700 sett ut? Det ju tyvärr standard att det knappast kommer en ny avancerad kamera utan att det strax efteråt görs firmware uppdateringar. I just A700 fallet var det väl också fokusalgoritmer som gjordes om.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Hur kan man dra någon slutsats av dessa bilder? Från varenda ny kamera som lanseras får vi se taskiga taffliga bilder tagna med utsikten från något mingelparty. Vi har ingen aning om vad det är för status på kamera/objektiv. Efter den resa jag och många haft med bl.a. alla dessa autofokusproblem, så är åtminstone jag skeptisk. Man jämför skärpa och andra kvaliteter utan att ha koll på hur fotografen betett sig. Det kan ju ibland vara en sådan sak som när på festen bilderna är tagna som helt styr vårt första intryck eller hur ;-),

I det ena fallet kan det exv. vara så simpelt som att just ett ex. av en kamera inte passar speciellt bra ihop med det objektiv som sitter på det och i andra fall har vi näst intill en "perfect match". Kanske alla tester skulle börja med att man verkligen testade att inga så "banala" problem som dåligt justerad fokusering påverkar resultatet. Hur ofta har dåliga recensioner fått påverka ett helt marknadssegment för att testarna tagit för lätt på sin uppgift. Mig veterligt är det sällan man får reda på något kring förutsättningarna för "testerna" när det gäller just fokusförutsättningarna.

Eftersom jag själv just labbat med att justera AF på min egen gamla Konica Minolta 7D och just sett hur svårt det är att få bra fokusering med alla mina objektiv, så är jag faktiskt väldigt skeptisk till både denna typ av "testbilder" och alla slutsatser som dras efter att ha kollat på dessa. Jag ställde exv. själv in mitt hus med ett 50mm 1,7 som tydligen ofta används vid såna jobb och fick det verkligen perfekt. Kameran funkade nästen som om gud (inte Zieger) gjort jobbet och bilderna blev hysteriskt skarpa. Så satte jag på mitt 28-105 och såg att detta, mitt tidigare kanske bäst fokuserande objektiv helt tappat stinget. När jag sedan justerade om huset så att detta blev näst intill lika skarpt med mitt 28-105mm som tidigare mitt 50mm, så framstod istället mitt tidigare så skarpa 50mm objektiv som klart mediokert.

Sen undrar jag om alla redan glömt hur resan med A700 sett ut? Det ju tyvärr standard att det knappast kommer en ny avancerad kamera utan att det strax efteråt görs firmware uppdateringar. I just A700 fallet var det väl också fokusalgoritmer som gjordes om.

Jag tänker inte låta någon recension styra mitt nästa kamerainköp som kanske blir en A700 eller en A350. Jag tänker gå och testa båda idag i en butik som får in A350 idag. Jag tar testark och stativ med mig och ett gäng objektiv och jag tänker inte åka därifrån med ett hus jag inte är helt nöjd med. De kommer säkert att tycka att jag är skitjobbig men det får de stå ut med om de ska få min stålar.
 
hm... think again

Sten-Åke Sändh skrev:
Hur kan man dra någon slutsats av dessa bilder? Från varenda ny kamera som lanseras får vi se taskiga taffliga bilder tagna med utsikten från något mingelparty. Vi har ingen aning om vad det är för status på kamera/objektiv. Efter den resa jag och många haft med bl.a. alla dessa autofokusproblem, så är åtminstone jag skeptisk. Man jämför skärpa och andra kvaliteter utan att ha koll på hur fotografen betett sig. Det kan ju ibland vara en sådan sak som när på festen bilderna är tagna som helt styr vårt första intryck eller hur ;-),

I det ena fallet kan det exv. vara så simpelt som att just ett ex. av en kamera inte passar speciellt bra ihop med det objektiv som sitter på det och i andra fall har vi näst intill en "perfect match". Kanske alla tester skulle börja med att man verkligen testade att inga så "banala" problem som dåligt justerad fokusering påverkar resultatet. Hur ofta har dåliga recensioner fått påverka ett helt marknadssegment för att testarna tagit för lätt på sin uppgift. Mig veterligt är det sällan man får reda på något kring förutsättningarna för "testerna" när det gäller just fokusförutsättningarna.

Så du menar att en Canon måste vara helt ny ur kartong för att man ska kunna bedöma den allmänna bildkvalitén?
 
Rättså spännande o se vilken skillnad det kan vara på olika modeler hur dom hanterar färgerna. Tycker det är den största skillnaden på A200 och A300/350, mer mättnad o mer djup i A200:ans färger i mitt tycke. Ser däremot ut som att A300 exponerar aningen ljusare(vilket jag egenteligen föredrar,ljusa bilder e bara mm=) ), fast kanske kan riskera mera utfrätt än A200, parasolet värkar kanske lite väl vitt på en av bilderna. Allt som allt föredrar jag nog som några andra A200 bilderna, nog lite en smaksak, ser ju annars riktigt fint ut. Ellr e A300 bilderna bättre? Kan inte bestäma mig^^..nån bild ser nästan bättre ut tagen med A300..

450D bilderna hade varit kul o se tagna med nån annan bättre optik(länken) än kitobjektivet, nån mer som tycker det värknar teckna lite mjukt? Tveksam om de kan ha med huset o göra.
 
sitter här med min nya A350 med ett felmeddelande i rutan. Inget objektiv står det . med det är ett monterat . har även provat att återställa kameran . . kom gärna med tips . det är lite panik. ska på bilmässa imorgon .
 
mjaa, värre me de. Nästan lite löjligt, ska ju bara funka. Ut med batteriet o låt den ligga. Kan ju plocka bort objektivet me o bara låta de va en stund. Kolla felsökningskapitlet i instruktionsboken.
 
har även testat detta . men tack för snabba svar . kom gärna med fler både bra & dåliga tankar . just nu känns det som att det vore rätt att svinga den i bandet sen rakt i en betongvägg. skulle kännas mycket bättre då . men får väll åka till närmsta expertbutik med den i morgon . tyvärr kommer den som står bakom disken önska att den inte hade åkt till jobbet i morgon . ja jag vet att det inte är dennes fel . men just i morgon får den fixa ett annat objektiv till att börja med .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.