Annons

Sony A300 och A350 "officiella" - får live view

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi hade fått in A350 idag när jag kom till mitt extraknäck på Japanphoto i Köpenhamn, så jag passade påatt testa live view funktionen lite.
Den vridbara skärmen är trevlig, speciellt om man är i tex en folkmassa på tex konsert.
Live view funkade också bra, speciellt eftersom den focuserade lika snabbt som utan.

Provade att följa en cyklist och en bil med AF-C läget, och det verkade blev skarpt.

Glömde dock kolla om vertikalgreppet till 200´an passade.

Mvh.
 
Ascona75 skrev:
Vi hade fått in A350 idag när jag kom till mitt extraknäck på Japanphoto i Köpenhamn, så jag passade påatt testa live view funktionen lite.
Den vridbara skärmen är trevlig, speciellt om man är i tex en folkmassa på tex konsert.
Live view funkade också bra, speciellt eftersom den focuserade lika snabbt som utan.

Provade att följa en cyklist och en bil med AF-C läget, och det verkade blev skarpt.

Glömde dock kolla om vertikalgreppet till 200´an passade.

Mvh.
Det är samma VG/BG till 200 300 350.
 
200 skiljer sig dock lite grann, väldigt lite, men de är skillnader från 300 o 350 som båda är identiska med varandra.
 
På 300:an o 350:an måste det väl vara anpassningar till vridbar skärm, men i övrigt mot 200:an?

(Jag kommer antagligen köpa någon av 300:a modellerna men har bara kommit åt att klämma på en 200 i en Expertbutik hitills.)
 
nja, dom skiljer sig inte mkt. men de skiljer lite i djup.

Bredd (mm)
A300/A350 130,8
A200 130,8
Höjd (mm)
A300/A350 98,5
A200 98,5
Djup (mm)
A300/A350 74,7
A200 71,3


DVS skiljer djupet på A200 o A300
 
Jag vet faktiskt inte. men enligt min mening så borde de oavsett vart de är de extra är placerat inte påverka ergonomin så mkt. o jag tror nog lite som dig, att de är displayen eller så. tror ju att greppet är desamma, men man vet ju inte förns man provat:)
 
JohnWahlstrom skrev:
Nu finns iaf riktpris på Alpha 350 på sonys hemsida.
6779 sek, för huset. Fanns tyvärr inget på Alpha 300 ännu, men blir väl ngn tusenlapp billigare kan man väl gissa på.

Undrar hur dessa priser stämmer. A200 är satt till 6495:-, A300 till 5419:- och A350 som du skriver till 6779:-. Verkar vara fel pris åtminstone på A300 huset. Är det fel pris på A350 också?

Kollar man Scandinavian Photo så tar de 8495 för en A350 med 18-70 objektiv som i kitsammanhang brukar addera c:a 300:- till priset. Drar man bort det hamnar man 1400 spänn över Sonys riktpris.

Nåt verkar vara fel här.
 
Jag vet inte. jag har som sagt bara kollat på sonys hemsida, o gått efter dom priserna, men känns lustigt om dom skulle sätta ett felaktigt pris på deras egna hemsida liksom.
 
JohnWahlstrom skrev:
Jag vet inte. jag har som sagt bara kollat på sonys hemsida, o gått efter dom priserna, men känns lustigt om dom skulle sätta ett felaktigt pris på deras egna hemsida liksom.

Jag har pratat med en kille som lovat kolla priserna på webben i morgon när han kommer in till kontoret.
 
JohnWahlstrom skrev:
bra de:) Håll oss uppdaterade på vad som sägs. kan va skoj o se hur mkt man måste lägga ut:p

Priserna på Sony Sveriges webb styrs från Tyskland och tyskarna har helt klart slirat. "Oj då", sa man här i Sverige och tackade för uppmärksamheten.

Den kille jag talade med sa vidare att allt man fått sig tilldelat har man sålt in i kanalen till de stora retailföretagen. Sony har inte fått fram lika många kameror som de hoppats till första leveranserna, för intresset har varit stort. Så vi kan räkna med en månads försening ungefär. A350 kommer först av de två modellerna och beräknas finnas ute i butik i april (en månad sent). Detsamma gäller A300 som kommer i april/maj.

Håller tumreglerna så kostar A200 kring 6000:-, A300 kring 7000:- och A350 kring 8000:- för enbart hus eller hus med simplaste kitobjektivet men det är bara en kvalificerad gissning / spekulation.
 
Usch va trist. Jag som verkligen ville ha min nu. :( De här förstörde ju hela dagen. orka vänta tills i maj. jag vill ju ha nuuuuu...
 
JohnWahlstrom skrev:
Usch va trist. Jag som verkligen ville ha min nu. :( De här förstörde ju hela dagen. orka vänta tills i maj. jag vill ju ha nuuuuu...

Sony-öken, med lång startsträcka.

För att ytterligare knäcka dig så kan jag meddela att Sony inte har för avsikt att sälja någon "magnifier" till sökaren heller, så det blir att stå med en taskig sökarkompromiss eller träna armarna så du orkar köra med live view på stadiga armar :).
 
Senast ändrad:
För ett tag sedan kollade jag priserna i ett antal EU-länder på Sony A200/A300/A350 för att få ett hum om vad man skulle kunna vänta sig här i Sverige. Kom fram till följande approximativa normalpriser:

......... Hus ..... Ett ob .... Två obj

A200: 6.000 ... 7.000 .... 9.000 SEK
A300: 7.000 ... 8.000 .. 10.000 SEK
A350: 8.000 ... 9.000 .. 11.000 SEK

Lätt att ha i minnet...

Standardzoomen är den vanliga DT 18-70/3,5-5,6.
I paketet med dubbla objektiv ingår förutom standardzoomen det gamla hederliga FF-objektivet 75-300/4,5-5,6 till A200, medan A300 och A350 levereras med DT 50-200/4-5,6.

Gjorde om kollen alldeles nyss, och då verkar man ha sänkt priset med 50 Euro på A300 rätt över, vilket indikerar följande priser för A300 i Sverige:

A300: 6.500 ... 7.500 .... 9.500 SEK

Passar mig fint (även om prislistan inte längre är lika lätt att hålla i huvudet)!

Har nämligen inte råd med en A700 f.n., men har börjat sälja lite "skrot" för att förhoppningsvis kunna finansiera en A300... :)

Sen får vi väl se var priserna till slut kommer att hamna på här i Sverige - efter att Sony Europa har lyckats komma underfund med var den svenska valutan ligger någonstans...
 
Senast ändrad:
John Wahlström skrev:
För en som är lite så här nybörjare på allt inom foto - vad är "magnifier"?
På svenska heter det sökarlupp och ser ut som bilden nedan. Den fästs i ramen runt sökaren sökaren, i stället för gummikanten, som tas bort.
 

Bilagor

  • magnifier.jpg
    magnifier.jpg
    6.2 KB · Visningar: 437
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.