ondjultomte
Aktiv medlem
madsochmarja skrev:
350 har samma som canon 450
a200/300 har samma sensor som Nikon D60 och pentax k200d
350 har inte samma sensor som 350 350d är 14MP CAnons är 12
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
madsochmarja skrev:
350 har samma som canon 450
a200/300 har samma sensor som Nikon D60 och pentax k200d
StefanN skrev:
Canon gör sina egna sensorer och Pentax använder en nyutvecklad sensor från Samsung.*
*-Källa: Allmänt internetskvaller
Uppfattat, jag tackar Kristoffer och Mads!ondjultomte skrev:
Det gäller bara för K20D ... K200d använder samms SONY sensor som vanligt ...
elmfeldt skrev:
Här är vår info om modellerna: http://www.fotosidan.se/cldoc/14943.htm
Nikon har ju redan kört det racet några år på konsumentmarknaden. D40/D40x , D50/D70/D80/D60 etc. (möjligt att D60 använder D40-huset, har inte koll) Bra sätt att fylla hyllorna hos handlarna så att konkurrenter inte får plats och handlarna inte känner att de behöver variera sig pga att hyllan bara är fylld med en modell.Sten-Åke Sändh skrev:
Nu börjar det se ut som i bilindustrin! Man använder samma komponenter i ett antal olika modeller med små avvikelser.
wsaar skrev:
En välskriven artikel om skillnaderna mellan live-view i Sonys implementation jämfört med konkurrenternas
http://photoclubalpha.com/2008/01/31/how-the-live-view-a300-and-a350-will-work/
Jo, skärpedjupet är kul att se, men är verkligen skärmens färger tillräckligt pålitliga för att bedöma vitbalansen? Har ju samma skärm i A700 och vet att en del åtminstone klagat där. Skulle inte lita på livehistogrammet heller eftersom det knappast är alla pixlar i sensorn som används vid live-view, men det problemet har man ju med vanliga multi-zone exponeringsmätare också...Johan Ahlbom skrev:
Hade ju varit kul o ha denna funktion på min Nikon D3, men å andra sidan är det rätt kul att ha ett Live view som visar hur den faktiska bilden kommer se ut, med skärpedjup, vitbalans o exponering samt histogram (men visst, kontrast AF på D3 är riktigt slö..)
Johan Ahlbom skrev:
Mkt bra artikel! Förklarar ju rätt tydligt att det finns ganska klara för- o nackdelar med sonys Live view. Principen verkar ju vara att du helt enkelt "flyttar" sökaren till skärmen, dvs kameran fungerar precis som vanligt med snabb o följande AF bara det att du får en större "sökare" som du dessutom kan tilta upp o ner. Borde ju nästan vara en optimal lösning för tex pressfotografer.
Hade ju varit kul o ha denna funktion på min Nikon D3, men å andra sidan är det rätt kul att ha ett Live view som visar hur den faktiska bilden kommer se ut, med skärpedjup, vitbalans o exponering samt histogram (men visst, kontrast AF på D3 är riktigt slö..)
larsborg skrev:
Vilka fotografer!
Nu måste alla D-SLR vara helst tätade, annars är de inte intressanta!
Eftersom A200, A300, A350 inte heller har inbyggd GPS och generator för driften, jag kan ju gå vilse i alperna, samt batteriet kan bli helt tomt, - avvaktar jag kanske oxå!
Hälsningar från ett vinterlandskap i Schweiz.