Annons

Sony A300 och A350 "officiella" - får live view

Produkter
(logga in för att koppla)
OK - vilka "finesser" är modeprylar och borde bort?

• Bildstabilisering - skaffa stativ
• Exponeringsautomatik - lär Dig fotografera "på riktigt"
• Vädertätning - skaffa en Nikonos
• Motordrift - träna filmmatningstummen
• Serietagning - sluta "spray-and-pray" - gå med i Dogma
• Blixt - skaffa ett 50/1.05

Listan kan säkert göra lång, men det finns fotografer som uppskattar de "landvinningar" som gjorts, vare sig de livnär sig på sina bilder, eller bara förpestar släkten med dem.
 
Så du menar Lars, att jag som konsument, helt enkel inte behöver:

1. Bra ISO prestanda
2. Snabb af(bara sportfotografer som behöver?)
3. Ljusmätningsmetoder
4. massor me fokuspunkter
5. behandlingsmöjliheteri kameran

????

De e ju dessa punkter som gjorde att ja uppgraderade mig från min kompakt till D80. Skulle ja behållt min kompaktkamera ellr? Men den hade inte så få funktioner den hellr, antiskaka o grejjer hade den.
Köra med min gamla Kodak APS?

Min D80 har kalasbra exponering, hade jag inte behövt den egentligen? Jag hamnar aldrig i kniviga ljusförhållanden? Vilka funktioner är det föresten som vänder sig till o klara sig i extrema förhållande menar du? Låter som du endast tänker på vädetätningen. Jag hade klart vatt lite småsur om min D80 gick i graven pga regn. Den hade gärna fått ha vädertätning, trots att jag endast e amatör. Jag dom ungdom, har knappast råd med en ny kamera, bara för att inte råkade tåla vatten. Det är väl dessutom endast därför tillvärkarna förseglar husen? Tror faktiskt inte det handlar om att vi ska ut o plåta sandstormar till exempel.
Vem har föresten sagt Sony kamerorna inte e intressanta för att dom inte är vädertätade? Det vore ju en klar bonus om dom vore det, men de e inget som säger att dom inte e intressanta pga detta avsaknandet.
Att huset dessutom e ganska så stort o tungt, är inte det dessutom en av sakerna som bidrar till den där kvaliten du pratar om?

Kan man få något förslag på vad jag som ung fotointresserad, i dagens läge, överhuvudtaget behöver för några funktioner och prestanda i sådana fall?
 
så kan man se det, men...

Om du kan välja mellan kameror som har de där finesserna och en kamera utan... Vilken hade du då valt?

Det är knappast nå+gon nackdel att ha dem
 
Re: så kan man se det, men...

Yupiteru skrev:
Om du kan välja mellan kameror som har de där finesserna och en kamera utan... Vilken hade du då valt?

Det är knappast nå+gon nackdel att ha dem
Om det är mitt lilla inlägg du anspelar på så var det mest en reflektion över denna serietagningshysteri som råder.

För övrigt så är jag mer inne på din linje men kan till viss del hålla med om att det ibland blir lite hysteriskt med vad man "måste" ha. Så har det dock alltid varit, skillnaden är bara den att det idag tillkommer så oerhört många mer nyheter per kamerasläpp än förr.
 
larsborg skrev:
Klagomur?
Ser du inte, Björn, hur utvecklingen går mot finesser för extrema förhållanden, där den vanliga konsumenten, mycket få gånger hamnar i?

Visserligen gissar jag att ditt svar är riktat till en annan Björn men jag svarar ändå :)

Vädertätning behöver inte alls enbart vara riktat till proffsfotografen. Jag vandrar i fjällen alltfrån 1 till 4 veckor i sträck och bor då alltid i tält. Den som varit i fjällen vet att vädret "inte alltid" är solsken och när det regnar kan det börja hastigt och även vara riktigt blött. Så för mig är det viktigare att kameran inte blir fuktskadad (och även att batterierna räcker länge) än att den kan fota 10 bps eller att den är brusfri på iso 3200. Så problemet för mig är att vädertätade kameror oftast är riktade till just proffsfotografer med en vikt som inte är riktigt lämpad för att släpa omkring i fjällen. Så OM A200/A300/A350 vore vädertätade så vore de nog mitt val före A700 just pga vikten. Nu är de inte det och visst är Pentax ett alternativ men jag har liksom fastnat för Sonys kameror.
 
__________________________________________________
Lennart Sjöberg skrev:

OK - vilka "finesser" är modeprylar och borde bort?_________________________________________________

Dina uppräkningar har väl ingenting med vädertätning i en amatörkamera, det var det jag tog upp?
Visserligen, kunden pressar fram utvecklingen till en del, men allt nytt är inte nödvändigt för bättre bilder.
Min Sony A100 har fungerat utmärkt, på många resor, både i snöväder och i tropisk hetta, i snöstorm med kameran hängande över axeln, nej, det har den inte råkat ut för, - vädertätning är då ett måste, - men vete fasen vad jag skulle ut göra, i en eventuell snöstorm eller kraftigt regnväder.

__________________________________________________
Robin Åhman skrev

Bra ISO prestanda
kompaktkamera ellr
antiskaka o grejjer
Köra med min gamla Kodak APS
__________________________________________________

Samma sak här, - jag skrev inget brus vid mycket höga ISO, det är inte detsamma som bra ISO!
Antiskaka o grejjer, jo, det är grejjer det, håller med dig!
Vädertätning inte nödvändningt, var min åsikt, ingenting annat!

Det här skrev David Kilpatrick, Photoclub Alpha:

"Overall, my personal opinion is that the A300/350 are not ideal for our own use, while the A200 is an acceptable replacement for the A100. I would have liked to have seen an A250 with the 14 megapixel sensor in a non-live view body with the slightly better viewfinder, or preferably an A750 with that sensor in a 700 body. This is not to say that the A300/350 miss the mark. In fact, the live view of the Canon 450D, Olympus E-3 or Nikon D300 is beyond the command of the average camera buyer. It is almost useless for the purposes of the public."

Så sant, Live-View kan alltså även han vara utan.
All teknik måste ifrågasättas!
 
fast....

man kan ifrågasätta på olika sätt

att tycka att folk som är beroende av vädertätning bara är "fotogrfer" (inom "") - och därmed tycka att du som klarar dig utan vädertätade hus/gluggar är mycket bättre fotograf - är faktiskt en smula arrogant
 
Senast ändrad:
__________________________________________________
Björn Hansson´skrev:

man kan ifrågasätta på olika sätt

att tycka att folk som är beroende av vädertätning bara är "fotogrfer" (inom "") - och därmed att du som klarar dig utan vädertätade hus/gluggar därmed är mycket bättre fotograf - är faktiskt en smula arrogant
__________________________________________________

Har jag skrivit "...att folk som är beroende av vädertätning bara är "fotogrfer" (inom "")?
Var?
Vem är beroende?
Jag klarar mig bra utan vädertätning, ja, men har aldrig påstått, att jag därför är en bättre fotograf!
Arrogansen står du för faktiskt, när du hittar på egna tolkningar.
"fotografer" = de som hysteriskt ständigt letar efter nyheter eller möjliga förbättringar, måste ha det senaste, - det utvecklas ingen på ...
 
Jag är beroende av vädertätning; jag vill inte att min kamera skall tvärdö, bara för att det råkar stänka lite på den, när jag ligger platt på magen i kanten av ett kärr för att FOTOGRAFERA dagsländor - det är är bara de som nöjer sig med att SNACKA fotografi och aldrig törs ta ner kameran från hyllan, som klarar sig utan vädertätning.

Exakt samma diskussion har tvingat tillverkare av mobiltelefoner att täta dem så att de åtminstone tål att förvaras i en svettig kavaj. Motargumentet var då "Ingen vettig människa springer ute i regnet och pratar i telefon".

Nu är argumentet "Ingen amatörfotograf behöver ha vädertätning!". Jag finner det i allra högsta grad arrogant och cyniskt, att tro att alla de som betalar sina kameror med skattade pengar, oftast på marginalen av sin ekonomiska kapacitet, skall tvingas ta större ekonomiska risker än de som kan trixa bort kostnaderna i bokföringen.

Konsumentgaranti vs. progaranti - ska vi kanske införa det också? "Har Du nu varit ute i fria luften med kameran och viftat med den? Gått sönder för att det duggregnade? Inget yrkesbevis? Sorry - då det täcks inte av garantin - det är tillval!".

Låt ropet skalla - Vädertätning åt ALLA !!!
 
__________________________________________________
Robin Åhman skrev

Bra ISO prestanda

__________________________________________________
Lars skrev

''Samma sak här, - jag skrev inget brus vid mycket höga ISO, det är inte detsamma som bra ISO!''

Såklart jag menar att bra ISO prestanda betyder att den ger lågt brus. Nog för att man e amatör, men bieffekter, konsekvenser o fördelar med olika funktioner kan ja gott o väl. Går sällan efter tillvärkarnas försäljningsargument utan att va säker på att det går med nått gott med sig.
Men Lars du har ju faktisk klankat ner på andra funktioner mer än möjligheten till vädertätning. Hur var det me de här att husen blir så stora o klumpiga att konsumenterna ser det som en nackdel? Vädertätningen e väl inget som direkt bidrar till just den effekten.

Rätta mig om jag inte förstår rätt.;)
 
Var in och kollade på cyberphoto och de har lagt upp kamerorna. Visserligen utan pris och leveranstid men en sak som jag blev lite fundersam till var följande som fanns på båda kamerorna:

Digital zoom 2x

Digital zoom på en dSLR - har jag missat något eller har man verkligen implementerat det!!!!
 
För att gå tillbaka till fakta o info om just A300/350, så är det någon som hört när leveranserna börjar trilla in? Har sett på ScandinavianPhoto att den finns med i sortimentet, men ingen status på leverans eller lager för den!? Någon som hört/sett någont någonstans?
 
Zebulah skrev:
... men en sak som jag blev lite fundersam till var följande som fanns på båda kamerorna:
Digital zoom 2x
Digital zoom på en dSLR - har jag missat något eller har man verkligen implementerat det!!!!
Tror att detta är kopplat till Live View-funktionen. I det sammanhanget kan det nog vara användbart i vissa fall, eftersom vad jag förstår sökarbilden då blir förstorad 1,4 alternativt 2 gånger.
 
JohnWahlstrom skrev:
För att gå tillbaka till fakta o info om just A300/350, så är det någon som hört när leveranserna börjar trilla in? Har sett på ScandinavianPhoto att den finns med i sortimentet, men ingen status på leverans eller lager för den!? Någon som hört/sett någont någonstans?

Det är väl nu i mars de kommer ut ?
 
ja jag mailade till ScandinavianPhoto o frågade dom, o dom sa iaf att de var beräknat till andra halvan av mars. låter iaf lovande:) väldigt sugen :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.