Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A230/A330/A380, 4 objektiv, 1 blixt officiella!

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte svårt alls!

Denna generation Sony A230/A330/A380 är kompaktare än tidigare, de övriga kommer, utan tvekan, att följa efter!
Spakar och rattar är ofta bäst, speciellt med vinterhandskar på händerna, men tillverkarna har, via marknadsundersökningar, fått klart för sig att de flesta använder kameran på auto, tidsförv. eller bländarförval., då fungerar knappar nästan, bara nästan, lika bra, kameran kan göras enklare att tillverka.

Det hade säkert även KM upptäckt!
Deras elektromekaniska värld var inte den minsta anledning till deras död, de kom lite sent till D-SLR matchen, troligen orsakat av utvecklingen av den banbrytande skakfunktionen i kamerahuset (AS), några patentproblem som kostade flis har jag oxå hört, i övrigt, företaget var vid god kondition, - så därför mycket märkligt, att de efter så många år säljer fotosidan till Sony, medföljande KM tekniker ...
Kan vara en anledning, Sony hade en mycket större erfarenhet av elektronik, digital bildhantering, än vad KM hade, - men Nikon köper ju från Sony, så varför kunde inte KM oxå gjort så fortfarande, märkligt ...

Jämför KM Dynax 5, A-SLR, med den nya generationen Sony A230/A330/A380, D-SLR, så ser du var inspirationen kommer ifrån.
:), :), :)

Jag hade en Dynax 5 själv innan min 7D och jag har svårt att se så många likheter med de kamerorna annat än möjligen storleken då. Greppet och designen är ju som natt och dag. Om det bara gäller storleken så finner jag större likheter med min Pentax ME från 70-talet. Den har nästan exakt samma bredd och höjd som min A350 men sedan slutar likheterna. A350 är lika tjock utan objektiv som min ME är med ett 40mm pannkaksobjektiv. Där har även Sony fått något att bita i om det är dit man vill. Minolta var väl aldrig profilerade mot mindre kamerahus förrän Dynax 4 och 5 kom och det är ju årtionden senare. Även Olympus gjorde ju den fantastiskt fina OM-1 som konkurrerade med sagda Pentax bl.a.

Sen ska man aldrig underskatta betydelsen av massproduktionsanpassad design. Ska man vräka ut massprodukter till hårt pressade priser så vill det till att sakerna är tillverkarvänliga. Det var aldrig KM:s DSLR:er. Så hade mot förmodan en stor efterfrågan uppstått så skulle de fått problem med att möta den. De problemen har nu Sony undanröjt på ett ganska begåvat sätt och det gjorde man redan i A200, A300 och A350. Ja egentligen skedde det väl redan i A700.

KM 7D blev aldrig den marknadshit KM kanske hade hoppats på. Till det var den alldeles för dyr och den kom med 6 Mp sensor när konkurrenterna redan hade 8. Det var nog huvudskälet till att det inte gick något vidare. För lite för sent och det vid en tid när antalet pixlar var mycket viktigare säljargument än idag. Den lät hysteriska brusdebatten hade ännu inte riktigt tagit fart vid denna tid. Hade den det hade KM kanske haft en bättre chans.

Beträffande KM:s status så är jag inte lika säker på att KM:s kameradel verkligen var så stabil som du menar. Få tjänade pengar på kompakterna vid denna tid och KM:s succe med sina långzoomkameror som man levt ett bra tag på (dessa låg ju just i segmentet mellan kompakter och DSLR:er) blev ju i ett slag omoderna när Canon och andra började sälja billiga instegs DSLR:er som gjorde dessa kameror åtkomliga för en stor allmänhet. När KM äntligen levererade sent om sider verkade de ha svårt att ladda om och följa upp med nästa generation. KM 7D 0ch 5D var marknadsmässigt omsprungna redan kort efter att de levererades och KM hade inget mer att kontra med på kort sikt. Trots den stora ansträngning de gjort, så hade en stor del av deras bas redan migrerat till Canon och Nikon. Det är den Sony nu måste bygga upp igen genom att främst vända sig till nya konsumentgrupper och det gör de förmodligen helt rätt i. Jag har svårt att se några strömhopp av gamla användare vare sig från Canon eller Nikon.
 
Senast ändrad:
Sitter och fingrar på en Konika FS1 med inbyggd motor. En av dom första väl. ganska kompakt, med hexanon ar 40 F 1,8. Avtryckaren sitter mitt uppepå som på dom nya modellerna. Greppet är här sämre än på KM5D. Långzoomar modellerna fick goda betyg, dom med 3-4 och 5mp.sen släppte dom en 6mp för att haka på men testarna såg ingen skillnad. Betygen sjönk dom hängde inte riktigt med här. Nikon D70 och D50 hade 6mp, som kom senare och hade lite bättre bildkvalitet KM5D skulle ha haft en 8mp sensor, men som med långzoom serien hängde dom inte riktigt med här KM, 8mp hade nog inte blivit lyckad, ock Canon släppte sin 20D med 8mp. skärpan låg högre här.och så som vanligt springer Canon, Nikon i från. sony verkar att ha fått upp ångan nu, om det stämmer att dom släpper ytterligare A500.A550. Trodde stenhårt att A900 sulle bli likvärdig Canon i brushänseende. Men när A10 kommer ( en bättre namnkombination tycker jag). Har väl sony löst detta problem. /Bengt.
 
Slänger väl in lite nyheter här. Ryktesbrev. A500,A550 på gång. A800 tråden verkar vara död, den kanske dröjer lite längre A800. Men är det sant med A500-A550, även tillägg med bokstaven S efter skriver dom. så är det välkommet. /Bengt.

Varifrån kommer ryktet om ännu flera färska nyheter från Sony?
A500 S/550 S kan vara de länge omtalade hybriderna, både analogt (24x36mm) och digitalt (FF) i samma kamerahus, verkligen ett nytt grepp, nog tittar Sony framåt ...
 
Inte bara Sony, när Pentax släppte sin K10D rörde dom om lite grann, med nya finesser, det var många som hoppade till där kameran överaska ( även om Aspman hade problem med modellen) sen stannade även pentax upp, hade väl märklig dålig bildfrekvens bla.Men nu kommer K7:an med filmfunktion, 5b/sek osv. Så A800 får nog inte dröja för länge. /Bengt.
 
Ja du StenÅke. inte bara jag, såg du slutexten. Sony eiter to join this game or retire to the bar.

Ja blir video och Live View ett måste i "alla" modeller så kommer ju även Sony hamna i ett klassisk Konica Minolta-läge - för lite och för sent. Sony har verkligen tagit en rövare. Verkar lite väl tillbakalutat om man jämför med vad marknadsledarna gör. Vi kommer nog snart att bli varse.
 
Tråkigt, dom dyrare varianterna kostar ju samma som A700 typ... A200 blev just väldigt attraktiv
 
Tråkigt, dom dyrare varianterna kostar ju samma som A700 typ... A200 blev just väldigt attraktiv


För att inte tala om A700 som folk köpt från England nya för "samma" pengar.. Ojoj vikket klipp det har varit (kanske finns ännu för dom pengarna?)... tror dom köparna idag ler gott över sin investering..

:)
 
Det har inte kommit några svenska priser ännu, men utländska indikeringar tyder på att priset här kommer att ligga på något mindre än hälften av priset för Sony AF 50/1,4. Den största osäkerhetsfaktorn är förstås den allt starkare japanska yenen, och den svaga svenska kronan.
 
ok, låter ju som det ska komma att bli överkomligt i alla fall. Verkar ju vara ett bra alternativ till 1,4:an och framförallt km 1,7:an
 
Också min mening. Den gamla Minolta 50/1,7 är helt i metall, men man kan förvänta att den nya Sony DT 50/1,8 ger bättre skärpa och betydligt mindre CA. Det är ju lättare och billigare att åstadkomma detta på ett APS-C objektiv, än ifall det skulle behöva teckna ut FullFormat.
 
Också min mening. Den gamla Minolta 50/1,7 är helt i metall, men man kan förvänta att den nya Sony DT 50/1,8 ger bättre skärpa och betydligt mindre CA. Det är ju lättare och billigare att åstadkomma detta på ett APS-C objektiv, än ifall det skulle behöva teckna ut FullFormat.

Dom är väldigt välbyggda de gamla gen 1 objektiven men inte är väl småobjektiven i metall? Både min 50mm/1,7 och min 24mm/2,8 är definitivt av plast.Bajonetten är aluminium men resten är väl ändå plast eller kanske nån gammal typ av bakelit (skojade bara)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.