Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Instämmer helt med dina åsikter!
"Larv View", den finessen är precis så larvig i en systemkamera för alldaglig hantering, inte ofta man behöver den, faktiskt!
Tyvärr, det är som med mobiltelefoner, har Nokia satt in 150 olika funktioner i sin mest avancerade modell, måste de övriga tillverkarna ha minst 151 olika funktioner, - när det enda viktiga är bästa möjliga funktion på själva telefonens sändning och mottagning, till den du ringer till!
Kommande D-SLR FF kommer att bli mycket, mycket mindre i storlek, inom några kameragenerationer, om det skall vara en anledning till försäljning till konsument/hobby fotografer, ingen vill ha extra kilon att bära med sig!
Yrkesfotografen, som skall göra det bästa av en fotosituation idag, väljer FF, tvungen att använda vad som nu är tillgängligt, klumpiga kamerahus, men fortsätter inte med det gamla otympliga, när mindre kamerahus kommer ut på marknaden, var så säker.
Bäst i test?
Ja, Sony A200, med kitoptiken, blev väl vald till detta i en fototidning, för bra prestanda och rimliga pris.
Standard systemkameror blir ofta de bästa valen, extra prestanda tillför inget egentligen, optiken är alltid det viktigaste, glöm inte heller fotografen ...
Lars, du har inte läst mig tillräckligt noga. Jag tycker att de flesta nya funktioner som sett dagens ljus i DSLR:er de senaste 3 årer har förändrat och förbättrat mitt fotoliv. Detta gäller antiskak, antidust, dynamic range optimizer, live view och direct manual focus. Däremot är jag emot nya funktioner i en DSLR, som inte har med stillbild att göra. Vill jag ha video mode så skaffar jag en dedikerad videokamera, allt annat känns bara beige. Varför skaffa en snikvariant när det finns dedikerade sådana kameror som är gjorda bara för video och optimerade för det. Video i en DSLR finns lite därför att man kan göra det, men det är långtifrån optimalt.
Jag ser på detta precis som på telefoner. Jag är fullständigt ointresserad av allt med telefoner som inet handlar om att ringa. Jag SMS:er aldrig och videofilmar aldrig och jag kommer aldrig att göra det heller. Men Live View har jag faktiskt nytta av. Jag skojade bara lite med Lennart men min ironi missuppfattades kanske. Ber om ursäkt för det.
I övrigt är vi helt överens.