Annons

Sony A230/A330/A380, 4 objektiv, 1 blixt officiella!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det finns det definitivt!




DpReview är en av marknadens allra mest partiska fotosajter. Speciellt efter att Amazon köpte dem (Amazon kammar ju in väldigt mycket stålar från Canon).

Generellt är kommersiella sajter markant mera partiska än de ideella - de kommersiella tenderar helt klart att både bevaka och prisa produkter från Canon och Nikon betydligt mer än de gör med övriga tillverkares produkter.

Inte bara för att CaNikon f.n. har de största marknadsandelarna inom området och därför kan ösa ut mera annonspengar till sajter och fototidningar än de övriga tillverkarna kan, utan också pga att det finns betydligt fler användare av dessa två märken. Fototidningarna behöver alltså lovorda CaNikon även för att maximera antalet läsare (större prenumerant-och lösnummerförsäljningar + därigenom som följd ännu större annonsintäkter). I princip samma för testsajterna (även om dessa i och för sig inte säljer papperstidningar).

Du har rätt, jag känner oxå till, att Dpreview är snabba med förtester av nya kameror från Canon och Nikon!
Men, en bra kamera slår de inte ner på, även om den skulle komma från Sony, A200, A350 och A900 fick mycket bra omdömmen, när testerna äntligen dök upp ...

Dyxum, däremot, hittar aldrig några fel på en kamera från Sony, något finns säkert i handhavandet, de har en enögd syn på sina tester.
 
Dyxum, däremot, hittar aldrig några fel på en kamera från Sony, något finns säkert i handhavandet, de har en enögd syn på sina tester.
Vad är det för kameratester utförda av Dyxum som du har läst? De enda tester som du hittar där är samma typ av recensioner som vanliga användare gör här på fotosidan.se.
 
Ja, det finns det definitivt!




DpReview är en av marknadens allra mest partiska fotosajter. Speciellt efter att Amazon köpte dem (Amazon kammar ju in väldigt mycket stålar från Canon).

Generellt är kommersiella sajter markant mera partiska än de ideella - de kommersiella tenderar helt klart att både bevaka och prisa produkter från Canon och Nikon betydligt mer än de gör med övriga tillverkares produkter.

Inte bara för att CaNikon f.n. har de största marknadsandelarna inom området och därför kan ösa ut mera annonspengar till sajter och fototidningar än de övriga tillverkarna kan, utan också pga att det finns betydligt fler användare av dessa två märken. Fototidningarna behöver alltså lovorda CaNikon även för att maximera antalet läsare (större prenumerant-och lösnummerförsäljningar + därigenom som följd ännu större annonsintäkter). I princip samma för testsajterna (även om dessa i och för sig inte säljer papperstidningar).
Ja precis så är det. Hade Canon varit först med det sinnrika LV-systemet som A300-350 fick. Oj,Oj jag ser framför mig. det hade inte räckt med en A4:a sida där inte. säkert TV-reklam också. man kunde nästan märka hur testarna försökte gå förbi och undvika finessen, man liksom hoppade till svagheten med sämre förstorning. Ja så är det och kommer att förbli. Bengt.
 
Även om batteriet inte är strikt nödvändigt i en SRT101 tycker jag det är lite ironiskt att just dess standardiserade kvicksilveroxidbatteri numera är omodernt, slut och olagligt att sälja. :)

Göran, kvicksilveroxid batterier har jag inte använt på länge, i dessa SRT101/303, de höll kapacitet ändå i nästan tio år, bara det är ändå fantastiskt, - nu är alla mina SRT 101/303 (3 st) justerade för 1,5 volt, ganska enkel justering, då kan alkaliska och silveroxid batterier användas, dessa finns överallt.
Kvicksilveroxid batterier har jag inte ens nämnt, de är som vi alla vet, ute ur produktion, sedan många år!

Kamerans funktioner, tid och bländare, behöver inte något batteri, endast exponeringsmätaren behöver ström, som du säkert känner till, med lite erfarenhet blir exponeringen ändå perfekt, utan hjälp av exponeringsmätaren.
 
Vad är det för kameratester utförda av Dyxum som du har läst? De enda tester som du hittar där är samma typ av recensioner som vanliga användare gör här på fotosidan.se.

Jag kan kalla det för tester eller om du vill ha det till användarrecensioner och utlåtande från ägare av Sony D-SLR kameror, de är väl mycket färgade av positiva åsikter, visst, bra med det, men mera nyanserade nästan (?) opartiska åsikter är mera i min smak.

Dpreview kan vara återhållsamma i sina omdömen om Sony D-SLR, blåsa upp små finesser från Canon och Nikon, men vad som är innovativt, från andra tillverkare, som Sony, kan de knappast trycka ner, till att vara oviktigt!
 
Jag kan kalla det för tester eller om du vill ha det till användarrecensioner och utlåtande från ägare av Sony D-SLR kameror, de är väl mycket färgade av positiva åsikter, visst, bra med det, men mera nyanserade nästan (?) opartiska åsikter är mera i min smak.
Recensionerna du hittar på Dyxum är nog inte mer färgade än recensionerna du hittar här på fotosidan.se. Alla vet väl hur en recension blir om den skrivs av ägaren själv ...

Dpreview kan vara återhållsamma i sina omdömen om Sony D-SLR, blåsa upp små finesser från Canon och Nikon, men vad som är innovativt, från andra tillverkare, som Sony, kan de knappast trycka ner, till att vara oviktigt!
Hur det står till med Dpreviews opartiskhet är dock en annan fråga. Här har vi en sajt som har som affärsidé att testa kameror. De förväntas vara opartiska.
 
Recensionerna du hittar på Dyxum är nog inte mer färgade än recensionerna du hittar här på fotosidan.se. Alla vet väl hur en recension blir om den skrivs av ägaren själv ...

Hur det står till med Dpreviews opartiskhet är dock en annan fråga. Här har vi en sajt som har som affärsidé att testa kameror. De förväntas vara opartiska.

Med ditt svar angående Dyxum, vill du säga utöver vad jag skrev, - vadå?

Dpreview har vi alla tidigare påpekat, inte är speciellt opartiska, de testar snabbt nya kamera modeller från Canon och Nikon, tester av kamera modeller från Sony brukar det ta längre tid, innan de presenteras. Förväntad opartiskhet kan man förvisso ha, - men verkligheten är nu annorlunda, - men det anser inte du?
 
Finns det något forum som är så partiska som Dyxum?
Lite för mycket i min smak.

Bättre med denna test, om man nu vill läsa tester, en något mera nyanserad sådan, Sony A350 blir här rekommenderad, inte en högre klassning än så:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra350/

Man får alltid läsa allt selektivt och försöka bedöma folks trovärdighet. Den som fick mig att lyssna var en kille (Jon van der Vandt) som vid tillfället knappast kunde beskyllas för att vara Sony-fan eftersom hans huvudkamera var en Nikon D300 som han dessutom var hyfsat nöjd med. Han köpte en A350 som backup när han väntade på reparation av sin kraschade Nikon. Efter att han fått sin A350 upptäckte han att den var väl så bra i de flest avseenden som D300 (även om den inte var lika välbyggd). Omdömena gällde både exponering, AF och bildkvalitet. Dessutom sansade han ner bruskritiken (dessa omdömen gällde vanliga ISO där jag alltid rör mig).

Men det som fick honom att i princip göra A350 till förstakamera före D300 var smidigheten och vikten, (inte minst med de ganska små generation ett objektiven). Han tyckte dessutom bildkvaliteten var bättre i A350. Inte minst då färgåtergivningen. Han var dessutom positivt överaskad av att dessa objektiv var så billiga med hänsyn just till kvaliteten man fick för pengarna.

I övrigt kan jag bara hålla med dig Lars - Dyxum är ett hallelujamöte, men det delar väl siten med alla märkessiter, eller hur?

Att rekommendera Dpreview som något rättesnöre känns ju inte som speciellt uppdaterat idag, efter den kritik de beståtts med i olika sammanhang. Efter DxO kom så är det nog bättre att hålla sig till den siten när det gälles testningen av alla basvariabler. Look and feel kan de med fördel ägna sig åt på Dpreview och liknande siter men annars känns de lika trovärdiga som populärpressens tester för mig i alla fall.
 
Du har rätt, jag känner oxå till, att Dpreview är snabba med förtester av nya kameror från Canon och Nikon!
Men, en bra kamera slår de inte ner på, även om den skulle komma från Sony, A200, A350 och A900 fick mycket bra omdömmen, när testerna äntligen dök upp ...

Dyxum, däremot, hittar aldrig några fel på en kamera från Sony, något finns säkert i handhavandet, de har en enögd syn på sina tester.

Men Lars, testerna är ju en sak och forumen en annan. Det är ju inte alls så att ingen inte skriver något negativt om Sony eller Minolta-kameror på Dyxum. Jag tycker visst att fel dryftas och stöts och blöts när folk hittar sådana. Folk vill ha hjälp med sina problem här som där. Den mest okritiska entusiasmen lägger sig nog snabbt när folk drabbas av problem och det gör Sony-folket precis som alla andra. Personligen kan jag dock säga att de fel och problem jag haft med min A350 är inget att tala om i jämförelse med min KM 7D, så det går i alla fall åt rätt håll!
 
Vad är det för kameratester utförda av Dyxum som du har läst? De enda tester som du hittar där är samma typ av recensioner som vanliga användare gör här på fotosidan.se.

Jon van der Vandt gjorde en test av just A350 just när den kom. Den låg visserligen på en annan site men länkades från Dyxum. Men i sak har du rätt. "Testerna" jag sett på Dyxum (kommer ihåg en av 7D när den var ny) har annars generellt inte varit något att imponeras av.
 
dpreviewe glänser alltid med mycket omfattande material och grafer. [klipp!]

Förvisso, men vad säger det för den som inte är intresserad av pixelpeeping?

Användarrapporter från kvalificerade fotografer är också bra att ta del av. Jag tänker då på t.ex. gubbarna på Luminous Landscape och han på Photoclub Alpha.
 
Förvisso, men vad säger det för den som inte är intresserad av pixelpeeping?

Användarrapporter från kvalificerade fotografer är också bra att ta del av. Jag tänker då på t.ex. gubbarna på Luminous Landscape och han på Photoclub Alpha.

Problemet eller skall man vara tacksam idag, för att i fråga om ren bildkvalitet, är det oerhört svårt att se skillnad, även om det skiljer många tusen mellan märkena. en del testsajter är finurliga, och lägger in orden på sådant sätt att det antingen lyfter eller själper.. Man börjar lära sig lite med tiden, kan sålla bort och dra lite egna slutsatser. men som du skriver behöver man läsa flera olika sajter för att komma nära en någorlunda sanning. dpreview ger väl i och för sig A350 ganska bra omdömmen, men man anar att här måste man undanröja hotet mot canon.( Detta är mina teorier och tankegångar ingen absolut sanning.) Mvh./Bengt.
 
Problemet eller skall man vara tacksam idag, för att i fråga om ren bildkvalitet, är det oerhört svårt att se skillnad, även om det skiljer många tusen mellan märkena. en del testsajter är finurliga, och lägger in orden på sådant sätt att det antingen lyfter eller själper.. Man börjar lära sig lite med tiden, kan sålla bort och dra lite egna slutsatser. men som du skriver behöver man läsa flera olika sajter för att komma nära en någorlunda sanning. dpreview ger väl i och för sig A350 ganska bra omdömmen, men man anar att här måste man undanröja hotet mot canon.( Detta är mina teorier och tankegångar ingen absolut sanning.) Mvh./Bengt.

Nu kommer vi inte mycket längre i diskussionerna, tror jag, hur tester eller hur användarrecensioner skall tolkas.
De blir ändå alltid subjektiva, skribenten har sina favoriter, men att läsa flera olika tester, göra en egen bedömning, det är det enda raka.
Slutklämmen på en test, kan oftast räcka, samt med en egen praktisk koll, hålla i kameran, dra igång maskinen ...
 
Nu kommer vi inte mycket längre i diskussionerna, tror jag, hur tester eller hur användarrecensioner skall tolkas.
De blir ändå alltid subjektiva, skribenten har sina favoriter, men att läsa flera olika tester, göra en egen bedömning, det är det enda raka.
Slutklämmen på en test, kan oftast räcka, samt med en egen praktisk koll, hålla i kameran, dra igång maskinen ...

Man kommer alldrig i från detta med uttalande,omdömmen och tester. Våra kära bilar är väl det mest kända. sedan rullar det på,tvättmaskiner, MP3-spelare, laptoppar. jag listan kan göras lång. Hittar man sedan sin egen apparat så är det spännade att läsa. Men det är då som det stora elddopet slår till, kan man ta kritiken som en man,som en del brukar säga. Fotos stora test av dom 5 semipro ( deras mest lyckade och genomarbetade, Nr 7-8 2008) Jag tror att en del hoppade till slutomdömmena. orkade inte läsa ordentlig vilket var viktigt i denna test, sedan tror många gör sig själv illa. Som exp.Canon vann över Sony med liten margenal Nikon vann över Canon. det betydde ju inte att Sony,Canon var dåliga på något sätt. Dom får fortsätta för mig att utse vinnare, för det är ju bara deras omdömmen. Men den riktiga ofärgade testen för nybörjare, det är en svårare bit det. jag det vill gärna bli mycket text. vi vet att sonys kameror ger i grunden ganska softade bilder (jpeg) detta uppfattas ofta som oskärpa och drar givetvis ner betyget en del. Men slutklämmen som Gunnar (flyerone) skrev en gång. Dom måste vänja sig under mycket längre tid med det nya kameramärket så dom blir mer vana , och får in känslan, vi skulle alltså ha föromdömmen, sedan slutomdömmen om hösten med. 5-7 kameror ihopsamlade. Vänl./Bengt.
 

En sak har jag lite svårt att fatta i den texten.

citat:"Revamped: Side-by-side, it's easy to see how the new small Alpha body and lens are different from the old, largely Konica-Minolta-based Alphas. The grip is smaller, the lens shorter (in both size and focal length), and the shutter button is further back on the camera's top deck."

När A100 kom så menade en del recensenter att det var en förklädd D5D. Nu menar imaging-resource samma sak när det gäller skillnaden mellan första genarationen "trilling-kameror" och den andra. Är det någon som vet vad man menar med det?

Den stora skillnaden för mig mellan de nyare Sony-kamerorna och KM D5D och D7D (speciellt då D7D) är att den kameran är full av mekanik. Det är spakar och kranar överallt och det var det som gjorde den med moderna mått mätt både dyr och svår att tillverka. Är det något som skiljer Sony från KM, så är det att Sony vet hur man massproducerar elektronik och det visste inte KM. KM levde kvar i elektromekanikens värld till det bittra slutet och det bidrog förmodligen stort till deras död.

Där KM har spakar, vred och kranar har Sony tryckknappar och snabbmenyer och det har man till stor del haft sedan A700.Jag vet inte om jag ser så mycket KM i någon Sony DSLR sedan A700, bortsett från AS-lösningen. Look and feel är verkligen inte KM längre och det är inte ergonomin heller. Jag säger inte att den nödvändigtvis är sämre i alla stycken men den är definitiv ganska olik den som fanns i de tidigare kamerorna från KM. Min Sony A350 är inte på långa vägar lika lätt att hantera med vantar på som min gamla D7D. Det måste man trots allt ge KM. Vissa saker var faktiskt bättre förr och stor skillnad är det!
 
Senast ändrad:
En sak har jag lite svårt att fatta i den texten.

citat:"Revamped: Side-by-side, it's easy to see how the new small Alpha body and lens are different from the old, largely Konica-Minolta-based Alphas. The grip is smaller, the lens shorter (in both size and focal length), and the shutter button is further back on the camera's top deck."

När A100 kom så menade en del recensenter att det var en förklädd D5D. Nu menar imaging-resource samma sak när det gäller skillnaden mellan första genarationen "trilling-kameror" och den andra. Är det någon som vet vad man menar med det?

Den stora skillnaden för mig mellan de nyare Sony-kamerorna och KM D5D och D7D (speciellt då D7D) är att den kameran är full av mekanik. Det är spakar och kranar överallt och det var det som gjorde den med moderna mått mätt både dyr och svår att tillverka. Är det något som skiljer Sony från KM, så är det att Sony vet hur man massproducerar elektronik och det visste inte KM. KM levde kvar i elektromekanikens värld till det bittra slutet och det bidrog förmodligen stort till deras död.

Där KM har spakar, vred och kranar har Sony tryckknappar och snabbmenyer och det har man till stor del haft sedan A700.Jag vet inte om jag ser så mycket KM i någon Sony DSLR sedan A700, bortsett från AS-lösningen. Look and feel är verkligen inte KM längre och det är inte ergonomin heller. Jag säger inte att den nödvändigtvis är sämre i alla stycken men den är definitiv ganska olik den som fanns i de tidigare kamerorna från KM. Min Sony A350 är inte på långa vägar lika lätt att hantera med vantar på som min gamla D7D. Det måste man trots allt ge KM. Vissa saker var faktiskt bättre förr och stor skillnad är det!

Inte svårt alls!

Denna generation Sony A230/A330/A380 är kompaktare än tidigare, de övriga kommer, utan tvekan, att följa efter!
Spakar och rattar är ofta bäst, speciellt med vinterhandskar på händerna, men tillverkarna har, via marknadsundersökningar, fått klart för sig att de flesta använder kameran på auto, tidsförv. eller bländarförval., då fungerar knappar nästan, bara nästan, lika bra, kameran kan göras enklare att tillverka.

Det hade säkert även KM upptäckt!
Deras elektromekaniska värld var inte den minsta anledning till deras död, de kom lite sent till D-SLR matchen, troligen orsakat av utvecklingen av den banbrytande skakfunktionen i kamerahuset (AS), några patentproblem som kostade flis har jag oxå hört, i övrigt, företaget var vid god kondition, - så därför mycket märkligt, att de efter så många år säljer fotosidan till Sony, medföljande KM tekniker ...
Kan vara en anledning, Sony hade en mycket större erfarenhet av elektronik, digital bildhantering, än vad KM hade, - men Nikon köper ju från Sony, så varför kunde inte KM oxå gjort så fortfarande, märkligt ...

Jämför KM Dynax 5, A-SLR, med den nya generationen Sony A230/A330/A380, D-SLR, så ser du var inspirationen kommer ifrån.
:), :), :)
 
Rykten

Slänger väl in lite nyheter här. Ryktesbrev. A500,A550 på gång. A800 tråden verkar vara död, den kanske dröjer lite längre A800. Men är det sant med A500-A550, även tillägg med bokstaven S efter skriver dom. så är det välkommet. /Bengt.
 
A500 A550.... Hmm "Känns" som Sony stuvar om lite i segmenten .. Har sett folk skriva om ev A800 och en framöver kommande A1000.. Och om detta stämmer. Och nu det kommer A500 serie också så torde Sony nu ha skapat snart en rejäl "full hand" med kameror ..

Hur det än är med den saken så måste man säga att Sony har fasiken inte legat på latsidan .. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.