En sak har jag lite svårt att fatta i den texten.
citat:"Revamped: Side-by-side, it's easy to see how the new small Alpha body and lens are different from the old, largely Konica-Minolta-based Alphas. The grip is smaller, the lens shorter (in both size and focal length), and the shutter button is further back on the camera's top deck."
När A100 kom så menade en del recensenter att det var en förklädd D5D. Nu menar imaging-resource samma sak när det gäller skillnaden mellan första genarationen "trilling-kameror" och den andra. Är det någon som vet vad man menar med det?
Den stora skillnaden för mig mellan de nyare Sony-kamerorna och KM D5D och D7D (speciellt då D7D) är att den kameran är full av mekanik. Det är spakar och kranar överallt och det var det som gjorde den med moderna mått mätt både dyr och svår att tillverka. Är det något som skiljer Sony från KM, så är det att Sony vet hur man massproducerar elektronik och det visste inte KM. KM levde kvar i elektromekanikens värld till det bittra slutet och det bidrog förmodligen stort till deras död.
Där KM har spakar, vred och kranar har Sony tryckknappar och snabbmenyer och det har man till stor del haft sedan A700.Jag vet inte om jag ser så mycket KM i någon Sony DSLR sedan A700, bortsett från AS-lösningen. Look and feel är verkligen inte KM längre och det är inte ergonomin heller. Jag säger inte att den nödvändigtvis är sämre i alla stycken men den är definitiv ganska olik den som fanns i de tidigare kamerorna från KM. Min Sony A350 är inte på långa vägar lika lätt att hantera med vantar på som min gamla D7D. Det måste man trots allt ge KM. Vissa saker var faktiskt bättre förr och stor skillnad är det!
Inte svårt alls!
Denna generation Sony A230/A330/A380 är kompaktare än tidigare, de övriga kommer, utan tvekan, att följa efter!
Spakar och rattar är ofta bäst, speciellt med vinterhandskar på händerna, men tillverkarna har, via marknadsundersökningar, fått klart för sig att de flesta använder kameran på auto, tidsförv. eller bländarförval., då fungerar knappar nästan, bara nästan, lika bra, kameran kan göras enklare att tillverka.
Det hade säkert även KM upptäckt!
Deras elektromekaniska värld var inte den minsta anledning till deras död, de kom lite sent till D-SLR matchen, troligen orsakat av utvecklingen av den banbrytande skakfunktionen i kamerahuset (AS), några patentproblem som kostade flis har jag oxå hört, i övrigt, företaget var vid god kondition, - så därför mycket märkligt, att de efter så många år säljer fotosidan till Sony, medföljande KM tekniker ...
Kan vara en anledning, Sony hade en mycket större erfarenhet av elektronik, digital bildhantering, än vad KM hade, - men Nikon köper ju från Sony, så varför kunde inte KM oxå gjort så fortfarande, märkligt ...
Jämför KM Dynax 5, A-SLR, med den nya generationen Sony A230/A330/A380, D-SLR, så ser du var inspirationen kommer ifrån.
,
,