Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A230/A330/A380, 4 objektiv, 1 blixt officiella!

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Vem slänger sig iväg till köp på introduktionspriset?
Ganska många, uppenbarligen... :)

Fast för egen del gör min tämligen skrala kassa att jag nästan alltid ligger långt bak i utvecklingen. Det normala för mig är att jag hoppar över högprisintroduktionsstadiet, skippar mellanprisläget, blir intresserad i slutet när kamerorna ofta säljs ut till underpris strax innan generation två lanseras. Sedan tittar jag på begagnade kameror, och när generation tre är i antågande, så brukar det gå att få begagnade generation ett-kameror till väldigt bra pris...
 
Senast ändrad:
Som nu då man kan köpa en Engelsk A700 för i stort samma pengar som en A230 kostar som introduktionspris i Sverige.... Och jag tror ärligt en A700 är en "bättre" kamera som helhet..
 
Om några månader har priset rasat ordentligt!
Har det inte alltid varit så?

Vem slänger sig iväg till köp på introduktionspriset?


Öhhh alla dom som står utan kamera/förstagångsköparna kanske???
Dom som inte är ett skit insatta/intresserade av kameror som inte vet att den precis landat på marknaden.
 
Ingen har klantat sig, tror jag, utan här är ett verkligt gammalt trix, - släpp lite info i taget, då tror många att det är hemligt värre!
Alltså, då ligger följande kamerahus klara i pipelinen, A500 S, A550 S och A700, nog har Sony laddat för att visa sin förmåga ...
Kamerahusen heter A500 respektive A550. Bokstaven efteråt anger inte någon viss kameravariant, utan visar enbart vilket/vilka objektiv som följer med ifall man köper ett paket inklusive objektiv.


Ex.: Sony A200K är ett paket med ett A200 hus och det äldre normalzoomet DT 18-70/3,5-5,6.

A200W är ett A200-hus med ett dubbelobjektiv-kit som inkluderar ett DT 18-70/3,5-5,6 samt ett (fullformat) telezoom 75-300/4,5-5,6.

A200X är A200 med ett dubbel-kit som inkluderar ett DT 18-70/3,5-5,6 samt ett DT 55-200/4-5,6.


A230L är ett är ett paket med ett A230-hus samt det nya normalzoomet DT 18-55/3,5-5,6 SAM.

A230Y är ett dubbelobjektiv-kit som inkluderar ett DT 18-55/3,5-5,6 SAM samt ett telezoom DT 55-200/4-5,6 SAM (ny version).


A700P är ett A700-hus med ett DT 16-105/3,5-5,6 D.
 
Som nu då man kan köpa en Engelsk A700 för i stort samma pengar som en A230 kostar som introduktionspris i Sverige.... Och jag tror ärligt en A700 är en "bättre" kamera som helhet..


Så sant så...visst e det en bättre kamera men å andra sidan är A230 också billigare om man köper från England ;).
 
Senast ändrad:
Kamerahusen heter A500 respektive A550. Bokstaven efteråt anger inte någon viss kameravariant, utan visar enbart vilket/vilka objektiv som följer med ifall man köper ett paket inklusive objektiv.


Ex.: Sony A200K är ett paket med ett A200 hus och det äldre normalzoomet DT 18-70/3,5-5,6.

A200W är ett A200-hus med ett dubbelobjektiv-kit som inkluderar ett DT 18-70/3,5-5,6 samt ett (fullformat) telezoom 75-300/4,5-5,6.

A200X är A200 med ett dubbel-kit som inkluderar ett DT 18-70/3,5-5,6 samt ett DT 55-200/4-5,6.


A230L är ett är ett paket med ett A230-hus samt det nya normalzoomet DT 18-55/3,5-5,6 SAM.

A230Y är ett dubbelobjektiv-kit som inkluderar ett DT 18-55/3,5-5,6 SAM samt ett telezoom DT 55-200/4-5,6 SAM (ny version).


A700P är ett A700-hus med ett DT 16-105/3,5-5,6 D.

Det var någon tidigare som angav, A500 S / A550 S, då tyckte jag det verkade riktigt trovärdigt, alltså en Sportversion, med inbyggt GPS, Radio/MP3, Tv-mottagning och mobiltelefon, precis som alla (nästan?) vill ha ...
 
Detta blir Sonys troliga upplägg inom D-SLR:
A200-A300-serien, APS-C
A500-serien, FF, konsument
A900-serien, FF, avancerad konsument/pro
 
Pixelracet dör aldrig sotdöden, det är min uppfattning, utvecklingen går ofta stegvis, 30Mp på en FF, instegskamera kan mycket väl bli verklighet, däremot massa finesser, som inte ger bättre bilder dör sakta ut ...
Min gamla laptop, IBM I-serie, har 4GB HD, det tyckte jag var mycket stort lagringsutrymme då, när den köptes ny 1999!
Idag har en HD i en laptop hela 150GB och ännu mera, ren standard alltså, vem trodde det för tio år sedan?

Finesser/effekter har alltid imponerat, skulle inte en värsting musikanläggning ha 100 watt, minst, för att kallas proffsig, när det begav sig, för många år sedan, samt alla kontakter skulle ha guldytor, för bästa kontakt, kablarna skulle vara specialtillverkade, eller?

Fin musik strömmade ur högtalarna, med ofta betydligt lägre effekt på musikanläggningen, enkla kontakter, telefonsladdar fungerade som bärare av signalerna till högtalarna, gissa om inte ljudnördarna blev lurade, ha-ha?

Perfekta bilder fås fortfarande, nu idag och i framtiden, med den enklaste instegs D-SLR, inga extra finesser, troligen blir FF vanlig även i konsumentklassen, inom den närmaste framtiden, till överkomliga priser ...

Men jag tycker faktiskt Lennart väcker en intressant tanke i sina inlägg. Vad händer om en majoritet av användare faktiskt ser igenom tillverkarnas "onödiga features"-fiskande efter nyhetsknarkares och flashputtars pengar och kräver mer verklig grundnytta för pengarna. Att förse dessa kameror med dessa ibland tveksamma funktioner har ju en alternativkostnad. För de pengarna hade man ju kanske kunnat fått högre kvalitet på kamerahusens grundfunktioner istället. Kanske obligatorisk vädertätning som ett exempel. Tänker man så, så är ju valet faktiskt långtifrån alltid givet. Ställ vädertätning mot exv. videoläget.

Tänk om Sony faktiskt har rätt när de fortfarande framhärdar att en instegs-DSLR fortsatt ska vara en stillbildskamera och inte något annat. Många har ju redan dedikerade filmkameror som faktiskt är bättre på vad de ska vara bra på än en DSLR med i värsta fall nödtoftiga egenskaper för rörliga bilder.

Det är ju faktiskt så att ju fler onödiga funktioner en kamera har som man aldrig använder, ju mer svårhanterad riskerar den också att bli och det är inget plus för en instegsmodell. Jag erinrar mig (dock för 10 år sedan) en kompis som precis köpt en då modern bilradio med bara knappar som han var oerhört frustrerad över. Han satt där och blippade och blev fullständigt koleriskt skogstokig över både radio och en manual som dessutom var konstigt översatt från något asiatiskt språk. Till slut bytte han den rakt av mot en annan kompis äldre variant med hederliga rattar. Idag finns väl knappast det valet antar jag men det finns fortfarande många med teknikångest.
 
Senast ändrad:
Lars är fullt övertygad om att FF blir "var mans egendom" detta år, men jag är inte så säker. Det finns ingen anledning att döda instegsmarknaden genom att sänka priset på FF till "överkomlig nivå".

Det verkar som om alla fortfarande tror på orissättning efter tillverkningskostnad plus vinst, när det i själva verket numera handlar om marknadens bärkraft. Så länge det finns gott on entusiaster som betalar 15.00 för en APS-C-kamera, finns det ingen anledning att ge den en FF för 10.000. Det motsatta gäller också - tro inte för en sekund att tillverkarna stoppar in vassast möjliga lösningar i instegskamerorna. Det skulle döda "high-end" segmentet.

Några av oss kommer att gå på "de blå dunsterna" och köpa sämre kameror än vad som vore möjligt, likaväl som några av oss kommer att kunna sortera ut godbitarna. Ett sätt att öka antalet "klarsynta", är att diskutera, ex.vis på fotosidan.se. "Snedögda" fotografer finns i alla läger och vissa av dem kommer hellre att begå seppuku, än att erkänna att grannens kameraval var överlägset det egna, men flest gizmo-quack-finesser i kvarterat, tröstar dem alltid, särskilt om de kommer samman två-och-två.
 
Men jag tycker faktiskt Lennart väcker en intressant tanke i sina inlägg. Vad händer om en majoritet av användare faktiskt ser igenom tillverkarnas "onödiga features"-fiskande efter nyhetsknarkares och flashputtars pengar och kräver mer verklig grundnytta för pengarna. Att förse dessa kameror med dessa ibland tveksamma funktioner har ju en alternativkostnad. För de pengarna hade man ju kanske kunnat fått högre kvalitet på kamerahusens grundfunktioner istället. Kanske obligatorisk vädertätning som ett exempel. Tänker man så, så är ju valet faktiskt långtifrån alltid givet. Ställ vädertätning mot exv. videoläget.

Tänk om Sony faktiskt har rätt när de fortfarande framhärdar att en instegs-DSLR fortsatt ska vara en stillbildskamera och inte något annat. Många har ju redan dedikerade filmkameror som faktiskt är bättre på vad de ska vara bra på än en DSLR med i värsta fall nödtoftiga egenskaper för rörliga bilder.

Det är ju faktiskt så att ju fler onödiga funktioner en kamera har som man aldrig använder, ju mer svårhanterad riskerar den också att bli och det är inget plus för en instegsmodell. Jag erinrar mig (dock för 10 år sedan) en kompis som precis köpt en då modern bilradio med bara knappar som han var oerhört frustrerad över. Han satt där och blippade och blev fullständigt koleriskt skogstokig över både radio och en manual som dessutom var konstigt översatt från något asiatiskt språk. Till slut bytte han den rakt av mot en annan kompis äldre variant med hederliga rattar. Idag finns väl knappast det valet antar jag men det finns fortfarande många med teknikångest.
Det är nya tider nu,kloka gummor och gubbar har alltid funnits. Dom gick förbi varenda marknadsstånd utan att köpa ett dyft, samma gjorde Sokrates med sina läreljungar, här finns bara onödigt skräp sade han. Men vi finge alldrig någon marknad, eller nya billiga kameror, om inte dom mindre kloka håller ånga uppe. Heder och tack åt alla mindre kloka. Vänl. Bengt.
 
Det är nya tider nu,kloka gummor och gubbar har alltid funnits. Dom gick förbi varenda marknadsstånd utan att köpa ett dyft, samma gjorde Sokrates med sina läreljungar, här finns bara onödigt skräp sade han. Men vi finge alldrig någon marknad, eller nya billiga kameror, om inte dom mindre kloka håller ånga uppe. Heder och tack åt alla mindre kloka. Vänl. Bengt.
Heder åt Dig Bengt för de orden - handla så mycket orkar - och har råd med.
 
Heder åt Dig Bengt för de orden - handla så mycket orkar - och har råd med.

När det gäller just kameror och annat importerat i US$ eller EURO så påverkar ju kronans status prisbilden negativt. Å andra sidan har ju efterfrågan rasat stort och det brukar betyda sänkta priser. Så frågan är vad som väger tyngst.

Annars är det ju svårt att begripa att de som fortfarande har jobb upplever att det varit någon större kris upp till nu i alla fall. Räntorna är fortfarande historiskt låga och ger stora överskott åtminstone till de som hade lite is i magen och fortfarande har rörliga räntor. Där kan det handla om stora pengar netto. Tänker man på vad det motsvarar i löneförhöjning före skatt så är det ju fantasisummor om man har stora huslån som många har i Stockholm.

De som har hus har verkligen strålande tider med både låga räntor och ROT-avdrag om man vill renovera. Företag som är solida köper upp krisande konkurrenter nu och vässar sina system till billiga penningar då konsulterna nu är betydligt billigare än under högkonjunktur.

Så det borde vara läge att verkligen shoppa om man stämmer på den beskrivningen. Den gräsliga baksidan är att de som inte längre är efterfrågade verkligen har fått det sämre med den försämrade A-kassan och i övrigt försämrade villkor på arbetsmarknaden. Jag hoppas också att de som kan lättar lite på plånboken så att efterfrågan ökar i ekonomin. Det är ju inte heller fel om kameratillverkarna kan öka volymerna och få en chans att sprida utvecklingskostnaderna på större volymer. Det gynnar alla.
 
Nu hänger jag inte med. Visst kan det vara så att den inte kommer med massa nya överaskningar. Men på vilket sätt skulle den vara sämre än föregångaren.

Såg denna artikel på Photoclubalpha och den pekar faktiskt på att inbyggda blixten har sämre prestanda och att batteriet har sämre kapacitet till följd av att kameran krympts i storlek. Dessutom har alla nya modeller fått seriebildstagningen sänkt till samma nivå som A350 som ju har 2,5 bilder/sek. De äldre A200 och A300 hade alltså 3 bilder/sek. Alla de nya orkar bara med 2,5 bilder/sek och kanske detta också är relaterat till nya batteriets lägre kapacitet.

Det är faktiskt lite ovanligt att prestanda sänks i en ny generation kameror i jämförelse med en äldre. Modigt eller korkat? Det återstår verkligen att se. Känns som om Sony är ute på lite slak lina för det är ju inte svårt för konkurrenterna att hitta de här blottorna. Det är en sak att inte hitta på något nytt annat än design av kamerahus och användardialog men en annan att faktiskt sänka prestanda i funktioner som av både testare och många användare betraktas som centrala och viktiga.
 
Såg denna artikel på Photoclubalpha och den pekar faktiskt på att inbyggda blixten har sämre prestanda och att batteriet har sämre kapacitet till följd av att kameran krympts i storlek. Dessutom har alla nya modeller fått seriebildstagningen sänkt till samma nivå som A350 som ju har 2,5 bilder/sek. De äldre A200 och A300 hade alltså 3 bilder/sek. Alla de nya orkar bara med 2,5 bilder/sek och kanske detta också är relaterat till nya batteriets lägre kapacitet.

Det är faktiskt lite ovanligt att prestanda sänks i en ny generation kameror i jämförelse med en äldre. Modigt eller korkat? Det återstår verkligen att se. Känns som om Sony är ute på lite slak lina för det är ju inte svårt för konkurrenterna att hitta de här blottorna. Det är en sak att inte hitta på något nytt annat än design av kamerahus och användardialog men en annan att faktiskt sänka prestanda i funktioner som av både testare och många användare betraktas som centrala och viktiga.
ja det är synnerligen märkligt, dom punkter du nämner är ju starka säljarargument, prisbilden borde då vara betydligt lägre på kamerorna. Man får en Nikon D90 med klart högre prestanda, utan mängdena Mp då, på alla andra punkter, högupplöst monitor. 4,5 b/sek mm. än A380 till samma pris. Men jag tillhör väl dom mindre kloka som tannler säger, klart att Sony vet vad dom gör. /Bengt.
 
ja det är synnerligen märkligt, dom punkter du nämner är ju starka säljarargument, prisbilden borde då vara betydligt lägre på kamerorna. Man får en Nikon D90 med klart högre prestanda, utan mängdena Mp då, på alla andra punkter, högupplöst monitor. 4,5 b/sek mm. än A380 till samma pris. Men jag tillhör väl dom mindre kloka som tannler säger, klart att Sony vet vad dom gör. /Bengt.

Det blir bara begripligt om man vill bereda plats för en ny modell typ A500 för den ska väl bjuda på något A2xx och A3xx inte har men att sakna funktioner konkurrenterna har i samma segment (video mode) och ha sämre prestanda i vissa viktiga avseenden och ändå ta lika bra eller bättre betalt, tror i alla fall inte jag är någon vidare framgångsformel. Jag tror t.o.m. att dessa försämringar mycket väl kan göra att andrahandsmarknaden för A200 och A300 stärks och att dessa kameror kan få en andra "vår". De som haft dessa kamerahus kanske kan sälja dem till hyfsade priser om de uppgraderar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.