Annons

Sony A230/A330/A380, 4 objektiv, 1 blixt officiella!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag fått limma batteriluckan på min KM 5D, när ska det äntligen komma en Sony A500?
En mindere och billigare A700 i plast och med liveview, det är det jag vill ha!

Tills den finns så satsar jag på att när tillfälle ges byta till en begagnad A300.


Jag saknar ofta min Live view jag hade så mycke så jag funderar ibland snudd på att sätta annons på att byta in en A350 med lite peng emellan mot min A700á..Sedan skaffa batterigrepp till A350ín.. Det är ju lite som en "A700" med mer plast samt live view ju dessa A350ín.....

ja attan vet vad jag gjorde om man fick ett sådant erbjudande... Hehe... Så byt du till en A300 A350. Du kommer gilla den..Speciellt om du fotar ofta lite knepiga situationer..
 
Problem?
Jag trodde den skulle komma nu till sommaren, men då bör den dyka upp till nästa år, - en konsument D-SLR, med FF, från Sony!
Den ligger då mellan A700 och A900 i prisklass, trolig marknadsstrategi.

Sony ligger lågt med info, kan betyda att något är på gång, som ingen annan tillverkare kan matcha, på ett bra tag, vore trevligt med en uppstickare, som många tvekade inför, när Konika-Minolta lade av!

jag förväntar mig absolut en modell som kan konkurera med Nikon D90 och Canon 50D, annars är något mycket galet här.
 
Jo det har dom men alla objektiv har ju inte mekanisk AF som förlitar sig på den inbyggda motorn. I en del sitter motorn i objektivet och då används den istället precis som på konkurrenterna.

Berätta lite om A350 StenÅke, ser ut att vara det prismässigt bästa köpet i dag. 14mp hur blir bilderna med bättre objektiv, jämfört med kitobjektivet, högt pixeltal lär kräva bättre objektiv. / Bengt.
 
jag förväntar mig absolut en modell som kan konkurera med Nikon D90 och Canon 50D, annars är något mycket galet här.

Nikon D90 eller Canon 50D är väl fortfarande APS-C kamerahus?
Med en konsument D-SLR, FF, i en lägre prisklass än Sony A900, Nikon D700 och Canon 5D, skulle Sony kunna ta stora marknadsandelar, sätta trenden dit vi går emot, - fullformatsbildsensorer!

Troligen ligger Sony lågt med info, för att istället bara landa med ett färdigt kamerahus, den närmaste tiden ...
 
Nikon D90 eller Canon 50D är väl fortfarande APS-C kamerahus?
Med en konsument D-SLR, FF, i en lägre prisklass än Sony A900, Nikon D700 och Canon 5D, skulle Sony kunna ta stora marknadsandelar, sätta trenden dit vi går emot, - fullformatsbildsensorer!

Troligen ligger Sony lågt med info, för att istället bara landa med ett färdigt kamerahus, den närmaste tiden ...

Sony ligger alltid extremt lågt med förhandsinfo och de verkar väldigt duktiga på att hålla tätt inom sin organisation. Väldigt lite läcker ut som de inte vill ska läcka ut. Alla gamla Minolta-användare blev ju tokiga på detta när osäkerheten var som störst med vad som skulle hända efter att Minolta gav upp. Man undrar ju hur de lyckas med detta när andra organistioner som inte borde läcka läcker som såll.

Så jag tror faktiskt att det är precis som vanligt och att det inte har ett dugg att göra med nya lanseringar.
 
Sony ligger alltid extremt lågt med förhandsinfo och de verkar väldigt duktiga på att hålla tätt inom sin organisation. Väldigt lite läcker ut som de inte vill ska läcka ut. Alla gamla Minolta-användare blev ju tokiga på detta när osäkerheten var som störst med vad som skulle hända efter att Minolta gav upp. Man undrar ju hur de lyckas med detta när andra organistioner som inte borde läcka läcker som såll.

Så jag tror faktiskt att det är precis som vanligt och att det inte har ett dugg att göra med nya lanseringar.

Javisst, det är som vanligt, skickligt att kunna förhindra förhandsinfo, - men jag tror ändå, att Sony har något att komma med, inom en snar framtid, som kan skapa rubriker, inom D-SLR.

Minolta fans var ju helt tosiga när Sony köpte över, vilket var fallet, Konica-Minolta var inte i konkurs, inget hände på ett bra tag, många var säkra på att aldrig kunna köpa ett nytt kamerahus, till sina tidigare Minolta objektiv, ha-ha, ...
 
Berätta lite om A350 StenÅke, ser ut att vara det prismässigt bästa köpet i dag. 14mp hur blir bilderna med bättre objektiv, jämfört med kitobjektivet, högt pixeltal lär kräva bättre objektiv. / Bengt.

En del är säkert nöjda med kitobjektivet också även om det inte håller skärpan ute i kanterna speciellt bra.

Jag har skrivit en utförlig recension här på FS om A350. Jag står fortfarande för det jag skrivit där. Jag hade inte svårt att välja denna kamera trots att alla dömde ut den innan de ens testat den. Jag fick första exet på Scandinavian när den kom och jag testade flera stycken med alla mina objektiv och stativ i butiken innan jag betalade.

Innan hade jag läst en del recensioner på Dyxum. Jag kan bara säga att det finns naturlagar när det gäller dynamiskt omfång och brus vid en given teknisk generation av sensorer men att tekniken hela tiden förfinats. A350 som har 14 Mp visade sig inte vara sämre i dessa dicipliner än min gamla Minolta 7D med 6Mp. När sedan exponeringsmätningen var avsevärt bättre, AF snabbare och mer träffsäker samt DR bättre också genom att kamera utrustats med Dynamic Range Optimizer, så var valet lätt. Även JPEG-stödet är bättre genom att man har fler möjligheter att finlira än med 7D. Men kanske viktigare för mig var att A350 är mycket smidigare och smartare än 7D.

Det enda jag saknar annars, vilket är mest allvarligt, är ergonomin men 7D. Det är förmodligen en av de mest ergonomiska kameror som någonsin gjorts. Detta sagt även om A350 också är en hyfsat genomtänkt konstruktion med några få mindre bra kompromisser. Att begrava blixtkompensationen nere i menyerna var ju korkar när man istället kunde ha lagt den också under snabbknappen. Sedan hade det ju inte varit fel med att ha "Direct manual focus" som i A700 och A900. A350 blir säkert ett bra köp nu under en övergångstid när de ny kamerorna kommer. I sak är det ju faktiskt inte mycket de ändrat på. Men DRO från A900 skulle även jag vilja ha!
 
jag förväntar mig absolut en modell som kan konkurera med Nikon D90 och Canon 50D, annars är något mycket galet här.


Håller med Sony borde komma med en efterföljare till A700:an snart...speciellt med tanke på Pentax nyliga släpp K-7 som verkar vara en riktigt fin pjäs...verkar som Nikon också har nått nytt pågång i det segmentet då D300 tydligen har slutats att tillverkas.
 
Bara inte Sony får för sig bygga sin A700 efterföljare mindre än A700..... För om jag inte fattat fel så är Pentax K7 mindre än K20D..??

För jag vill rakt inte ha en kamera mindre än A700 om jag skulle byta i framtiden om kommande fick live view såsom A300.... Snarare samma bredd som A700 men med lite lite högre hus skulle däremot va finfint... Tyngden bör va densamma typ....

Jag talar kanske egentligen om att jag vill ha måtten typ liknande som A900 har... :)

Den är aldeles lagom som ren kamera utan batterigrepp...
 
Nikon D90 eller Canon 50D är väl fortfarande APS-C kamerahus?
Med en konsument D-SLR, FF, i en lägre prisklass än Sony A900, Nikon D700 och Canon 5D, skulle Sony kunna ta stora marknadsandelar, sätta trenden dit vi går emot, - fullformatsbildsensorer!

Troligen ligger Sony lågt med info, för att istället bara landa med ett färdigt kamerahus, den närmaste tiden ...

I rimlighetens namn bör väl Sony täcka hela segmentet, om dom vill tjäna pengar. och vara betjänliga till konsumenterna. Billigare FF-hus kommer givetvis inom en snar framtid. D90 med filmfunktion väljer nog tänkbara köpare idag före 2år gamla A700. och Canon kommer väl med en 60D Full Hd, nedärvt från MK2:an, idag gör dom ju också special objektiv passande FX kontra FF. Dom flesta av oss sitter med påsamlade objektiv,och blir ekonomiskt låsta till våra märken. Jag kan inte lägga 30000kr till en ny objektivsamling. Högpixelkamerorna kräver högre klass på objektiven för att få ut det bästa av sina bildmaskiner. Finanskrisen behöver komma på rätt köl och när den gör det kommer det nog att hända saker. En parantes verkar A900 vara, dom skruvade på gamla Minoltaobjektiv och kameran tog fantastiska bilder, dom gamla minoltateknikerna är väl tyvärr inte i livet idag. men heder åt dom. Vänl./Bengt.
 
Finns det något forum som är så partiska som Dyxum?
Lite för mycket i min smak.

Bättre med denna test, om man nu vill läsa tester, en något mera nyanserad sådan, Sony A350 blir här rekommenderad, inte en högre klassning än så:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra350/

dpreviewe glänser alltid med mycket omfattande material och grafer. Nu är ju saken den att canon får alltid 10+ innan ens kameran är byggd, så är det och det får vi leva med.
 
Bara inte Sony får för sig bygga sin A700 efterföljare mindre än A700..... För om jag inte fattat fel så är Pentax K7 mindre än K20D..??

För jag vill rakt inte ha en kamera mindre än A700 om jag skulle byta i framtiden om kommande fick live view såsom A300.... Snarare samma bredd som A700 men med lite lite högre hus skulle däremot va finfint... Tyngden bör va densamma typ....

Jag talar kanske egentligen om att jag vill ha måtten typ liknande som A900 har... :)

Den är aldeles lagom som ren kamera utan batterigrepp...

A700 skulle ha haft lite mera gummi det kompensera och hjälper till, när höjden är lite låg. jag provkände härom veckan, och tyckte greppet var lite glatt, skäms för att säga var Canon 50D beklädd med bättre gummi och gav ett fastare grepp, men vid detta tillfälle hade A700 ett längre tyngre objektiv påsatt som gav kameran lite obalans. medans Canon hade lilla kitobjektiv. bättre gummi på A700 skulle ge toppengrepp. Mvh.Bengt
 
Om nu Sony vill flörta med kompaktkamera ägarna måste dom bjuda på mer godsaker. dagens kompakter har ju burstlägen, 30 bilder i ett svep, Nya ricoh kan klara 4 bilder/sek med full upplösning. monitorn på många kompakter har 460000 pixlar i dag, Ricoh har 920000. A380 har 2,5 b/sek och gamla upplösningen på monitorn.testarna skrek efter högre förstoring 10 ggr för att bättre kolla bilderna. LV funktionen var en jätte bra ide, unik när den kom. Men dom måste utveckla grejorna,när nästa modell kommer. Att lägga in hjälpfunktioner i kameran är hedervärt men det kostar inget att göra det. Utan att ha läst några tester eller riktiga omdömmen, så verkar dom nya vara ett snäpp sämre än dom gamla. Mvh./Bengt.
 
Om nu Sony vill flörta med kompaktkamera ägarna måste dom bjuda på mer godsaker. dagens kompakter har ju burstlägen, 30 bilder i ett svep, Nya ricoh kan klara 4 bilder/sek med full upplösning. monitorn på många kompakter har 460000 pixlar i dag, Ricoh har 920000. A380 har 2,5 b/sek och gamla upplösningen på monitorn.testarna skrek efter högre förstoring 10 ggr för att bättre kolla bilderna. LV funktionen var en jätte bra ide, unik när den kom. Men dom måste utveckla grejorna,när nästa modell kommer. Att lägga in hjälpfunktioner i kameran är hedervärt men det kostar inget att göra det. Utan att ha läst några tester eller riktiga omdömmen, så verkar dom nya vara ett snäpp sämre än dom gamla. Mvh./Bengt.

Visst, det går alltid att leta efter det senaste i teknik, men där är jag faktiskt en aning iskall.
Mitt krav är bästa möjliga skärpa, innebär fin optik, bästa möjliga upplösning och dynamik, utan störande brus, stor ljus sökare, allt det andra är små saker, ja, till ett rimligt pris också.
Min Sony A900 uppfyller mer än väl dessa krav, riktigt bra kamerahus!

Förra sommaren, innan jag köpte A900:an, använde jag två A-SLR vid några bröllop, resultaten blev vid jämförelse av de färdiga bilderna, minst lika bra, som de övriga fotograferna kunde presentera, de hade D-SLR, APS-C och FF, från andra japanska tillverkare.
Mina A-SLR var från 70-talet, Minolta SRT 101/303, så tro inte att det senaste är nödvändigt!
Klart att jag har dessa oldtimers kvar!
 
Visst, det går alltid att leta efter det senaste i teknik, men där är jag faktiskt en aning iskall.
Mitt krav är bästa möjliga skärpa, innebär fin optik, bästa möjliga upplösning och dynamik, utan störande brus, stor ljus sökare, allt det andra är små saker, ja, till ett rimligt pris också.
Min Sony A900 uppfyller mer än väl dessa krav, riktigt bra kamerahus!

Förra sommaren, innan jag köpte A900:an, använde jag två A-SLR vid några bröllop, resultaten blev vid jämförelse av de färdiga bilderna, minst lika bra, som de övriga fotograferna kunde presentera, de hade D-SLR, APS-C och FF, från andra japanska tillverkare.
Mina A-SLR var från 70-talet, Minolta SRT 101/303, så tro inte att det senaste är nödvändigt!
Klart att jag har dessa oldtimers kvar!

Jag skriver inte i termer nu, vilket behov jag har, heller vad som är nödvändigt för mig. Utan vad jag tror att dom som tar steget upp från kompakt till sin första DSLR-kamera vill ha. På den analoga tiden fotade vi alla med fullformat 24*36. Även analogkompakten hade 24*36. Som jag skrivit nyligen, så har bra bilder tagits i alla tider med alla möjliga kameror. SR 101:an var en omtalad kamera på sin tid. Pentax hade väl en riktig höjdare också. en sak att vara oroad över är att det kan bli för dyrt att tillverka den där riktigt fina kameran. Den fina A900 som du har kan vara den sista riktiga kameran, så håll i den hårt du Lars.
 
Finns det något forum som är så partiska som Dyxum?
Lite för mycket i min smak.
...
Ja, det finns det definitivt!


...
Bättre med denna test, om man nu vill läsa tester, en något mera nyanserad sådan, Sony A350 blir här rekommenderad, inte en högre klassning än så:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra350/

DpReview är en av marknadens allra mest partiska fotosajter. Speciellt efter att Amazon köpte dem (Amazon kammar ju in väldigt mycket stålar från Canon).

Generellt är kommersiella sajter markant mera partiska än de ideella - de kommersiella tenderar helt klart att både bevaka och prisa produkter från Canon och Nikon betydligt mer än de gör med övriga tillverkares produkter.

Inte bara för att CaNikon f.n. har de största marknadsandelarna inom området och därför kan ösa ut mera annonspengar till sajter och fototidningar än de övriga tillverkarna kan, utan också pga att det finns betydligt fler användare av dessa två märken. Fototidningarna behöver alltså lovorda CaNikon även för att maximera antalet läsare (större prenumerant-och lösnummerförsäljningar + därigenom som följd ännu större annonsintäkter). I princip samma för testsajterna (även om dessa i och för sig inte säljer papperstidningar).
 
Bra att ha när det digitala blir omodernt (?) och specialbatteriet är slut och laddaren ligger kvar hemma!
Även om batteriet inte är strikt nödvändigt i en SRT101 tycker jag det är lite ironiskt att just dess standardiserade kvicksilveroxidbatteri numera är omodernt, slut och olagligt att sälja. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.