NisseM skrev:
I de fall man kan hålla sig under ISO 200 (gäller i flertalet motivfall) .
Jag måste verkligen fråga vad du menar med "gäller i flertalet motivfal"?
Jag älskar foto i befintligt ljus!
Vi glömmer nu film & jämför inte med det mediet. Har kört med 1600-Asafilm & inte varit nöjd. En god 1600-asafilm har problem med att slå min D7i på 800 Asa efter brusreducering. Den gör det på enbart en punkt & det är att kornet i filmen är jämnare, medan bruset (efter reducering) från min D7i är ojämnare (inte så snyggt) men faktiskt mindre störande så länge man inte gör större förstoringar.
Min D7i är i digikameravärlden en stenåldersprodukt så därför borde vi inte räkna in den (än fast A1 ger samma resultat?).
Jämför inte med film Nisse. Jag har testat min kompis nya Pentax DSLR, detta är en kamera som enligt mig är åt skogen för dyr jämfört med 10D & D100 men den har dock sina fördelar, det tar vi dock i en annan tråd.
Till saken: Vid 1600 Asa så är den bra, efter neatimage så är den suverän!
Vad menar du med flertalet av motivfall, antar att du tänker film? Glöm det gamla. Denna Pentax bräcker efter NI enligt mig (som gillar att fota i befintligt ljus) det mesta i filmväg, & i princip så utraderar den den typ av kamera jag har nu.
Jag pratar nu om fotografering vid högre känsligheter, inte upplösning jämfört med film.
828:an är inget annat än en moderniserad och upppixelerad variant av 717, att den dessutom lider av en större del av kromatisk aberration än både sin föregångare & D7i/A1 påvisar bara att namnet Carl Zeiss inte betyder mycket idag...
Vetefan vem som gör denna optik idag men dom lyckades tydligen inte med att fixa det Minolta gjorde på D7/A1, 28-200 med en acceptabel mängd CA.
828:an är förmodligen en utmärkt produkt för många, dock får man aldrig dra in bildkvalitetsjämförelsen med DSLR. Har testat 300D som jag inte gillade pga av dess begränsningar. Bildkvaliten var dock superb.
Larsa, som allvarligt tänker Pentax, när/om den blir billigare...