NisseM skrev:
Nja... Under Hasselbladtiden hade jag visserligen mina favoriter bland Zeissfamiljen men de övergick senare till Leitz.
Sony får kanske akta sig, så att storleken inte växer över huvudet, men vissa saker de gör måste jag nog säga att jag håller högt. Min 21" PC-skärm t.ex. den går utöver alla skärmar jag tidigare använt resp. sett runt omkring. Även min 38" Sony TV är av absolut högsta klass. Jag vägde mellan denna och platt skärm - men har aldrig ångrat det valet! Så visst - lite färgad kanske man är.
Det var ett mycket ärligt svar Nisse, tror att en viss "färgning" finns inom dom flesta . Även mig, kanske, troligtvis inte, suck...
Innan jag skriver det jag ska göra nu så vill jag tillägga att det har Sonyanknytning.
För några år sedan, innan min hörsel gav vika & jag behövde skaffa hörapparat (varning) så använde jag en high end hifianläggning som jag hade byggt upp under ca 20 års tid...
Jag har ett antal vänner som gjorde samma sak, varav en i slutet av 80-talet hamnade i Sonyträsket.
Att prata Sony i dessa sammanhang var då ungefär som att idag prata Samsung (oberoende av Zeissoptik eller ej) i fotosamanhang.
Hur Sony hävdar sig inom hifi idag ska jag inte uttala mig om (med hörappparater) men vad dom gjorde då var att dom startade denna "lifestyle"pryl.
Min vän köpte hela konceptet & var helt såld, vi andra funderade inte på märken utan mer över hur grejerna skulle spela tillsammans.
Sony gjorde tunga prylar med en fantastisk teknologi, problemet var bara att det lät skit.
OK, dom var tillsammans med Philips först med CD-spelaren, Jag hörde den första -82 hos en vän, den lät skit. Det gjorde i & för sig Philips spelare också så det berodde ju mest på en ny teknologi samt att skivorna var urusla.
Sony är duktiga & lyckades fantastiskt bra med 717 men gjorde på Sonyvis den missen att man ville behålla sitt minneskort. Om 717 hade tagit CF, samt om Carl Zeiss optiken (vem som nu gör den) hade haft 28-200 så hade jag ledigt valt den framför den D7i som det blev.
Sony har alltid gått egna vägar & dom verkar aldrig lära sig. JVC släppte VHS, Sony behöll BETA för sig själv. Hur det gick vet vi.
Jag var mäkta impad över att 828 tog CF så dom kanske lär sig med tiden...
Hur gick det då för oss audiofiler, jo 4 av 5 har tinnitus samt hörselnedsättningar.
Det är nog lugnare att fota...
Larsa