Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony 828 test!
- Trådstartare sagan
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
NisseM skrev:
Jag skrev 12 Mbyte bildsensorkamera, det kunde kanske bättre skrivits kamera med 12 Mbyte bildsensor (trevligt med semantiskt intresserat folk i spalterna!).
Du menar 12 megapixlar kamera antar jag..exakt vilken kamera skulle det vara?
Om du menar Fujis interpolerade 12mp kamera S-7000 så är den verkliga upplösningen bara på 6mp och den har ingen vidare bildkvalitet heller, nej.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag var lite tveksam om du menade en kamera som gav 12 mb bildfiler eller en 12mp kamera..det var därför jag frågade.NisseM skrev:
OK Mpixlars bildsensor naturligtvis!
sagan
Avslutat medlemskap
NisseM skrev:
För bilder med kort skärpedjup går jag över till min Leica för vilken jag har objektiv från 21 mm till 360. Det täcker mina behov av kontrollerat skärpedjup som en digital kamera aldrig kan matcha.
Klart en digital kamera kan matcha, beror ju bara på storleken på sensorn.
NisseM
Aktiv medlem
Observera att de fenomen som uppträder i de av dig visade bilderna inte har det minsta med kromatik avvikelse att göra, De blåfärgade gloriorna rör sig om överstrålning mellan ljusa och mörka partier. Det kortvågiga blå ljuset spiller över till de mörkare partierna oftast i samband med motljustagningar. Alltmer ser man att detta felaktigt betecknas som kromatisk avvikelse även i annars seriösa sammanhang.sagan skrev:
nattbild från 828:an vid f/4.5 ISO 64.
sagan
Avslutat medlemskap
Vad det kallas är mindre intressant än att det ser för bedrövligt ut.
Vilket namn ger du den där effekten då?
Och kromatisk abberation beror på?
Vilket namn ger du den där effekten då?
NisseM skrev:
De blåfärgade gloriorna rör sig om överstrålning mellan ljusa och mörka partier.
Och kromatisk abberation beror på?
NisseM
Aktiv medlem
De flesta fotografer, däribland jag, uppfattar nog objektivet och inte bildplattan som främst styrande för skärpedjupet - har du annan uppfattning?..sagan skrev:
Klart en digital kamera kan matcha, beror ju bara på storleken på sensorn.
sagan
Avslutat medlemskap
NisseM skrev:
De flesta fotografer, däribland jag, uppfattar nog objektivet och inte bildplattan som främst styrande för skärpedjupet - har du annan uppfattning?..
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2677/1005
Objektiven är ju de samma oavsätt om du använder en digital eller en analog systemkamera.
Om du har en mindre sensor än fullstorlek så måste du använda andra brännvidder för att få samma utsnitt..vilket alltså i praktiken innebär längre skärpedjup.
NisseM
Aktiv medlem
Definitionen på kromatisk avvikelse har att göra med oförmågan hos ett objektiv att projicera ljusstrålar av alla färger i samma punkt.sagan skrev:
Vad det kallas är mindre intressant än att det ser för bedrövligt ut.
Vilket namn ger du den där effekten då?
Och kromatisk abberation beror på?
Sonys Zeiss-objektiv lär ha en mycket obetydlig kromatisk avvikelse med tanke på den utsökta skärpeåtergivning som alla tester hittills visat upp. Den slår samtliga jämförelsekameror inkl. Canon 300D
NisseM
Aktiv medlem
Ja det är ju självklart men som du uttryckte dig blev det oklart!sagan skrev:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2677/1005
Objektiven är ju de samma oavsätt om du använder en digital eller en analog systemkamera.
Om du har en mindre sensor än fullstorlek så måste du använda andra brännvidder för att få samma utsnitt..vilket alltså i praktiken innebär längre skärpedjup.
Linmajon
Aktiv medlem
Sony 828 har hårresande kraftig kromatisk abberation, tiotals pixlar längs sidorna, om det vittnar ganska många bildexempel på nätet...
Forumen på bl.a. www.dpreview.com är fyllda av närmast chockade människor som (för)köpte på sig en 828. Somliga krystar fram att de är nöjda med de flesta bilder tagna under 'normala' förhållanden dock.
Många trådar hävdar också att det vore bättre om Sony ägnat tid o möda åt att förbättra sensorn i den excellenta modellen 717. Nu har Sony drabbats av pixelhysteri och vi kan alla se resultatet.
Även rejält förminskade bilder (800x600pixels) visar violetta löv i gröna lövverk... Brusnivån imponerar inte heller. Nä, faktum är att pyttelilla Sony T1 visar bättre resultat i många fall...
Forumen på bl.a. www.dpreview.com är fyllda av närmast chockade människor som (för)köpte på sig en 828. Somliga krystar fram att de är nöjda med de flesta bilder tagna under 'normala' förhållanden dock.
Många trådar hävdar också att det vore bättre om Sony ägnat tid o möda åt att förbättra sensorn i den excellenta modellen 717. Nu har Sony drabbats av pixelhysteri och vi kan alla se resultatet.
Även rejält förminskade bilder (800x600pixels) visar violetta löv i gröna lövverk... Brusnivån imponerar inte heller. Nä, faktum är att pyttelilla Sony T1 visar bättre resultat i många fall...
Canon 300D har ju ingen optik så det kan ju inte vara så svårt att slå.NisseM skrev:
Sonys Zeiss-objektiv lär ha en mycket obetydlig kromatisk avvikelse med tanke på den utsökta skärpeåtergivning som alla tester hittills visat upp. Den slår samtliga jämförelsekameror inkl. Canon 300D
Ja, har laddat ner lite bilder av den. Visst ska man egentligen prova den själv och testa ordentligt, men det här var inte bra. Väldigt brusig redan vid ISO200 och den kromatisk abberationen är faktisk hemsk på denna kamera. Redan på preview-bilderna som inte är speciellt stora ser man det.Linmajon skrev:
Sony 828 har hårresande kraftig kromatisk abberation, tiotals pixlar längs sidorna, om det vittnar ganska många bildexempel på nätet...
Forumen på bl.a. www.dpreview.com är fyllda av närmast chockade människor som (för)köpte på sig en 828. Somliga krystar fram att de är nöjda med de flesta bilder tagna under 'normala' förhållanden dock.
Många trådar hävdar också att det vore bättre om Sony ägnat tid o möda åt att förbättra sensorn i den excellenta modellen 717. Nu har Sony drabbats av pixelhysteri och vi kan alla se resultatet.
Även rejält förminskade bilder (800x600pixels) visar violetta löv i gröna lövverk... Brusnivån imponerar inte heller. Nä, faktum är att pyttelilla Sony T1 visar bättre resultat i många fall...
Stackars Sony, här hjälper inga tyska objektiv...
sagan
Avslutat medlemskap
NisseM skrev:
Definitionen på kromatisk avvikelse har att göra med oförmågan hos ett objektiv att projicera ljusstrålar av alla färger i samma punkt.
Sonys Zeiss-objektiv lär ha en mycket obetydlig kromatisk avvikelse med tanke på den utsökta skärpeåtergivning som alla tester hittills visat upp. Den slår samtliga jämförelsekameror inkl. Canon 300D
Man ser ju på massor av bilder den kraftiga kromatiska abberationen (eller vad du nu vill kalla det)..om det är signalbehandligen/sensorn eller optiken eller alltihop som är problemet spelar mindre roll.
Vad hjälper det att den har hög upplösning när bildkvaliten har så många andra brister?
NisseM
Aktiv medlem
Om bara saker kallas vid sitt rätta namn så kan man resonera vidare om övriga svagheter. Rätt behandlad kan kamera och optik uppenbarligen resultera i suveräna bilder.sagan skrev:
Man ser ju på massor av bilder den kraftiga kromatiska abberationen (eller vad du nu vill kalla det)..om det är signalbehandligen/sensorn eller optiken eller alltihop som är problemet spelar mindre roll.
Vad hjälper det att den har hög upplösning när bildkvaliten har så många andra brister?
sagan
Avslutat medlemskap
Och vad är dess "rätta" namn menar du? du har fortfarande inte sagt vad dess "rätta" namn är. Jag kvarstår vid att kalla det kromatisk abberation eftersom det är det som det kallas på alla testsidor.NisseM skrev:
Om bara saker kallas vid sitt rätta namn så kan man resonera vidare om övriga svagheter.
NisseM skrev:
Rätt behandlad kan kamera och optik uppenbarligen resultera i suveräna bilder.
Om du med "rätt behandlad" menar undviker motiv med kontraster så stämmer det nog...personligen vill jag inte enbart fotografera när det är molnigt..och endast vid 64 ISO.