Annons

Sony 828 test!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är lite ironiskt eftersom Sony har slagit sig för bröstet med att de använder en Carl Zeiss T* lins...

Vi får se vad Phil på Dpreview har att säga om detta.
En test från honom är att vänta snart...
 
Hmmm...jag tycker Steves tester är så otroligt amatörmässiga, och i det som ska vara en 'conclusion' babblar han i all oändlighet om allt samtidigt, men hans bilder är oftast ganska jämförbara och schyssta.
 
Om man stuntar i att läsa 'conclusion' så tycker jag testerna är helt okej..men den delen kan man hoppa över :)
 
Linmajon skrev:
Hmmm...jag tycker Steves tester är så otroligt amatörmässiga, och i det som ska vara en 'conclusion' babblar han i all oändlighet om allt samtidigt, men hans bilder är oftast ganska jämförbara och schyssta.

Håller med om att dom är värdelösa, säger inget alls...

Brukar dock kika på dem eftersom han har fina bilder på kamerorna där man ser alla funktioner mm, hans omdömmen ger jag dock inte mycket för.
 
Är ni inte lite väl hårda nu? Steve har ju jätteroliga M&M-figurer, vad ska med testkartor till när man har M&M! :)

- QoS
 
När man läser existerande tester måste man ha rätt glasögon på sig, den saken är klar. Den professionelle fotografen har bestämda urvalskriterier och speciella flexibilitetskrav att ta hänsyn till inför sitt val - den icke-professionelle andra som inte nödvändigtvis har med lägre krav på slutresultatet att göra.

Den normale hemmafotografen är huvudsakligen intresserad av att till rimlig kostnad ha möjlighet att relativt bekvämt (utan krav på en tung uppsättning objektiv) uppnå bildresultat som kan mäta sig med proffskameran eller i vissa fall kanske överglänsa denna.

De testresultat som Sony 828 uppvisar ger klart besked. I en volyms- och viktsmässigt sett behändig enhet ger denna kamera, i majoriteten av de fotograferingsfall en fotograf råkar ut för, mycket hög kvalitet på resulterande bilder. I de fall man kan hålla sig under ISO 200 (gäller i flertalet motivfall) visar företagna tester ingen större skillnad jämfört med t.ex.Canon EOS-300D. Den skillnad man främst kan uppfatta är att Sony 828 ger högre skärpa.

Mitt val är därför klart, det blir.en Sony! .
 
NisseM skrev:
I de fall man kan hålla sig under ISO 200 (gäller i flertalet motivfall) visar företagna tester ingen större skillnad jämfört med t.ex.Canon EOS-300D. Den skillnad man främst kan uppfatta är att Sony 828 ger högre skärpa.

828:an ger kraftig kromatisk abberation, största bristen tillsammans med det långa skärpedjupet enligt min mening, de är det stora skillnaderna mot 300D i slutresultatet om man fotograferar vid 64 ISO med 828:an.

A1 har samma problem med det långa skärpedjupet men ingen kromatisk abberation...tyvärr betydligt lägre upplösning oxå.
 
sagan skrev:
828:an ger kraftig kromatisk abberation, största bristen tillsammans med det långa skärpedjupet enligt min mening, de är det stora skillnaderna mot 300D i slutresultatet om man fotograferar vid 64 ISO med 828:an.

A1 har samma problem med det långa skärpedjupet men ingen kromatisk abberation...tyvärr betydligt lägre upplösning oxå.
Den kromatiska avvikelsen man talar om är i normala fall, efter vad testerna visar, inte av större betydelse. Man får inte glömma att när testresultaten (t.ex. gällande kromatisk avvikelse) presenteras och diskuteras, detta sker efter kraftigt förstorade delar av en bild. Vid normal bildbetraktning har detta ingen praktisk betydelse.

Skärpetesterna visar för Zeissoptiken förvånande resultat som t.o.m. en 12 Mbyte bildsensorkamera, som användes som jämförelse, inte matchar.

Det långa skärpedjupet ser jag enbart vara en fördel.

Det enda som kan göra att jag kan tveka under några månader är ryktena skulle vara korrekta om att variationen i precision under tillverkningen skulle vara i överkant - nåja bara rykten än så länge! Jag håller i plånboken ett slag tills vidare!
 
Ja, priset lär inte gå upp, se och lär av Minolta A1, den dök 25% på några veckor... men några av oss hann med att köpa den till fullt pris...
 
NisseM skrev:
Den kromatiska avvikelsen man talar om är i normala fall, efter vad testerna visar, inte av större betydelse. Man får inte glömma att när testresultaten (t.ex. gällande kromatisk avvikelse) presenteras och diskuteras, detta sker efter kraftigt förstorade delar av en bild. Vid normal bildbetraktning har detta ingen praktisk betydelse.

Du menar att detta har ingen betydelse?
http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_f828-review/nightshot200.jpg

Okej..är du nöjd med den bildkvaliten så :)

Förutom den kraftiga kromatiska abberation på bilden så ser man hur oerhört mycket brus den visar redan vid 200 ISO

NisseM skrev:

Skärpetesterna visar för Zeissoptiken förvånande resultat som t.o.m. en 12 Mbyte bildsensorkamera, som användes som jämförelse, inte matchar.
Vad är en 12mbyte bildsensorkamera för något?

NisseM skrev:

Det långa skärpedjupet ser jag enbart vara en fördel.
Så du vill aldrig ha kort skärpedjup på någon av dina bilder..okej.
 
KGS skrev:
Ja, priset lär inte gå upp, se och lär av Minolta A1, den dök 25% på några veckor... men några av oss hann med att köpa den till fullt pris...
Priset är en sak - det har f.ö. redan sjunkit avsevärt jämfört med det ursprungligen aviserade - det viktiga för mig är en väl fungerande kamera som håller den precision som man kan förvänta sig. .
 
ja hade den bara haft bildstabilisering också så hade jag väntat in den o läst testerna... men nu går den bort totalt... är inte sorten som har stativet med mej jämt...
 
Stativ lär du behöva med 828:an för att minska den kromatiska abberationen..blända ned tilll f/8 ger klart mindre av den sorten.
 
kör alltid med minsta möjliga öppning för att få maximalt skärpedjup ;-) då ere bra med stabilisator...
 
sagan skrev:
Du menar att detta har ingen betydelse?
http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_f828-review/nightshot200.jpg

Okej..är du nöjd med den bildkvaliten så :)

Förutom den kraftiga kromatiska abberation på bilden så ser man hur oerhört mycket brus den visar redan vid 200 ISO


Vad är en 12mbyte bildsensorkamera för något?


Så du vill aldrig ha kort skärpedjup på någon av dina bilder..okej.

Jag skrev 12 Mbyte bildsensorkamera, det kunde kanske bättre skrivits kamera med 12 Mbyte bildsensor (trevligt med semantiskt intresserat folk i spalterna!).

Jag påpekade att under 200 ISO problemen är försumbara

För bilder med kort skärpedjup går jag över till min Leica för vilken jag har objektiv från 21 mm till 360. Det täcker mina behov av kontrollerat skärpedjup som en digital kamera aldrig kan matcha.

För digitala bilder, som jag visar på PC-eller TV-skärmen vill jag ha optimalt skärpedjup!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.