Annons

Sony 828 test!

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte är det vackert med kromatisk abberation inte...828:a bild vid f/4 ISO 64
 

Bilagor

  • 828b.jpeg
    828b.jpeg
    37.7 KB · Visningar: 463
NisseM skrev:
Jag skrev 12 Mbyte bildsensorkamera, det kunde kanske bättre skrivits kamera med 12 Mbyte bildsensor (trevligt med semantiskt intresserat folk i spalterna!).

Du menar 12 megapixlar kamera antar jag..exakt vilken kamera skulle det vara?

Om du menar Fujis interpolerade 12mp kamera S-7000 så är den verkliga upplösningen bara på 6mp och den har ingen vidare bildkvalitet heller, nej.
 
OK Mpixlars bildsensor naturligtvis!

Tja.. utnyttjade...12 Mp bildsensor stod i varje fall angivna i testet - vilken verkningsgrad kunde jag inte se angivet!
 
NisseM skrev:
För bilder med kort skärpedjup går jag över till min Leica för vilken jag har objektiv från 21 mm till 360. Det täcker mina behov av kontrollerat skärpedjup som en digital kamera aldrig kan matcha.

Klart en digital kamera kan matcha, beror ju bara på storleken på sensorn.
 
sagan skrev:
nattbild från 828:an vid f/4.5 ISO 64.
Observera att de fenomen som uppträder i de av dig visade bilderna inte har det minsta med kromatik avvikelse att göra, De blåfärgade gloriorna rör sig om överstrålning mellan ljusa och mörka partier. Det kortvågiga blå ljuset spiller över till de mörkare partierna oftast i samband med motljustagningar. Alltmer ser man att detta felaktigt betecknas som kromatisk avvikelse även i annars seriösa sammanhang.
 
Vad det kallas är mindre intressant än att det ser för bedrövligt ut.

Vilket namn ger du den där effekten då?

NisseM skrev:
De blåfärgade gloriorna rör sig om överstrålning mellan ljusa och mörka partier.

Och kromatisk abberation beror på?
 
sagan skrev:
Klart en digital kamera kan matcha, beror ju bara på storleken på sensorn.
De flesta fotografer, däribland jag, uppfattar nog objektivet och inte bildplattan som främst styrande för skärpedjupet - har du annan uppfattning?..
 
NisseM skrev:
De flesta fotografer, däribland jag, uppfattar nog objektivet och inte bildplattan som främst styrande för skärpedjupet - har du annan uppfattning?..

http://www.fotosidan.se/doc.htm/2677/1005

Objektiven är ju de samma oavsätt om du använder en digital eller en analog systemkamera.

Om du har en mindre sensor än fullstorlek så måste du använda andra brännvidder för att få samma utsnitt..vilket alltså i praktiken innebär längre skärpedjup.
 
sagan skrev:
Vad det kallas är mindre intressant än att det ser för bedrövligt ut.

Vilket namn ger du den där effekten då?

Och kromatisk abberation beror på?
Definitionen på kromatisk avvikelse har att göra med oförmågan hos ett objektiv att projicera ljusstrålar av alla färger i samma punkt.

Sonys Zeiss-objektiv lär ha en mycket obetydlig kromatisk avvikelse med tanke på den utsökta skärpeåtergivning som alla tester hittills visat upp. Den slår samtliga jämförelsekameror inkl. Canon 300D
 
Sony 828 har hårresande kraftig kromatisk abberation, tiotals pixlar längs sidorna, om det vittnar ganska många bildexempel på nätet...
Forumen på bl.a. www.dpreview.com är fyllda av närmast chockade människor som (för)köpte på sig en 828. Somliga krystar fram att de är nöjda med de flesta bilder tagna under 'normala' förhållanden dock.
Många trådar hävdar också att det vore bättre om Sony ägnat tid o möda åt att förbättra sensorn i den excellenta modellen 717. Nu har Sony drabbats av pixelhysteri och vi kan alla se resultatet.
Även rejält förminskade bilder (800x600pixels) visar violetta löv i gröna lövverk... Brusnivån imponerar inte heller. Nä, faktum är att pyttelilla Sony T1 visar bättre resultat i många fall...
 
NisseM skrev:
Sonys Zeiss-objektiv lär ha en mycket obetydlig kromatisk avvikelse med tanke på den utsökta skärpeåtergivning som alla tester hittills visat upp. Den slår samtliga jämförelsekameror inkl. Canon 300D
Canon 300D har ju ingen optik så det kan ju inte vara så svårt att slå.
 
Linmajon skrev:
Sony 828 har hårresande kraftig kromatisk abberation, tiotals pixlar längs sidorna, om det vittnar ganska många bildexempel på nätet...
Forumen på bl.a. www.dpreview.com är fyllda av närmast chockade människor som (för)köpte på sig en 828. Somliga krystar fram att de är nöjda med de flesta bilder tagna under 'normala' förhållanden dock.
Många trådar hävdar också att det vore bättre om Sony ägnat tid o möda åt att förbättra sensorn i den excellenta modellen 717. Nu har Sony drabbats av pixelhysteri och vi kan alla se resultatet.
Även rejält förminskade bilder (800x600pixels) visar violetta löv i gröna lövverk... Brusnivån imponerar inte heller. Nä, faktum är att pyttelilla Sony T1 visar bättre resultat i många fall...
Ja, har laddat ner lite bilder av den. Visst ska man egentligen prova den själv och testa ordentligt, men det här var inte bra. Väldigt brusig redan vid ISO200 och den kromatisk abberationen är faktisk hemsk på denna kamera. Redan på preview-bilderna som inte är speciellt stora ser man det.
Stackars Sony, här hjälper inga tyska objektiv...
 
NisseM skrev:
Definitionen på kromatisk avvikelse har att göra med oförmågan hos ett objektiv att projicera ljusstrålar av alla färger i samma punkt.

Sonys Zeiss-objektiv lär ha en mycket obetydlig kromatisk avvikelse med tanke på den utsökta skärpeåtergivning som alla tester hittills visat upp. Den slår samtliga jämförelsekameror inkl. Canon 300D

Man ser ju på massor av bilder den kraftiga kromatiska abberationen (eller vad du nu vill kalla det)..om det är signalbehandligen/sensorn eller optiken eller alltihop som är problemet spelar mindre roll.

Vad hjälper det att den har hög upplösning när bildkvaliten har så många andra brister?
 
sagan skrev:
Man ser ju på massor av bilder den kraftiga kromatiska abberationen (eller vad du nu vill kalla det)..om det är signalbehandligen/sensorn eller optiken eller alltihop som är problemet spelar mindre roll.

Vad hjälper det att den har hög upplösning när bildkvaliten har så många andra brister?
Om bara saker kallas vid sitt rätta namn så kan man resonera vidare om övriga svagheter. Rätt behandlad kan kamera och optik uppenbarligen resultera i suveräna bilder.
 
NisseM skrev:
Om bara saker kallas vid sitt rätta namn så kan man resonera vidare om övriga svagheter.
Och vad är dess "rätta" namn menar du? du har fortfarande inte sagt vad dess "rätta" namn är. Jag kvarstår vid att kalla det kromatisk abberation eftersom det är det som det kallas på alla testsidor.

NisseM skrev:
Rätt behandlad kan kamera och optik uppenbarligen resultera i suveräna bilder.

Om du med "rätt behandlad" menar undviker motiv med kontraster så stämmer det nog...personligen vill jag inte enbart fotografera när det är molnigt..och endast vid 64 ISO.
 
Ja, eller åtminstone skriva inlägg som driver frågan framåt. Det finns ju knappast någon poäng i att försöka övertyga varandra om vem som har rätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.