ANNONS
Annons

Sony 828 test!

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan: Precis, kanske skulle skrivit att dom enklare UZ kommer nog att finnas kvar precis som det finns 200mm 35-kompakter billigt, men det är just Systemimitationerna som antagligen kommer försvinna.

KGS: Nu med Canon och Nikon-fattning dessutom - Veckans Packet är A1 med Canon 28-450/2.0/L! :)

- QoS

Calle S skrev:
Du har det, och jag med. Men inte marknadsanalytikerna på Minolta och Sony:)
De ger marknaden vad marknaden vill ha.

Nåja, Canons blixt från klar himmel i form av 300D tog dem nog på sängen. Då var modellerna så långt komna att de lika gärna kunde prångla ut dem. Minolta gjorde misstaget att sätta ett för högt pris i starten och Sony missade julhandeln...

QoS skrev:
KGS: Nu med Canon och Nikon-fattning dessutom - Veckans Packet är A1 med Canon 28-450/2.0/L! :)

Perfekt! för IS fixar ju huset... tänk om det sitter nån liten skruv under nån plastflik som man kan lossa o sen gänga av optiken... vilken surprise! Nästan i klass med Apple Talk, men sånt minns väl ingen...

KGS skrev:
Nåja, Canons blixt från klar himmel i form av 300D tog dem nog på sängen. Då var modellerna så långt komna att de lika gärna kunde prångla ut dem. Minolta gjorde misstaget att sätta ett för högt pris i starten och Sony missade julhandeln...

Bra sammanfattning.

KGS: Helt rätt! Fram med mejseln! :)

Apple Talk, det är goa grejor, kommer ihåg att det nästan funkade i System 7! :)

SUN har ju försökt med en liknande grej för Device-Java - att IT-branschen inte lär sig av sin misstag! :)

- QoS

Nåja...

Kodakshoppen här hemma tror jag fortfarande vill ha mer än 12000 för sin A1:a, trots att de samtidigt säljer 300D med optik för omkring 11.000!!! (eller rättare sagt, de hade en 300D inne före jul, nu verkar den vara såld)

Iofs så har de mellandagsrabatt på 1.000:- på A1:an men jag tror att den rabatten dels får bli större och räcka längre:)

Blir sugen på att gå in och försöka pruta på kameran för att se hur medvetna de är om prisnivåerna.

Och Nikon påminner mest om Microsoft just nu. När man har problem med att hinna med i svängarna så säg att vi kommer med en produkt snart som kommer att sopa alla andra under mattan, men säger inte vad den ska kunna:) Det fungerar för Microsoft och kanske en aning för Nikon också. Några väntar nog för att se vad det blir, men det är bäst att det blir bra för annars vet man aldrig vad som händer...

--jalle

KGS skrev:
En A1 kostar väl bara styvt 8000 numera... till skillnad mot 13 när den introducerades *s* men fortfarande är det priset som drar ner totalbetygen i testerna.

Nu senast i Elektronikvärlden t ex, där man angav "Högt Pris" som enda minus. Då utgick man från 13000 som pris... vojne! Det kostade den bara i de dyraste boutiqerna de allra första dagarna...

Fast de A1:eek:r som har låga serienummer är förstås de bästa *s*

/kg evig optimist

Senast ändrad:
sagan skrev:
Den är rätt desperat.

Konica gjorde ju en likadan grej utan att erbjuda nåt extra *s* priset för att stå först i kön var några tusenlappar... men det kostar att ligga på topp.

Som tur är (!?) har jag förlorat mer pengar på andra affärer sen dess så jag bara garvar åt det, men egentligen är det rätt svinigt av dem. Kan föreställa mej att mer än en konsument vridit o vänt för att skrapa ihop alla de där 13000 kronorna o känt sej rätt blåsta när priset sjunker med tusen spänn i veckan på tre veckor...

Hade de haft nån känsla för kundvård så hade de erbjudit de som köpt en tidig A1 något, t ex ett batterigrepp till bra pris, eller skickat ut ett extra batteri eller nåt som ren goodwill grej...

Japp..håller med, det är inget vidare bra kundvård.

De kanske inte förväntar sig att kunderna ska återvända iaf? ;-)

Re: Nåja...

JalleS skrev:
Kodakshoppen här hemma tror jag fortfarande vill ha mer än 12000 för sin A1:a

He, he optimister finns det alltid... i Jakobsbergs Centrum hittade jag i somras en ouppgraderad Dimage 7 för nästan tio tusen spänn... bredvid stod en 7i för samma pris, men det var ändå ingen större skillnad och sjuan ståtar ju med 5,2 megapixel på chassiet medan 7i "bara" har 5

Intressant test..enligt den så gav 828:an ungefär samma upplösning som 300D men med betydligt mer brus...men så länge man höll sig till 100 ISO eller under (64 ISO) så såg det bra ut dock.

Förutom ett högre brus (vilket är väntat) är inte skillnaden så stor egentligen.

Tittar man strikt på vad man får för pengarna, blir ett köp av F828 däremot rena kapet.

Kostnaden för ett av objektiven till Canon 10D (vilken används som referens i testet) kostar lika mycket som hela Sony kameran...

Jojo..men man behöver inte köpa L-optik heller..det finns billigare (och fullgoda) alternativ.

Eller varför inte en begagnad 100-300L f/5.6 för 2500:- ?

Senast ändrad:
Varför samma ljusstyrka? du kan använda 400 ISO, få samma slutartider och ändå inte mer brus än om du använt 828:an på 100 ISO.

Men givetvis blir det mer pengar oavsätt det.

Det är riktigt!

Men...

Om man ska använda ljussvaga objektiv till en dslr och samtidigt vara tvungen med att ställa in ett högre iso tal, då då äts fördelen med att ha en stor sensor (med lågt brus) upp till en viss del.

Jovisst är det så.

Ett problem med Sonyn var tydligen (vilket framgår i båda testerna) kraftig kromatisk abberation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar