Annons

Sony 828 test!

Produkter
(logga in för att koppla)
mganga skrev:
Grabbar, grabbar! Hur tror ni min Lomo Lubitel står sig mot Guden Ynos skapelse? Den har lite mekanik men ingen elktronik. Det mesta är plast och priset var 150 kronor. Fast optik på 75mm, är det bra? Tror ni den har många kroniska abborrar, eller vad det nu hette?
Tämligen väl skulle jag kunna tänka mig. Den ger väl kanske inte lika högt apparatägarglädjefnattsindex =aägfi (0.97 för de senaste digitalerna, 1.00 medför totalt vansinne och inspärrning) Lomon har befriande 0.22 enligt tillförlitliga mätkällor)
Däremot lär kvoten fotoglädje/apparatvånda (foappfaktorn) vara så högt som>400 vilket är ett av de högsta värdena som uppmätts.
Och PLG-faktorn (PLåtningsGlädje-faktorn) vilken ju som alla känner till är = foapp/aägfi^2 vara den högsta hittills registrerade för just LOMO vilket var och en kan övertyga sig om genom att
kolla på aktuella sidor här på nätet.
Och det är ju inte så konstigt eftersom den där ryssen konstruerade LOMO:n just för att maximera PLG. Men det visste ni väl.
Us
 
KanonCanon skrev:
Tvärtom, alla som tänker betala 10000 vill väl veta de värsta sidorna!
Självklart, men såväl dåliga som bra bilder måste väl rimligen ligga till grund för ett val. Om någon gick in för att visa enbart bilder i topp, skulle det i så fall kunna uppfattas på liknande ensidigt sätt. Skillnaden - att de senare bilderna visar vad kameran förmår i en skicklig fotografs hand.

Dessutom finns en rad funktioner på en kamera med vilkas utformning själva möjligheten att komma till skott skall vägas in. En systemkamera kan i många sammanhang vara svårarbetad och hindra att den annars möjliga bilden kommer till. Sony 828 förefaller snabb och zoomoptiken föredömligt utformad. Den ersätter flera tunga och avancerade (läs dyrbara) objektiv. Avståndsautomatik och övrig snabbhet i hanteringen verkar vara värdefulla egenskaper förbundna med Sonykameran. .

Hellre en acceptabel bild som man vill ha, än ingen alls, även om den senare skulle ha kunnat bli perfekt om tid funnits och rätt objektiv varit monterat på kameran etc.(en perfekt bild som aldrig blev tagen är ju inte mycket att ha).
 
En serie vackra bilder. Fotografen - en av de mer välrenommerade uttrycker i sin sammanfattning:

"The Sony F828 is a compromise – a flawed jewel. But for me it’s also a keeper, and it has now become my light-weight travel camera of choice. At least until the next model that incorporates all of my suggested improvements comes out."

Säger ganska mycket av vad ett kameraval rör sig om - eller hur!
 
Den bild som Calle S visade på sidan 16 tycker jag är minst sagt alarmerande. Ljuset verkar ju vara ganska perfekt med något slöjad sol och inte djupa skuggor. Trots detta blir det någon sorts färguppdelning nästan överallt! Detta tyder väl på allvarliga brister i konceptet! Även den skickligaste fotograf har väl som enda alternativ att trycka på avtryckaren! Att kameran skulle producera 8 miljoner äkta pixlar när objektivet rimligen inte kan leverera tillräcklig upplösning för detta måste ju vara rena bluffen!
/Harald
 
Och här ett utsnitt, 100%, ISO 200. Bilderna ter sig "softa", som ett brusfilter. Det ser tvåligt och mjölkigt ut, ungefär samma fenomen som Kodak 14n lider av.
Visst, kameran har säkert fina egenskaper som bra färgåtergivning och sådant.
Men Sony har uppenbarligen en del att bita i här.
 

Bilagor

  • utsnitt2.jpg
    utsnitt2.jpg
    27.7 KB · Visningar: 240
Calle S skrev:
Och här ett utsnitt, 100%, ISO 200. Bilderna ter sig "softa", som ett brusfilter. Det ser tvåligt och mjölkigt ut, ungefär samma fenomen som Kodak 14n lider av.
Visst, kameran har säkert fina egenskaper som bra färgåtergivning och sådant.
Men Sony har uppenbarligen en del att bita i här.
Enligt min uppfattning klarar kameran inte att köras på ISO >100. Det blir som att försöka köra en Volkswagen i nerförsbacke - det blir ingen Porsche ändå. De flesta icke-proffs är klart nöjda om de klarar transortsträckorna! För min del skulle jag nöja mig med ISO 64. Som sagt i mer professionella sammanhang har jag annat att ta till!
 
Ni som med iver deltagit i denna tråd, har alla klart visat er besjälade av en sann önskan att skapa bilder av högsta tänkbara kvalitet - ett sant nöje att dikutera med er oavsett skilda åsikter som ofta visat sig.

Samma önskan (kvalitetsmedvetenheten) har jag själv, men väger tydligen hanterbarhet, vikt, omfång och allt-i-ett-fördelarna mot optimal bildkvalitet i alla lägen på annat sätt.

Varje fotograf vet att möjligheten till bra bilder finns inneboende i de flesta kameror över en viss minimigräns. Saknas ljuset för låga ISO-tal, finns alltid stativet. Tvingas man till tagningar i kontrastrikt ljus finns alltid möjligheten till korrektiva åtgärder i efterhand. Den medvetne fotografen som känner sin kameras för- och nackdelar kan alltid lägga sig på de kombinationer av inställningar som ger just detta!

Som sagt proffs är alltid proffs, vilket den som utsätts för resultaten i olika sammanhang skall vara glad för. Sannolikt kommer aldrig en kamera att se dagens ljus som tilltalar alla.
 
Eller en kamera med "inbyggt stativ", bildstabilisering... o utan dylika färgavvikelser... till lägre pris...

Men 3 000 000 extra pixlar kan aldrig vara fel, eller?
 

Bilagor

  • extraallt.jpg
    extraallt.jpg
    29.4 KB · Visningar: 191
En proffsfotografs syn på Sony 828

Den som slutligen har minsta intresse av en proffsfotografs utlåtande (Michael Reichmann med sin 40 åriga erfarenhet), som sammanfattar Sony 828 efter sin Tanzania-safari med kameran i högsta hugg, bör läsa artikeln (som Olle F tipsade om)

http://www.luminous-landscape.com/r...ony828-II.shtml

Observera att fotografen som i bagaget hade en Canon 1s betraktade en Canon 10D som back-up-kamera.

Som motvikt till alla negativa omdömen i denna tråd och andra – företrädesvis genom andrahandssynpunkter från flertalet som aldrig haft kameran i sin hand – sammanfattar jag för den late (översatt) de positiva punkter som denne proffsfotograf delger oss om Sony 828.

Vissa positiva faktorer återkommer i olika sammanhang och jag har inte klippt bort dessa utan följer i kronologisk ordning men förkortat i punktform hans text – de upprepningar som förekommer säger kanske mer om vad fotografen särskilt vill framhålla:

Kameran är föredömligt tyst

Medföljande blixt täcker 28mm zoomoptikens vidvinkelinställning väl

Kameran har jämförelsevis låg vikt, liten volym och liten vibration under användning

Uppvisar god mekanisk tålighet

Han uppskattar det dammsäkra utförandet och jämför med sin Canon 1Ds och 10D som båda krävde rengöring av bildsensorn varje kväll

Han prisar fokuseringen och noggrannheten i exponering som han bedömer som förstklassiga

Han påpekar med vilken njutning och snabbhet Zeiss-optiken med sin 7X zoomomfång är att arbeta med.

Att bildkvaliteten är av högsta klass

Att kamerakroppen har precis den rätta storleken.

Att meny-strukturen är lätt att greppa – efter några dagar kom han Sonyn närmare än Canonkamerorna efter ett år.

Färgskalan mycket tilltalande

Batteriladdningen helt tillfredsställande

Kameran lyckas med att vara ett lyckat verktyg trots alla brister

Den har det speciella någonting som gör den till en njutning att hålla i och arbeta med – något som enligt hans mening aldrig kommer fram på testbänken

Den har en fantastisk optik

90% av tiden möjliggör kameran resultat som överträffar ägarens egen förmåga (inkluderande hans egen)

Skälet till att många fotografer köper avancerade kameror som skall klara 100 % av alla fototillfällen är just att överbrygga de sista 10 procenten.

Med Sony 828 har man en 8 MP digitalkamera som gör det fullt möjligt att ta fram högkvalitetsbilder passande många professionella applikationer

Högupplösande Bildsensor och mycket bra optik. Den förra som tillåter bilder med mycket hög upplösning, den senare som förser fotografen med utsökt funktion i kombination med stort omfång i zoomoptiken med sin stora bländaröppning

En 8 MP-kamera med snabb 28-200 mm optik av mycket hög kvalitet - som får plats i rockfickan och som man utan problem kan bära med sig dagen lång, antingen man är på strövtåg i bergsterräng eller utforskar en exotisk främmande stadsmiljö

Med Sonykameran vet jag att jag ibland kan fånga bilder som annars inte vore möjligt utan avsevärt mycket dyrare, volymkrävande och tyngre utrustning

Nu har vi en tillfredsställande alternativ till större och dyrare utrustning – mitt val som lättvikts-resekamera.


Lättvikts-resekamera kn det möjligen jämställas med min egen något slarviga beteckning: "Slängkamera"?
För den som önskar ytterligare information om detaljer som denne fotograf framför av negtiv art finns även de listade - alla som yttrat sig i denna tråd känner väl till vilka!

Min tanke, efter att ha läst sammanfattningen, blir osökt att det blir svårt, även för en svensk proffsfotograf att utan att ha hållit kameran i handen tvärsäkert döma ut den. Med min drygt 40-åriga erfarenhet skulle i varje fall jag inte åta mig det!
 
Re: En proffsfotografs syn på Sony 828

NisseM skrev:
Min tanke, efter att ha läst sammanfattningen, blir osökt att det blir svårt, även för en svensk proffsfotograf att utan att ha hållit kameran i handen tvärsäkert döma ut den. Med min drygt 40-åriga erfarenhet skulle i varje fall jag inte åta mig det!

Bilderna talar sitt egna språk..det finns långt mycket bättre alternativ för samma pengar eller t.om mindre.

Minolta A-1, Sony 717, Olympus C-5060..bara för att nämna några.
 
Ber om ursäkt om detta redan har sagts tidigare då jag inte orkade läsa igenom hela tråden.

Men i vilket fall som helst så har cyberphoto lagt ut testbilder från 828:n nu.

Testet är inte riktigt färdigskrivet än men bilderna finns där.

Cyberphotos test
 
Jo jag förstod det. Jag måste säga att jag var jättesugen på kameran när specarna kom på den... men nu är jag bara besviken på bildkvaliteten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.