Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony 828 test!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, men jag vet att en forskare på KTH kom på idén genom att han upptäckte att vissa nattfjärilars ögon inte reflekterade något ljus alls trots att dessa ögon bestod av linser. Denna forskare har nu startat ett eget företag för att utföra denna ytstruktur på diamantlinser från USA. (Man får tydligen inte bedriva kommersiell verksamhet som forskare på Svenska universitet och högskolor.)
Troligen kan denna ytstruktur användas även på andra typer av linsmaterial och en gissning är att metoden med att belägga linser med en massa metalloxidskikt på sikt kommer att ersättas med denna lasermetod.
/Harald
 
Haraldus skrev:

...De uppgifter jag lämnat är gjorda med grönt ljus, 589.3 Å och är oberoende av kameraformat, brännvidd och filmstorlek. Upplösningsbegränsningen har att göra med ljuset självt och kan aldrig överträffas. Vid bländare 1.0 kan ett idealt objektiv ge en upplösning på 1391 linjer/mm vid kontrastöverföring 6:1. De objektiv som används i digitalkameror i USA:s rymdprogram och som är baserade på fluorit har prestanda som är något lite bättre än det bästa kommersiella objektivet från Canon. De nya objektiv som håller på att utvecklas i rymdprogrammet och som baseras på linser av diamant har hårsmånen högre upplösning men framför allt högre ljusgenomsläpplighet. Den ökade ljusgenomsläppligheten erhålls med hjälp av en speciell ytstruktur som mejslas ut i linsytorna med hjälp av laser. Någon antireflexbehandling av vanlig typ används ej.
/Harald
Upplösningen i motivplanet (linjer/mm) defieras som bildupplösningen på bildplanet multiplicerad med förstoringsgraden och blir naturligtvis därför oberoende!
 
Intressanta uppgifter i sig - jodå, ärligt talat.
Funderar bara litet löst omkring den praktiska betydelsen av detta när folk fotograferar solnedgångar, katter, fåglar och flick/pojkvänner.
Kort sagt, hur tar man vara på denna mycket höga upplösning och när har den någonsomhelst betydelse?
Trots väldigt många års flitigt fotograferande har dålig skärpa aldrig varit något bekymmer -om man räknar bort rena inställningsmissar. Däremot för hög skärpa ibland.....men det finns ju softfilter.
Us
 
Sensorn är tydligen 8.8 mm lång och den ska rymma 3264 pixlar. Då måste sensorn ha en upplösning på 371 linjer/mm. Ett idealt objektiv kan vid bländare 4 upplösa 348 linjer/mm, vid bländare 8 endast 174 linjer/mm. Sensorn kanske har det antal pixlar som uppgivits men jag tror inte att objektivet är som ett idealt sådant. Det kanske har 240 linjer/mm vid bländare 4 och 120 vid bländare 8. Jag tycker att det verkar vara något lurt här. Pixlar går väl alltid att haspla ur sig men frågan är om man kan använda dem till något vettigt.
/Harald
 
Sumpen skrev:

...
Om jag vid ett tidigt stadium hade lagt mig i tråden hade jag nog också refererat det som kromatiska abborar. Men samtidigt, som någon skrev, måste man ändå använda de begrepp och kompetens man har för att kunna få igång och vara med i en debatt, annars viks debatten alltid åt den bättre vetande vilket vore tråkigt.
Uppenbarligen ser du dock finessen med att i möjligaste mån använda begrepp som täcker det man resonerar om.

I aktuellt fall gällde det att utnyttja en gammal hederlig benämning (på svenska: "kromatisk avvikelse" - vi befinner ju oss i Sverige) avsedd för den isolerade beskrivningen av ett optiskt fel (ljusstrålar av olika färg från en motivpunkt som inte sammanfaller i en gemensam punkt på bildplattan). Om man klumpar ihop definitionen med andra optiska fenomen som inte har med begreppet att göra, eller värre - som kanske inte ens har med optiken att göra (annat än möjligen i marginellt avseende) gör detta knappast resonemanget lättare.

Framför allt tänker jag på den som just inlett intresset för fotografering eller den som inte varit klar på ett visst begrepp. Det blir ju knappast klarare av att en mängd människor t.ex. ute på Internet hänger med i de felaktiga svängarna - då kan ju en benämning t.o.m. förlora sin ursprungliga betydelse så att till slut ingen begriper innebörden av de enklaste resonemang.

Särskilt kritiskt kan det bli när professionellt verksamma fotografer, med andra ambitioner och syfte med sitt kamerainnehav, kommer in i debatten. Om även dessa lite slarvigt följer nomenklaturtrenden (eller kanske t.o.m. sätter den) blir t.ex. prioriteringarna i diskussioner om kameraval bara värre att filtrera för den som inte är närmare insatt.

Diskussionen runt Sony 828 utgör ett bra exempel på hur olika synpunkter kan gå snett. Medan internationellt, erkänt erfarna och skickliga fotografer med kameran i hand ute på fältet fäller lovord som närmast klassar kameran som ett unikt underverk, låter andra, som bara sett den på bild, störtfloder av kritik flöda. Läser man de utlåtanden som finns på nätet är det främst ett, som många felaktigt tar till intäkt för att klassa ner kameran, det violett/blå gloriafenomenet vid extrema motivkontraster - fenomen som sällan eller aldrig upptäcks av ögat vid normal bildbetraktning. Många, för vilka denna kamera skulle fungera optimalt, leds därför att göra andra val, som kanske inspirerats av proffsen men inte passar vardagsfotografen. Även om jag själv i olika perioder utnyttjat fotot- och filmtekniken professionellt, vill jag slå ett slag för den glade hemmafotografen för vilken resultatet (bilden) och glädjen i själva fotograferandet är viktigare än att äga en viss avancerad kamera.
 
Haraldus skrev:
Sensorn är tydligen 8.8 mm lång och den ska rymma 3264 pixlar. Då måste sensorn ha en upplösning på 371 linjer/mm. Ett idealt objektiv kan vid bländare 4 upplösa 348 linjer/mm, vid bländare 8 endast 174 linjer/mm. Sensorn kanske har det antal pixlar som uppgivits men jag tror inte att objektivet är som ett idealt sådant. Det kanske har 240 linjer/mm vid bländare 4 och 120 vid bländare 8. Jag tycker att det verkar vara något lurt här. Pixlar går väl alltid att haspla ur sig men frågan är om man kan använda dem till något vettigt.
/Harald
I slutänden blir det ju alltid fotografen och senare bildbetraktaren som fäller avgörandet. Kvaliteten i sin helhet kan ju inte avläsas enbart via tester på upplösning. Av vad som finns presenterat på Internet, framgår, efter vad jag kan se, inte vilken bländaröppning som använts - man kan förmoda att det rör sig om det bästa som systemet medger. Detta är emellertid inte dåligt - närmast uppseendeväckande bra eller hur?

P.S.
Din uppfattning om upplösningen kommenterar jag inte eftersom jag i tidigare inlägg tagit upp detta.
 
Senast ändrad:
Vem orkar läsa alla inlägg?

Men minolta A1 är väl ändå ett bättre köp! På cyberphoto får man en A1 och vertikalgrepp och 256mb minne för 9994,-

F828 kostar 9980,-
Alla tillbehör till F828 blir också dyrare. Som batterier och minneskort och backup.
 
KanonCanon skrev:
Vem orkar läsa alla inlägg?

Men minolta A1 är väl ändå ett bättre köp! På cyberphoto får man en A1 och vertikalgrepp och 256mb minne för 9994,-

F828 kostar 9980,-
Alla tillbehör till F828 blir också dyrare. Som batterier och minneskort och backup.
Intressant vinkling (prisskillnaden). På vilket sätt tror du den skulle vara bättre för t.ex. dig?

P.S.
Om du är yrkesfotograf väljer du nog en dSLR!
 
Senast ändrad:
Jag har ännu inte använt någon bild från 828:an men för mej framstår det som ganska klart att man knappast kan få ut några äkta 8 miljoner pixlar. Det skulle möjligen kunna inträffa kring största bländaren men då brukar ju inga objektiv vara som bäst speciellt inte en zoom.
Men du har ju rätt i att det är bildbetraktaren som avgör. De bilder som redovisats har väl inte varit så imponerande. Brusigt redan vid 200 ASA, kromatisk aberration eller skruttig interpolering… Detta skulle inte märkas vid normalt betraktande… Det är ju delförstorningar och storförstorningar man vill kunna göra! Vad ska man annars ha alla pixlar till?
Det jag skrivit om maximal upplösning för ett idealt objektiv är inte alls mina åsikter utan är endast en redovisning av de naturlagar som gäller.
/Harald
 
Haraldus skrev:
Jag har ännu inte använt någon bild från 828:an men för mej framstår det som ganska klart att man knappast kan få ut några äkta 8 miljoner pixlar. Det skulle möjligen kunna inträffa kring största bländaren men då brukar ju inga objektiv vara som bäst speciellt inte en zoom.
Men du har ju rätt i att det är bildbetraktaren som avgör. De bilder som redovisats har väl inte varit så imponerande. Brusigt redan vid 200 ASA, kromatisk aberration eller skruttig interpolering… Detta skulle inte märkas vid normalt betraktande… Det är ju delförstorningar och storförstorningar man vill kunna göra! Vad ska man annars ha alla pixlar till?
Det jag skrivit om maximal upplösning för ett idealt objektiv är inte alls mina åsikter utan är endast en redovisning av de naturlagar som gäller.
/Harald
Bruset är redan avklarat, om jag hade haft kameran skulle jag regelmässigt använt lägsta ISO-inställning - den räcker för majoriteten av alla tagningar och ger inga noterbara bruseffekter.

Delförstoringar talar du om: I flertalet fall kommer färgspridningen (som med stor sannolikhet inte är fråga om kromatiskt fel i optiken) inte att dyka upp annat än om det rör sig om en blandning av överexponerade partier mot mörkare.

Vad gäller just denna kamera i praktisk användning, visar uttalanden från välrenommerade proffs att kamera/optik uppfyller mycket höga krav. Problemen med bildsensorn kan redan nu lösas med hjälp av bildbehandling i datorn. Sannolikt har man några ess i bakfickan för framtiden.
 
NisseM skrev:
Bruset är redan avklarat, om jag hade haft kameran skulle jag regelmässigt använt lägsta ISO-inställning - den räcker för majoriteten av alla tagningar och ger inga noterbara bruseffekter.
Det är givetvis upp till var och en, men att en kamera för typ 10.000:- inte presterar bättre än den gör över ISO64 är rätt dåligt, faktiskt. Att vara låst till så lågt ISO är väldigt begränsande.
Men som sagt, nöjer man sig med det så är ju allt frid och fröjd.

Delförstoringar talar du om: I flertalet fall kommer färgspridningen (som med stor sannolikhet inte är fråga om kromatiskt fel i optiken) inte att dyka upp annat än om det rör sig om en blandning av överexponerade partier mot mörkare.

Vad gäller just denna kamera i praktisk användning, visar uttalanden från välrenommerade proffs att kamera/optik uppfyller mycket höga krav. Problemen med bildsensorn kan redan nu lösas med hjälp av bildbehandling i datorn. Sannolikt har man några ess i bakfickan för framtiden.
Tja, proffsen kan tycka vad de vill.
Bildexemplet nedan är ett utsnitt på 100%. Färgspridningen, (som det ska kallas?) uppträder även på betongfasader.
 

Bilagor

  • utsnitt1.jpg
    utsnitt1.jpg
    37.5 KB · Visningar: 196
NisseM skrev:
Intressant vinkling (prisskillnaden). På vilket sätt tror du den skulle vara bättre för t.ex. dig?

P.S.
Om du är yrkesfotograf väljer du nog en dSLR!
Det är precis vad jag tänker på. Jag tror inte det är många yrkesfotografer som köper en F828 eller A1 och då är väl pengarna kanske viktigare än andra saker. med A1 blir allt billigare och vad är det en F828 kan som inte en A1 kan?
 
NisseM skrev:
Vad gäller just denna kamera i praktisk användning, visar uttalanden från välrenommerade proffs att kamera/optik uppfyller mycket höga krav. Problemen med bildsensorn kan redan nu lösas med hjälp av bildbehandling i datorn. Sannolikt har man några ess i bakfickan för framtiden.
Vilket proffs vill sitta och behandla alla bilder bara för att kameran inte kan göra jobbet? Vilket proffs vill köpa en kamera för att sitta och vänta med ett ess i bakfickan på en lösning som kanske aldrig kommer?
 
Hade jag köpt en kamera för tiotusen och fått bilder som den som Calle S postade hade jag krävt en garantireparation....
 
KanonCanon skrev:
Det är precis vad jag tänker på. Jag tror inte det är många yrkesfotografer som köper en F828 eller A1 och då är väl pengarna kanske viktigare än andra saker. med A1 blir allt billigare och vad är det en F828 kan som inte en A1 kan?

Vilket proffs vill sitta och behandla alla bilder bara för att kameran inte kan göra jobbet? Vilket proffs vill köpa en kamera för att sitta och vänta med ett ess i bakfickan på en lösning som kanske aldrig kommer?
Har inga invändningar mot något av resonemangen - precis vad jag vill försöka förmedla. På frågan "vad är det en F828 kan som inte en A1 kan?" Är svaret enkelt: Med ett minimum av volym och tillbehör skapa högklassiga bilder! Redan finns många fina exempel på detta.
 
KanonCanon skrev:
Vilket proffs vill sitta och behandla alla bilder bara för att kameran inte kan göra jobbet? Vilket proffs vill köpa en kamera för att sitta och vänta med ett ess i bakfickan på en lösning som kanske aldrig kommer?
Alla? Som jag har förstått av fotografer på fältet rör det sig om en mycket liten del! Skulle man vid kameraval utgå bara från bildexnplar som var utplockade för att ensidigt visa de värsta sidorna, skulle ingen våga köpa en kamera!
 
NisseM skrev:
Har inga invändningar mot något av resonemangen - precis vad jag vill försöka förmedla. På frågan "vad är det en F828 kan som inte en A1 kan?" Är svaret enkelt: Med ett minimum av volym och tillbehör skapa högklassiga bilder! Redan finns många fina exempel på detta.
Då är mitt svar att du kan skapa lika "högklassiga"? bilder med A1. Den är dessutom mindre och inte lika tung (kanske lättare med vertikalgreppet också)!
 
NisseM skrev:
Alla? Som jag har förstått av fotografer på fältet rör det sig om en mycket liten del! Skulle man vid kameraval utgå bara från bildexnplar som var utplockade för att ensidigt visa de värsta sidorna, skulle ingen våga köpa en kamera!
Tvärtom, alla som tänker betala 10000 vill väl veta de värsta sidorna!
 
Grabbar, grabbar! Hur tror ni min Lomo Lubitel står sig mot Guden Ynos skapelse? Den har lite mekanik men ingen elktronik. Det mesta är plast och priset var 150 kronor. Fast optik på 75mm, är det bra? Tror ni den har många kroniska abborrar, eller vad det nu hette?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.