...
men läs gärna topic samt undermeningen topicägaren skrev med.. "Snobberi" som ord anger ju en lite trist ton.. Det är ingen tvekan om att just detta ord triggar... Det är väl ingen tvekan om.. Men tar man bort just det ordet och försöker se vad som egentligen var själva poängen så behöver man inte bli så irriterad på just det olyckliga ordet..."Snobberi".....
Om du går igenom hela tråden ordentligt.
Så kommer du att se att det faktiskt skrivits en hel del "On Topic".
Några av de senaste inläggen kanske inte står i direkt relation till det inlägg som startade tråden.
Men de innehåller analyser som jag personligen tycker är relevanta för ämnet.
För att kort samanfatta min syn på saken.
Så finns det flera sorters "snobbar", eller åtminstonne två sorters.
1. De som alltid föreslår det dyraste.
2. De som alltid anser att det går utmärkt att använda det billigaste möjlig (lite hårdraget), och att den som inte kan göra det är ingen "duktig fotograf".
För båda dessa grupper verkar det vara totalt irrelevant att olika typer av fotografering ställer olika sorters krav på utrustningen.
Själv har jag skrivit en hel del inlägg i utrustningsfrågor det senaste.
Har föreslagit olika till olika personer, och faktiskt bemötts av båda sorters "snobbism".
Ibland har jag påpekat att billigare utrustning i vissa situationer innebär kraftiga begränsningar, andra gånger att viss funktionalitet kanske kostar onödigt mycket i förhållande till vad det ger.
Vad som är "bäst" är ju olika för olika typer av fotografer, och står i någon sorts relation till vad budgeten tillåter.
Samtidigt som det i vissa fall är så att en begränsad budget kanske inte medger vissa möjligheter.
Intressant nog så har jag bemötts av mothugg oavsett vilken av dessa linjer jag driver.
I en bra debatt ryms många olika åsikter, och debattörerna gör nya insikter.
Men att tonläget ganska ofta är på en rätt låg nivå.
Gör att jag tappar lusten för att försöka bidra.
Kanske är jag "suppersnobben" själv