Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800, Canon 5D III eller Nikon D700?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en D700 nu när priset har gått ner. Det är en underbar kamera på alla sätt utom ett, dr. Jag tycker till och med att den har sämre dr än min D300.

//Lasse

Fotar du jpeg? Jag har gjort samma byte och upplever samma sak.. På jpegs. Men i Nef-format är det annorlunda.

Hej!

Jag fotar NEF. Jag tycker framförallt att det är lätt att få högdágrarna överexponerade.

Mycket märkligt.
Just DR är ju något som d700 hyllats för, i alla fall när man diskuterat tåligheten för att lyfta skuggor jämfört med tex Canon 5D II.
Personligen märker jag ingen direkt skillnad mellan filerna från D7000 och D700 när det gäller DR, och D7000 har ju fått väldigt bra betyg när det gäller detta.

Hej!

Jag fotar NEF. Jag tycker framförallt att det är lätt att få högdágrarna överexponerade.

Ja, den aggresivare exponeringen upplever jag också och det verkar vara ett fenomen som är rätt känt. Men dr? De foton jag tagit hittills med min d700 (landskap primärt) pekar lite mer på motsatsen.
För att inte tala om brus i gradienter som var min d300as akilleshäl.

Hej!

Tyvärr har sensorn i D3 / D700 sina begränsningar. D3s ger bättre möjligheter till efterarbete. Därav mitt tips då D3s är en bra kompromiss för de som vill ha bästa brusprestanda, mycket bra dr och hålla nere på filstorlekarna. Styrka och snabbhet behöver jag väl inte nämna då den är kompromisslös på de områdena.

Tyvärr har sensorn i D3 / D700 sina begränsningar. D3s ger bättre möjligheter till efterarbete. Därav mitt tips då D3s är en bra kompromiss för de som vill ha bästa brusprestanda, mycket bra dr och hålla nere på filstorlekarna. Styrka och snabbhet behöver jag väl inte nämna då den är kompromisslös på de områdena.

hur är det med batteritiden? på min D700 håller batteriet i evigheter. det stämmer väl att D3s har två cf-platser så att man kan kopiera bilderna till båda?

hur är det med batteritiden? på min D700 håller batteriet i evigheter. det stämmer väl att D3s har två cf-platser så att man kan kopiera bilderna till båda?

Batteritiden är bra men intelika bra som D700 med batterigrepp då den har dubbla batterier. Den är dock ungefär som med D3, inget jag skulle bekymra över. Dubbla CF-platser finns och alla varianter av bildkopiering precis som det anstår en fullfjädrad proffskamera. D3s är allt som D3 / D700 är plus lite till. Precis som D700 har den inbyggd sensor rengöring.

Batteritiden är bra men intelika bra som D700 med batterigrepp då den har dubbla batterier. Den är dock ungefär som med D3, inget jag skulle bekymra över. Dubbla CF-platser finns och alla varianter av bildkopiering precis som det anstår en fullfjädrad proffskamera. D3s är allt som D3 / D700 är plus lite till. Precis som D700 har den inbyggd sensor rengöring.

Tack för svar! Hasr aldrig använt D700 med batterigrepp men ändå vart nöjd. Hur är det med laddaren till D3s är den stor? Eller för att förenkla hur många mer % mer plats/vikt ca tar D3s (kamerahus+laddare)jämfört med D700 ?

Tack för svar! Hasr aldrig använt D700 med batterigrepp men ändå vart nöjd. Hur är det med laddaren till D3s är den stor? Eller för att förenkla hur många mer % mer plats/vikt ca tar D3s (kamerahus+laddare)jämfört med D700 ?

En D700 utan batterigrepp har sämre batteritid än en D3s. Skiljer väl ca ett halvt kilo mellan de två uppsättningarna. D3s är väl typ ca 30% mer skrymmande än en D700.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar