Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snobberi

Produkter
(logga in för att koppla)
Det va väldigt vilken disskusion mitt inlägg skapade....KUL!
Tydligen var jag iaf inte ensam om att tycka det är trist när man frågar vilket av 2 obj. för 3000 spänn som är bäst får rådet att köpa ett för 10.000,-.

Antagligen så kan man råka ut för 10kkr-förslaget när frågeställaren pendlar mellan två 70-300/4,5-5,6 för 2000-3000kr. Det trista svaret är att båda är skit på största bländaren skärpemässigt och långsamma på köpet. Nerbländning till bättre skärpa gör objektivet ännu långsammare vilket är = endast för soliga dagar eller stativ. Och stativ vill ju ingen använda.
 
Daniel, jag tror du försöker sparka in vidöppna dörar. Det är nog ingen här på FS som tycker att det inte togs bra bilder före den "digitala revolutionen" eller att man inte i dag kan ta bra bilder med billig/gammal utrustning.

Att många av oss hävdar att det i vissa situationer kan vara lättare att ta bra bilder med modern utrustning är en annan sak, och jag får en känsla av att du iaf delvis håller med om det också.

Många hävdar att det är stört omöjligt att ta en sport bild med en Pentax. En landskapsbild med en crop kamera. En modellbild utan Canons dyraste L optik. Många hävdar till och med att man inte kan fotografera insekter utan ett 15000.- macro objektiv (själv använder jag en 50.- bälg med ett 100.- objektiv ;)). Tekniknojjan på FS är betydligt värre än någon annanstans jag varit i kontakt med. Och det säger en hel del för en som bara umgåtts med tekniknördar och pysslat med elektronik/datorer de senaste 20 åren.

Faktum är att folk är helt otroligt fästa vid sina dyra kameror och måste till varje pris försvara deras egna köp, genom att nedvärdera andra. Men det är väl lika överallt antar jag. Kommer ihåg en pöjk som blev så arg att han grät när jag körde ifrån honom på min Sachs kompakt när han hade en alldeles ny MB5. ;)
 
Faktum är att folk är helt otroligt fästa vid sina dyra kameror och måste till varje pris försvara deras egna köp, genom att nedvärdera andra. Men det är väl lika överallt antar jag.

Varför skulle det handla om att nedvärdera?
Är inte du precis lika isådanafall. Du har ju jättemånga billiga objektiv, så du måste ju nedvärdera oss som har ett eller två dyra telen. Eller är det så att dom inte var så bra som du trodde, och du köpte andra?
Tycker jag inte att mitt objektiv duger till det jag fotar, köper jag ett annat. Frågar någon om mitt första, då säger jag ju att jag inte tyckte det gav bra resultat. Jag nedvärderar ingen bara för det.
 
Se det positiva i det istället. Det är dessa snobbar som driver utvecklingen framåt, de tror nämligen att de blir bättre fotografer genom att hela tiden köpa nya prylar. Vilket leder att det finns en hel massa ratad utrustning att köpa för en rimlig penning på begagnatmarknaden. Så håll ut, om ett tag kommer det att finnas D700 i bra skick (för de tar knappt bilder med dem, sitter ju mest och diskuterar pixlar på nätet) till rimliga(re) priser.

Väl Skrivet!!
Jon
 
Många hävdar att det är stört omöjligt att ta en sport bild med en Pentax. En landskapsbild med en crop kamera. En modellbild utan Canons dyraste L optik. Många hävdar till och med att man inte kan fotografera insekter utan ett 15000.- macro objektiv ...
Det är möjligt att det finns sådana personer. Fast jag kan inte påminna mig att jag stött på någon -- varken här på FS eller irl.
 
Varför skulle det handla om att nedvärdera?
Är inte du precis lika isådanafall. Du har ju jättemånga billiga objektiv, så du måste ju nedvärdera oss som har ett eller två dyra telen. Eller är det så att dom inte var så bra som du trodde, och du köpte andra?

Nej, jag nedvärderar inte människor med dyra objektiv. Om de har råd med dem och vill använda dem, skoj för dem. Men jag ifrågasätter varför man rekommenderar en nybörjare att skaffa dem, när det är uppenbart att de inte behärskar de grunderna de behöver först och främst. För någon dag sedan satt jag och läste genom trådar om studioblixtar. Det var en fröken som frågade vad hon skulle ha för blixtar etc. Svaren varierade från Kaffebrus billiga paket, till Profoto utrustning för 70.000, eftersom de har bra support och hon kan ta med blixtarna ut. Till saken är att hon frågade vad bländare var och hur det fungerade, i samma tråd. Men även efteråt, då det stod klart att hon använde automatiska program och inte hade koll på bländare och vad den gör. Så rekommenderas fortfarande att hon skaffar sig blixtar för 20000.-. Det är som att rekommendera en som precis fått körkort att köpa en formel ett bil.

Jag har haft två stycken AF zoomar. Ett Sigma EX DC 18-50 Macro, som jag blev rekommenderad här. Och ett Pentax DA 50-200. Sigmat använde jag i två månader cirka. Tills jag fick mitt Super Takumar 55/1.8 och Super Takumar 28/3.5. Nu är det sålt. Sigmat är ett fint objektiv som är skarpt och så. Men det saknade quick-shift vilket jag störde mig enormt på. DA 50-200 har jag kvar i hyllan. Använde det för första gången idag faktiskt, mindre lyckat kan jag säga. :D.

Tycker jag inte att mitt objektiv duger till det jag fotar, köper jag ett annat. Frågar någon om mitt första, då säger jag ju att jag inte tyckte det gav bra resultat. Jag nedvärderar ingen bara för det.

Sigmat presterade alldeles utmärkt för mig. Inget att klaga på, tog jag bättre bilder med det? Nej inte ett dugg, tvärsom. De manuella objektiven jag har ger mig mer glädje och de får mig att arbeta med kameran på ett helt annat sätt än jag gjorde med en zoom. AF-Zoom är för mig som med P&S kameror. Jag plockade upp kameran, riktade den mot vad jag ville fota, zoomade in, klickade ett par tre ggr med olika bländare, skakade på axlarna och gick vidare.

Jag påstår inte att en fotograf som lägger 50000 på objektiv är en dålig fotograf eller att de borde köpa andra objektiv. Jag påstår endast att man ska sätta utrustningen i relation till vad man har råd med och vad man klarar av och framförallt, vad man behöver.

Personligen kan jag inte se en enda anledning till att kuta runt med en EOS 1Ds Mark III med 70-200/2,8 L IS USM och fota sonens knattefotboll. Att då tipsa om till exempel en 400D med ett betydligt billigare objektiv (AF, MF, Zoom, Fast eller vad som helst) tycker jag är rimligt och borde övervägas. Framförallt, borde de som verkligen kan, ge andra tips än att bara stirra sig blind på vad som är "bäst".

Och jag garanterar att en 350D med ett manuellt 55/1.8 duger till majoriteten av användarna på FS. Till det mesta.
 
Den tråden skulle jag vilja se =)
Det var väl iaf ett extremfall.
Oftast är det inte så, utan någon ska ha allt helt gratis. Då kommer några rekommendera det dyra alternativet, och några budgetalternativet.

Nja. Inte tror jag att 350d 50/1.8 duger till majoriteten. Det duger nog inte åt många i sportfoto-poolen, eller i vilda djur & fåglar, men jag förstår din tanke.
 
Visst kan man ta bilder med enkla grejor. Jag kan till och med fotografera med min mobiltelefon, och den är verkligen usel, jämfört med annat jag har.

Men man kan också se det så här: Jag kom hem med bra bilder från orienteringstävlingar med Canon T90 och FDn 70-210 mm f/4. Fast jag fick fler bra bilder med EOS 400D och EF 35-135 mm f/4-5,6 USM (och ännu bättre blev det med EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM), för nu kunde jag se direkt, på plats, om det blev någorlunda bra eller ej. Jag kunde provfotografera på löpare jag egentligen inte var intresserad av, så att jag kunde förbättra min teknik. Vilket i sin tur gav ännu fler bra bilder.
Men trots det kommer jag nu hem med ännu större andel bra bilder, när jag övergått till EOS 40D med EF 70-200 mm f/4L IS USM.

Låt vara att jag förhoppningsvis lärt mig något, men det är samma jag fast med rappare prylar. Och dyrare.

Ska kanske lägga till att med en ganska tidig kompaktdigital kom jag i stort sett inte hem med några vettiga bilder alls, så det finns gränser för vad en sån gick att ha till.
 
.....
Låt vara att jag förhoppningsvis lärt mig något, men det är samma jag fast med rappare prylar. Och dyrare.

Ska kanske lägga till att med en ganska tidig kompaktdigital kom jag i stort sett inte hem med några vettiga bilder alls, så det finns gränser för vad en sån gick att ha till.

Ve dig. Du vet väl att det INTE är utrustningen som tar bilderna. Det är ju FOTOGRAFEN. Man kan ta vilka bilder som helst med vilken utrustning som helst....Det kan inte har varit fel på din kompaktdigital. Du måste helt enkelt lära dig att använda den på rätt sätt! Öööööh, eller?!?

Nä att påstå att andra klarar sig med en manuell 50:a tycker JAG är snobberi om något...
 
50/1.8 kostar runt 1200, så ja det kan man få.

Perfekt... För vem utom dig själv ?
Brännvidden är ganska udda på en APS-C kamera
Objektivet har urkass byggkvalitet
Bokeh'n är under all kritik.
Det är rätt luddigt på full öppning.

Det här objektivet är ju ett typexempel som väldigt många amatörer ger som råd att folk bara måste ha i sin väska, det har väl blivit mer eller mindre som ett måste, men det är ju helt uppenbart att det enbart är priset på det som gör det så intressant för den stora massan, att det däremot ger en ganska oanvändbar brännvid på en APS-C kamera är det ingen som bryr sig om, det är ju ljusstarkt och "BILLIGT" därför måste man tydligen ha det, väldigt bra porträtt objektiv skall det tydligen vara också, trots att det har en gräsligt ful bokeh, det är ju helt uppenbart att alla som rekommenderar det aldrig har provat något bättre, är det verkligen rätt att rekommendera denna skräp glugg då, jag gör det aldrig, jag skulle aldrig köpa det heller eftersom jag knappast skulle finna någon användning för det, frågan är väl hur många som köper det som verkligen har nytta av det....

/kent
 
Lustigt, jag läste nyligen en tråd på modellbilder.se där en kvinna frågade om studioinvesteringar. Jag tyckte det var ganska uppenbart att hon tänkte sig en professionell studio men svaren hon fick var raka motsatsen till det snobberi som det talas om här. Hon fick tips om att köpa begagnad 400D och att man billigt kunde göra bakgrunder själv tills hon berättade att budgeten låg på 200k. Tror att det mesta handlar om hur man tydligt man formulerar frågan. Om frågan är luddig svarar alla, med rätta, utifrån sin horisont.

Jag tycker för övrigt att optik är på tok för billigt :p
 
...
Tror att det mesta handlar om hur man tydligt man formulerar frågan. Om frågan är luddig svarar alla, med rätta, utifrån sin horisont.
...
Ligger det inte ett intresse hos den svarande att efterfråga mer tydlighet om frågan är luddigt ställd? Allt ansvar i dialogen ligger inte på en person.
 
Antagligen så kan man råka ut för 10kkr-förslaget när frågeställaren pendlar mellan två 70-300/4,5-5,6 för 2000-3000kr. Det trista svaret är att båda är skit på största bländaren skärpemässigt och långsamma på köpet. Nerbländning till bättre skärpa gör objektivet ännu långsammare vilket är = endast för soliga dagar eller stativ. Och stativ vill ju ingen använda.

Ja det e möjligt men har man inte 10 kkr över så får man hålla tillgdo med ett för 3000 eller inte alls.......
 
Perfekt... För vem utom dig själv ?
Brännvidden är ganska udda på en APS-C kamera
Objektivet har urkass byggkvalitet
Bokeh'n är under all kritik.
Det är rätt luddigt på full öppning.

Det här objektivet är ju ett typexempel som väldigt många amatörer ger som råd att folk bara måste ha i sin väska, det har väl blivit mer eller mindre som ett måste, men det är ju helt uppenbart att det enbart är priset på det som gör det så intressant för den stora massan, att det däremot ger en ganska oanvändbar brännvid på en APS-C kamera är det ingen som bryr sig om, det är ju ljusstarkt och "BILLIGT" därför måste man tydligen ha det, väldigt bra porträtt objektiv skall det tydligen vara också, trots att det har en gräsligt ful bokeh, det är ju helt uppenbart att alla som rekommenderar det aldrig har provat något bättre, är det verkligen rätt att rekommendera denna skräp glugg då, jag gör det aldrig, jag skulle aldrig köpa det heller eftersom jag knappast skulle finna någon användning för det, frågan är väl hur många som köper det som verkligen har nytta av det....

/kent


Jag kan tala om för dej att jag fått tips i kända fotofirmor att satsa på 50 mm 1,8, "Många säger att dom e bättre än 50 1,4" sa man...
 
Lustigt, jag läste nyligen en tråd på modellbilder.se där en kvinna frågade om studioinvesteringar. Jag tyckte det var ganska uppenbart att hon tänkte sig en professionell studio men svaren hon fick var raka motsatsen till det snobberi som det talas om här. Hon fick tips om att köpa begagnad 400D och att man billigt kunde göra bakgrunder själv tills hon berättade att budgeten låg på 200k. Tror att det mesta handlar om hur man tydligt man formulerar frågan. Om frågan är luddig svarar alla, med rätta, utifrån sin horisont.

Jag tycker för övrigt att optik är på tok för billigt :p

På tok för billigt.....vilket larv!!!!!!!!
 
Ligger det inte ett intresse hos den svarande att efterfråga mer tydlighet om frågan är luddigt ställd? Allt ansvar i dialogen ligger inte på en person.
Hm, intresse och ansvar...
Det är nog lite olika vilket intresse som den svarande har och det är ju det tråden handlar om. Somliga finner nöje i att vara snobbiga och raljerande. Det kan ju vara kul.
För andra kanske det handlar om att tipsa om en pryl som de själva är nöjda med, och känner sig ännu mer nöjda med om valet blir verifierat i ett forum. Det är inget konstigt med det. Jag tycker att det känns fint att stärka min uppfattning om att jag gjort ett bra val.
Sedan finns det ju sådana som vill hjälpa till också, antagligen den bästa kategorin för den som ställde frågan. Om man är för ömhudad för att stå ut med andra kategorier av människor än den som passar en bäst hela tiden har man kanske hamnat lite snett när man sökt sig ut på internet?

Ansvar då? Förstår inte riktigt vad du menar tror jag. Jag tycker inte att man har någon form av delat ansvar för hur en dialog i ett forum utvecklar sig. Man kan bara anvara för sina egna inlägg. Om man kan skriva ansvarsfulla inlägg betyder det också att man kan skriva ansvarslösa sådana. Ansvarslösa inlägg är väl ändå väldigt ovanliga? I det här sammanhanget skulle det kanske vara att tipsa om något objektiv som man vet är riktigt dåligt. Kanske förekommer, vad vet jag...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.