Nu ska vi inte vara sådana.
Ok, jag var lite elak där, men det var så svårt att låta bli
De kamerorna fungerar utmärkt än idag. Och jag kan hoppa upp och sätta mig på något att de kommer leverera enormt skarpa och fina högkvalitetsbilder ännu idag. Tänk själv att komponera, ljusmäta och ta test exponeringar med en billig digitalkamera för att när man är nöjd ta själva bilderna med en ordentlig mellan- eller stor-formatare.
En digital "testkamera" 2000.-
En Pentax 645 med 4-5 objektiv 6000.-
En 3x300w studiouppsättning 6000.-
14 lax för en "studio" som vilken fotograf för 50 år sedan skulle skära armarna av sig för att få. Likförbaskat lyckades de ta fina, revolutionerande och skarpa bilder redan då. Konstigt att man ska behöva en utrustning för >150.000 för samma sak idag, när teknologin är billigare.
Jo, polaroidkameran som många använde förr för att kolla ljussättning och annat känns ju lite överspelad idag
Men du har en bra poäng, det går att åstadkomma fantastiska resultat med till synes ålderdomlig (ok, ok, lite elak igen
utrustning.
Men det finns delar av fotografin, på såväl yrkes- och hobbynivå, där modern utrustning verkligen bidrar mycket. Ta bara modern sport- och naturfoto där även den med (med dagens mått) enkla moderna grejer kan ta bilder proffsen bara fick till med kombination av stor skicklighet och ren tur för tjugo år sedan.
Det finns ju en evig sanning som upprepats så många gånger att det nästan blivit tjatigt: Man
behöver inte superutrustning för att ha roligt, ta bra bilder eller skapa något fantastiskt. Men ofta
underlättar det med bra grejer. Och är, i alla fall för oss prylnördar, på köpet roligare.