Annons

Snobberi

Produkter
(logga in för att koppla)
Kamerorna har sjunkit i pris med rasande fart sen EOS 10D och 300D kom. Bra optik har inte gjort det, inte ens i närheten av samma prisutveckling.

Problemet är väl att smärtgränsen för många går vid 5000kr för kameran och sen ska den klara allt. Ett ytterligare objektiv för lika mycket pengar är helt vansinnigt. Trots att objektivet antagligen kommer överleva kameran med tiotals år.
 
Det vi ofta missar att fråga om är ur bilden skall presenteras. Det är ju avgörande för vilken kvalitet som krävs av kamera och optik! Varför frågar ingen om detta innan ni svarar (förlåt om ni gör det ibland).
 
Du förlöjligar en hel yrkeskår genom ditt påstående.

Det kan de nog leva med :)

Det är väldigt få hobbyfotografer som skaffar en D3, D700 eller Canons toppmodeller bara för att få "äga".

Håller med. sådana köpare finns, men de är nog färre än många inbillar sig.

Om man kan få en gnutta bättre bild genom att skaffa bättre utrustning är det värt varenda krona om man lever på foto.

Jag vet inte om jag själv är representativ, men ofta är det långt ifrån bara "bättre bild" det handlar om.

Ofta handlar det om att över huvud taget få en bild med en kamera eller ett objektiv som tappats, slagit i dörrposter, och varit med i hundratals objektivbyten. Tåliga kameror/objektiv kostar mer.

Sedan är det sido- och extrafunktioner som kan verkar ointressanta för de flesta, men som spar tid och minskar stress för den som lever av att ta bilder. Det kan i kamerahus handla om småsaker som röstkommentarer och dubbla kortfack. Eller i objektiv att de inte bara klarar bländare 2,8, de klarar även 2,8 med bra resultat både vid närgränsen, på avstånd och i motljus. Allt sådant kostar extra. Mycket extra.

Då köper man en Rollieflex

Möjligen om man jobbar på ett fotomuseum :)
 
Senast ändrad:
Problemet är väl att smärtgränsen för många går vid 5000kr för kameran och sen ska den klara allt. Ett ytterligare objektiv för lika mycket pengar är helt vansinnigt. Trots att objektivet antagligen kommer överleva kameran med tiotals år.

Känner igen det där. Ofta känns det som om foto som hobby inte ska kosta så mycket. Jag får känslan av att det är fult att ha en kamera och ett objektiv som kostar 15000 tillsammans. Att det är lite tabu.
Du får ganska fin utrustning för 20k, och det kan ju verka dyrt för "en kamera", men nämn en seriös hobby som kostar mindre.
Jakt? Knappast.
Motorsport? Inte en chans.
Man kan ju ta vad som helst.

Alla kan lägga 50k extra på extrautrsutning till bilen, men inte 5k på optik.
 
"""
Boule?
Fotboll.
Schack..
"""



Blir man aktiv inom dom aktiviteterna så stiger resekostnaderna samt boendekost mm snabbt till massa massa pengar.. Så dom är rakt inte gratis..

Men sitter man bara hemma med dom aktiviteterna så blir dom billiga.. Exakt som med kamror. Har man bara en enklaste model och sitter hemma med och gör små fotoalbum så är inte kamror heller dyra..

Det är ju då man blir mer aktiv som först kostnaderna stiger väl....


Att sedan optik är aldeles sjukt för dyrt är inget tvivel om. Standardisera med tex högre ljuskänslighet så sjunker snabbt kost för produsera även finare optik....
 
Känner igen det där. Ofta känns det som om foto som hobby inte ska kosta så mycket. Jag får känslan av att det är fult att ha en kamera och ett objektiv som kostar 15000 tillsammans. Att det är lite tabu.
Du får ganska fin utrustning för 20k, och det kan ju verka dyrt för "en kamera", men nämn en seriös hobby som kostar mindre.
Jakt? Knappast.
Motorsport? Inte en chans.
Man kan ju ta vad som helst.

Alla kan lägga 50k extra på extrautrsutning till bilen, men inte 5k på optik.

Ha, så många fulingar vi är här...
 
Ja naturligtvis finns det billiga hobbies, men de är oftast inte så utrustningskrävande =)
Menar du med det att dessa hobbies inte är seriösa?
Akta så du inte trampar på några ömma tår någonstans. ;-)
(Mina ligger inte i vägen dock)

Faktum är att jag brukar fråga mig själv varför jag var tvungen att falla för ett sånt dyrt fritidsintresse. :-/

Jag förstår helt trådskaparens dilemma, och passar på att förespråka Susannes tips. Jag har samma objektiv till min glädje. Är man bara villig att avstå autofokus går det att få fina objektiv för rimliga slantar.
 
Eller så lär man sig att använda den utr man har.
Det är lite kul att se fotografer som sitter och plåtar innebandy med nikon 70-200/2.8 och popupblixt med kameran i "grönruta"-läge...

Man kan inte köpa sig ur de problemen.
 
Menar du med det att dessa hobbies inte är seriösa?
Akta så du inte trampar på några ömma tår någonstans. ;-)
(Mina ligger inte i vägen dock)

Menar precis det jag skriver, alltså att vissa hobbies kräver mer utrustning (eller fler resor/etc etc) än andra och blir då dyrare.

Med seriös hobby menar jag en hobby som man är seriös med, inte att schack skulle vara mindre seriöst.
Foto är tex min seriösa hobby, den hobbyn som jag lägger mycket tid och pengar på. Jag tycker om att dricka öl och spela poker också, men det är ingen seriös hobby för mig =)
 
Möjligen om man jobbar på ett fotomuseum :)

Nu ska vi inte vara sådana. De kamerorna fungerar utmärkt än idag. Och jag kan hoppa upp och sätta mig på något att de kommer leverera enormt skarpa och fina högkvalitetsbilder ännu idag. Tänk själv att komponera, ljusmäta och ta test exponeringar med en billig digitalkamera för att när man är nöjd ta själva bilderna med en ordentlig mellan- eller stor-formatare.

En digital "testkamera" 2000.-
En Pentax 645 med 4-5 objektiv 6000.-
En 3x300w studiouppsättning 6000.-

14 lax för en "studio" som vilken fotograf för 50 år sedan skulle skära armarna av sig för att få. Likförbaskat lyckades de ta fina, revolutionerande och skarpa bilder redan då. Konstigt att man ska behöva en utrustning för >150.000 för samma sak idag, när teknologin är billigare.
 
Nu ska vi inte vara sådana.

Ok, jag var lite elak där, men det var så svårt att låta bli :)

De kamerorna fungerar utmärkt än idag. Och jag kan hoppa upp och sätta mig på något att de kommer leverera enormt skarpa och fina högkvalitetsbilder ännu idag. Tänk själv att komponera, ljusmäta och ta test exponeringar med en billig digitalkamera för att när man är nöjd ta själva bilderna med en ordentlig mellan- eller stor-formatare.

En digital "testkamera" 2000.-
En Pentax 645 med 4-5 objektiv 6000.-
En 3x300w studiouppsättning 6000.-

14 lax för en "studio" som vilken fotograf för 50 år sedan skulle skära armarna av sig för att få. Likförbaskat lyckades de ta fina, revolutionerande och skarpa bilder redan då. Konstigt att man ska behöva en utrustning för >150.000 för samma sak idag, när teknologin är billigare.

Jo, polaroidkameran som många använde förr för att kolla ljussättning och annat känns ju lite överspelad idag :)

Men du har en bra poäng, det går att åstadkomma fantastiska resultat med till synes ålderdomlig (ok, ok, lite elak igen :) utrustning.

Men det finns delar av fotografin, på såväl yrkes- och hobbynivå, där modern utrustning verkligen bidrar mycket. Ta bara modern sport- och naturfoto där även den med (med dagens mått) enkla moderna grejer kan ta bilder proffsen bara fick till med kombination av stor skicklighet och ren tur för tjugo år sedan.

Det finns ju en evig sanning som upprepats så många gånger att det nästan blivit tjatigt: Man behöver inte superutrustning för att ha roligt, ta bra bilder eller skapa något fantastiskt. Men ofta underlättar det med bra grejer. Och är, i alla fall för oss prylnördar, på köpet roligare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.