Walle
Aktiv medlem
jorgene skrev:
Jag vet inte hur man resonerar i ett ofredande-mål som detta, men när det gäller tryckfrihetsmål, så går man i andra hand på *spridning* av materialet, om någon publicering i juridisk mening ej skett.
Annars måste jag nog hålla med domstolen i detta fall; det är svårt att se hur någon kan bli kränkt av något denne inte vet om. Att personen i ett senare skede kan bli kränkt, pga det som i första läget skedde, det är jag så klart helt med på. Men, då handlar det ju mer om resultatet av vad som skett med fotona, och inte fotograferingen i sig.
Alldeles oavsett detta, så är fotograferingen del i ett sexuellt ofredande, så personen går ju knappast fri. Ibland krockar lagar med varandra och man får kompromissa, så att man inte skapar oförutsedda konsekvenser för andra och kanske högre värden, som rätten att fritt uttrycka sig. Huvudsaken måste ju ändå vara att felaktigt beteende straffas; det är ju kanappast så att man ens med dagens lagar kan tolka den beskrivna situationen som "tillåten", eller hur?
Han åtalades ju för sexuellt ofredande, men friades av tingsrätten "med hänvisning till att kvinnan inte märkte något av fotograferandet", så visst går han fri.